Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag väljer att se på just begagnatmarknaden för Wintel (Windowsmaskiner med Intelkompatibla processorer) som ett bra exempel på det. Tillverkarna släpper löpande nya modeller, vilket ju naturligtvis gör att de äldre modellerna minskar i värde.

Hur är det naturligare? Var går gränsen mellan naturligt andrahandsvärde och artificiellt dito?
 
Usch, det låter otrevligt. Minns med fasa den tid då man använde virtuella Win-maskiner på Mac.

Det fungerar riktigt bra nuförtiden. Det är dessutom bekvämare att köra Windows virtuellt än att behöva boota om mellan OS X och Windows. Dessutom kan flera virtualiseringsprogram nu presentera WIndows-fönster på samma desktop som OS X använder. (Inget eget separat fönster behövs för den virtuella maskinen, alltså).
 
Det går att installera ovirtualiserat också på en vanlig PC även om Apples licensvillkor inte tillåter det heller.

Jag skulle nog hellre säga på en ovanlig PC. Prova gärna att försöka installera OS X på en vanlig PC så får du se. :)

Det är rätt noga med vilka komponenter PC:n är konfigurerad med för att allting ska fungera.
 
Ja, och det motsatta är lika sant.

Skillnaden är att Microsoft _tillåter_ dig att göra det. Medan Apple _förbjuder_ dig att göra det, och har lagt in kod i OS X som aktivt försöker _förhindra_ att man gör det.

Nej, det motsatta är inte alls lika sant. Det är mycket bökigare att köra OS X på en PC av icke-Apple-modell. Detta oavsett hur lagar, regler och Apples eventuella obstruktion ser ut.

Windows stödjer en otrolig massa sorters hårdvarukomponenter i en PC, medan OS X klarar av ett mycket begränsat antal.
 
Du behöver valfri i7-baserad MacBookPro av 2011 års modell eller senare, för annars kommer du inte upp till 16GB. Resten av kraven är inga problem alls. Tänk dock på att du bara har en displats i en MacBook (Pro), alltså kommer du att antingen få strunta i SSD, eller köra SSD+extern disk,.

Det går att ersätta DVD-brännaren med en disk.
 
Anser du att tillverkare (oavsett vad det gäller) helt fritt skall kunna vidta godtyckliga tekniska spärrar för att styra hur deras produkter används?

Självklart ska tillverkare få göra sina produkter hur svåranvända som helst. Varför skulle de inte få det?
 
För mig så är det helt ointressant. Om jag har en induktionskontakt eller en vanlig sketen phono så länge som de laddar batteriet. Lösningen måste ha en praktiskt funktion för mig för att vara smart. Som en pragmatisk användare av mina prylar så blir jag istället ofta frustrerad över vissa av Appels egna lösningar. Laddkabeln till i-prylarna för att ta ett exempel. Övriga världen har numera enats om en gemensam lösning. Inte Apple. Jag fullständigt avskyr Apples tangentbort och möss. Köper mycket hellre ett tredjepartslösning på Expert. Det är givetvis en smaksak men man skall känna till den.

Vad har jag för praktisk lösning av att kunna öppna laptopen med ett finger? Mer än att det är snyggt och coolt, för det är det!

Ok, då uppskattar vi olika saker i livet. Jag har generellt svårt för halvdana lösningar, medelmåttighet och slarv. Dock är inte hårdvaran den huvudsakliga anledningen till att jag gillar Apples datorer, utan mjukvaran. Att anpassa mig till det imbecilla gränssnittet i Windows är jag tvungen till på jobbet, men det är en lättnad att komma hem till macen varje kväll. Ungefär som om jag hade umgåtts med retards hela dagen och plötsligt fick föra samtal med en bildad människa i stället.
 
När det gäller design så är jag av en mycket blandad uppfattning om Apples val. Apple är alltid snygga men ofta rätt opraktiskt utförda. Hur många är det inte som döljer sin ursnygga iPhone med diverse skal för att skydda den? Och när det gäller stationära datorer så kunde jag inte bry mig mindre. Min står under bordet med minimalt antal sladdar upp till bordet. Jag ser den aldrig....

Dumheter. Jag har haft iPhones sedan 2007 och har aldrig ens övervägt att ha nåt skal på och har bestämt mig för att en sak jag ska släpa med mig jämt ska hålla. Jag orkar inte dalta med saker, de ska fungera i vardagen.
De som har skal på sina iPhones är antingen lurade att man måste ha det eller så vill de bara ha ett skojigare utseende. Eller också är de vana sedan tidigare att telefoner ska vara ömtåliga.
 
Vad menar du med user-store och computer-store i det här sammanhanget?

Jag menar att i normala fall (Windowsburkar/smartphones/etc) så kan man lagra certifikat både vad gäller _hårdvaran_ (och/eller operativsystemet) och för _användarna_. Detta går inte att göra under OS/X, vilket gör att man inte kan fastställa identiteten på datorn, utan bara på användaren.

Vidare så finns det svagheter i hur OS / X har löst implementationen av sin key-chain.

Kikar man på Windowsvärlden så är det ju hur enkelt som helst att (exempelvis) styra accessen til nätverket via computer-certificate. Om _datorn_ inte har rätt certifikat så spelar det ingen roll vad _användaren_ har för certifikat. Nätverket kommer inte att fysiskt släppa in maskinen. (Alternativt naturligtvis styras mot en separat ACL).

