Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor grej för många tror jag dock var övergången till UAC. Väldigt många har/hade svårt att acceptera UAC, och väldigt många kallade det (uppenbarligen utan att ha förstått ett jota) för microsofts största misslyckande någonsinn. Få verkade förstå att hela poängen med UAC ÄR att det SKA vara skitirriterande..som ett sätt att tvinga utvecklare att lösa sina program utan obehagliga administratörsåtkomster. De som har lirat linux länge är väldigt vana vid att INTE ge icke-restriktiv åtkomst till vad som helst, något som de flesta hemmaanvändarna av windows aldrig någonsinn ägnat en tanke åt.
Jo det är lite roligt att man klagar som bara den på säkerheten och att man alltid kör som admin i XP, när Microsoft ändrar det och följer *nix-världens system där man måste skriva in lösenord så är det evil, men det är bra i *nix? Förstod aldrig det meningslösa hatet, som du skriver var inte problemet i själva systemet utan att utvecklarna under allt för lång tid kunnat förutsätta admin-rättigheter.
UAC har förvisso lite underligheter för sig, men grundidén är bra och det är inte något dåligt, tvärt om.
Jag får skriva in lösenord på linuxservrarna och OS X-burken också, det är en vanlig dag i datorvärlden helt enkelt :p
 
Det finns en firma i Tyskland som bygger PC burkar med OSX installerat om man nu vill komma ner lite i pris och inte bygga själv. Vill ni ha adressen så får ni söka lite på gamla MAC-PC trådar...

Apples EULA har varit i domstol i Tyskland och där ansågs Apples avtal strida mot lagstiftningen så det är OK att bygga och leverera maskinerna där.

Men nu köper man inte Mac för att de är billiga utan för vad de levererar och det kanske inte passar alla.
Men jov´bbar man med foto och använder program från Adobe och andra större leverantörer och inte vill eller orkar hålla på med att göra anpassningar i miljön så kanske Mac är ett bra val. Framför allt för dom som hållit på några år och Mac kanske var det enda vettiga alternativet. Några kronor extra på en Mac som man känner till och vet levererar är väl investerade pengar i verksamheten.

Har ont om slantar och vill ha datorn till allt möjligt inkl spela spel, köra Gimp etc för att spara pengar kanske PC är ett bättre val. Jag har valt att investera i Mac sen årskiftet inte för att de är billiga eller snabbare än PC utann för att överlåta en del av konfiguratioen till nån annan så jag kan fokusera på det jag vill göra dvs redigera bilder.
Konfigurera och dressera datorer får jag nog av på min arbetstid så hemma sliper jag det gärna.
 
Great! Det visste jag inte. Tack för länken

Men hur gör man utan knapparna Home, End, Page Up, Page Down och Delete?

Fn-Backspace osv duger inte. Det finns plats för två knappar till, tre om man tar bort den onödiga ejectknappen. ^¨ eller '* knappen känns inte heller så viktiga jämfört med ovan knappar. § - hehehehe, den finns i win också men varför?

Slutligen skulle jag vilja kunna byta plats på fn och ctrl samt alt och cmd när man jobbar i windows. VARFÖR är inte ctrl i hörnet?
 
Men hur gör man utan knapparna Home, End, Page Up, Page Down och Delete?

Fn-Backspace osv duger inte. Det finns plats för två knappar till, tre om man tar bort den onödiga ejectknappen. ^¨ eller '* knappen känns inte heller så viktiga jämfört med ovan knappar. § - hehehehe, den finns i win också men varför?

Slutligen skulle jag vilja kunna byta plats på fn och ctrl samt alt och cmd när man jobbar i windows. VARFÖR är inte ctrl i hörnet?

Det går att byta plats på tangenterna skiftlås, ctrl, alt och kringla i systeminställningar.
 
...och om du följt tråden så vet du att jag kör Win7 på min macbook pro. Men även i macläge, man kan inte trolla fram knappar som saknas fysiskt.
I Windows kan du även där mappa om vilka knappar (nästan) som helst till vilken funktion du vill, om Fn ger utslag kan du mappa den till Ctrl. Givetvis kan du inte öka antalet fysiska knappar.

Knapparna saknas inte, Apple har en annan layout och ett annat sätt att se på hur tangentbordet ska fungera/se ut. Det är nästan en utmaning att hitta ett Appletangentbord idag med extraknapparna (finns som extra tillbehör vid köp eller separat).
 
