Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Det bästa man kan använda en bra dator till är att organisera information och till att utföra beräkningar. Uppenbarligen är du i stort behov av hjälp med båda dessa saker och lika uppenbart får du ingen hjälp med detta av din nuvarande dator.
VLC - vilket program i iLife-sviten ersätter det? Och vad ersätter du GarageBand med? Jag har faktiskt letat efter ett likvärdigt program till Windows (som gärna får kosta) men inte hittat något ens i samma division.
Det var du som tramsade om att man behövde köpa codecs för att ens spela upp dvd. Jag påpekade bara att dom bästa videouppspelarna är gratis. Vet inte riktigt hur du lyckas tolka det som att VLC skulle motsvara iLife.

Sen är det svårt för mig att svara på vad gäller ersättare till garageband då jag inte vet vad det är du använder det till. Använder du det till att spela in och mixa med så finns det ju betydligt mer kompetenta alternativ både till mac och pc.

Står och faller valet av plattform med att man får med iLife till mac så har man uppenbarligen inte samma prioriteringar som jag, den saken är då säker.
 
Det är en fråga om tycke och smak. Gillar man att bli tilltalad och behandlad som en idiot fungerar Windows utmärkt. Har man svårt att tolerera en imbecill dialog med sitt arbetsredskap så är MacOS ett bättre val. För mig finns inget pris som är för högt för att slippa bli behandlad som en förståndshandikappad.

Eftersom den allmänna uppfattningen bland Win-experterna här är att Win-problem i nästan alla fall orsakas av att användaren är mer eller mindre förståndshandikappad kanske de mysiga tipsen inte är så anmärkningsvärda....eller?
 
Jag kallar ibland oförklarliga felmeddelanden Kod 47. Då jag oftast sitter ca 47cm från bildskärmen.
Annars undrar jag varför så många storföretag (Ericsson, HP, Nestlé, Skanska m.fl.) använder sig av Windowsplattformen, nästan uteslutande. Det finns förvisso en del UNIX och gamla AS400-system kvar i drift, men Mac? På dessa företag, där jag själv jobbat har jag stött på en Mac. Finns där någon anledning till det månne?
 
Finns där någon anledning till det månne?

Ja, ungefär samma skäl som man hittar i denna tråd - gammal vana, inlåsning och rädsla att prova något nytt och annorlunda.
Många företag är inlåsta till affärssystem och egna lösningar. Att byta eller blanda plattform är inget man gör i en handvändning. Och på it-avdelningarna är det fortfarande tätt mellan machatarna - de som tycker att mac är skit bara för att man inte kan köra regedit - folk som är totalt insnöade på Microsoftprodukter. De är bromsklossar i en förändringsprocess som även utan dem skulle ta lång tid. Microsoft har ju tappat monopolet på webbläsare och många börjar ifrågasätta svindyra licenskostnader för Office när det finns likvärdiga gratisalternativ. Och fiaskot med Vista skakade ju om monopolet på operativsystemen. Snart kommer Samba 4 med ett fullödigt gratisalternativ på serverfronten inklusive ActiveDirectory.
Inga monopol varar för evigt.
 
Eftersom den allmänna uppfattningen bland Win-experterna här är att Win-problem i nästan alla fall orsakas av att användaren är mer eller mindre förståndshandikappad kanske de mysiga tipsen inte är så anmärkningsvärda....eller?

Frågan är vad som är orsak och verkan? ;-)
 
Ja, ungefär samma skäl som man hittar i denna tråd - gammal vana, inlåsning och rädsla att prova något nytt och annorlunda.
Många företag är inlåsta till affärssystem och egna lösningar. Att byta eller blanda plattform är inget man gör i en handvändning. Och på it-avdelningarna är det fortfarande tätt mellan machatarna - de som tycker att mac är skit bara för att man inte kan köra regedit - folk som är totalt insnöade på Microsoftprodukter. De är bromsklossar i en förändringsprocess som även utan dem skulle ta lång tid. Microsoft har ju tappat monopolet på webbläsare och många börjar ifrågasätta svindyra licenskostnader för Office när det finns likvärdiga gratisalternativ. Och fiaskot med Vista skakade ju om monopolet på operativsystemen. Snart kommer Samba 4 med ett fullödigt gratisalternativ på serverfronten inklusive ActiveDirectory.
Inga monopol varar för evigt.

Okej, en kostnads/kompabilitetsfråga alltså. Då är jag med.
 
Jag kallar ibland oförklarliga felmeddelanden Kod 47. Då jag oftast sitter ca 47cm från bildskärmen.
Annars undrar jag varför så många storföretag (Ericsson, HP, Nestlé, Skanska m.fl.) använder sig av Windowsplattformen, nästan uteslutande. Det finns förvisso en del UNIX och gamla AS400-system kvar i drift, men Mac? På dessa företag, där jag själv jobbat har jag stött på en Mac. Finns där någon anledning till det månne?

Det är pga att Windows är mycket lättare att administrera i stora nätverk. Så det har ganska lite med vilket som är bäst för hemmamarknaden att göra.

/Karl
 
Okej, en kostnads/kompabilitetsfråga alltså. Då är jag med.

Ja det finns ju massor med stora firmor som sitter kvar med gamla miljöer bara för att det är extremt krångligt/dyrt att hålla dessa valda miljöer up-to-date. Att då byta till något helt annat har jag förståelse för att man inte gör hur som helst.
 
Ja, ungefär samma skäl som man hittar i denna tråd - gammal vana, inlåsning och rädsla att prova något nytt och annorlunda.
Många företag är inlåsta till affärssystem och egna lösningar. Att byta eller blanda plattform är inget man gör i en handvändning. Och på it-avdelningarna är det fortfarande tätt mellan machatarna - de som tycker att mac är skit bara för att man inte kan köra regedit - folk som är totalt insnöade på Microsoftprodukter. De är bromsklossar i en förändringsprocess som även utan dem skulle ta lång tid. Microsoft har ju tappat monopolet på webbläsare och många börjar ifrågasätta svindyra licenskostnader för Office när det finns likvärdiga gratisalternativ. Och fiaskot med Vista skakade ju om monopolet på operativsystemen. Snart kommer Samba 4 med ett fullödigt gratisalternativ på serverfronten inklusive ActiveDirectory.
Inga monopol varar för evigt.

Group policies är inte med där vad jag vet, vilket är helt nödvändigt för dom flesta storföretag som inte vill läcka affärshemligheter.

/Karl
 
Ja det finns ju massor med stora firmor som sitter kvar med gamla miljöer bara för att det är extremt krångligt/dyrt att hålla dessa valda miljöer up-to-date. Att då byta till något helt annat har jag förståelse för att man inte gör hur som helst.

Hur många affärssystem typ ERP som kan hela paketet och inte bara bokföring finns det som fungerar i OS/X?

/Karl
 
Det är en fråga om tycke och smak. Gillar man att bli tilltalad och behandlad som en idiot fungerar Windows utmärkt. Har man svårt att tolerera en imbecill dialog med sitt arbetsredskap så är MacOS ett bättre val. För mig finns inget pris som är för högt för att slippa bli behandlad som en förståndshandikappad.

Att den svenska översättningen kanske inte är så optimal är ett ganska kännt faktum. Om du skall jämföra med XP så antar jag att det är ok att jag tar upp tigers alla svagheter här också?

/Karl
 
Att den svenska översättningen kanske inte är så optimal är ett ganska kännt faktum. Om du skall jämföra med XP så antar jag att det är ok att jag tar upp tigers alla svagheter här också?

/Karl

Nja, det handlar inte om att peka finger åt enstaka missar och buggar. Windows gränssnitt mot användaren är ganska konsekvent ogenomtänkt och dåligt utformat. Det handlar om att MS inte prioriterat samtalet med slutanvändaren. De har helt enkelt inte förstått att det är oerhört viktigt, vilket Apple har, vilket är förklaringen till Apples framgångar inom flera nischer. iPhone och iPod är inga särskilt märkvärdiga maskiner i sig, det handlar om användarens gränssnitt mot maskinen. I Windows har man gjort konsekvent ogenomtänkta val - allt från att döpa mappen för användarens bilder till "Mina bilder" (om du tycker att det är ett bra val, vad står det på din nyckelring för båtnyckeln? "Min båt"?) till ovanan att ideligen fråga användaren om saker istället för att vänta in hans initiativ ("Det finns trådlösa närverk i närheten. Vill du ansluta?" - även om man redan har en anslutning via kabel eller 3G). Att det hela framförs på dålig svenska gör inte saken bättre.
Att jag refererar till XP beror på att det är det operativ jag kommer i kontakt med. Det lilla jag sett av Vista och W7 visar inte på bot och bättring. Dialogrutorna från UAC var ju helt korkade i Vista men verkar vara liiite mer genomtänkta i W7. Visst finns det andra saker som förbättrats i W7, men MS tar fortfarande inte dialogen mellan maskin och användare på tillräckligt allvar. Jag skulle kunna räkna upp diverse exempel från modern tid också (du har väl startat Explorer 8 för första gången och fått upp dialogrutan för att "göra inställningar"?) men jag tror att du redan förstår vad jag menar och eftersom du verkar vara en vaken kille så gissar jag att du i princip håller med, bara att du måste "hålla på ditt"... ;-)
 
Group policies är inte med där vad jag vet, vilket är helt nödvändigt för dom flesta storföretag som inte vill läcka affärshemligheter.

/Karl

Sant. Dock finns det andra lösningar på det. GroupPolicys lagras ju i en fil i System32. Policys kan redigeras på en klientmaskin med gpedit och distribueras till maskiner i nätverket tex via startscript eller schemaläggare. Inte lika smidigt som att sköta det från en winserver, men ingen jättestor skillnad tidsmässigt. Och definitivt värt besväret om GP skulle vara det enda skälet att betala en förmögenhet i licenskostnader.
 
Hur många affärssystem typ ERP som kan hela paketet och inte bara bokföring finns det som fungerar i OS/X?

/Karl

3,32. Exakt. ;-)

Vad jag menade som jag ser inte riktigt kommer fram i mitt inlägg är att stora firmor sitter med miljöer som de inte orkar/vill/har råd/ att hålla uppdaterade (tex senaste versionen av win/webbläsare) så har jag full förståelse för att de firmorna öht inte ens funderar att byta operativ. Därför skall man inte tro att de inte byter till annan miljö (tex OSX) för att de anser att nuvarande miljön är den bästa. Sen tror jag som du att Win har stora fördelar i stora nätverk. Och det känns som Apple inte riktigt har ngn strategi eller ambition att ta marknadsandelar där såvitt jag kan utläsa.
 

Jo, som du ser finns det bara 3.32 medans det finns 30000 till PC-sidan. Mac är fortfarande alldeles för litet för att det skall löna sig att utveckla vissa program till plattformen.

Vad jag menade som jag ser inte riktigt kommer fram i mitt inlägg är att stora firmor sitter med miljöer som de inte orkar/vill/har råd/ att hålla uppdaterade (tex senaste versionen av win/webbläsare) så har jag full förståelse för att de firmorna öht inte ens funderar att byta operativ. Därför skall man inte tro att de inte byter till annan miljö (tex OSX) för att de anser att nuvarande miljön är den bästa. Sen tror jag som du att Win har stora fördelar i stora nätverk. Och det känns som Apple inte riktigt har ngn strategi eller ambition att ta marknadsandelar där såvitt jag kan utläsa.

För Bengtsonss tapetsering i Bromölla spelar det förmodligen rätt liten roll vad dom kör för operativ, för Ericsson krävs att man hittar program som klarar bokföringsregler och momsredovisningsregler och löneprogram för hela världen, där finns det bara ett alternativ och det är Windows. Inte ens Ericsson har råd att utveckla och underhålla dessa program själva och kan därför inte välja plattform hur dom vill.

/Karl
 
För Bengtsonss tapetsering i Bromölla spelar det förmodligen rätt liten roll vad dom kör för operativ, för Ericsson krävs att man hittar program som klarar bokföringsregler och momsredovisningsregler och löneprogram för hela världen, där finns det bara ett alternativ och det är Windows. Inte ens Ericsson har råd att utveckla och underhålla dessa program själva och kan därför inte välja plattform hur dom vill.

/Karl

Precis vad jag vill påstå. Dvs man kan inte ta Ericssons avsaknad av OSX som grund-plattform som ett bevis för att Win är det bästa i alla lägen utan helt enkelt för att vissa grundläggande delar i en stor verksamhet är låsta till Win. Och jag uppfattar det som om Apple faktiskt inte bryr sig. F.ö är mina 3,32 är i princip en överdrift. Att hitta ens två stycken kräver en hel del googlande. Vilket får mig att tro att ekonomiprogram för OSX borde vara en nisch att satsa på :)
 
Det handlar om att MS inte prioriterat samtalet med slutanvändaren. De har helt enkelt inte förstått att det är oerhört viktigt, vilket Apple har...
Har du använt OS X?
Det finns inget OS som är så ignorant med att meddela status som jag använt (Linux, Windows OS X). Om ett program hänger sig i OS X (det händer ofta) så får du verkligen hoppas att allt slutar svara så du börjar högerklicka på måfå i docken för att se vad som har "force quit". Tre olika muspekare för "waiting" är rätt korkat också :)
Windows 7 är ljusår före XP, du ska nog inte uttala dig om operativsystem du inte använder, det blir lätt lite underlig nivå då. Dessuom ska XP jämföras med OS X 10.1 om man ska vara korrek.
 
Precis vad jag vill påstå. Dvs man kan inte ta Ericssons avsaknad av OSX som grund-plattform som ett bevis för att Win är det bästa i alla lägen utan helt enkelt för att vissa grundläggande delar i en stor verksamhet är låsta till Win. Och jag uppfattar det som om Apple faktiskt inte bryr sig. F.ö är mina 3,32 är i princip en överdrift. Att hitta ens två stycken kräver en hel del googlande. Vilket får mig att tro att ekonomiprogram för OSX borde vara en nisch att satsa på :)

Du når bara 8% av alla datoranvändare av vilka förmodligen hälften bara har sin Mac för att surfa på Starbucks. Resterande del jobbar nog mycket med DTP och inte med bokföring. Så frågan är om det skulle löna sig.
Dom flesta affärssystem flyttar dock in i molnet nu, så då spelar det ingen roll vilket operativ du kör på.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.