Matte_J
Aktiv medlem
Ja, är det inte ett bra pris, eller vad menar du?
Om du åker ned till Frälsningsarméns loppis kan du få en skärm ännu billigare. Kanske för ned mot femtio spänn? Är inte det ett ännu bättre pris?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, är det inte ett bra pris, eller vad menar du?
Det var du som tramsade om att man behövde köpa codecs för att ens spela upp dvd. Jag påpekade bara att dom bästa videouppspelarna är gratis. Vet inte riktigt hur du lyckas tolka det som att VLC skulle motsvara iLife.Det bästa man kan använda en bra dator till är att organisera information och till att utföra beräkningar. Uppenbarligen är du i stort behov av hjälp med båda dessa saker och lika uppenbart får du ingen hjälp med detta av din nuvarande dator.
VLC - vilket program i iLife-sviten ersätter det? Och vad ersätter du GarageBand med? Jag har faktiskt letat efter ett likvärdigt program till Windows (som gärna får kosta) men inte hittat något ens i samma division.
Om du åker ned till Frälsningsarméns loppis kan du få en skärm ännu billigare. Kanske för ned mot femtio spänn? Är inte det ett ännu bättre pris?
Det är en fråga om tycke och smak. Gillar man att bli tilltalad och behandlad som en idiot fungerar Windows utmärkt. Har man svårt att tolerera en imbecill dialog med sitt arbetsredskap så är MacOS ett bättre val. För mig finns inget pris som är för högt för att slippa bli behandlad som en förståndshandikappad.
Finns där någon anledning till det månne?
Eftersom den allmänna uppfattningen bland Win-experterna här är att Win-problem i nästan alla fall orsakas av att användaren är mer eller mindre förståndshandikappad kanske de mysiga tipsen inte är så anmärkningsvärda....eller?
Ja, ungefär samma skäl som man hittar i denna tråd - gammal vana, inlåsning och rädsla att prova något nytt och annorlunda.
Många företag är inlåsta till affärssystem och egna lösningar. Att byta eller blanda plattform är inget man gör i en handvändning. Och på it-avdelningarna är det fortfarande tätt mellan machatarna - de som tycker att mac är skit bara för att man inte kan köra regedit - folk som är totalt insnöade på Microsoftprodukter. De är bromsklossar i en förändringsprocess som även utan dem skulle ta lång tid. Microsoft har ju tappat monopolet på webbläsare och många börjar ifrågasätta svindyra licenskostnader för Office när det finns likvärdiga gratisalternativ. Och fiaskot med Vista skakade ju om monopolet på operativsystemen. Snart kommer Samba 4 med ett fullödigt gratisalternativ på serverfronten inklusive ActiveDirectory.
Inga monopol varar för evigt.
Jag kallar ibland oförklarliga felmeddelanden Kod 47. Då jag oftast sitter ca 47cm från bildskärmen.
Annars undrar jag varför så många storföretag (Ericsson, HP, Nestlé, Skanska m.fl.) använder sig av Windowsplattformen, nästan uteslutande. Det finns förvisso en del UNIX och gamla AS400-system kvar i drift, men Mac? På dessa företag, där jag själv jobbat har jag stött på en Mac. Finns där någon anledning till det månne?
Okej, en kostnads/kompabilitetsfråga alltså. Då är jag med.
Ja, ungefär samma skäl som man hittar i denna tråd - gammal vana, inlåsning och rädsla att prova något nytt och annorlunda.
Många företag är inlåsta till affärssystem och egna lösningar. Att byta eller blanda plattform är inget man gör i en handvändning. Och på it-avdelningarna är det fortfarande tätt mellan machatarna - de som tycker att mac är skit bara för att man inte kan köra regedit - folk som är totalt insnöade på Microsoftprodukter. De är bromsklossar i en förändringsprocess som även utan dem skulle ta lång tid. Microsoft har ju tappat monopolet på webbläsare och många börjar ifrågasätta svindyra licenskostnader för Office när det finns likvärdiga gratisalternativ. Och fiaskot med Vista skakade ju om monopolet på operativsystemen. Snart kommer Samba 4 med ett fullödigt gratisalternativ på serverfronten inklusive ActiveDirectory.
Inga monopol varar för evigt.
Ja det finns ju massor med stora firmor som sitter kvar med gamla miljöer bara för att det är extremt krångligt/dyrt att hålla dessa valda miljöer up-to-date. Att då byta till något helt annat har jag förståelse för att man inte gör hur som helst.
Det är en fråga om tycke och smak. Gillar man att bli tilltalad och behandlad som en idiot fungerar Windows utmärkt. Har man svårt att tolerera en imbecill dialog med sitt arbetsredskap så är MacOS ett bättre val. För mig finns inget pris som är för högt för att slippa bli behandlad som en förståndshandikappad.
Att den svenska översättningen kanske inte är så optimal är ett ganska kännt faktum. Om du skall jämföra med XP så antar jag att det är ok att jag tar upp tigers alla svagheter här också?
/Karl
Group policies är inte med där vad jag vet, vilket är helt nödvändigt för dom flesta storföretag som inte vill läcka affärshemligheter.
/Karl
Hur många affärssystem typ ERP som kan hela paketet och inte bara bokföring finns det som fungerar i OS/X?
/Karl
3,32. Exakt. ;-)
Vad jag menade som jag ser inte riktigt kommer fram i mitt inlägg är att stora firmor sitter med miljöer som de inte orkar/vill/har råd/ att hålla uppdaterade (tex senaste versionen av win/webbläsare) så har jag full förståelse för att de firmorna öht inte ens funderar att byta operativ. Därför skall man inte tro att de inte byter till annan miljö (tex OSX) för att de anser att nuvarande miljön är den bästa. Sen tror jag som du att Win har stora fördelar i stora nätverk. Och det känns som Apple inte riktigt har ngn strategi eller ambition att ta marknadsandelar där såvitt jag kan utläsa.
För Bengtsonss tapetsering i Bromölla spelar det förmodligen rätt liten roll vad dom kör för operativ, för Ericsson krävs att man hittar program som klarar bokföringsregler och momsredovisningsregler och löneprogram för hela världen, där finns det bara ett alternativ och det är Windows. Inte ens Ericsson har råd att utveckla och underhålla dessa program själva och kan därför inte välja plattform hur dom vill.
/Karl
Har du använt OS X?Det handlar om att MS inte prioriterat samtalet med slutanvändaren. De har helt enkelt inte förstått att det är oerhört viktigt, vilket Apple har...
Precis vad jag vill påstå. Dvs man kan inte ta Ericssons avsaknad av OSX som grund-plattform som ett bevis för att Win är det bästa i alla lägen utan helt enkelt för att vissa grundläggande delar i en stor verksamhet är låsta till Win. Och jag uppfattar det som om Apple faktiskt inte bryr sig. F.ö är mina 3,32 är i princip en överdrift. Att hitta ens två stycken kräver en hel del googlande. Vilket får mig att tro att ekonomiprogram för OSX borde vara en nisch att satsa på![]()