Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

A Boy Named Erik

Aktiv medlem
Hej!

Hur fungerar det att ta porträttfoton med macro-objektiv? Tex om man jämför Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 med Canon EF 85/1,8 USM och bortser från bländartalet? Jag vill köpa ett bra porträttobjektiv till min Canon 30D men det vore trevligt att också kunna ta macrobilder :)

Jag har inte jämfört macroobjektiv själv men efter att läst på här på FS och på andra sidor på nätet slog jag till och köpte ett Canon 100mm f/2.8 macro för något år sedan och är verkligen supernöjd. Får kanonporträtt med underbar skärpa på min 400D och nu på min 5D Mark II. Dessutom riktigt bra glugg för macro-biler. Om du ännu inte testat ett sådant så gå till närmaste fotobutik och känn på det. Det ångrar du inte.

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 är jättebra, akta dig för canon 100mm då det är ett rätt sunkigt objektiv med bristnde kvallité och presterar halvdåligt i tester den senaste tiden. Jag vet att det finns en del nöjda användare till det, men även en blind höna....

Dessutom porträtt med 100mm på crop sensor tyder på social fobi... Lång bort får man gå. 60-80mm är klar bättre. Canon har ett 60mm som skall vara oki - utärdera gärna det också.

Frågan är kanske lite väl vid (bred? omfattande?) :) ... Alla macroobjektiv är inte lika skapta, och vissa macroobjektiv kan vara "mjukare" än vanliga objektiv på normala distanser.

Sigma's 70 är ganska lagom för porträtt på en crop-frame enligt mig (rent peronliga preferenser), 85 är på gränsen till för långt många gånger.... Och 50 är lite kort. 70'an har mycket mindre LoCA än både 50/1.8 och 85/1.8 (grön/röd färgskiftning i oskärpeområden - både framför och bakom skärpeplanet)

Optiskt skiljer sig oftat macrobjektiv endast genom att ha flytande element i konstruktionen för att ge en jämn prestanda även på kortare fokusavstånd... Och ganska ofta har dom lägre CA än motsvarande "normala" objektiv. - Men inte alltid! :)

AF är nästan alltid långsammare på macro-objektiv, men för porträttfoton ska väl det inte vara några problem...

Skulle du känna för ett "normalt" canonobjektiv, så finns ju möjligheten med mellanringar för att kunna köra lite macro...?

Det ska inte vara några problem att ta porträtt med en macroglugg då de oftast är mycket skarpa och har en fin bokeh. Även ett 50mm eller 60mm macro borde fungera fint på din 30D.

Jag har inte jämfört macroobjektiv själv men efter att läst på här på FS och på andra sidor på nätet slog jag till och köpte ett Canon 100mm f/2.8 macro för något år sedan och är verkligen supernöjd. Får kanonporträtt med underbar skärpa på min 400D och nu på min 5D Mark II. Dessutom riktigt bra glugg för macro-biler. Om du ännu inte testat ett sådant så gå till närmaste fotobutik och känn på det. Det ångrar du inte.

Kan bara hålla med 100/2.8 makrot är riktigt bra. En av de få macrogluggarna som man kan fota rörliga saker med.

Tack för svaren! I dagsläget tar jag porträtt med min Sigma 18-50mm/f2,8 inställd på 50mm.

Tjänar jag mycket på att ha bländare större än f2,8 när jag tar porträtt? Om inte så är ju Sigma-macrot mycket intressant..

Faktiskt struntprat att säga att Canons 100 makro skulle vara dålig. Bottnar säkert i tidningen Fotos test för ett tag sen, som sa att den var topp för vanlig fotografering men oskarp i kanterna vid makrofotografering. Oavsett hur det är med det så var det ju vanlig fotografering du skulle ha den till och då spelar ju inte riktigheten i den testen någon roll. Jag kan dock konstatera av mitt eget ex samt det som väldigt många andra tycker, det är ett av Canons absolut bästa objektiv, L eller inte, och något som man inte släpper iväg om man inte måste, rekommenderas å det starkaste.

Faktiskt struntprat att säga att Canons 100 makro skulle vara dålig. Bottnar säkert i tidningen Fotos test för ett tag sen, som sa att den var topp för vanlig fotografering men oskarp i kanterna vid makrofotografering. Oavsett hur det är med det så var det ju vanlig fotografering du skulle ha den till och då spelar ju inte riktigheten i den testen någon roll. Jag kan dock konstatera av mitt eget ex samt det som väldigt många andra tycker, det är ett av Canons absolut bästa objektiv, L eller inte, och något som man inte släpper iväg om man inte måste, rekommenderas å det starkaste.

Frågan är bara om det kanske är lite för långt med 100x1,6 till porträtten.

Canon's 100 makro fungerar fint för porträtt av barn och även för "tighta" porträtt (huvud-axlar) av vuxna. Tycker man får bra arbetsavstånd. Detta även med APS-C sensor.

Ska man enbart ta porträttbilder så är nog ett kortare objektiv att föredra (55-85mm). Blir lite mer mångsidigt kanske.

/Christian

Väldigt många macroobjektiv blir oskarpa mot hörnen när man går mot min.fokus, inget konstigt med det... Canon's 60 har väl kanske lite bättre rykte om sin kvalitet från ex till ex än vad 100'an har, men detta ska man nog se som ganska obetydligt. Om man handlar i butik kan man alltid klaga och byta direkt - om det finns något att klaga på! :)

Viktigare är väl att försöka se / bestämma sig för vilken brännvidd man skulle uppskatta / använda mest!

Handlar du i butik - låna ett av var och plåta personalen en stund :) Dom har ju faktiskt betalt för det! (Att stå till tjänst samt att sälja prylar, inte att modella då menar jag... ). Då kanske du får lite känsla för hur du vill arbeta (vilket avstånd du gillar att plåta porträtt från) med din kamera. Detta är kanske viktigare än absolut skärpa i objektivet - gillar du inte brännvidden använder du inte objektivet, och då har du ingen nytta av skärpan... :)

Jag har haft ett och det var rikigt dåligt - så mycket för det "struntpratet"

Tamron 90 macro

funkar suveränt till porträtt, skarpt som tusan och brännvidden blir riktigt bra till halvkroppsporträtt och ansikten även på vuxna med ett rätt skönt arbetsavstånd. T.o.m. på en crop-sensor. Skulle egentligen vilja komplettera med ett längre porträttobjektiv till FF. Har inte testat Canons 100 på porträtt med testade lite mot Tamronet på macrobilder och det var inga större skillnader i skärp etc så den borde absolut funka fint, lägg till en tystare och snabbare INTERN AF så finns det fler fördelar jämför med Tamronet.

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar