Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Matnil

Avslutat medlemskap
Har beställt en Sony A100, min första systemkamera. Tror inte jag kommer skaffa särskilt många objektiv, men ett makro kommer jag vilja ha eftersom kameran bl a kommer att användas till akvariebilder (på mindre fisk och koraller). Frågan är vilket makro jag ska välja?
Sigma 50/2,8 är ju ganska billigt och det kanske kan användas även till bilder på min lilla dotter? Men lite längre brännvid är kanske att föredra för akvarie/fiskbilder? Tamron 90/2,8 är väl ganska populärt? Sigma 105/2,8 och 70/2,8 är väl också alternativ?
Någon som kan bidra med några tankar?

Jättenöjd med mitt sigma 105mm. AF´en suger men det är ju inte för sportfotografering man köper ett macro.

50 mm makro ger lite för korta arbetsavstånd för min smak och därmed blir det trångt att belysa om man behöver tillsatsljus. 70/90/100/105 mm är en rimligare lösning. I tidningen FOTOs genomgång av makroobjekltiv rönte Tokina 100 mm en viss uppmärksamhet, men jag tror att det bara finns för Cakon just nu.

Sony har tyvärr ännu inte atablerat sig som en av "de stora", vilket gör att ex.vis Sigma Corp. regelmässigt enbart tillverkar för sin egen kamera och för Canon och Nikon, sedan kommer "patrasket" - om Sigma har lust - 4/3,m Pentax och allra sist Sony , påfallande ofta "sometimes in the future".

Jag skulle titta närmare på Sigma 105 mm f/2.8 EX DG - i avvaktan på en anpassning till A-bajonett av 150mm f/2.8 EX DG Apo HSM.

frågan är om det korta arbetsavståndet kommer störa mig så mycket, huvudsakligen är det fisk och koraller i mitt kar som ska posera och jag kan således sitta ända framme vid framrutan. Men med 50mm kanske det blir svårt att "nå" hela veägen in i akvariet, det är 60cm djupt? Någon exrabelysning tror jag inte ska behövas, karet belyses redan med över 600w.... Men det kan förståss vara bra med ett lite mer mångsidigt alternativ!
Men en sak har jag inte riktigt förstått med makroobjektiv, fungerar de som fasta objektiv som kan användas till bilder med fokus även långr bort och endast vid makroläge används deras specialegenskaper? Så att Tamrons 90mm fungerar som ett fast 90mm i "normalläge"? Lite otydlig fråga kanske, men hoppas någon förstår och kan förklara....

Matnil skrev:
frågan är om det korta arbetsavståndet kommer störa mig så mycket, huvudsakligen är det fisk och koraller i mitt kar som ska posera och jag kan således sitta ända framme vid framrutan. Men med 50mm kanske det blir svårt att "nå" hela veägen in i akvariet, det är 60cm djupt? Någon exrabelysning tror jag inte ska behövas, karet belyses redan med över 600w.... Men det kan förståss vara bra med ett lite mer mångsidigt alternativ!
Men en sak har jag inte riktigt förstått med makroobjektiv, fungerar de som fasta objektiv som kan användas till bilder med fokus även långr bort och endast vid makroläge används deras specialegenskaper? Så att Tamrons 90mm fungerar som ett fast 90mm i "normalläge"? Lite otydlig fråga kanske, men hoppas någon förstår och kan förklara....

Jadå, det funkar utmärkt som "vanligt" objektiv också.. en period, var det det enda objektiv jag i stort sett använde.. och mitt Nikon 105/2,8 hade jag på en konsert en gång, funkade ypperligt

Här har jag exempelvis använt mitt tamron 90/2,8 Di macro
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/447393.htm?set=mp

och även här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/601478.htm?set=mp

Hur står sig äldre Minolta objektiv? Det dyker ju upp en del på begagnat marknaden med jämna mellanrumn, där skulle man kanske kunna hitta något prisvärt?

Tveksamt. De ligger lite för högt för min smak, men vill man ha en Minolta prime makro, så är 100mm f/2.8 ett utmärkt val - strax över SEK2000 på eBay, något mer för (D)-varianten.

Akta Dig för att handla med Schweiz bara - trots att de är med i EES, kommer moms med 25% på priset inkl. frakt - dyr överraskning för den som inte är med- veten om det.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto