Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alright, det kan jag väl ta. Jag känner bara att trots att jag anser mig ha väldigt bra koll på Windows så blir mina Windows-datorer långsammare, samtidigt som mina macar inte påverkas under tiden, trots flertalet uppdateringar och programinstallationer kontinuerligt på OSX men inte på Windows. Det är därför jag hänger upp mig lite på det.

Jag har faktiskt inte märkt att Windows 7-maskiner blivit långsammare med tiden. XP och tidigare var detta ett väldigt vanligt fenomen. Windows 7 defragmenterar disken (om man har en snurrdisk) och sköter annan putsning helt självt och man behöver inte bry sig om sådant längre

/Karl
 
Men, som jag ser det så innebär ju det att "kan jag" så borde ju alla kunna uppnå samma resultat.

Nä, för alla är intresserade av att sitta med näsan i datorskärmen utom när vi ska "använda" datorn. Sitta och hålla på med systemet är det många som inte är det minsta intresserade av.
Framför allt vet de flesta inte vad de ska ställa in för att undvika att datorn blir märkbart långsammare.
 
Sen är ju faktiskt inte snabbstart något som Apple har patent på ;)

Min huvudsakliga maskin har ett par år på nacken nu, och den går från "Starting Windows" till Användbart skrivbord på nånstans runt 20 sekunder.

Ja, det är SSD.

Windows 7 Ulitmate i VirtualBox på en MacBook Pro (2.66 Ghz i7, inte SSD), 1GByte RAM: cirka 45 sekunder till användbart skrivbord.

Nej, jag har inte "trimmat" min maskin. (Däremot ÄR jag restriktiv mot vilka tilläggsprogram jag lägger till mitt system, så jag har bara 92 processer igång vid "tomgång".).
40 processer vid tomgång.
Det här är en defaultinstallation.
 
Windows 7 Ulitmate i VirtualBox på en MacBook Pro (2.66 Ghz i7, inte SSD), 1GByte RAM: cirka 45 sekunder till användbart skrivbord.


40 processer vid tomgång.
Det här är en defaultinstallation.

Virtuellt tar det alltid lite extra. Det tar strax under 40sek att starta OS/X i virtualbox på min fujitsumaskin som startar Windows 7 på 12sek. Hade jag bootat OS/X hade det nog varit snabbare än Windows 7.

40 processer låter lite, då har du inte installerat mycket på den.

/Karl
 
Just där får jag nog be om ursäkt för formuleringen. Kika på äldre inlägg (exempelvis #192, eller kika i de andra liknande diskussionerna över de senaste tre åren), jag har försökt vara tydlig i att det gäller _mina_ maskiner.

Vad kostar dina maskiner?
Är det i den förnämliga 5000:- prisklassen eller kommer dom upp i 6995:-?
 
Virtuellt tar det alltid lite extra. Det tar strax under 40sek att starta OS/X i virtualbox på min fujitsumaskin som startar Windows 7 på 12sek. Hade jag bootat OS/X hade det nog varit snabbare än Windows 7.
Ja, jag tycker att jag fick ett bra resultat.

40 processer låter lite, då har du inte installerat mycket på den.

Mest programutvecklingsverktyg (Java, QT, Emacs, mm). Firefox förstås, och Bonjour.
 
Nä, för alla är intresserade av att sitta med näsan i datorskärmen utom när vi ska "använda" datorn. Sitta och hålla på med systemet är det många som inte är det minsta intresserade av.
Framför allt vet de flesta inte vad de ska ställa in för att undvika att datorn blir märkbart långsammare.

Som jag sagt ett otal gånger: Det enda jag har gjort är att installera Windows, Installera MSE och deaktiverat växlingsfilen.

Hur är det "hålla på med systemet"?
 
Som jag sagt ett otal gånger: Det enda jag har gjort är att installera Windows, Installera MSE och deaktiverat växlingsfilen.

Hur är det "hålla på med systemet"?