Återigen så är ju detta inget som är relevant för en förkrossande majoritet av hemanvändare. Men på enterprisenivå så _är_ det en issue.
 
Du behöver valfri i7-baserad MacBookPro av 2011 års modell eller senare, för annars kommer du inte upp till 16GB. Resten av kraven är inga problem alls. Tänk dock på att du bara har en displats i en MacBook (Pro), alltså kommer du att antingen få strunta i SSD, eller köra SSD+extern disk,.

Det är ju inga som helst problem att lägga in en extra disk i en MacBookPro.
Det är bara att plocka ut DVD-stationen och ersätta den med en sådan här
http://eshop.macsales.com/shop/drive_bracket/datadoubler/ som du sätter en SSD-disk i.

DVD-stationen sätter du sedan i en sådan här http://eshop.macsales.com/item/Other World Computing/VLSS9TOPTU2/ så får du en extern DVD-station.

Allt detta görs i en handvändning och utan problem.
 
Ok, då uppskattar vi olika saker i livet. Jag har generellt svårt för halvdana lösningar, medelmåttighet och slarv. Dock är inte hårdvaran den huvudsakliga anledningen till att jag gillar Apples datorer, utan mjukvaran. Att anpassa mig till det imbecilla gränssnittet i Windows är jag tvungen till på jobbet, men det är en lättnad att komma hem till macen varje kväll. Ungefär som om jag hade umgåtts med retards hela dagen och plötsligt fick föra samtal med en bildad människa i stället.
Inte alls. Jag gillar inte heller korkade konstruktioner som hindrar mig i mitt arbete. Dock bryr jag mig inte ett dugg om chasit i min kamera är gjutet i magnesium eller gjord av plast. Så länge som de fungerar för mina ändamål givetvis. Jag bryr mig inte ett jota om hur datorchassit ser ut. Det står i alla fall under skrivbordet och syns inte. De ytterst få gånger jag rör den så brukar det vara när någon pryl skall bytas ut i en uppgradering. Mitt chassi är nog tio år gammalt men innandömmet är relativt nytt.

Dock har jag full förståelse för de som tycker det är värt pengarna med bra design. Jag gör det också men kanske mer selektivt. En dator är ett verktyg för mig. Inget konstverk.

När det gäller gränssnitt så hoppas jag att du inte är så insnöad så att du inte förstår att det är en vanesak. Jag är en van winanvändare sedan många år men använder mac rätt ofta på jobbet. För mig så är det precis tvärtom. Mac var bakvänt och knasigt i början. För övrigt så ser de flesta applikationer jag använder i princip lika ut i mac och pc så vad som sitter under är helt orelevant för mig. Vem bryr sig om op. Det skall ju bara fungera. Annars kan man se det som Canon vs Nikon. Som van Nikonanvändare är det knepigt att använda en Canon i början. Och vice versa givetvis. Men om man tvingas så går det ju bevisligen
 
Dumheter. Jag har haft iPhones sedan 2007 och har aldrig ens övervägt att ha nåt skal på och har bestämt mig för att en sak jag ska släpa med mig jämt ska hålla. Jag orkar inte dalta med saker, de ska fungera i vardagen.
De som har skal på sina iPhones är antingen lurade att man måste ha det eller så vill de bara ha ett skojigare utseende. Eller också är de vana sedan tidigare att telefoner ska vara ömtåliga.

Eh. Har du missat debatten om det ömtåliga glaset på iPhones? Jag känner bara två personer som inte har varit tvugna att byta glas. Mina vänner är givetvis inte på något sätt ett tvärsnitt över användarna men då jag hade problem med min dotters iPhone för en tid sedan så frågade jag hur vanligt det var. Kundmotagaren bara log och sa att det var deras bästa inkomstkälla.
 
Jag menar att i normala fall (Windowsburkar/smartphones/etc) så kan man lagra certifikat både vad gäller _hårdvaran_ (och/eller operativsystemet) och för _användarna_. Detta går inte att göra under OS/X, vilket gör att man inte kan fastställa identiteten på datorn, utan bara på användaren.
Vad är det som hindrar det? Det finns ju konfigurationskataloger i OS X som är systemglobala, och sådana som är användarspecifika. Det är väl bara att lägga ditt systemglobala data i den systemglobala katalogen?

Vidare så finns det svagheter i hur OS / X har löst implementationen av sin key-chain.
Vilka är dessa?
 
Att anpassa mig till det imbecilla gränssnittet i Windows är jag tvungen till på jobbet, men det är en lättnad att komma hem till macen varje kväll. Ungefär som om jag hade umgåtts med retards hela dagen och plötsligt fick föra samtal med en bildad människa i stället.

Mycket bra skrivet. Får jag använda det citatet i framtiden?

MS Windows har en mycket gedigen grund. Operativsystemsdelen (dvs inte användargränssnittet) är mycket väldesignat samt har många bra och välfungerande finesser. Själva fönstersystemet tycker jag dock lämnar mycket övrigt att önska.

Windows 8 bryter mot den gamla Windows-traditionen,men jag har inte provat det tillräckligt mycket för att kunna ge ett betyg. Det ser dock intressant ut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.