Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart. Men det är ju ett oomkullrunkeligt faktum att Apple säljer prylar så det ryker och det är inte för att de alltid har de bästa funktionerna. Se bara på Iphone. Första versionen hade riktigt sunkig kamera, ingen MMS etc och ändå så var det fullständig kö-panik i Teliabutikerna. Apple kommer ta mer och mer marknadsandelar. Ett tydligt tecken är hardcore pc snubbar i min närhet som lite försiktigt smyger in en Mac mini som bas till tv:n när det "ultimata" win baserade system för 50-11 gången tokhänger sig..

Steve Jobs är grym på marknadsföring det kan ingen sticka under stolen med. Skulle vilja se en hardcore pc snubbe som får sitt ultimata windows system att tokhänga sig 50-11 gånger. :)

En Mac-mini till TVn kan nog vara bra pga andra saker. Som t.ex. att den är väldigt liten och till TVn behöver man inte så mycket funktionalitet.

/Karl
 
Johanna, Mac är inte "bättre" för fotografer, bara annorlunda (och dyrare och mer begränsade). Trivs du med PC så varför byta?
Egentligen håller jag (intensiv Mac-användar sedan snart 20 år) helt med dig. Men sen har jag i den här tråden läst "vittnesmål" från några bytare, alltså folk som var normala windowsanvändare men har av någon anledning bytt till Mac -- och låter så enastående nöjda med bytet. Och inte ett enda vittnesmål om byte åt andra hållet. Kanske är det så att det är enklare, bättre och roligare med Mac?
 
Allt beror väl på vad man använder burken till?

Gillar man att spela så väljer man nog knappast äpplet framför windows...steam skryter i dagarna med att "Portal" nu finns för Mac. Vi som spelade Portal, när det var aktuellt på PC för ett antal år sedan, är inte lika entusiastiska som mac-ägarna :) Och sådär är det ju för jämnan. Jag minns hur grannens grabb var väldigt irriterad på sin far för att han hade köpt en mac..det fanns ju inga spel till den!

Personligen så spelar jag visserligen ibland, men jag kör windows även på datorer som aldrig får se ett spel. Men så föredrar jag att bestämma hur jag vi ha min dator, jag lämnar inte gärna det till Jobs.
 
Nej, det är ju mactalibanerna som är indoktrinerade att tycka att mac är bäst oavsett vad.

alla dessa trådar ser ut på samma sätt. Vi har ca tre stycken som gillar pc o dissar ner mac allt vad dom kan, det roliga är att vissa av dom även säger att dom kör mac. Oavsett om man ställer frågor till dessa personer så får man bara otrevligheter tillbaks.
Jag själv kör mac o det har fungerat jäkligt bra hela tiden nu har det uppstått ett litet problem men den datorn är ca 5 år gammal o det är dags att köpa en lite snabbare i alla fall eftersom utvecklingen går grymt snabbt framåt.
är man taliban om man tycker att mac fungerar bra?
jag har aldrig påstått att mac är bäst,snyggast, snabbast etc det enda jag säger är att jag kört mac i drygt 10 år o aldrig haft några problem den är grymt driftsäker helt enkelt. Mina bärbara byter jag oftast ca vart tredje år mycket pga avskrivningsregelerna. Dom flesta av mina kollegor kör mac o dom kompisar som jag känner som har bytt från pc till mac är mer nöjda ingen av dom har bytt tillbaks. Om man läser i alla dessa mac trådar så ser det ut på samma sätt.
undrar varför?
Har alla blivit mac talibaner?
kanske ett virus som smittar mellan macinnehavare?
det är ungefär samma tjafs mellan Nikon/canon ägare där har jag lite mer kött på benen eftersom jag använder bägge märkena. I det fallet fungerar dom ungefär lika bra men är totalt olika i användandet.

kanske samma sak med pc/mac?
 
det är ungefär samma tjafs mellan Nikon/canon ägare där har jag lite mer kött på benen eftersom jag använder bägge märkena. I det fallet fungerar dom ungefär lika bra men är totalt olika i användandet.

kanske samma sak med pc/mac?