Du ska ju veta att du ska göra detta. Vad är t.ex. MSE?
Med Mac behöver du inte göra något, den segar sig ändå inte mer än marginellt.

Du diskuterar hela tiden ifrån din kontext, inte "medelanvändarens" (som inte orkar, vill och/eller vågar rota i några inställningar).

Såg nu att MSE är Microsofts antivirus tjohej...
 
Vad kostar dina maskiner?
Är det i den förnämliga 5000:- prisklassen eller kommer dom upp i 6995:-?

Jag ser kanske inte riktigt relevansen i frågan, men ok, nypris eller bruksvärde?

Min huvudsakliga stationära maskin verkar vara värd cirka 8.000kr om man kikar på begagnatpriser och om jag lyfter ur mina 3x2TB disk som sitter där utöver 120GB SSD . Men den kostade väl en 15-20.000kr när den var ny 2009, grafikkortet byttes 2011. Säg 9.000 så bjuder jag på frakten (Levereras dock utan operativsystem då jag kör en retail licens som får flyttas till ny maskin).

Det senaste tillskottet är en Windowslaptop, och den kostade strax över 30.000kr. (32GB RAM förklarar prislappen)

Min MBP.. ptja, vad kostade en sådan för ett par år sen? Jag fick den (och en MP som de dock har hämtat tillbaka) av en uppdragsgivare, så jag vet inte.

Min HTPC är väl värd en 3-4.000kr (mestadels chassit).

Kikar vi på det tungar artilleriet så har jag dessutom ett par virtualiseringsservrar som står på en CoLoc-anläggning, de dingar väl till på en sisådär 35.000kr styck ;)
 
Senast ändrad:
Jag ser kanske inte riktigt relevansen i frågan, men ok, nypris eller bruksvärde?

Min huvudsakliga stationära maskin verkar vara värd cirka 8.000kr om man kikar på begagnatpriser och om jag lyfter ur mina 3x2TB disk som sitter där utöver 120GB SSD . Men den kostade väl en 15-20.000kr när den var ny 2009, grafikkortet byttes 2011. Säg 9.000 så bjuder jag på frakten (Levereras dock utan operativsystem då jag kör en retail licens som får flyttas till ny maskin).

Det senaste tillskottet är en Windowslaptop, och den kostade strax över 30.000kr. (32GB RAM förklarar prislappen)

Min MBP.. ptja, vad kostade en sådan för ett par år sen? Jag fick den (och en MP som de dock har hämtat tillbaka) av en uppdragsgivare, så jag vet inte.

Min HTPC är väl värd en 3-4.000kr (mestadels chassit).

Kikar vi på det tungar artilleriet så har jag dessutom ett par virtualiseringsservrar som står på en CoLoc-anläggning, de dingar väl till på en sisådär 35.000kr styck ;)


Nej men herre gud!!!!

Det är ju 10000kr mer än en dator. Varför betalar man så mycket. Siffrorna skiljer sig inte så mycket, eller?

Jag får ju lika många Ghz och lika många GB ram för 4559:- på Coop.
Det är säkert märket du har betalat för....


Nåja, hoppas någon fattar vad jag menar.
 
tid att plåta

Hur har ni tid att någonsin plåta? Herregud...

*suck*

Jag använder Mac och iPad istället för Windows för att få tid att plåta ;-)

Sämre spec på min Mac än Lenevo datorn, men ändå 2 ggr snabbare på tunga bearbetningar med samma program. Desutom snabbare uppstart, bättre batteritid och roligare att Jobba med med. Windows blir ofta att jobba mot, vilket effektivt dödar kreativiteten.

från min iPad

/Casi
 
Windows 7 Ulitmate i VirtualBox på en MacBook Pro (2.66 Ghz i7, inte SSD), 1GByte RAM: cirka 45 sekunder till användbart skrivbord.
Nu provade jag Linux i VirtualBox på samma MacBook.
Lubuntu 10.10 (dvs Ubuntu med LXDE), 512 Mbyte RAM: 20 sekunder till användbart skrivbord.

40 processer vid tomgång.

124 processer vid tomgång.

Linux med LXDE som "desktop" känns mycket rappare än både WIndows och OS X. Den är ju betydligt resurssnålare så det är nog inte så konstigt.
 
Den dator man får när man köper en mac är en dator som är byggd för att fungera med ett särskilt operativsystem (OSX) - Både datorn (dvs hårdvara i datorn) och systemet är optimerade för varandra, för att fungera tillsammans.

En PC kan inte vara optimerad för ett visst operativsystem på samma sätt. Microsoft kan inte anpassa sitt operativsystem för alla PC tillverkares olika produkter.

Jo, varumärket kostar, design kostar … men det är också ett optimerat system. Och designen kan har fördelar den också.

Men hela iden med en generell grafisk operativsystemsplattform för PC-kompatibler är och var ju just att den inte INTE skulle anpassas till "alla PC tillverkares olika produkter" utan precis tvärtom. Tillverkaren av operativsystemet skulle se till att detta anpassades så att det skulle fungera med IBM:s specifikationer för hur en PC skulle se ut och fungera och till Intels processorer. Sedan var det upp till de som tog fram periferihårdvara såsom grafikkort, nätverkskort, skanners, skrivare och vad det vara månde, att de sedan anpassade sina adapters mot OS:et med hjälp av olika drivrutiner. Det exv. Microsoft skulle se till var att det fanns ett gemensamt gränssnitt i OS:et för de andra tillverkarna av olika typer av periferiprodukter att förhålla sig till.

Tidigare var varenda tillverkare av MS-DOS mjukvara själva tvungna i samarbete med skrivartillverare att se till att de stödde de viktigaste skrivarmodellerna på marknaden, om vi nu talar skrivare. Hur många man stödde blev en viktig kunkurrensfördel för stora tillverkare som exv. WordPefect. Med Windows flyttades hela det ansvaret över på skrivartillverkarna och de som tillverkades programmen behövde bara förhålla sig till Windows OS:et. Det var den kanske den enskilt största förändring som skett i PC-arkitekturen och det var ett verkligt paradigmskifte.

Just WordPerfect fattade inte detta först utan körde på som vanligt i WordPerfect for Windows 1.0., vilket skapade strul i sig och viss förvirring (för de som körde WP fanns WP:s egna och dessutom de i Windows att använda båda hanterade på olika sätt. Det förebådade WordPerfects marginalisering på marknaden där WP och Lotus satsade på IBM:s OS/2 istället för Windows. Innan Windows slog igenom hade de båda varflr sig 60% av markanderna för ordbehandlare och kalkylark. Sedan rasade de snabbt och Microsoft tog över inom något år när tog konkurrenterna helt på sängen och lanserade MS Office. Andra anpassade sig direkt och fick därigenom lika bra skrivarstöd som exv. WordPerfect. Små tillverkare hade annars problem just med detta för de hade helt enkelt inte råd på samma sätt som de som då var marknadsledande inom sina resp. nischer såsom WP och exv. Lotus och Ashton Tate.

Jag jobbade själv som teknisk produktchef på den tiden och detta var vår bästa selling point när det handlade om att sälja in systemet till IT-avdelningar via återförsäljarna.

Men än idag har detta släpat lite i en del fall och exv. Adobe har ju byggt in hantering av ICC-profiler för färghantering i sina programvaror också för att den som tidigare funnits i Windows (när den nu kom) inte hållit måttet. Det är väl först i aoch med Windows 7 som det funkar vad jag vet. Idag ska dock allt från ICC-profiler till skrivardrivrutiner och teckensnittshantering hanteras av OS:et och inte av applikationerna själva. Många har f.ö. inte en aning om det men exv. teckensnitt tillgängliga för alla plattformens program stöddes inte i början på 90-talet av OS:et utan man måste köpa specialla hanterare från exv. tillverkare som Bitstream. Idag ägnar ingen en tanke åt detta - det är en självklarhet.

Förr försökte Apple kontrollera även all periferi till sitt system men numera är de öppnare på gott och ont och har precis samma problem att förhålla sig till som Microsoft.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte vad ni gör med era windowsmaskiner? Använder dem till att testa all skit som finns på internet eller? Kollade just antalet processer som rullar och med PS, IE, LR, Outlook igång och två olika användare inloggade på datorn så var det 82 processer som pågick. Fyra eller om det kanske var tre av dem tillhörde dessutom det avstängda iTunes. Alltså hjälpprogram till iTunes

Sedan jag bytte till W7 för något år sedan så har de få problem jag faktiskt hade med XP och Vista helt försvunnit. Installationen tar visserligen ca 1 timme tills att allt är installerat men det är med en minimal insats från min sida. Förutom att knappa in licensen så är det inte mycket jag behöver göra.

Jag stänger aldrig av den. Startar inte om den. Tar 10 s att starta upp från sovläge. Ca 30 från helt avstängd. Den sköter uppdateringar med eventuella omstarter på tider när jag inte använder den eller sover. Defrag och annat sköts på samma sätt. Inget jag någonsin märker av. Enda gången är väl när jag av någon anledning bestämmer mig för att titta på loggarna bara för att.....

Noll bekymmer faktiskt som är relaterat till MS. En minnesbank har gått sönder men byttes på garantin

Sitter på ett privat nätverk bakom en brandvägg och använder MS eget antivirus. Inget annat. Körde ett test med diverse sniffare häromdagen som hittade.......noll. Det stod tom "grattis" i en av dem....

Hade jag haft en mer bekymmersfri vardag med Mac? Kan faktiskt inte riktigt se vad en Mac skulle göra mer för mig än att se snyggare ut bland damråttorna under bordet samt tömt plånboken mer.
 
Min en vecka gamla Dell laptop har redan börjat tappa en frontplåt. Otänkbart i Macvärlden att konstruera något sådant. Min kollegas Dell har fogar i höljet som börjar släppa... efter 2-3 veckor.
 
Min en vecka gamla Dell laptop har redan börjat tappa en frontplåt. Otänkbart i Macvärlden att konstruera något sådant. Min kollegas Dell har fogar i höljet som börjar släppa... efter 2-3 veckor.

Min gamla MB sprack efter en vecka. Så visst har Apple gjort skit de också.
Men va fan! Det är ju bara I landsproblem. Vi slipper ju krig och svält. :)
 
Min en vecka gamla Dell laptop har redan börjat tappa en frontplåt. Otänkbart i Macvärlden att konstruera något sådant. Min kollegas Dell har fogar i höljet som börjar släppa... efter 2-3 veckor.

Nej.. Istället konstruerar man enhter som inte tål svenska temperaturväxlingar utan att spricka. (Sorry, men om du får generalisera, så får jag).

Alltså, seriöst talat, alla tillverkare skeppar saker som egentligen inte skulle passerat QC. Om jag inte minns helt fel så fick 3 av 60 MacBooks/iMac från vår utrullning förra året returneras inom två veckor eftersom de helt enkelt dött. Jag anser inte att Apple håller högre kvalitet vad gäller DOA och liknande än premiummärken på Wintelsidan.

Vi vänder på det peranders: Ta pch räkna igenom alla Windowsmaskiner inom en radie på ett par kilometer, och se hur många som INTE fallit samman under mystiska omständigheter utan faktiskt fungerar?

Ja, apple är ett premiummärke och i motsats till de flesta (alla?) andra tillverkare så har de inga midrange eller lowrange-produkter.

Men, ungefär alla andra tillverkare HAR premiumprodukter som håller minst lika bra kvalitet vad gäller materialval och kvalitetskontroll.
 
Senast ändrad:
Kvaliteten på (eller bristen på densamma) på hårdvaran har ingenting med MS Windows att göra.

T.ex. så gör Apple datorer av tämligen god kvalitet som det går alldeles utmärkt att köra MS Windows på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.