Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Manipulerad bild"-symbol?

Produkter
(logga in för att koppla)
Semantik igen

Håller med tidigare inlägg om att "manipulation" är negativt och antyder medveten handling att förleda. Redigera är ett bättre uttryck.
Att ange detta är bra.

Men, en bild, hur dokumentär den än är, kan vara kraftigt missledande. Sammanhang och syfte är inte alltid objektivt. Se bara på hur missledande många nyhetsreportage är. Detta är ju en mycket viktigare fråga, men inte ett ämne i denna tråd (tror jag)...

Intressant diskussion, och som färsk medlem får jag nog hålla med redaktionen att denna kategorisering (som jag tycker är OK) inte är värdeladdat i sig, men jag har några allmänna synpunkter:

1. Ta bort dubbelnegationen! De två första veckorna av mitt medlemsskap läste jag det som "Är bilden ommanipulerad" och eftersom jag laddade upp flera som är det svarade jag "Ja, bilden är ommanipulerad." Det var först senare jag inså att det stod "Ja - omanipulerad" - dubbelnegationer som är svårlästa är inge bra :) Vet inte om fler än jag har gjort samma misstag.

2. För att ta bort värdeladdningen skulle jag föreslå ett annat ordval: digitalt förändrad/digitalt oförändrad (men med samma regler som idag). Maniuplera är alltså inget bra ord på svenska - ordet i sig är för värdeladdat (och jag har sett flera diskussioner i Forumen där tonen har varit mer än hätsk just kring detta begrepp).

Tycker slutligen att det är bra att man också har möjligheten att inte ange - ibland använder jag tekniker som inte är med på acceptanslistan, men som i princip ger samma resultat. Det ger en en tredje väg ut ur ett potentiellt dilemma.

jkene skrev:

Tycker slutligen att det är bra att man också har möjligheten att inte ange - ibland använder jag tekniker som inte är med på acceptanslistan, men som i princip ger samma resultat. Det ger en en tredje väg ut ur ett potentiellt dilemma.
Men då är ju bilden manipulerad eller "redigerad" och då måste du uppge det enligt reglerna.

Men det är väl bara göra som man vill...man åker väl inte i fängelse?

Man ska inte bara redigera sina bilder - man måste ju vara lite rebell också! ;)

Cygni skrev:
Jag tycker att detta är en viktig fråga. Det spelar ingen roll hur man manipulerar "fotografiet" så SKA man uppge det på något sätt. Kanske inte exakt vad som manipulerats, men ATT den har manipulerats. Och är den omanipulerad så ska den få kallas för "fotografi", men har manipulation skett ska det kallas för "bild".

För jag är nyfiken, och det inte framgår helt klart. Vem har beslutat det? Är det din högst personliga åsikt så tycker jag du bör klargöra det, om inte så vore det bra med en källanvisning.

elmfeldt skrev:
Texten försöker punkta upp denna mening:

"Citat"

Och den kan vi väl alla skriva under på?

Jovisst, men problemet är ju inte det...

Jag har vridit mig till den inställningen att allt jag ser presenterat i en webbläsare är, på ett eller annat sätt, manipulerat.

Om jag skalar ner bilden manipulerar jag den, lägger jag sedan på en oskarp mask för att försöka återliknan skärpan vid orginalstorlek så är det för mig en ännu större manipulering.

Därför tycker jag att denna diskussion är ointressant då det handlar om ett webbforum där vi tittar på och inspireras av bilder, påverkade genom skalning eller annat.

Jag menar, ska man hårddra det hela så kan du ju inte egentligen fotografera med något annat än normaloptik utan att förvränga verkligheten. Och även då, kan du genom att använda extrema bländaröppningar "manipulera" hur scenen såg ut vid fotoögonblicket.

Låt oss fortsätta att visa våra alster för likasinnade utan att lägga moraliska värderingar på allt vi ser och hör.. Sen må de vara hur manipulerade de vill, om de så är renderade i ett 3D program så är det bildkonst det med...

IMHO
/Micke

Elmfeldt;
Svaret är (skiljer sig inte mellan analogt och digitalt):

"as an accurate record of what the photographer saw and the camera captured, with the absolute minimum disturbance of the capture during the processing and finishing stages."

Singleton; "En till nyfikenhet:

Räknas bilder tagna med IR-filter (som blockerar synligt ljus) som redigerade/manipulerade?"

Bergqvist;"Ja, med kamerans hjälp kan bilder skapas som vi inte kan se med blotta ögat. Är dessa "manipulerade"? Man kan också fotografera och framkalla film på ett sätt som gör det omöjligt att framställa en acceptabel kopia med konventionellt tillvägagångsätt men som ändå med utnyttjande av olika tekniska metoder ger en bild som blir vacker att betrakta, trots att den inte med ett traditionellt fotografiskt betraktelsesätt återger vad man såg vid fotograferingen utan blivit något annat. Bilden kan ändå på ett mycket exakt sätt återge det känslomässiga intryck fotografen kände och ville återskapa med den speciella tekniken. Ska en sådan bild klassas som manipulerad? Är det då inte bättre att ange det speciella tillvägagångssättet?

Manipulation tycker jag står för fusk, fiffel omedveten påverkan för att luras eller något liknande och det är väl inte det som åsyftas med denna märkning. Därför bör ordet manipulation raderas bort från detta ämne!"

Ollars; "Jovisst, men problemet är ju inte det...

Jag har vridit mig till den inställningen att allt jag ser presenterat i en webbläsare är, på ett eller annat sätt, manipulerat.

Om jag skalar ner bilden manipulerar jag den, lägger jag sedan på en oskarp mask för att försöka återliknan skärpan vid orginalstorlek så är det för mig en ännu större manipulering.

Därför tycker jag att denna diskussion är ointressant då det handlar om ett webbforum där vi tittar på och inspireras av bilder, påverkade genom skalning eller annat.

Jag menar, ska man hårddra det hela så kan du ju inte egentligen fotografera med något annat än normaloptik utan att förvränga verkligheten. Och även då, kan du genom att använda extrema bländaröppningar "manipulera" hur scenen såg ut vid fotoögonblicket.

Låt oss fortsätta att visa våra alster för likasinnade utan att lägga moraliska värderingar på allt vi ser och hör.. Sen må de vara hur manipulerade de vill, om de så är renderade i ett 3D program så är det bildkonst det med..."

Härnström; "Frågorna kan bli oändliga och hårklyverierna likaså."

Javisst! Mycket är så självklart och så j-a bra skrivet här i tråden! Listan kan göras hur lång som helst varför det blir helfel med en kategori "manipulerad". Att photo.net använder sig av detta upplägg är väl ändå inget skäl för fs att hänga efter. Fs bör visa lite integritet/stake o inte jamsa med!

Besides, den här ide´n med manipulerat inbjuder ju faktiskt till fusk eftersom de som redan är begåvade med ett "rymligt samvete" nu får ett gyllene tillfälle att "stå ut o glänsa" med sina sk. "omanipulerade" fotografier.

Det kommer sällan något bra ut av för mycket krångel o för många regler. Varför göra saker mer komplicerade än vad de är? Härinne ska väl kreativiteten stå högt i kurs oavsett vilken fotografisk teknik som har använts? Att kalla efterbehandling för något så negativt laddat som manipulation är snudd på oartigt. Det är heller ingen tillfällighet att många av de riktigt duktiga klassiska fotograferna även var fantomer i mörkrummet. (Nu tänker jag inte bara på att retuschera bort damm då ...)

Folk kommer in här för att titta på, visa, samt diskutera BILDER och annat fotorelaterat. Inte för att i första hand skärskåda huruvida eller i vilken omfattning ps eller annan efterbehandling har använts. När någon är intresserad vad som har gjorts så självklart ska man berätta.

Man KAN INTE fotografera utan att manipulera! Tänk själv; "Verkligheten" etsad på Velvia eller en 6Mp CMOS-sensor (me alla kranar på fullt skaft) sedd genom en supervidvinkel på största bländare under en tusendels sekund?? Verkligheten - Tjenare! Å´de e´bara början i raden av "manipulationer", en rad som blir ganska så ansenlig till slut. Fotografi är trolleri från allra första början - Nothing but magic! Den som trollar riktigt bra med HELA sin fotoarsenal, sina goda ideér och blick för "BILDEN" är en bra fotograf.

Det är smått löjligt att simulera en brytpunkt -En fas i den fotografiska processen - Hit men inte längre! Till vilken nytta egentligen? Vi människor har pippi på att katalogisera, att stoppa in i fack und zu weiter.

Låt gå för det då, men jag ser detta som nästan omöjligt härinne såvida man inte går in och dissekerar varje liten beståndsdel i processen. Ett jätteformulär med kryssbara rutor som kräver ett par skärm-scrollningar minst och med alla tänkbara hjälpmedel som kan påverka den fotografiska bilden redovisade.

Detta GÅR naturligtvis att göra men hur okul vore inte det? Foto för mig är en skojig hobby ingen exakt vetenskap eller nån jämrans fysiklaboration! IMHO JANNE

Senast ändrad:
Jag har diskuterat detta ganska många gånger och jag har samma inställning som förut. Uppunktningen är ordentligt genomtänkt och så pass finurlig att det flesta fall enkelt kan appliceras och snabbt få ett svar. Och den är väldigt långt från en fysiklektion. Utöver det så applicerar man en hel del bondvett så blir det ännu bättre.

Alla försök att vända och vrida på det hela blir bara hårklyveri. Likaså är problemet ofta att man missförstår och pratar om motivet och inte den tagna bilden.

Det enda jag kan hålla med om är att ordet manipulering i verkliga livet har en negativ värdeladdning som appliceras på facktermen. Men tyvärr finns inget bättre ord som bättre sammanfattar vad man menar.

elmfeldt skrev:
Jag har diskuterat detta ganska många gånger och jag har samma inställning som förut. Uppunktningen är ordentligt genomtänkt och så pass finurlig att det flesta fall enkelt kan appliceras och snabbt få ett svar. Och den är väldigt långt från en fysiklektion. Utöver det så applicerar man en hel del bondvett så blir det ännu bättre.

Alla försök att vända och vrida på det hela blir bara hårklyveri. Likaså är problemet ofta att man missförstår och pratar om motivet och inte den tagna bilden.

Det enda jag kan hålla med om är att ordet manipulering i verkliga livet har en negativ värdeladdning som appliceras på facktermen. Men tyvärr finns inget bättre ord som bättre sammanfattar vad man menar.

Själv tycker jag fortfarande att def. (och diskussionen) spretar åt två håll. Manipulerad som i "bilden är behandlad efter exponeringsögonblicket" kontra "manipulerad som i bilden avspeglar inte verkligheten som den såg ut"

Dessa två utgångspunkter är två skilda och för att kunna använda sitt sunda förnuft måste ju ändå förstå grundinnebörden

Jag tror att ett klargörande i det skulle göra def. mycket klarare. För mig skulle det göra det iallafall.

Jag kan inte riktigt se hur detta komplicerar saken. Båda "spåren" kan leda till saker som i "definitionen" klassificeras manipulering. Vägen dit är inte vad klassificering är ute efter att specificera.

sflow skrev:
För jag är nyfiken, och det inte framgår helt klart. Vem har beslutat det? Är det din högst personliga åsikt så tycker jag du bör klargöra det, om inte så vore det bra med en källanvisning.

Allt sånt där är bara trams och nonsens. Kollar man vilka som hyser dessa åsikter rör det sig oftast om analogfotografer. Värst brukar vara de som analogplåtat sedan Sundsvall brann.
Frågar man dem sedan om det är ok att pjatta, välja papper av olika hårdhetsgrader, lägga på en oskarp mask och liknande i det "vanliga" labbet blir svaret oftast jakande.
Ett helt orimligt förhållningssätt, förstås.

Varför är det såhär då? Jag har faktiskt ingen aning men jag tror rädsla är en viktig komponent.

Varför bry sig och delta i den konservativa debatten? Inte en aning där heller. Det här kommer pågå i evighet ...

/Johan, huvudsakligen digital men även analog

Ja det är väl det jag misstänker. Därför tycker jag man bör vara tydlig med vad som är gängse standard och vad som är personlig åsikt.

elmfeldt skrev:

"Redigerad" kan vara ett alternativ. Men det ordet omfattar även arbeten som i sammanhanget betraktas som ok. Är vårt språk så fattigt att vi inte har ett vettigt alternativ till "manipulera"? Funderar vidare...

/Johan

Vad jag förstår använder internationella bildbyråer och tidskrifter termen "Photography" för icke redigerade/manipulerade bilder och termen "Picture" för redigerade/manipulerade dito. Känns som en helt logisk benämning för mig och som inte har någon värdeladdning. På svenska skulle det då bli "foto" eller "bild".

elmfeldt skrev:
Handlar inte om rätt elle fel, bättre eller sämre, handlar bara om att vara ärlig. Så vi behöver inte diskuter värdingar.

Jag har inget problem att markera att jag har bearbetat en bild, det är jag stolt över att jag kan, på samma sätt som att någon annan kan vara stolt över att kunna använda sitt avtonade gårfilter rätt.
Men jag anser att Fotosidan inte på något sätt är en nyhetssida utan en konstsida vilket i sin tur borde göra att en sådan markering är helt onödig. Ingen kräver att konstnärer som gjorde porträtt i olja skulle markera om dom gjort kungen lite snyggare eller mer bredaxlad än han egentligen var, hur skiljer det sig från det vi gör här?

Jag tycker att det isåfall är lika intressant att få veta om naturfotografen har använt ett gråfilter att manipulera sitt dia, för jag vill veta om man verkligen kan exponera en himmel så bra genom enbart ett naket objektiv.

Visst lite av min negativa inställning till detta är ordet manipulerad, ett mycket negativt ord där jag tydligen försöker att luras. Bearbetad, redigerad, påverkad, förändrad eller liknande borde vara mer rätt, men det är kanske bara trams då facktermen kanske är manipulerad.

Ps. Lägg märke till att jag redan har manipulerat(redigerat) denna text så jag är väl lite lurig kanske. :) .Ds

Senast ändrad:
Men varför vill ni veta om bilden är oredigerad eller ej? Visst kan det vara intressant just på fotosidan där man (forhoppningsvis) lär sig av andra, tex om och hur en viss bild är redigerad. Men jag ser inte poängen med att ange detta för varje bild. Givetvis förväntar jag mig att alla svarar ärligt på en direkt fråga om en bild är redigerad eller ej.

Men sen tycker jag att en viktig poäng missas. Ett oredigerat foto är inte per definition en sann bild av verkligheten. Det finns många sätt att "ljuga" (kanske förstärka en viss ståndpunkt låter bättre än ljuga här) med en bild. Med olika bildvinklar, brännvidder, perspektiv och skärpedjup kan man få ett motiv att framstå som väldigt olika. Tänk att du står på ett torg den första maj. Tar du en bild till höger får du ett folktomt torg, tar du en bild till vänster så får du en vimlande folkmassa med röda plakat. Båda bilderna är sanningsdokument, men kan användas till helt olika syften ("folk gick man ur huse" eller "dålig uppslutning" på första maj).

Och då har jag inte kommit till det värsta än, nämligen arrangerade bilder. Här kan man ju ljuga friskt och arrangera alla möjliga händelser som inte ägt rum. Man kan också ta ett foto på ett lejon i en djurpark och hävda att bilden är tagen i afrika. Och allt detta utan att radigera i bilden, men är det dokumentärt? Fortfarande anger man ju det som fotografen och kameran ser. Här kan man verkligen tala om att manipulera! Ska det inte då också finnas en ruta man kryssar i som säger att bilden inte är arrangerad?

För mig är arrangerade bilder mycket mer manipulation än att exempelvis klona bort en störande pinne i bakgrunden eller att dra kraftigt i nivåerna. Fast jag tycker också att allt är ok bara man är ärlig med vad man gör!

Jag upprepar igen. Skkilj på manipulation av motiv och tagen bild. Vi diskuterar bara bilden här. Den andra missen är att lägga värdering i begreppet. Det handlar inte heller om det.

Dessa två saker missuppfattas hela tiden, så jag tror att de måste in i definitionen.

salt skrev:
Men sen tycker jag att en viktig poäng missas. Ett oredigerat foto är inte per definition en sann bild av verkligheten.

Sant. Det finns en bild från Vietnamkriget som säkert alla på den här sajten har sett: den med några nakna barn som skrikandes och gråtandes springer iväg från ett Napalmbombangrepp. Många hävdar att just den bilden fick till slut USAs krig i Vietnamn att kollapsa.

Den bilden som de flesta har sett är inte originalbilden. Originalbilden innhåller en en amerikans soldat med kamera som står vid sidan om barnen och likgiltigt tittar på. Den bild vi alla sett har beskurits så soldaten med den likgiltiga hållningen inte längre finns med.

Enligt nuvarande defition skulle den bilden kallas omanipulerad. En motsvarande bild där man i photoshop har använt avancerade lager- och masktekniker för att framhäva skuggor och mätta ljusa områden skulle kallas manipulerad.

Jag vill tillägga att jag personligen inte tycker att ovanstående exempel var fel - jag tycker det var helt rätt att beskära den för att få fram "rätt" effekt, men manipulation är det lik förbaskat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar