ANNONS
Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Och den stora skillnaden skulle vara???
Same, same for me....
Vet inte hur du kan få det till att vara same same, det är natt och dag i användarupplevelse, men om du inte vill att det ska vara annorlunda så har du givetvis rätt att tycka det.

Så nu har vi iaf rört oss från "förlegad" till "fast den är fortfarande långsam". Alltid något.

Jag hittade en kille som jämfört hastigheten vid surfning på tre mobiler, däribland HTC Desire (som ju är HTC:s nya flaggskepp) och iPhone 3GS. Desire vann de flesta gånger, både på rendering och på byte mellan horisontellt och vertikalt läge, men jag kan ju inte säga att iPhone låg särskilt långt efter. Eller? Och då är ändå Desire helt ny, medan iPhone är "gammal" teknik.
Det känns som du greppar efter grässtrå, surfhastighet i all ära, men det är bra mycket relevant hur pass snabb telefonen är överlag än i specifika tillämpningar, det var ju du som pratar om användarna?

Det spelar ingen roll hur det rent tekniskt ser ut bakom kulisserna (om man inte är tekniknörd och vill diskutera för sakens skull). Frågan är ju hur användarna uppfattar det.
Användarnas upplevelse (och därmed uppfattning) är direkt styrd av den underliggande tekniken.

De ekonomiska framgångarna är det få som ifrågasätter. Men visst, det finns ju alltid folk som tycker det är roligt att köra mellanstadieargumentet "miljoner flugor kan inte ha fel - ät skit".

Intressant förresten... "uppdaterad hårdvåra [är inte] att hålla sig uppdaterad".
Precis, har du flera komponenter och bara uppdaterar en, blir bara en komponent uppdaterad. För att alla komponenter ska vara uppdaterade måste du uppdatera samtliga.
Var ditt mellanstadieargument kom ifrån har jag ingen aning om.

Det handlar inte om firma, det handlar om tillvägagångssättet. Jämför vi antalet sålda mobiler? Statistik över antal besökare på hemsidor? Bara USA eller även resten av världen?

Gartner släppte just idag en undersökning på detta tema.

Men visst, en marknadsundersökning på nätet kan ju väga tyngre.

/ Kiwi
Känns det relevant att jämföra world wide med endast USA?

Och den stora skillnaden skulle vara???
Same, same for me....

Tja, en skillnad torde väl vara att mer eller mindre all kod skrevs om från scratch.

För att återföra liknelsen till bilar:

Ta en bil. Skruva på en massa kjolpaket och annat strunt som ungdomarna sysslar med, och du har "uppdaterat".

Ta sen en annan bil. Titta vad som är bra, vad som inte är bra, och bygg en ny bil, baserad på den första, men utan det som inte var bra. Du har vidareutvecklat.

Det känns som du greppar efter grässtrå, surfhastighet i all ära, men det är bra mycket relevant hur pass snabb telefonen är överlag än i specifika tillämpningar, det var ju du som pratar om användarna?

Halmstrå? Att surfa på mobilen är ju en del av användarupplevelsen, en stor sådan, och en av få där man faktiskt på ett ganska rättvist sätt kan se ungefär hur snabb en mobil är jämfört med andra. Så nog är användarna i fokus.

Om Du inte ska backa upp Din åsikt med mer än att det är en känsla att iPhone är långsam, så förstår jag inte varför jag ska fortsätta att lägga upp fler länkar till filmer och undersökningar som faktiskt visar det jag påstår.

Okej, för Dig är iPhone gammal teknik och står för bakåtsträvande. Jag håller inte med. Så, nu kan jag snart gå och göra något annat.

Användarnas upplevelse (och därmed uppfattning) är direkt styrd av den underliggande tekniken.

Och vad spelar det för roll, om nu upplevelsen är att telefonen gör det som dom ville att den skulle göra?

- Så bra, med senaste iPhone OS-uppdateringen kan jag lyssna på Spotify samtidigt som jag kan surfa.

- Men hallå, det där är ju inte någon riktig multitasking!

- Eh, va..?

/ Kiwi

Halmstrå? Att surfa på mobilen är ju en del av användarupplevelsen, en stor sådan, och en av få där man faktiskt på ett ganska rättvist sätt kan se ungefär hur snabb en mobil är jämfört med andra. Så nog är användarna i fokus.

Om Du inte ska backa upp Din åsikt med mer än att det är en känsla att iPhone är långsam, så förstår jag inte varför jag ska fortsätta att lägga upp fler länkar till filmer och undersökningar som faktiskt visar det jag påstår.

Okej, för Dig är iPhone gammal teknik och står för bakåtsträvande. Jag håller inte med. Så, nu kan jag snart gå och göra något annat.
Nej det är inte en känsla, det är en erfarenhet baserad på tester jag själv gjort (dvs mellan telefonerna, i handen).
Jag förstår faktiskt inte hur någon kan tycka att stängda system inte är bakåtsträvande, men det är väl för att jag jobbar som utvecklare och har ett mer insatt tankesätt.

Och vad spelar det för roll, om nu upplevelsen är att telefonen gör det som dom ville att den skulle göra?

- Så bra, med senaste iPhone OS-uppdateringen kan jag lyssna på Spotify samtidigt som jag kan surfa.

- Men hallå, det där är ju inte någon riktig multitasking!

- Eh, va..?

/ Kiwi
Nu har du hittat på lite helt fritt, jag sa att köra iPod i bakgrunden inte är detsamma som att operativet stödjer bakgrundsprocesser. Spotify och iPod är inte samma sak nämligen. Den tekniska implementationen av hur dom kommer att tillåta att specifika trådar körs är väldigt intressant och av oerhörd vikt för användarna. Vi får se hur pass öppet det blir men bli inte förvånad om du inte kan köra alla applikationer i bakgrunden (det gäller Android också).

Prova får du se.

Här var det redan sidor av massa skit, men jag passar på att svara ändå.

Jag har varit användare i windows i 20 år, jag har använt nu också använt MAC i ca 5 år.
Är toknöjd med mina Mackar, speciellt iMac och Pro.
Det var lite läskigt i början eftersom jag inte visste vad jag skulle spara saker osv, men det mesta av sådant tänk hade jag med mig från Windows-världen. Försök tänka enkelt så går det bättre i början :=)

Men jag tror det bästa är att du provar själv och ser vad du trivs bäst med.

Det är det smidigaste. Tozz presenterar aldrig fakta, enbart sina egna åsikter, och erkänner aldrig att dessa inte alltid stämmer med fakta. Att fortsätta argumentera hjälper inte.
Hur var det nu, vad var din expertis inom området? Det enda jag sett dig göra i denna tråden är att komma med irrelevanta påhopp. Vad är det för fakta som inte stämmer?
En poäng för trollandet kan du få.

Så har ännu en tråd på FS blivit en tråd för bullshit mellan ett fåtal individer och som dessutom inte handlar om ursprungsämnet.

Passa er nu så inte FS polis kommer och ger er straffpoäng eller avstängning...!

Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?

Kan tänka mig att Johanna Trådstartare följer tråden med största intresse :)

Än en gång drar det iväg från ämnet och fotorelaterad
bedömning av Macbook Pro.

Jag har den senaste modellen av Macbook Pro
och använder den till bild -och videoredigering.

Jag har använt Windows i över 20 år och gör det fortfarande.
Jag började köra Mac för 5 år sen.
Jag arbetar kommersiellt
Javisst...skillnaden i effektivitet är påtaglig till Macarnas fördel.

Varför skulle jag påstå detta om jag inte menade det?

Får väl hoppas att Johanna kan nöja sig med ett generellt svar.
En djupare analys överlever förmodligen inte dagen.

Än en gång har en potentiellt intressant tråd malts ner av irrelevant dravel.

Jerry

Nej det är inte en känsla, det är en erfarenhet baserad på tester jag själv gjort (dvs mellan telefonerna, i handen).
Jag förstår faktiskt inte hur någon kan tycka att stängda system inte är bakåtsträvande, men det är väl för att jag jobbar som utvecklare och har ett mer insatt tankesätt.

Det jag vänder mig mot är uttryck som "föråldrad" och att Du menar att den ligger långt bakom. Det är en överdrift, lika stor och onödig som när folk säger "Hela Telia suger fett" för att dom vid ett tillfälle, haft en dålig upplevelse med en Telia-anställd. iPhone är säkert långsammare än nytillverkade telefoner på flera områden. Konstigt vore det annars. Men det finns ju grader och nyanser som i det mesta.

Nu har du hittat på lite helt fritt, jag sa att köra iPod i bakgrunden inte är detsamma som att operativet stödjer bakgrundsprocesser. Spotify och iPod är inte samma sak nämligen. Den tekniska implementationen av hur dom kommer att tillåta att specifika trådar körs är väldigt intressant och av oerhörd vikt för användarna. Vi får se hur pass öppet det blir men bli inte förvånad om du inte kan köra alla applikationer i bakgrunden (det gäller Android också).

Går man efter Apples presentation, så är det ganska säkert att inte alla applikationer går att köra i bakgrunden. Men Du halkar återigen in på det tekniska och inte vad användarna de facto kommer att uppleva.

Nå, det är ändå dags för min del att avsluta den här diskussionen. Dels för att ingen av oss håller oss till ämnet (som påpekats) och dels eftersom endast Dina debattmotståndare ska komma med "bevis", inte Du själv. Det håller inte i längden.

/ Kiwi

Sist jag kollade i kalendern var det 2010 och inte 2007. 2007 var iPhone en väldigt modern telefon, 2010 är den inte det, det är väl inget underligt med det?
Jag bodde själv i USA när iPhone exploderade i populärlitet, dock fastnade jag aldrig för den första då den var alldeles för långsam och saknade applikationer. Smartphones långt innan iPhone hade ju öppna system där applikationer fanns i mångfald så Appstore var heller aldrig något som imponerade på mig, men jag kan förstå att de som inte är teknikintresserade tycker det är häftigt.

Jag läste en intervju i nån ekonomiblaska för ett tag sedan där Ericsons dåvarande vd uttryckte sin beundran för iPhone med orden "så där kommer alla smartphones att fungera i framtiden". I de flesta tester av smartphones jag läst vinner iPhone överlägset - både när det gäller prestanda, gränssnitt och funktionalitet. AppStore har kallats "genidraget som fick kunderna att börja köpa programvara till sina telefoner". Visst hade det funnits mjukvara att installera på smartphones tidigare, men tillverkarna hade inte fattat vad som behövdes för att få folk att köpa och installera program - smidighet och ett lättförståeligt gränssnitt. Att Apples modell är framtiden torde även den mest fyrkantige betraktare kunna se idag eftersom alla tillverkare - inkl MS med sedvanligt idékopierande - startar sina egna "AppStores". Exakt samma sak med internetanvändande och epost på smartphones. Det hade funnits i åratal före iPhone men nästan ingen orkade använda det eftersom gränssnittet var så dåligt och användarovänligt. Apple fattade vad som behövdes för att folk skulle orka - smidigt och lättfattligt gränssnitt.
Du kanske inte blev imponerad men iPhone öppnade dörren för tredjeparts-applikationer, internetsurf och epost på smartphones. Precis som när Mac öppnade dörren för "vanliga människor" att använda persondatorer en gång i tiden.
Men visst, alla kan ju inte gilla bra gränssnitt. Det finns ju folk som gillar bruna tapeter, strömmingsvälling och Carola. Så det finns säkert såna som helt ärligt föredrar en Sonyericson-lur med WinMobile framför en iPhone...

Så det finns säkert såna som helt ärligt föredrar en Sonyericson-lur med WinMobile framför en iPhone...

Är det bara jag som inte har någon som helst nytta av en smartphone? Orka släpa runt på en sån stor klump (iPhone) i fickan. Missförstå mig rätt, jag är en prylsnubbe som är allt annat än teknikfientlig...men jag har bara inte sett nyttan med en sån.
Visst, det skulle väl vara skoj att pilla med ett par veckor; lägga in massa fräsiga apps och diverse grejer. Men när nyhetens behag lagt sig skulle det bara vara en stor och dyr telefon med flashig skärm.

Jag läste en intervju i nån ekonomiblaska för ett tag sedan där Ericsons dåvarande vd uttryckte sin beundran för iPhone med orden "så där kommer alla smartphones att fungera i framtiden". I de flesta tester av smartphones jag läst vinner iPhone överlägset - både när det gäller prestanda, gränssnitt och funktionalitet. AppStore har kallats "genidraget som fick kunderna att börja köpa programvara till sina telefoner". Visst hade det funnits mjukvara att installera på smartphones tidigare, men tillverkarna hade inte fattat vad som behövdes för att få folk att köpa och installera program - smidighet och ett lättförståeligt gränssnitt. Att Apples modell är framtiden torde även den mest fyrkantige betraktare kunna se idag eftersom alla tillverkare - inkl MS med sedvanligt idékopierande - startar sina egna "AppStores". Exakt samma sak med internetanvändande och epost på smartphones. Det hade funnits i åratal före iPhone men nästan ingen orkade använda det eftersom gränssnittet var så dåligt och användarovänligt. Apple fattade vad som behövdes för att folk skulle orka - smidigt och lättfattligt gränssnitt.
Du kanske inte blev imponerad men iPhone öppnade dörren för tredjeparts-applikationer, internetsurf och epost på smartphones. Precis som när Mac öppnade dörren för "vanliga människor" att använda persondatorer en gång i tiden.
Men visst, alla kan ju inte gilla bra gränssnitt. Det finns ju folk som gillar bruna tapeter, strömmingsvälling och Carola. Så det finns säkert såna som helt ärligt föredrar en Sonyericson-lur med WinMobile framför en iPhone...
Ptja, varför tror du Blackberry är så överlägset? För att det är telefon som det går att skicka e-post på effektivt. iPhone har ju aldrig varit aktuell för många då dess e-post är väldigt begränsad (en hel del fixas i 4.0). Blackberry var förövrigt (och är fortfarande) före alla andra när det gäller epost i mobilen.
Jag föredrar Android före iPhone, men jag skulle aldrig lyssna på Carola frivilligt ^^

Jag tror mer på Googles modell än Apples, och jag är inte ensam om det. En öppen plattform och tillgänglighet utan överdriven censur är i slutändan bättre än stängda system med regler som halvt om halvt följs och tillämpas.

Är det bara jag som inte har någon som helst nytta av en smartphone? Orka släpa runt på en sån stor klump (iPhone) i fickan. Missförstå mig rätt, jag är en prylsnubbe som är allt annat än teknikfientlig...men jag har bara inte sett nyttan med en sån.
Visst, det skulle väl vara skoj att pilla med ett par veckor; lägga in massa fräsiga apps och diverse grejer. Men när nyhetens behag lagt sig skulle det bara vara en stor och dyr telefon med flashig skärm.
Jag har dåligt lokalsinne, så Maps är en funktion jag har haft stort behov av. Annars har du en bra poäng, kollegan hade sin Nexus One i två dagar innan han la den i lådan och gick tillbaka till Nokia. Får många handlar det fortfarande om effektiv kommunikation och där är dagens smartphones otäckt långt efter.

Så tänkte jag också, tills jag utan egen förskyllan blev med Iphone. Den är så beroendeframkallande att jag till och med stod ut med att kameran är usel...

Jag har dåligt lokalsinne, så Maps är en funktion jag har haft stort behov av. Annars har du en bra poäng, kollegan hade sin Nexus One i två dagar innan han la den i lådan och gick tillbaka till Nokia. Får många handlar det fortfarande om effektiv kommunikation och där är dagens smartphones otäckt långt efter.
Dom flesta som har en iphone har den nog mest för att det är en flashig mobil man kan köra balla apps på än för att uppnå "effektiv kommunikation". En polare styr all belysning i sin lägenhet, sitt mediacenter och lite sånt med sin iphone t ex. Det är väl rätt fräsigt, men det kan man också göra med en schyst multifjärr. Jag har hellre en så liten telefon som möjligt med mig.

Uppriktigt sagt så är telefondelen iPhone ganska sekundär för mig. Det jag gillar är att ha en dator i fickan; musikspelare, filmspelare, TV, internet, epost, Bilnavigatör-GPS, program att plinka ihop musikskisser eller spela in det där riffet när jag är på resa, lätt kolla Blocketannonser, lägga lite patiens eller ta en Backgammon när jag behöver andas på jobbet, lägga in ärenden i och kolla kalendern, kolla in den där älven vi snackar om i GoogleMaps, spela in ett röstmemo när jag får nån bra idé och så vidare... Jag använder telefonen i jobbet, men om det inte vore för att slippa ha en till mackapär i fickan så skulle jag kunna använda vilken telefon som helst.
Allt-i-ett, det är grejen med iPhone. Jag tänker inte på den som en telefon utan som en fickdator jag kan ringa med. Det är stor skillnad.

Instämmer helt, Mats. Egentligen är termen "smartphone" helt missvisande. För mig är Iphone allt det som mina gamla Palm borde ha varit. Även om det inte funnits någon telefonfunktion hade jag haft en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar