Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
För att fotografera insekter på ett bra sätt så har jag förstått att det krävs lite kringutrustning, jag vet nog vad jag vill ha om ekonomin skulle tillåta det.

Min Canon EF 70-200mm f/4L IS USM och en mellanring-ar för att komma närmare t.e.x. en fjäril kanske skulle fungera ?

En Tamron att börja med får det nog bli.
 
Tack för hjälpen !
Det blev ett Tamron 90mm.Nog är stativ många gånger att föredra och blixt men det får bli senare.
Väldigt dåligt med fjärilar och insekter här i Västerdalarna. Har bönderna sprutat ihjäl dem ?
 
Jag passar på att kapa tråden lite.
Jag har ett Tamron 180/3,5 Macro som jag tycker är lite för långsamt i fokuseringen. Hur är Canons 180 Macro enligt testet? Och finns det nåt bättre alternativ? Sigma 150 skulle kunna vara ett men har lite kortare brännvidd. till saken hör att jag har Canon 100 Macro oxå så jag vill ha ett med längre brännvidd.

När det gäller att fotografera fjärilar så har jag i mitt album fjärilar 11 bider tagna på 3 timmar med Canon G7. Jag överraskades av att det med en sån liten kamera gick så enkelt att komma tillräckligt nära för att ta bilderna. När jag är ute med 180 macro så är det ifta mycker svårare att kunna smyga tillräckligt nära för att få bra bilder. Senhar kompakter ett övertag över de flesta systemkameror och det är att man ser bilden på displaten vilket gör att man inte behöver krypa lika nära med hela kroppen, vilket kanske oxå är anledningen till att man "lätare" kommer till.
Sen saknar man ju nästan helt kontroll över skärpa, exponering mm med kompakten.

Så frågan igen om ni skulle glömt den i all text.
Ersättare till Tamron 180 macro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.