Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vore det inte en mer relevant tråd om de som verkligen köpt Mac berättar varför de gjorde det, och sedan kan de som inte har men som ändå måste klaga på Mac göra det i någon befintlig och oändlig Mac vs PC-tråd?

Det är som om ingen skall få tycka att Mac fungerar utan att det skall argumenteras mot - oftast utan egen erfarenhet dessutom...
 
Vore det inte en mer relevant tråd om de som verkligen köpt Mac berättar varför de gjorde det, och sedan kan de som inte har men som ändå måste klaga på Mac göra det i någon befintlig och oändlig Mac vs PC-tråd?

Det är som om ingen skall få tycka att Mac fungerar utan att det skall argumenteras mot - oftast utan egen erfarenhet dessutom...

Jag köpte mina Mac'ar för att kunna ge support till Mac-användare och kunna utveckla mot OS X på ett enkelt sätt.

De trivs så bra jämte mina Windowsburkar som jag föredrar oavsett vad det är jag skall göra.
 
Nej. Det gör de definitivt inte. Förlåt, men det där är verkligen en utopi.

Om nu det är verkligheten för hans del, vem är då du att säga att han har fel?

Jag har använt Mac sedan 1986 tror jag det började.
Måste nog själv säga att jag under alla dessa år har haft förvånansvärt lite krångel med mina Macar och då har jag använt dom både i mitt arbete inom grafisk design och privat.

Lite drivrutiner från andra har krånglat, minnen har gett upp och någon hårddisk har kraschat men i det stora hela så har det varit smärtfritt att använda Mac.

Har kört PC parallellt med Mac under en period men efter ett kort övervägande kastat ut PC till förmån för Mac och aldrig ångrat mig.

Trots mitt val av system vill jag inte påstå att jag är en Fanboy som det snackats om lite varstans när det handlar om Mac vs PC, det är helt enkelt så att jag gillar att ha ett system som innebär minst möjligt med underhåll i förhållande till hur mycket dom används.
 
Om nu det är verkligheten för hans del, vem är då du att säga att han har fel?

Det jag vände mig emot där var att han skrev "det är det du betalar för" inte "det var det jag betalade för".

Så, jag vill väl mest säga att det är långt ifrån säkert att hans verklighet är allas verklighet.
 
Så, jag vill väl mest säga att det är långt ifrån säkert att hans verklighet är allas verklighet.

Inte för att jag vill plåga dig eller så men i min verklighet så är det väl så att Mac alltid fungerar. Det kanske inte är vad jag har betalat för men trots allt så är det vad jag har fått.
 
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Vad du än gör så gå inte på Mac!
Du kommer inte kunna använda något annat sen, det är som en drog. Prissättningen är inte av denna värld. Komponenterna i datorn är samma skit som allt annat. Du kommer bli en slav under Äpplet. Tro mig jag vet!
4 macar sen 2006 och jag kommer inte loss. 19000:- för den senaste MacBookPro 15" Inte värd hälften men likföbannat kan jag inte släppa Macen. Får hoppas att jag dör innan pension för pensionspengarna har gått åt till Macdatorer. :)
Jag erkänner villigt att jag gick på hypen och ångrar mig bittert, för när du väl har köpt är du fast.

Skämt och sido, du betalar för OS och aluminium, kan du vara utan det så köp en billigare. Den är inte så bra så priset är motiverat.
 
Jag måste också få sälla mig till skaran som upplever att Mac ger en smidig och problemfri datorupplevelse - det bara fungerar :)

En sån liten sak som att systemet alltid startar på ca 40 sekunder, varje gång, år efter år vilket är något som min Mac från 2007 klarade från anskaffning, via några OS-uppgraderingar tills den ersattes av en ny maskin förra året. Den nya maskinen startar också på ca 40 s, inte raketsnabbt kanske men stabilt.

Min jobb-PC tar nu efter drygt 3 års tjänst ca 15 min på sig att starta innan den är användbar och den fortsätter även efter 15 min att rassla med hårddisken och vara lite halvseg i säkert 10 min till :(

Min gamla hem-PC funkade iofs ganska bra men den var jag extremt restriktiv med att installera några program på eller uppgradera något öht. Den pysslades dessutom om med boot manager, separata partitioner, antivirus, brandvägg, Norton Ghost disk image backuper mm, typ som ett IT driftjobb fast hemma på fritiden...

Numera använder jag bara min Mac, foto, musikskapande, film, bokföring, TV, några spel, lite fix med hemsidan, programmering i Java och C++ mm. Pysslandet med datorn för att den ska fungera är extremt lågt.
 
Inte för att jag vill plåga dig eller så men i min verklighet så är det väl så att Mac alltid fungerar. Det kanske inte är vad jag har betalat för men trots allt så är det vad jag har fått.

Helt okej. Mina äpplen funkar också stabilt och bra. Faktiskt lika stabilt och bra som mina Wintelburkar ;)
 
Det finns dock en brist i MacOS som jag lider lite av:

om man delar ut en skrivare på maskin A och skrivaren sedan är avstängd när någon på maskin B skriver ut så hamnar utskrifterna i kö. Men om nu maskin A stängs av och startas om flera gånger utan att skrivaren är påslagen så ackumuleras utskrifterna så att när skrivaren till slut slås på så kommer alla köade utskrifter ut MÅNGA gånger!

Ett märkligt handhavande kanske så jag tänker inte bråka med Apple men det är ganska irriterande iaf.

Något som däremot fungerar klockrent är hanteringen av externa enheter som t ex USB-minnen, USB-hårddiskar, Firewire-diskar, externa ljudinterface (FW) mm. Man pluggar i enheten och sedan använder man den, inga "Windows has found new hardware, Windows is installing drivers, Windows is stalling just to make you go berzerk" osv.

Jag kör t ex ofta Spotify på stereon via mitt externa FW ljudkort som har riktigt bra omvandlare och det funkar dessutom finfint hängande efter en extern FW-disk som mitt bildarkiv ligger på. Man sitter sedan och lyssnar på musik, kör LR och PS, time machine backar upp systemet osv och allt flyter på, inget segande, inga glitchar i ljudet.

Jag vill inte vara nån fanboy men upplevelsen med Mac slår alla tidigare upplevelser med PC sedan slutet på 80-talet. Jag jobbar med utveckling och även har byggt en del datorer från scratch, skrivit RTOS och kompilatorer mm så anser jag mig känna till datorer och teknik ganska bra...
 
om man delar ut en skrivare på maskin A och skrivaren sedan är avstängd när någon på maskin B skriver ut så hamnar utskrifterna i kö. Men om nu maskin A stängs av och startas om flera gånger utan att skrivaren är påslagen så ackumuleras utskrifterna så att när skrivaren till slut slås på så kommer alla köade utskrifter ut MÅNGA gånger!

Det där har jag råkat ut för. Jag minns inte lösningen på rak arm.. men jag skall se om jag kan gräva lite i gamla anteckningar. Det var en relativt trivial fix.
 
Hur har ni tid att någonsin plåta? Herregud...

"Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!"
---
"Men i en datorpark med flera tusen klienter...."
---
"iPhone sväller vid tempskiftningar..."
---
"men duuuuu'rååååååå...."
---

*suck*
 
Det verkar ju vara bra för många men jag kan bara inte med deras UI. Det är helt kontraintuitivt för mitt sätt att använda apparater.
 
Hur har ni tid att någonsin plåta? Herregud...

"Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
...
Nåt åt det hållet. Personligen bryr jag mig inte om vilka delar Macen består av utan jag utgår ifrån att Apple har gjort ett bra val åt mig så att jag slipper bry mig.
 
Hur har ni tid att någonsin plåta? Herregud...

"Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!"

Eller snarare man köper OSX just för att det är det man vill ha efter erfarenhet. Så väljer man något av de bifogade hårdvarorna efter funktion, tycke och smak...

Med OSX finns det ju flera vittnes mål tidigare i diskussionen att det är ett medel att få mer tid till fotograferingen.
 
Jag betalar gladeligen 10lök extra för att slippa windows ;)

Jag bytte till en iMac förra året och har sedan utökat med en Mac Mini. Har alltid kört windows men tillslut så tröttnade jag bara. Jag tycker det är mycket roligare att jobba på en Mac, det ser bättre ut, känns bättre, flyter på bättre.
Jag har inga planer på att byta tillbaka utan det känns som om jag har hittat hem.

Sen tycker ju jag att Macarna är snyggare än någon annan maskin :)
 
Varje elev får en mac på gymnasiskolan i Lidköping (innan så hade dom datorsalar med windows datorer ) nu har dom en heltidanställd som sköter krånglande datorer förut hade dom sju heltidsanställda som skötte mindre än hälften så många datorer så det är mindre krångel man köper. Och när det kommer ut nya mac så skiljer det inte så mycket i pris med liknande windows pc
Hur har ni tid att någonsin plåta? Herregud...

"Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!"
---
"Men i en datorpark med flera tusen klienter...."
---
"iPhone sväller vid tempskiftningar..."
---
"men duuuuu'rååååååå...."
---

*suck*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.