I Windows kan du även där mappa om vilka knappar (nästan) som helst till vilken funktion du vill, om Fn ger utslag kan du mappa den till Ctrl. Givetvis kan du inte öka antalet fysiska knappar.

Knapparna saknas inte, Apple har en annan layout och ett annat sätt att se på hur tangentbordet ska fungera/se ut. Det är nästan en utmaning att hitta ett Appletangentbord idag med extraknapparna (finns som extra tillbehör vid köp eller separat).

Det går att byta plats på tangenterna skiftlås, ctrl, alt och kringla i systeminställningar.

Tack jag vet att det går att mappa och som ni kanske förstår var åtminstone hälften ovan ett klagomål på att det är annorlunda, en irritation, men annat betydligt allvarligare:

Som jag skrev ovan, man kan inte trolla fram knappar som saknas. Jag har ansträngt mig att för att lära mig knappgenvägar för att slippa musskador samt för att det går snabbare, genvägar som nu inte är speciellt gena.

Nån som provat mappa om eject till DEL i windows? Knappen sitter ju rätt nära?
 
Men hur gör man utan knapparna Home, End, Page Up, Page Down och Delete?

Fn-Backspace osv duger inte. Det finns plats för två knappar till, tre om man tar bort den onödiga ejectknappen. ^¨ eller '* knappen känns inte heller så viktiga jämfört med ovan knappar. § - hehehehe, den finns i win också men varför?

Slutligen skulle jag vilja kunna byta plats på fn och ctrl samt alt och cmd när man jobbar i windows. VARFÖR är inte ctrl i hörnet?

Men hallå! § är oerhört viktig - iaf för de som jag som går juristlinjen. ;)

Får väll lägga in mitt bidrag till den här diskussionen:

Har använt windows hela livet, sitter just nu med win7 ultimate och gillar operativsystemet väldigt mycket. Tycker det är avsevärt mycket bättre än XP som jag använt tidigare. Har egentligen inget att klaga på. Min flickvän har en ny HP-laptop också den med win7.

Vi har dock båda bestämt oss att vi ska gå över till mac nästa gång vi köper nytt. Varför?

För min del handlar det om att jag har ett väldigt starkt ha-begär till en ny iMac. Den är otroligt snygg och jag lockas starkt av den stora 27" skärmen som kommer va perfekt när man pillar med foton i photoshop. Är även väldigt nyfiken på OS X, som jag hört mycket gott om vilket kommer bli spännande. Alltid roligt med nytt!

Visst kunde jag kanske köpt en ny pc med en bra extern skärm. Alla externa jag tittat på dock är så groteskt fula! Köper man en skärm för runt 10 000 kr så förväntar jag mig att det yttre matchar det inre. Det finns andra material på denna jord än billig svart plast. Dessutom får jag en ful låda på golvet.

För min flickvän är skälet att, win-laptops överlag är jäkla skitbyggen. En systemkamera ska inte kännas plastig utan den skall kännas gedigen, samma sak gäller laptops. Hennes nya gick dessutom sönder efter några månader bara (okänd hårdvara har havererat, inne på service nu). Så för hennes del i framtiden blir det en macbook pro. Batteritid är även det ett stort plus.

Det var mitt bidrag det!
 
Macanvändare sedan drygt tre år tillbaka - efter närmare 13 år med Windows i olika varianter, på "färdigbyggda" och hemmabyggda datorer.

Började med att skaffa en bärbar Mac (en MacBook Pro) och bestämde mig sedan för att även byta ut den stationära burken. Nu skriver jag detta på en 24-tums iMac - och vill inte gå tillbaka.

Varför? Jag är trött på en svart/grå klump som samlar damm på golvet eller tar upp plats på skrivbordet. En sådan kan dessutom låta rätt mycket från fläktar och hårddiskar, om man inte är noga med att välja rätt material från början.

Nu har jag en tyst, snabb och smidig konstruktion som är en glädje att sitta framför. Minimalt med sladdar och tar minimalt med plats. Dessutom är iMacen hyfsat prisvärd, vilket jag "upptäckte" i höstas när jag gjorde en egen prisjämförelse.

Min nya MacBook Pro är inte lika "prisvärd" som iMacen om man jämför prestanda kontra pris rakt av, men där ser jag skillnaden på andra områden.

Två av mina vänner var över på besök för några veckor sedan och båda hade varsin ganska ny pc-laptop. Den ena en HP och den andre något annat, känt märke. Båda dessa hade samma kännetecken: Plastskal, klistermärken, "bullig" design - och en förmåga att dra igång fläktarna med jämna mellanrum, även när inga tunga applikationer körde. Den ena löste värmeproblemet genom att lägga någonting under så att datorn kom upp en bit från bordet (så fläktarna fick fritt spelrum), den andre genom att flytta runt datorn på bordet. Dessutom var båda tvungna att ha strömsladden i.

Själv satte jag mig vid bordet med en icke helt fulladdad dator. Den startade direkt när jag öppnade locket ("sovläget" är underbart) och lät inte det minsta. Efter tre och en halv timme hade jag fortfarande minst tre timmars användningstid kvar enligt batteriindikatorn. När jag kände under datorn där den legat hela tiden, kunde jag känna en svag värme som om jag haft handen liggande där i några minuter.


Därmed inte sagt att Mac alltid är det bästa valet för alla. Vill man bara ha en "dator" som man ska surfa och skriva lite på och inte bryr sig så mycket om prestanda, design, användarbarhet eller andrahandsvärde, så är det bara att åka ner till Elgiganten och plocka på sig en burk. I det segmentet kan Apple aldrig konkurrera (för dom tänker aldrig göra det heller).

Och vill man ha full frihet att välja sina komponenter själv, så ska man inte heller skaffa en dator från Apple.

Men i många andra fall... kila in till närmaste Apple-återförsäljare och titta och testa deras datorer, så kanske ni också får ett ha-begär. Det fick jag - och jag har aldrig sett tillbaka.


/ Kiwi
...som spelar mina gamla Windows-spel på Macen (det går ju som sagt att installera Windows på Macar om man vill) och det mesta annat på PS3.
 
Macanvändare sedan drygt tre år tillbaka - efter närmare 13 år med Windows i olika varianter, på "färdigbyggda" och hemmabyggda datorer.

Började med att skaffa en bärbar Mac (en MacBook Pro) och bestämde mig sedan för att även byta ut den stationära burken. Nu skriver jag detta på en 24-tums iMac - och vill inte gå tillbaka.

Varför? Jag är trött på en svart/grå klump som samlar damm på golvet eller tar upp plats på skrivbordet. En sådan kan dessutom låta rätt mycket från fläktar och hårddiskar, om man inte är noga med att välja rätt material från början.

Nu har jag en tyst, snabb och smidig konstruktion som är en glädje att sitta framför. Minimalt med sladdar och tar minimalt med plats. Dessutom är iMacen hyfsat prisvärd, vilket jag "upptäckte" i höstas när jag gjorde en egen prisjämförelse.

Min nya MacBook Pro är inte lika "prisvärd" som iMacen om man jämför prestanda kontra pris rakt av, men där ser jag skillnaden på andra områden.

Två av mina vänner var över på besök för några veckor sedan och båda hade varsin ganska ny pc-laptop. Den ena en HP och den andre något annat, känt märke. Båda dessa hade samma kännetecken: Plastskal, klistermärken, "bullig" design - och en förmåga att dra igång fläktarna med jämna mellanrum, även när inga tunga applikationer körde. Den ena löste värmeproblemet genom att lägga någonting under så att datorn kom upp en bit från bordet (så fläktarna fick fritt spelrum), den andre genom att flytta runt datorn på bordet. Dessutom var båda tvungna att ha strömsladden i.

Själv satte jag mig vid bordet med en icke helt fulladdad dator. Den startade direkt när jag öppnade locket ("sovläget" är underbart) och lät inte det minsta. Efter tre och en halv timme hade jag fortfarande minst tre timmars användningstid kvar enligt batteriindikatorn. När jag kände under datorn där den legat hela tiden, kunde jag känna en svag värme som om jag haft handen liggande där i några minuter.


Därmed inte sagt att Mac alltid är det bästa valet för alla. Vill man bara ha en "dator" som man ska surfa och skriva lite på och inte bryr sig så mycket om prestanda, design, användarbarhet eller andrahandsvärde, så är det bara att åka ner till Elgiganten och plocka på sig en burk. I det segmentet kan Apple aldrig konkurrera (för dom tänker aldrig göra det heller).

Och vill man ha full frihet att välja sina komponenter själv, så ska man inte heller skaffa en dator från Apple.

Men i många andra fall... kila in till närmaste Apple-återförsäljare och titta och testa deras datorer, så kanske ni också får ett ha-begär. Det fick jag - och jag har aldrig sett tillbaka.


/ Kiwi
...som spelar mina gamla Windows-spel på Macen (det går ju som sagt att installera Windows på Macar om man vill) och det mesta annat på PS3.

Genom att det finns dåliga PC är mac bra?

Det finns bra PC och dåliga, utbudet är enormt. Vill man ha en ful bullrig billig så finns det. Vill man ha en snygg, snabb ultraportabel så finns det. Osv.
 
För min flickvän är skälet att, win-laptops överlag är jäkla skitbyggen. En systemkamera ska inte kännas plastig utan den skall kännas gedigen, samma sak gäller laptops. Hennes nya gick dessutom sönder efter några månader bara (okänd hårdvara har havererat, inne på service nu). Så för hennes del i framtiden blir det en macbook pro. Batteritid är även det ett stort plus.

Det var mitt bidrag det!
MBP Flexar en hel del på undersidan och skärmen (jag blev själv förvånad här då jag inte förväntat mig detta med tanke på alla lovord). Med det sagt, det är absolut inte dåliga byggen, men dom ligger inte i top vad gäller byggkvalité (eller komponentkvalité). Vanliga Macbooken vill du verkligen undvika, tredje gången kollegan har den på reparation vid vanligt skrivbordsarbete på grund av en felkonstruktion.

Att bra skärmar är tjocka är för att dom behöver vara tjocka. Skärmen på en iMac är inte en bra skärm, det är en konsumentskärm, att jämföra med t.ex. Eizos CG eller Necs SpectraView ger bara en väldigt skev bild, no pun intended. Dells U2711 är ju tunnare än iMacen (dock ska du ju så klart ha datorn någon stans).
 
Genom att det finns dåliga PC är mac bra?

Nej, självklart inte. Tyckte bara det var så intressant att två datorer från kända märken och med tilltagna prislappar ändå kunde kännas så... billiga.


Det finns bra PC och dåliga, utbudet är enormt. Vill man ha en ful bullrig billig så finns det. Vill man ha en snygg, snabb ultraportabel så finns det. Osv.

Absolut. Själv har jag dock svårt att hitta pc-laptops som inte är eller känns plastiga och som inte är nerlusade av klistermärken som berättar att "på den här datorn finns det minsann Windows 7 installerat och en Intel-processor inuti, samt programvara från det här och det här företaget". Fast jag brukar ju å andra sidan inte följa marknaden så noga. :)


/ Kiwi
 
Absolut. Själv har jag dock svårt att hitta pc-laptops som inte är eller känns plastiga och som inte är nerlusade av klistermärken som berättar att "på den här datorn finns det minsann Windows 7 installerat och en Intel-processor inuti, samt programvara från det här och det här företaget". Fast jag brukar ju å andra sidan inte följa marknaden så noga. :)


/ Kiwi
Du vet att klistermärkena är ditsatta med den typen av klister som gör att du kan ta av dom helt utan efterverkningar va? ;)
 
Du vet att klistermärkena är ditsatta med den typen av klister som gör att du kan ta av dom helt utan efterverkningar va? ;)

Skulle precis säga det. De där märkena hör hemma i butiken, det är inte meningen att man ska behålla dem på.

Sony har en trevlig serie som många tycker ser bra ut.
 
Skulle precis säga det. De där märkena hör hemma i butiken, det är inte meningen att man ska behålla dem på.

Sony har en trevlig serie som många tycker ser bra ut.
Som jag skrev tidigare så är jag riktigt nöjd med min Sony Vaio E nånting, som dessutom är riktigt snygg. Men en stor nackdel, där jag förstått MacBook Pro är betydligt bättre, är styrplattan som alla fall jag har riktigt stora problem att komma överens med.
 
Som jag skrev tidigare så är jag riktigt nöjd med min Sony Vaio E nånting, som dessutom är riktigt snygg. Men en stor nackdel, där jag förstått MacBook Pro är betydligt bättre, är styrplattan som alla fall jag har riktigt stora problem att komma överens med.

Tråkigt nog tappar styrplattan i macbookpro funktioner när man kör i winläge. En onödig begränsning från Apple som skrivit drivrutinen.

Jämför du macbookpro i osx med win7 på vaio...eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.