Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man lyfter blicken lite och inte bara talar om Mac/pc utan går vidare till Apple som inte bara skapat Mac utan även på senare år även iPod, iPhone, iPad mm.

Vad har pc-tillverkarna då gjort under tiden? Egna innovationer? Nej, bara en massa kopior.

Här ligger väl Apples styrka att våga gå först med nya saker och inte kolla åt sidorna så mycket vad konkurrenterna håller på med.

Steve Jobs, Apples VD, skriver i senaste numret av MacWorld: -"Du kan inte bara fråga användarna vad de vill ha och sedan ge det till dem. När du är färdig vill de ha något annat."

Det gäller att våga ta fram saker som användarna verkligen vill ha, det har väl Apple lyckats bra med när det gäller Mac, iPod, iPhone, iPad!
 
Steve Jobs, Apples VD, skriver i senaste numret av MacWorld: -"Du kan inte bara fråga användarna vad de vill ha och sedan ge det till dem. När du är färdig vill de ha något annat."

Det gäller att våga ta fram saker som användarna verkligen vill ha, det har väl Apple lyckats bra med när det gäller Mac, iPod, iPhone, iPad!
Oj, Gud (eller är han en profet?) har uttalat sig, bäst att lyssna.

Han råkade väl inte i förbifarten tala om varför de vill kontrollera innehållet i dessa leksaker?
 
Oj, Gud (eller är han en profet?) har uttalat sig, bäst att lyssna.

Han råkade väl inte i förbifarten tala om varför de vill kontrollera innehållet i dessa leksaker?

************

Nej, han är ingen profet eller Gud, bara en skicklig marknadsförare. Han kanske har något som många pc-ägare saknar, idéer och möjligheten att genomföra dem för Mac-ägarna!
 
Oj, Gud (eller är han en profet?) har uttalat sig, bäst att lyssna.

Nog finns det Apple-användare som ser Jobs som Mer Än Andra, men de flesta av oss tycker bara att han är en väldigt skicklig företagsledare och kapitalist.



Han råkade väl inte i förbifarten tala om varför de vill kontrollera innehållet i dessa leksaker?

Det är nog uppenbart för de flesta. Idén är inte heller ny.

Ser man till deras datorer och operativsystem, så är en av anledningarna till att Mac OS X fungerar så pass bra att Apple även tillverkar hårdvaran. Operativsystemet behöver bara anpassas och förfinas för ett fåtal konfigurationer, medan stackars Windows måste fungera med alla möjliga kombinationer av hårdvara.

iPhone och iPad har också operativsystem som drar fördelar av att ha en enhetlig hårdvaruflotta (jämfört med Android, som riskerar att börja spreta iväg åt flera håll när nu flera tillverkare ger sig in i leken).

När det så gäller "kontrollen av innehållet" så handlar det om att gå ett steg längre än så här. För att undvika oönskad och rentav skadlig programvara, samt för att samordna alla köp till ett tryggt ställe, kan samtliga användare av Apples "leksaker" veta vad det är dom köper, att det är ofarligt och att deras kontouppgifter är säkra.

Storebrorsfasoner, säger kritikerna. Smidigt, säger användarna.

Jag lutar åt det senare, även om jag tycker att Apple ibland gör lite väl snäva tolkningar av sina regler. Att sitta i en bur är inte roligt, hur mycket av guld den än är gjord, men det här är en väldigt stor bur och som innehåller allt som gör mig lycklig.

Fast jag är inte den som är den. Kan Android (som är den störste och mest trovärdige konkurrenten enligt mig) gå ikapp och om i framtiden, så kan jag mycket väl tänka mig att byta. Men då vill jag ha väldigt stor smidighet även där.


/ Kiwi
 
Nog finns det Apple-användare som ser Jobs som Mer Än Andra, men de flesta av oss tycker bara att han är en väldigt skicklig företagsledare och kapitalist.

<snipp>
/ Kiwi

Skicklig är nog det minsta man kan säga. Karln har lyckats ta sig från ett fattigt hem, till att grunda Apple. Sedan fick han sparken från Apple, grundade NeXT och Pixar. NeXT köptes sedan upp av Apple..och med i köpet kom Jobs :)

Att Apples produkter är nice råder inga större tvivel om. Har själv en sån där "gammal" 5e generationens iPod Video som jag tyckte mycket om när den fungerade :) En iPhone skulle jag garanterat skaffa om jag inte vore grävmaskinist.
 
N
När det så gäller "kontrollen av innehållet" så handlar det om att gå ett steg längre än så här. För att undvika oönskad och rentav skadlig programvara, samt för att samordna alla köp till ett tryggt ställe, kan samtliga användare av Apples "leksaker" veta vad det är dom köper, att det är ofarligt och att deras kontouppgifter är säkra.
För att inte tala om satir (hu!) och naket (dubbel hu!!). Måste vara skönt att veta att Steve Jobs skyddar dig från världens ondska så du kan zappa säkert bland apparna i Apples version av Disneyland.
 
Ser man till deras datorer och operativsystem, så är en av anledningarna till att Mac OS X fungerar så pass bra att Apple även tillverkar hårdvaran.
Fast nu råkar det vara Intel som tillverkar moderkort och processorer. AMD och Nvidia som tillverkar grafikkorten. Minnena vet jag inte vem som tillverkar, men det är garanterat inte Apple som gör dom heller.
Med andra ord är det samma tillverkare av komponenter som i vilken PC som helst.
 
Fast nu råkar det vara Intel som tillverkar moderkort och processorer. AMD och Nvidia som tillverkar grafikkorten. Minnena vet jag inte vem som tillverkar, men det är garanterat inte Apple som gör dom heller.
Med andra ord är det samma tillverkare av komponenter som i vilken PC som helst.

Ja, förutom att Apple börjar göra egna processorer till iPad och iPhone, så stämmer det att komponenterna förmodligen mestadels är "plockade från hyllan" till deras datorer – så vitt folk vet (Apple är ju "lite" hemlighetsfulla vad gäller det mesta).

Poängen är iaf att Apple själva väljer och sätter ihop hårdvaran och att den därför finns i ett fåtal konfigurationer.


/ Kiwi
 
Ja, förutom att Apple börjar göra egna processorer till iPad och iPhone, så stämmer det att komponenterna förmodligen mestadels är "plockade från hyllan" till deras datorer – så vitt folk vet (Apple är ju "lite" hemlighetsfulla vad gäller det mesta).

Poängen är iaf att Apple själva väljer och sätter ihop hårdvaran och att den därför finns i ett fåtal konfigurationer.


/ Kiwi

Så vitt jag vet är mjukvaran det enda apple själva tillverkar till iphone.
 
Fast nu råkar det vara Intel som tillverkar moderkort och processorer. AMD och Nvidia som tillverkar grafikkorten.
Visst är det Intel som tillverkar processorn, men hur vet du vem Apple har kontrakterat att tillverka moderkorten? Det enda moderkort som det är känt att Intel tillverkade användes i de utvecklarmaskiner som Apple lånade ut strax innan de bytte till Intelprocessorer. Alla andra moderkort är designade av Apple och tillverkade speciellt åt Apple av någon tillverkare (som inte har sitt namn på korten).

Om man öppnar en Mac hittar man inte ett generiskt moderkort gömt bakom ett hav av röda, gula och svarta kablar.
 
Skulle precis säga det. De där märkena hör hemma i butiken, det är inte meningen att man ska behålla dem på.

Sony har en trevlig serie som många tycker ser bra ut.

Så tänkte jag också när jag började pilla bort alla klistermärken på min sprillans nya HP. Jag trodde de bara satt där för att synas i butiken. Klistret satt som berg och två timmar senare hade jag fått datorn ren.
 
Tråkigt nog tappar styrplattan i macbookpro funktioner när man kör i winläge. En onödig begränsning från Apple som skrivit drivrutinen.

Jämför du macbookpro i osx med win7 på vaio...eller?

På tal om styrplatta. Har man en Synaptics styrplatta (HP, Compaq och säkert fler har dessa) kan man nu få flerfingerfunktioner om man laddar hem deras senaste drivrutin. Tvåfingersscroll är ju en trevlig mac-finess som man nu alltså kan få till sin lilla pc =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.