Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerad bild, infovärde ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Laponia

Aktiv medlem
Har det någon betydelse för dig att veta om en bild är redigerad/manipulerad eller ej ?

Om Ja

Vilken betydelse har det för dig ?
Vilket mervärde ger det dig att veta om bilden är redigerad ?
Vad innebär det för dig att en bild är redigerad ?

Laponia skrev:
Har det någon betydelse för dig att veta om en bild är redigerad/manipulerad eller ej ?

Det beror på i vilket sammanhang bilden visas.

Det beror också på syftet med att bilden visas, det vill säga vad man vill säga med bilden.

Om bilden presenteras som dokumentär så är det av högsta vikt att veta att den är omanipulerad/oredigerad då den dokumentära bilden skall förmedla en så oförvrängd bild av verkligheten som möjligt.
Om bilden däremot har till syfte att vara en "snygg" bild, konst, reklam e dyl. tycker jag att det inte spelar någon som helst roll om man manipulerat/redigerat bilden. Tycker inte ens att det är viktigt att veta om bilden är ändrad på något sätt då jag tittar på bilden som bild och sätter bilden i den kontext som den är tänkt att vara. Tekniken bakom bilden kan vara intressant att veta men är inte på något vis en nödvändighet för att jag skall kunna uppskatta en bild.. Mao jag dissar inte en bild bara för att skaparen har mixtrat med den i PS, vilket vissa här på FS har en tendens att göra..

/Peter

Senast ändrad:
Wizard skrev:
Om bilden presenteras som dokumentär så är det av högsta vikt att veta att den är omanipulerad/oredigerad då den dokumentära bilden skall förmedla en så oförvrängd bild av verkligheten som möjligt.
Om bilden däremot har till syfte att vara en "snygg" bild, konst, reklam e dyl. tycker jag att det inte spelar någon som helst roll om man manipulerat/redigerat bilden. Tycker inte ens att det är viktigt att veta om bilden är ändrad på något sätt då jag tittar på bilden som bild och sätter bilden i den kontext som den är tänkt att vara. Tekniken bakom bilden kan vara intressant att veta men är inte på något vis en nödvändighet för att jag skall kunna uppskatta en bild.. Mao jag dissar inte en bild bara för att skaparen har mixtrat med den i PS, vilket vissa här på FS har en tendens att göra..

/Peter

Exakt så tänkte jag ochså men inte orkade skriva.

Nej, inte här på FS. Men jag uppskattar info om hur bilden är modifierad i de fall det förekommer.

När det gäller reklam så vet jag att de oftast inte rör sig om original. Däremot vill jag att dagspress och liknande är befriade från retuscherade bilder.

/Johan

Vilken betydelse har det för dig ?

-Jag kan få inspiration till egna utflykter i det digitala mörkrummet eller avskräckas...

Vilket mervärde ger det dig att veta om bilden är redigerad ?

-Ren information för att få kunskap om hur man kan göra med bilder före/under/efter exponering.

Vad innebär det för dig att en bild är redigerad ?

Svår fråga men det jag är intresserad av är själva tekniken till hur man har kommit fram till resultatet. Så frågan bör inte vara är den redigerad utan hur är den redigerad?

T.ex:

Minneskort => Resize => Publicerad?

Film => Kodapost => Skannad => Publicerad

Sepiafilter => Minneskort => PS USM => PS Clone => Publicerad

Förstår ni hur jag menar?

Jag är inte intresserad av att veta om en bild är efterbehandlad eftersom jag anser det vara en naturlig del i processen från fotografi till publicering. (I detta inbegrips enligt min mening t.ex. storleksförändring, beskärning, nivåer, kontrast, usm)

Om man däremot ändrar centrala delar av bilden och därigenom manipulerar den så är det intressant. T.ex. för att ta ett extremexempel, klippa in en älg på ett foto av en myr där älgen inte fanns vid fototillfället, eller att man klonar bort objekt i bilden (och då menar jag ej dammkorn). Detta är ju särskilt viktigt i den typ av bilder som gör anspråk på att förmedla realism. (ex. natur, dokumentärt foto)

Jag tycker egentligen det är intressantare att få reda på hur bilden är tagen och med vilken utrustning; typ brännvidd, eventuella filter, film etc.

/D

dJb skrev:
Detta är ju särskilt viktigt i den typ av bilder som gör anspråk på att förmedla realism. (ex. natur, dokumentärt foto)
/D

Vad är det med en naturbild som gör den till en typ av bild som gör anspråk på att förmedla realism?? En naturbild kan väl vara hur orealistisk som helst men ändå få kallas naturbild, eller??

Jag fotar nästan bara natur men jag anser inte att mina bilder gör anspråk på att vara realistiska, bara att vara (förhoppningsvis) bra/fina/tilltalande naturbilder och kanske förmedla en känsla. Har inget dokumentärt syfte med bilderna alls.

/Peter

Wizard skrev:
Vad är det med en naturbild som gör den till en typ av bild som gör anspråk på att förmedla realism?? En naturbild kan väl vara hur orealistisk som helst men ändå få kallas naturbild, eller??

Jag fotar nästan bara natur men jag anser inte att mina bilder gör anspråk på att vara realistiska, bara att vara (förhoppningsvis) bra/fina/tilltalande naturbilder och kanske förmedla en känsla. Har inget dokumentärt syfte med bilderna alls.

/Peter

Jag menade inte att all naturfotografi gör anspråk på detta. Jag fotar själv mest natur och gör heller inga anspråk på att förmedla en "sann" bild av verkligheten. Likväl finns det många naturfotografer, kanske tydligast bland djurfotografer som har sådana anspråk.
Därför tycker jag att man bör ange om man klippt in älgen eller ej. :)

/D

dJb skrev:
Jag menade inte att all naturfotografi gör anspråk på detta. Jag fotar själv mest natur och gör heller inga anspråk på att förmedla en "sann" bild av verkligheten. Likväl finns det många naturfotografer, kanske tydligast bland djurfotografer som har sådana anspråk.
Därför tycker jag att man bör ange om man klippt in älgen eller ej. :)

/D

Ok, bara så vi förstår varandra :)

Ööö.. Sen brukar man väl klistra in saker ;)

/Peter

dJb skrev:
Jag är inte intresserad av att veta om en bild är efterbehandlad eftersom jag anser det vara en naturlig del i processen från fotografi till publicering. (I detta inbegrips enligt min mening t.ex. storleksförändring, beskärning, nivåer, kontrast, usm)

Om man däremot ändrar centrala delar av bilden och därigenom manipulerar den så är det intressant. T.ex. för att ta ett extremexempel, klippa in en älg på ett foto av en myr där älgen inte fanns vid fototillfället, eller att man klonar bort objekt i bilden (och då menar jag ej dammkorn). Detta är ju särskilt viktigt i den typ av bilder som gör anspråk på att förmedla realism. (ex. natur, dokumentärt foto)

Jag tycker egentligen det är intressantare att få reda på hur bilden är tagen och med vilken utrustning; typ brännvidd, eventuella filter, film etc.

/D

Håller av två orsaker fullständigt med:
1. För att få lärdom om hur man kan göra.
2. För att slippa bli frustrerad över att man själv aldrig lyckas få till ett sånt fototillfälle (Älg som knackar dörr etc...)

dJb skrev:
.....

.....

Fast om vi då vänder på älgsteken, och vi retucherar bort en Colaburk, som definitivt inte har på bilden att göra(omöjlig att beskära bort), är det då fel att ta bort denna utan att nämna det?

Tycker själv at viss retuchering, som inte bara tar bort damm/repor o dyl, kan få förekomma, även i "realism"-bilder.

För mig finns det inget mervärde i att få reda på det om inte bilden förmedlar något helt annat än orginalbilden

// Anders

Det beror på två saker:

1. Vad man lägger i begreppet redigerad/manipulerad

2. I vilket sammanhang bilden visas

För mig finns det alltså inget genrellt svar på frågan som den är ställd.

Krasst taget kan man väl resonera som så att om ett fotografi är manipulerat så är det inte längre ett fotografi, då blir det "två (eller flera) fotografier i en bild", "en bild" eller "en illustration"... eller tänker jag konstigt nu? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar