Nu lagrar jag inte mina bilder etc lokalt och möjligheten att slänga program (renare?) ökar knappast min dagliga produktivitet.
Timemachine etc är bra när saker går åt skogen men varför anses Macen bättre vid vanligt fota-tanka över-photoshoppa-laddaupp beteende?
Jag upplevde att tråden gled iväg från "effektivitet för fotograf" så jag svarade lite generellt.
- Så sant att TM inte är ngn lösning för bildarkiv (som ofta ligger externt), men däremot känns det för mig värdefullt att veta om jag får en krasch (då backar man från extern disken) eller vill byta dator (då via FW från gamla datorn) så är jag uppe på banan inom 3-4h. Och då med alla inställningar (lösenord till 50-11 olika webbplatser tex) ner till senast lagda fil på skrivbordet. Jag har haft flera krascher eller problem med mina bärbara Appledatorer där TM gjort att jag direkt kunnat jobba vidare. Det är effektivt i min vardag. Gillar man inte TM så klickar man bort det och googlar fram ngt alternativ. Det jag inte gillar med TM är att det står och tuggar varje timme. Det kan bli lite frustrerande om man har en prasslig hårddisk.
- Som fotograf med OSX kan man välja Apple Aperture. Det kanske passar ngn som handen i handsken.
- Jag gillar även skärmavbildningsverktyget. Det använder jag väldigt mycket.
- När jag switchade för 5-7 år sen så hittade jag fler och snabbare snabbkommandon i OSX, likaså upplevde jag att min Apple då var bättre på att köra fler samtidiga program utan att bli trög. På både dessa saker gissar jag att Win är ifatt.