Det är ganska exakt så.

/Karl
 
Egentligen hänger det väl mest på vad man använder datorn till och vad man har för intresse. För mig som spelar mycket och är intresserad av hårdvara och överklockning är det självklara valet en hemmabyggd pc. Bortser man från det faktum att windows har ett bredare utbud vad gäller spel så skulle pris/prestanda-förhållandet ändå göra hemmabygget till vinnare hos mig.
PC:n har ett större användingsområde och är billigare, ställer man dom faktorerna åt sidan så finns det ju inget som hindrar en från att köra mac om man nu gillar os x.
 
alla dessa trådar ser ut på samma sätt. Vi har ca tre stycken som gillar pc o dissar ner mac allt vad dom kan, det roliga är att vissa av dom även säger att dom kör mac. Oavsett om man ställer frågor till dessa personer så får man bara otrevligheter tillbaks.
Ett tips är att inte svara ett svar på frågor med "jag fattar inte" och ställa samma fråga igen, det är per definition dagisbeteende.
Det finns nog bara ~4 personer på hela FS som kör OS X och Windows dagligen och jag har inte sett en enda av dessa säga att det ena är bättre än det andra (troligtvis för att dom faktiskt har _erfarenhet_ av båda systemen).
 
Det finns nog bara ~4 personer på hela FS som kör OS X och Windows dagligen och jag har inte sett en enda av dessa säga att det ena är bättre än det andra (troligtvis för att dom faktiskt har _erfarenhet_ av båda systemen).
Haha, det där var ju ett lite väl nonchalant antagande.
 
Mac verkar helt okej alternativ, smaksak som sagt.

Om jag skulle vilja bygga en egen Mac, går det?

Vad skulle följande konfiguration kosta ungefär?

64Bitars OS X
Intel i7 Quadcore 2,8 GHz
8 GB DDRIII RAM
2*80 GB Intel x25M SSD Raid0
1GB bra 3d grafikkort.
24" monitor

Min PC med denna konfig kostade ungefär 16.000-18.000

Vad kostar en motsvarande Mac?
 
Mac verkar helt okej alternativ, smaksak som sagt.

Om jag skulle vilja bygga en egen Mac, går det?

Vad skulle följande konfiguration kosta ungefär?

64Bitars OS X
Intel i7 Quadcore 2,8 GHz
8 GB DDRIII RAM
2*80 GB Intel x25M SSD Raid0
1GB bra 3d grafikkort.
24" monitor

Min PC med denna konfig kostade ungefär 16.000-18.000

Vad kostar en motsvarande Mac?

Jag har ingen aning men kika på http://www.apple.com/se/mac/ så får du ju all info.
 
Ett tips är att inte svara ett svar på frågor med "jag fattar inte" och ställa samma fråga igen, det är per definition dagisbeteende.
Det finns nog bara ~4 personer på hela FS som kör OS X och Windows dagligen och jag har inte sett en enda av dessa säga att det ena är bättre än det andra (troligtvis för att dom faktiskt har _erfarenhet_ av båda systemen).

du är alltid lika otrevlig. Finns det någon som uppskattar dig överhuvud taget? du säger att du kör både pc/mac o att du bestämt o köpt in det till firman du jobbar på. Jag tror att du bara snackar en massa osanning, varför skulle du köpa in mac när du fullkomligt dissar det i varenda tråd?
Är inte det ruggigt osmart att köpa in något som är så dåligt?
Sedan så brukar du alltid lyckas att stänga alla mac/pc trådar tack var ditt beteende.
Dom säger att en bild kan säga mer än tusen ord och jag tycker det stämmer perfekt med din profil bild.
Dom borde stänga av dig för du tillför inte ett skit på denna sida. Eller rättare sagt du tillför en jävla massa skit konstant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.