horcoff skrev:
Kan man inte också använda Telekonverter(1,4) till en 100mm ? eller det kanske försämrar bilden för mycket?
Jo, visst kan man använda konverter med ett macro-objektiv. Som alltid med konverter förlorar man en aning i bildkvalitet, så en mellanring som inte innehåller något glas, är i det avseendet bättre. En 1,4X-konverter ger hyfsat resultat, medan en 2X sämre.
Mellanringen innebär dock att du måste gå några centimeter närmare för att få ökad avbildningsskala, medan konvertern ger dig samma arbetsavstånd som utan konverter. Konvertern kan ju också användas för normalt telefoto, där mellanringar har begränsat värde.
Såväl mellanringar som konverter reducerar ljusmängden som träffar sensorn, vilket innebär att tiderna ökar. Det är därför mindre fördelaktigt för blåsigt väder eller handhållet.
horcoff skrev:
En Tamron 90mm kan jag komma över för 2,500:-för att komma igång i sommar, eller är det bättre att vänta (har inte råd nu) med köp tills jag har råd med en Sigma eller motsvarande?
Tamron 90 är ett omvittnat bra macro-objektiv, och kan säkerligen ge dig mycket fotoglädje för macro. Det är något lättare en Sigma 150, och kanske därför oftare får komma med i väskan? Kan du få tag på ett begagnat till ett rimligt pris, så har det nog i sin tur ett gott andrahandsvärde om du skulle vilja byta senare. Blir man riktigt biten kan man ju också ha flera macro-objektiv med tiden...
Ett på 70-100 mm och ett 150-180 mm är en trevlig kombination.
Sigma 150 har ju förutom längre brännvidd, intern fokusering. Det förändras alltså inte i längsled, vilket Tamron 90 gör. Jag tror också att fokusmotorn är något tystare och något snabbare.
Om man bortser från teknikaliteterna, så är ju livet kort, och säsongen för insektsmacro ännu kortare; några sommarmånader betyder mycket. Nu är ofta bättre än imorgon när man är sugen på något...
Det kan ju också vara så att det inte visar sig vara så kul som du tänkt dig, och då kan det ju vara bra att inte ha sänkt alltför mycket pengar i grejorna.
horcoff skrev:
det blir nog lite prylar runt det hela också,
äger heller inget bra stativ.
Om du funderar på ett stativ också kan jag för macro rekommendera att välja ett med fällbar mittpelare, och att benen kan fällas i spagat. Det är mycket användbart.
Stativ är ett måste för att ta kompromisslösa macrobilder. Vid vindstilla (ofta skymning och gryning) kan man då ta bilder med lång exponeringstid med bra skärpa och fina färger.
Du bör då också skaffa en trådutlösare; ett mycket prisvärt tillbehör.