Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
En liknande konfiguration dock utan SSD diskarna utan en vanlig 7200 och ett klenare grafikkort på 512 MB gick på 81.910,00 kr inkl. moms.
Nu får du väl ge dig. Förutom SSD-diskarna matchar väl billigaste Mac Pro'n med en Xeon processor den konfiguration du refererar till. Bildskärmen är oväsentlig i sammanhanget.

Jag har ingen aning men kika på http://www.apple.com/se/mac/ så får du ju all info.
Ojojoj, de måste skämta! Man får ju "ingenting" för pengarna. Kolla priset för en stationär mac pro, den "billiga" varianten kostar 24000kr. Den har bara 3GB RAM, bara en hårddisk (inte särskilt stor), ett rätt så uselt grafikkort och inte ens en monitor på köpet! Inte konstigt att de har råd att bjussa på frakten :D

iMac hade ju lite mer sansade priser men de är ändå dyra jämfört med vad man skulle ha fått om man valt PC med Windows 7.

Visste inte att prisskillnaderna var så stora. Får man med massor av program när man köper en mac eller vad har jag missat?

du är alltid lika otrevlig. Finns det någon som uppskattar dig överhuvud taget? du säger att du kör både pc/mac o att du bestämt o köpt in det till firman du jobbar på. Jag tror att du bara snackar en massa osanning, varför skulle du köpa in mac när du fullkomligt dissar det i varenda tråd?
Är inte det ruggigt osmart att köpa in något som är så dåligt?
Sedan så brukar du alltid lyckas att stänga alla mac/pc trådar tack var ditt beteende.
Dom säger att en bild kan säga mer än tusen ord och jag tycker det stämmer perfekt med din profil bild.
Dom borde stänga av dig för du tillför inte ett skit på denna sida. Eller rättare sagt du tillför en jävla massa skit konstant.
Vad är otrevligt, att jag svarar på frågorna eller att du inte förstår svaren? Jag förstår inte varför du måste ljuga och dra till med osanningar, jag jobbar inte ens på en firma, varför hittar du på något sådant? Att jag valde en Mac på min arbetsplats har jag förklarat åtminstonde en gång väldigt utförligt, att du inte kan acceptera svaret är inte mitt fel. Jag dissar inte det, men jag använder säkert termer du inte förstår eller baserar mina åsikter på saker som du aldrig kommer finna relevanta (eller ens förstå). Att hoppa på mig som person säger mycket om dig och ditt sätt att försöka ta dig ur en desperat position (du skriver alltid i dessa trådarna men du kan aldrig komma med sakliga eller grundade argument). För att svara på din fråga, ja jag är väldigt omtyckt och får ständigt beröm för att jag är en utvecklare med social kompetens (inte direkt något som finns i överflöd).

Jag kan tycka en lögnare och en person som sysslar med personpåhopp så som dig själv är mycket värre än en som bygger sin åsikter på faktisk erfarenhet av vad det är som diskuteras, oavsett om man gillar utgången av resonemanget. Tycker inte du det?

Mac verkar helt okej alternativ, smaksak som sagt.

Om jag skulle vilja bygga en egen Mac, går det?

Vad skulle följande konfiguration kosta ungefär?

64Bitars OS X
Intel i7 Quadcore 2,8 GHz
8 GB DDRIII RAM
2*80 GB Intel x25M SSD Raid0
1GB bra 3d grafikkort.
24" monitor

Min PC med denna konfig kostade ungefär 16.000-18.000

Vad kostar en motsvarande Mac?

Det går men du måste då köra ett crackat OS/X. Köper du ett OS/X i affären är det spärrat för att bara gå att köra på PCn som är gjorda av Apple. Så kostnaden är samma som för en PC utan OS eftersom OS/X till en vanlig PC inte går att köpa.

/Karl

Ojojoj, de måste skämta! Man får ju "ingenting" för pengarna. Kolla priset för en stationär mac pro, den "billiga" varianten kostar 24000kr. Den har bara 3GB RAM, bara en hårddisk (inte särskilt stor), ett rätt så uselt grafikkort och inte ens en monitor på köpet! Inte konstigt att de har råd att bjussa på frakten :D

iMac hade ju lite mer sansade priser men de är ändå dyra jämfört med vad man skulle ha fått om man valt PC med Windows 7.

Visste inte att prisskillnaderna var så stora. Får man med massor av program när man köper en mac eller vad har jag missat?

Vad har du för alternativ på PC-sidan som kan konkurera med iMac:en? Jag tror inte ens du hittar PC paket med motsvarande sepparat skärm billigare.

/Karl

Lugna ner er med personangreppen nu. Annars får vi stänga tråden. Undvik att sluta inlägg med en påstående fråga för driva fram fler hetsiga inlägg. Såna avslut leder bara till hetsiga debatter med dåligt klimat. Skriv vad ni tycker så får andra svara på det.

