Oj, Gud (eller är han en profet?) har uttalat sig, bäst att lyssna.
Nog finns det Apple-användare som ser Jobs som Mer Än Andra, men de flesta av oss tycker bara att han är en väldigt skicklig företagsledare och kapitalist.
Han råkade väl inte i förbifarten tala om varför de vill kontrollera innehållet i dessa leksaker?
Det är nog uppenbart för de flesta. Idén är inte heller ny.
Ser man till deras datorer och operativsystem, så är en av anledningarna till att Mac OS X fungerar så pass bra att Apple även tillverkar hårdvaran. Operativsystemet behöver bara anpassas och förfinas för ett fåtal konfigurationer, medan stackars Windows måste fungera med alla möjliga kombinationer av hårdvara.
iPhone och iPad har också operativsystem som drar fördelar av att ha en enhetlig hårdvaruflotta (jämfört med Android, som riskerar att börja spreta iväg åt flera håll när nu flera tillverkare ger sig in i leken).
När det så gäller "kontrollen av innehållet" så handlar det om att gå ett steg längre än så här. För att undvika oönskad och rentav skadlig programvara, samt för att samordna alla köp till ett tryggt ställe, kan samtliga användare av Apples "leksaker" veta vad det är dom köper, att det är ofarligt och att deras kontouppgifter är säkra.
Storebrorsfasoner, säger kritikerna. Smidigt, säger användarna.
Jag lutar åt det senare, även om jag tycker att Apple ibland gör lite väl snäva tolkningar av sina regler. Att sitta i en bur är inte roligt, hur mycket av guld den än är gjord, men det här är en väldigt stor bur och som innehåller allt som gör mig lycklig.
Fast jag är inte den som är den. Kan Android (som är den störste och mest trovärdige konkurrenten enligt mig) gå ikapp och om i framtiden, så kan jag mycket väl tänka mig att byta. Men då vill jag ha väldigt stor smidighet även där.
/
Kiwi