Det finns ju flera olika sidor av foto, man kan se det som dokumentering och se fotot som konst, man kan ju inte applicera regler till konst. Vid dokumentering så är ju bilden manipulerad redan genom att man väljer ut ett utsnitt och kanske inte gör en exponering som renderar bilden exakt hur det såg ut.
Om jag tar ett foto som ska användas för ett reportage där jag påstår hur lite folk det är på t ex en koncert och börjar klona bort människor då är det oetiskt, men att börja påstå att manipulering av en bild som jag räknar in i andra kategorier som t ex konst är oetiskt ja då är fotosidan på hal is.
Visst, datorgenererade bilder är ju inte foto, men att modifiera bilden i ps eller photoshop är väl inget ont.
Då får ni kanske sluta titta på alla dom stora fotograferna där många (kan inte svara för alla) hade arkiv med t ex himlar som dom kopierade in istället för den tråkiga himlen som kanske var just när dom tog fotot.
Ni skulle bara veta hur mycket manipulerade dom "stores" bilder är! Är ni är redo att avskriva dessa verk?
Ska ni stänga av dom personerna som inte kryssar i rutan?
Om ni inte gillar en stil, titta då inte på det.
Nästa steg är väl att vi inför kryssrutor för husdjur och solnedgångar också, eller om vi har använt filter?
Nä titta på bilden, talar den till er så njut annars ignorera den helt enkelt.