Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer helt, Mats. Egentligen är termen "smartphone" helt missvisande. För mig är Iphone allt det som mina gamla Palm borde ha varit. Även om det inte funnits någon telefonfunktion hade jag haft en.

Även jag instämmer. Även om displayen är liten för att surfa så fungerar det bra när man ska har tag i sin onlinekalender, kolla upp tel nr och kartor m.m samt att sköta mail och annat när man är ute en hel dag och fotar. Det kunde jag i min gamla Motorola A1000 också, men den som gjorde det gränssnittet måste hatat sina användare.

Sedan ett par månader är också iPad WiFi en ständig följeslagare i fotoväskan. Jäkligt snyggt sätt att visa sin portfolio t.ex, plus alla nyttoappar som går att ladda ner. Får min 3G Padda om ett par dagar och det kommer att bli ännu bättre.

Hade en ganska kul fotosession med iPaden. Från iPaden styrde jag kameran via DSLR Camera Remote Server och framför modellen hade jag min MBP så hon kunde se varje bild simultant som jag såg den i iPad. Utöver det kunde AD:n som satt på annan ort se varje bild direkt eftersom datorn var uppkopplad via Teamviewer. Teknik är kul, men vad som finns under skalet är jag måttligt road av, bara det fungerar som jag vill är jag nöjd.

Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?

For meg spiller det liten rolle, har prøvet begge to.
Det viktigste er vel kanskje kreaitvitet på foto og at du behersker bilderedigeringsprogrammet, PS er en fordel slik jeg ser det.
Noen ting kan virke mer fancy.

Mvh. Eivind 8~))

Hej och tack för alla inlägg. Kul att läsa och det svängde kraftigt emellanåt. Jag vill bara berätta att det blev fortsatt förtroende för pc. Det blev en Sony S-modell. Som någon skrev så har pc kommit ifatt och det är ingen större skillnad idag, så varför byta. Jag fixade ett inbyggt mobilt bredband gratis i ett år av Telia samtidigt. Utanför datorköpet utan bindning. Dubbel frihet.

Instämmer helt, Mats. Egentligen är termen "smartphone" helt missvisande. För mig är Iphone allt det som mina gamla Palm borde ha varit. Även om det inte funnits någon telefonfunktion hade jag haft en.

Du menar en ipod touch :) För det är ju en iPhone utan Phone så att säga, till en fjärdedel av priset.
Var för övrigt på väg att köpa en men det fick bli en iPhone trots allt.

Ett enkelt konstaterande

Somliga har alldeles för mycket tid och på tok för lite självinsikt.
Jag var naiv och blåögd nog att lägga ett av de allra första försöken till svar/inlägg i den här tråden. Ni får ursäkta mig att jag inte orkat följa alla inlägg med fikonspråksbajseri, pajkastning, teknikfaktaonani etc. Det är inte utan att man drar lite lätt på smilbanden när man läser hur en del slår sig för bröstet och kör den ena besservisserharangen efter den andra. Tänk om en del hade valt att spendera bara en gnutta av det engagemang och den tid man lägger på att tuppfäktas i den här tråden på t ex fotografi (för det här är väl ett forum för oss med foto som intresse..?), vilka bilder man skulle kunna få se. ;)

Jag tänker inte ge mig in i sluggerfighten för att jag vet av erfarenhet att det är lönlöst att diskutera med någon som är mäkta stolt över den kunskap han samlat på sig framför diverse skärmar under tiden andra istället spelat fotboll, träffat tjejer eller kanske gjort nåt annat kul. För mig och många andra "vanliga användare" så har det blivit ett rejält lyft att byta från PC och Windows till Mac och OSX. Med den ringa kunskap jag själv besitter om datorer, operativ etc kan jag bara konstatera att jag personligen endast ser fördelar i en jämförelse. Dock börjar jag inse att den ursprungliga frågan i denna tråd var dödsdömd från början. Rådet får väl bli som några andra varit inne på, prova och jämför.

Med förhoppning om att den här tråden nån gång inom en rimlig framtid självdör, lämnar jag nu över ordet igen till de tyckare som jag ovan ironiserat lite över. Lycka till och glöm inte av att då och då titta ut genom fönstret, det finns en värld där ute som är spännande att uppleva även utan Windows eller nåt annat operativ. Trevlig sommar! /Mattias

PS Hoppsan, nu såg jag att Johanna gått och handlat sig en PC. Bra, då kanske tråden dör lite snabbare... :) Grattis till ny dator Johanna, det är alltid kul, oavsett om det är en Mac eller en PC! DS

Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?

Ja, Johanna, nu har du startat ett religionskrig... de brukar aldrig sluta lyckligt ; )

/RL

...
Jag tänker inte ge mig in i sluggerfighten för att jag vet av erfarenhet att det är lönlöst att diskutera med någon som är mäkta stolt över den kunskap han samlat på sig framför diverse skärmar under tiden andra istället spelat fotboll, träffat tjejer eller kanske gjort nåt annat kul.
...

Haha, snacka om förutfattad mening...att de som kan datorer inte gör annat.

Tror det omvända gäller, de som är aktiva med foto eller datorer är MER aktiva inom andra områden också.

Påståendet kanske stämmer bättre på tv-tittare...

.

När jag bytte från Pc till MAC 2003 upplevde jag en större kreativitet av att använda Macintosh och jag känner mig fortfarande likadant.

Haha, snacka om förutfattad mening...att de som kan datorer inte gör annat.

Tror det omvända gäller, de som är aktiva med foto eller datorer är MER aktiva inom andra områden också.

Påståendet kanske stämmer bättre på tv-tittare...

Ajdå.. jag som skulle lämna den här tråden i fred. Men kan inte låta bli att citera mig själv den här gången; "Med förhoppning om att den här tråden nån gång inom en rimlig framtid självdör, lämnar jag nu över ordet igen till de tyckare som jag ovan ironiserat lite över."
Ironi, känn på ordet. Humor är ett annat roligt ord. :)
/M

Ajdå.. jag som skulle lämna den här tråden i fred. Men kan inte låta bli att citera mig själv den här gången; "Med förhoppning om att den här tråden nån gång inom en rimlig framtid självdör, lämnar jag nu över ordet igen till de tyckare som jag ovan ironiserat lite över."
/M

Ironi och generaliseringar är livsfarliga i forum och därmed trollens bästa vän. Brukar tycka det är skoj att följa denna typ av trådar, ren underhållning och ett och annat korn av sanning/kunskap.

/M
Sarkasm är ordet du letar efter, om du nu ska försöka trycka ner folk med kunskap, se till att du gör det med finess.

Ironi och generaliseringar är livsfarliga i forum och därmed trollens bästa vän. Brukar tycka det är skoj att följa denna typ av trådar, ren underhållning och ett och annat korn av sanning/kunskap.

Bra, då är vi överens om underhållningsvärdet som i mitt tycke är marginellt, men det finns där... :) /Mattias

Sarkasm är ordet du letar efter, om du nu ska försöka trycka ner folk med kunskap, se till att du gör det med finess.

Ljuvligt. Nu snackar vi humor på riktigt. Och du har såklart rätt här också... sarkasm finns det något som heter, och det har använts tidigare i den här tråden några gånger har jag sett, av vem minns jag inte riktigt... Jag kapitulerar för din tillrättavisning och konstaterar att min tidigare sarkastiska generalisering (utan en gnutta finess) om människor som besitter viktig kunskap inte stämde det minsta. Jag menar, det tog ju trots allt ett helt gäng minuter innan någon högg på betet, eller hur? Gott om tid att spela fotboll eller fotografera eller dejta. Lugn och fin nu, ner med garden, jag försökte bara liva upp stämningen lite. Jag ska inte skojas och retas mer, jag lovar. Men... jag gillar fortfarande min Mac. :) /Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar