Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrosläde - hur bygger man en egen sådan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag lyckas inte hitta en makrosläde någonstans och dessutom känns det som en grej som borde gå att bygga själv.

Någon som har några bra tips eller ritningar?

Vill minnas att det finns en tråd om en kille som byggde en storformatskamera. På sin sida visar han hur han gjorde släden och bälgen till den.

Ska se om jag kan hitta tråden.

Funderade på samma sak i eftermiddags. Jag håller på att försöka hitta ett gammalt mikroskop och utgå från det. Plattan som objektivglaset sitter fast på kan flyttas i väldigt små steg i alla horisontella riktningar. Om man kan fästa en sådann platta på ett stativ och en vanlig kameraskruv på plattan borde man ha en fantastiskt exakt makrosläde. Ska kolla på jobbet i morgon om det finns några utrangerade mikroskop.

Ingen mer som har något konkret, typ en sån&sån på järnhandeln kan man skruva ihop med en grejsimojs etc etc...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar