Annons

Makroobjektiv för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Cir0w

Medlem
Jag funderar på att köpa ett makroobjektiv till min första systemkamera Canon 500D (så huset har alltså ingen IS). Jag köpte startpaketet med ett 18-55mm IS och sen har jag tillgång till ett 18-200mm IS.

Därför söker jag ett makroobjektiv som kan ta närbilder på små detaljer (t.ex insekter, så att man ser hårstrån mm). Brännvidden får gärna vara så att den klarar av att ta bilder på nära håll, med tanke på att när jag fotar med mitt 18-55mm, så kan den inte ställa in skärpan om man kommer för nära motivet. Jag är nybörjare när det gäller makroobjektiv, så jag vet inte om man ska satsa på en brännvidd eller flera, om det ska vara skala 1:1 eller om det blir svårt att ta närbilder etc. Objektivet får gärna vara billigt (men inte så att det blir pengarna i sjön). Eftersom mitt kamerahus inte har IS inbyggt, så vet jag inte om makrot behöver det, eller måste man kanske ha stativ?

Tack för hjälpen!

Edit: Och om det behövs ett stativ, har ni något att rekommendera?

En brännvidd duger fint, så länge optiken kan fokusera på nära håll, vilket alla makorobjektiv kan. Om du letar på makro-objektiv till exempel hos http://www.cyberphoto.se/ så ser du vad som finns. Det finns nog inga dåliga makroobjektiv, så du kan välja efter märke och brännvidd. 50mm duger fint till "tekniska" bilder. Vill du ta bilder på levande insekter får det gärna vara betydligt mer, 100-150mm.

Stativ behöver du. Det finns många trådar med köpråd, men Manfrotto 055 och 190 brukar ofta dyka upp.

Per.

Satsa på ett riktigt makroobjektiv. Det innebär fast brännvidd (inte zoom) som kan avbilda i skala 1:1. Alla makroobjektiv är bra och många köps med fördel beg så spar du 25-30%. Köp någon av nedanstående som hör till de bästa och mest prisvärda:
Canon EF-S 60mm f/2.8 USM. Går att hitta till bra pris beg.
Canon EF 100mm f/2.8 USM. Går att hitta billigt beg!
Sigma EX 70mm f/2.8. Svårare att hitta beg.