(Detta var ett generellt tips)

Roligt

Mac verkar helt okej alternativ, smaksak som sagt.

Om jag skulle vilja bygga en egen Mac, går det?

Vad skulle följande konfiguration kosta ungefär?

64Bitars OS X
Intel i7 Quadcore 2,8 GHz
8 GB DDRIII RAM
2*80 GB Intel x25M SSD Raid0
1GB bra 3d grafikkort.
24" monitor

Min PC med denna konfig kostade ungefär 16.000-18.000

Vad kostar en motsvarande Mac?

För att lyckas med detta pris får du göra en hel del mystiska val, speciellt som du budgeterar 4000:- enbart på diskarna.
Dessutom, ett bra grafikkort 3000:- ?

Blir en 24" skärm för 2000:- eller så, jättelyckad kombo :)

Dell har en arbetstation som liknar en singel cpu Mac Pro för i runda slängar 30000:- varför köper folk den?
Eizo har en 24" skärm för 18500:- varför köpa den, det finns ju en Benq för under 2000:-

Den här diskutionen om priser har ältats fram och tillbaka i tråd efter tråd så länge jag kan minnas. Den känns ärligt talat rätt fånig.

Det kommer alltid att finnas Apple datorer som är dyra och förmodligen aldrig några lågprisvarianter som kan tävla med de lågprisbyggen som finns på PC-sidan.
Det är ett val som Apple gjort.

Det är säkert rätt smart också, de kan aldrig slå sig fram i lågprissegmentet.

Nu får du väl ge dig. Förutom SSD-diskarna matchar väl billigaste Mac Pro'n med en Xeon processor den konfiguration du refererar till. Bildskärmen är oväsentlig i sammanhanget.

MacProkonfigurationen jag gjorde har långsammare processor, mindre RAM, långsammare hårddisk och sämre grafikkort. Bildskärmen till Mac kostade runt 8000:- tror jag, min kostade en 2tusing. Så jag är inte säker på hur du menar med att billigaste Mac Pro'n matchar min konfiguration av PC.

MacProkonfigurationen jag gjorde har långsammare processor, mindre RAM, långsammare hårddisk och sämre grafikkort. Bildskärmen till Mac kostade runt 8000:- tror jag, min kostade en 2tusing. Så jag är inte säker på hur du menar med att billigaste Mac Pro'n matchar min konfiguration av PC.

Jag köpte en rostig Datsun 120Y för 1500:-, hur kan det komma sig att någon vill betala 500000 för en Audi?

Seriöst 2000:- för en 24"-skärm? LOL

PS. Nya iMac:arna är prisvärda och fungerar utmärkt om man slänger ut OS/X och installerar Windows 7 på dom.

...Windows 7 - som kostar runt 2000-3000 i fullversion, när vi ändå pratar prisvärdhet... Och då har man ju ändå inte fått nästan nånting av det man får med på Macen för foto, video eller musik. Kan man ens titta på en dvd-film utan att köpa till codecs? :)

Kan man ens titta på en dvd-film utan att köpa till codecs? :)
Varför ska man köpa när dom bästa programmen för ändamålet är gratis? (MPC och VLC exempelvis).
Att försöka rättfärdiga det sinnessjukt höga priset för en bra Mac med att peka på mjukvaran som ingår är bara pinsamt.

PC, låt datorn rätta sig efter dig.

Det är en fråga om tycke och smak. Gillar man att bli tilltalad och behandlad som en idiot fungerar Windows utmärkt. Har man svårt att tolerera en imbecill dialog med sitt arbetsredskap så är MacOS ett bättre val. För mig finns inget pris som är för högt för att slippa bli behandlad som en förståndshandikappad.

Bilagor

• Avbryt formatering.jpg
    Avbryt formatering.jpg
    51 KB · Visningar: 163
Varför ska man köpa när dom bästa programmen för ändamålet är gratis? (MPC och VLC exempelvis).
Att försöka rättfärdiga det sinnessjukt höga priset för en bra Mac med att peka på mjukvaran som ingår är bara pinsamt.

Det bästa man kan använda en bra dator till är att organisera information och till att utföra beräkningar. Uppenbarligen är du i stort behov av hjälp med båda dessa saker och lika uppenbart får du ingen hjälp med detta av din nuvarande dator.
VLC - vilket program i iLife-sviten ersätter det? Och vad ersätter du GarageBand med? Jag har faktiskt letat efter ett likvärdigt program till Windows (som gärna får kosta) men inte hittat något ens i samma division.

jag har haft PC innan ..kan ju säga att jag aldrig går tillbaka till en PC igen utan Mac får det bli.
Sen har jag har aldrig mött någon yrkesfotograf som kör en PC

då måste det vara en anledning att de flesta kör Mac, för det bara funkar eller ?

men så klart detta kan ju ältas för evigt

f

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto