Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eh. Har du missat debatten om det ömtåliga glaset på iPhones? Jag känner bara två personer som inte har varit tvugna att byta glas. Mina vänner är givetvis inte på något sätt ett tvärsnitt över användarna men då jag hade problem med min dotters iPhone för en tid sedan så frågade jag hur vanligt det var. Kundmotagaren bara log och sa att det var deras bästa inkomstkälla.

Jag känner en med trasigt glas och jag såg en på flyget i lördags med trasigt glas.

Känner folk som inte kan ha clam-shell telefoner eller andra telefoner över huvudtaget.
Förstår inte hur klumpiga folk kan vara.
 
Motsols!?!

Annars kan man se det som Canon vs Nikon. Som van Nikonanvändare är det knepigt att använda en Canon i början. Och vice versa givetvis. Men om man tvingas så går det ju bevisligen

För 30 år sen var det betydligt lättare att byta mellan Canon och Nikon. :)

(Förutom att allting snurrar åt fel håll på Nikon; det var lika illa förr ... ;-)
 
Vad är det som hindrar det? Det finns ju konfigurationskataloger i OS X som är systemglobala, och sådana som är användarspecifika. Det är väl bara att lägga ditt systemglobala data i den systemglobala katalogen?


Vilka är dessa?

Vilken roll spelar det om katalogerna är systemspecifika, när systemet (OS X) inte kan HANTERA ett klientcertifikat. Det finns alltså ingen sådan funktionalitet i operativsystemet.

PKI handlar om _långt_ mer än att bara "spara ett certifikat på hårddisken".

Problemen är att det inte går att tvinga på en användare ett certifikat, och inte heller tvinga ut en RBL osv osv.
 
Nej, det är inte straffbart. Apples användarvillkor är ett avtal, inte en lag.

Det värsta som kan hända är att Apple stänger av ditt konto.

Nja, den nya upphovsrättslagen blev ju lite drakonisk vad gäller att kringgå tekniska spärrar för upphovsrättsskydd. Men visst, ingen har blivit prövad på det sättet ännu.
 
Vilken roll spelar det om katalogerna är systemspecifika, när systemet (OS X) inte kan HANTERA ett klientcertifikat. Det finns alltså ingen sådan funktionalitet i operativsystemet.

PKI handlar om _långt_ mer än att bara "spara ett certifikat på hårddisken".

Problemen är att det inte går att tvinga på en användare ett certifikat, och inte heller tvinga ut en RBL osv osv.

Real-time Blackhole List? Rifled Breech Loader?
 
Allt det du saknar handlar väl mest om att adminstrera får^H^H^Hanvändare i en nätverksmiljö där IT-avdelningen är Gud<TM>?
 
Eh. Har du missat debatten om det ömtåliga glaset på iPhones? Jag känner bara två personer som inte har varit tvugna att byta glas. Mina vänner är givetvis inte på något sätt ett tvärsnitt över användarna men då jag hade problem med min dotters iPhone för en tid sedan så frågade jag hur vanligt det var. Kundmotagaren bara log och sa att det var deras bästa inkomstkälla.

Jo, den debatten har jag missat. Jag känner massor av iPhones-användare - ingen enda med något glas-problem. Förvisso en arbetskamrats son som tappade sin iPhone i stengolv varvid glaset sprack. Det låter helt rimligt tycker jag, dessutom borde man inse att en iPhone inte är något en normal tioåring klarar av att hantera.
Dessutom känner jag en kille som jobbar i branschen och han brukar berätta om alla dumma människor som kommer in i butiken och klagar över att deras iPad gick sönder bara för att de råkade ställa en flyttkartong på den eller på att deras dyra iPhone borde tåla att ligga ute i regnet en kväll. Min uppfattning är att tex iPhone tål jättemycket stryk, men att det finns en hel massa slöa och slarviga människor som inte förstår att det inte är en leksak.
 
Allt det du saknar handlar väl mest om att adminstrera får^H^H^Hanvändare i en nätverksmiljö där IT-avdelningen är Gud<TM>?

Med all respekt, men tittar man på miljöer med femsiffrigt antal datorer och ännu fler användare. Då är inte centraladministration något som är ett "kanske".
 
Jo, den debatten har jag missat. Jag känner massor av iPhones-användare - ingen enda med något glas-problem. Förvisso en arbetskamrats son som tappade sin iPhone i stengolv varvid glaset sprack. Det låter helt rimligt tycker jag, dessutom borde man inse att en iPhone inte är något en normal tioåring klarar av att hantera.
Dessutom känner jag en kille som jobbar i branschen och han brukar berätta om alla dumma människor som kommer in i butiken och klagar över att deras iPad gick sönder bara för att de råkade ställa en flyttkartong på den eller på att deras dyra iPhone borde tåla att ligga ute i regnet en kväll. Min uppfattning är att tex iPhone tål jättemycket stryk, men att det finns en hel massa slöa och slarviga människor som inte förstår att det inte är en leksak.

Problemet med iPhone4/4s och plötsliga temperaturskiftningar är ju dock inte något okänt problem.

http://iphoneguiden.se/iphone-sprack-pa-grund-av-kylan/
http://www.e24.se/lifestyle/prylar/iphone-tal-inte-kyla_2558579.e24
http://forum.macworld.se/topic/129913-iphone-faar-inte-anvaendas-i-minusgrader/
http://www.idg.se/2.1085/1.363862/iphone-garanti-galler-inte-vid-minusgrader

Detta är nog ett av de få tillfällen då Unibodykonstruktionen är en nackdel.
 
Inte alls. Jag gillar inte heller korkade konstruktioner som hindrar mig i mitt arbete. Dock bryr jag mig inte ett dugg om chasit i min kamera är gjutet i magnesium eller gjord av plast. Så länge som de fungerar för mina ändamål givetvis. Jag bryr mig inte ett jota om hur datorchassit ser ut. Det står i alla fall under skrivbordet och syns inte. De ytterst få gånger jag rör den så brukar det vara när någon pryl skall bytas ut i en uppgradering. Mitt chassi är nog tio år gammalt men innandömmet är relativt nytt.

Dock har jag full förståelse för de som tycker det är värt pengarna med bra design. Jag gör det också men kanske mer selektivt. En dator är ett verktyg för mig. Inget konstverk.

När det gäller gränssnitt så hoppas jag att du inte är så insnöad så att du inte förstår att det är en vanesak. Jag är en van winanvändare sedan många år men använder mac rätt ofta på jobbet. För mig så är det precis tvärtom. Mac var bakvänt och knasigt i början. För övrigt så ser de flesta applikationer jag använder i princip lika ut i mac och pc så vad som sitter under är helt orelevant för mig. Vem bryr sig om op. Det skall ju bara fungera. Annars kan man se det som Canon vs Nikon. Som van Nikonanvändare är det knepigt att använda en Canon i början. Och vice versa givetvis. Men om man tvingas så går det ju bevisligen

Jag är också tämligen ointresserad av utseendet på datorn. Även jag ser på datorn som ett verktyg och just därför är jag intresserad av hur den är designad. Genomtänkt design är otroligt viktig för att förenkla användandet av verktyget. Lika viktig för datorn som för en skiftnyckel som för en gräsklippare.
Och visst förstår jag att det är en vanesak hur man upplever gränssnittet. Men jag förstår också att man kan få en människa att vänja sig med vad som helst. Själv har jag sällan problem att förstå och använda olika gränssnitt eftersom jag rör mig mellan olika plattformar och applikationer, men att gränssnittet i MacOS är mer genomarbetat och genomtänkt står jag fast vid. Där är utgångspunkten mer hur användaren tänker. I Windows bygger det mer på hur utvecklaren tänker. Det är helt enkelt för få humanister och konstnärer inblandade i utvecklingen av Windows.
 

För mig är det ett okänt problem. Ingen i min bekantskapskrets har haft några såna problem. Visst förekommer det "garantiproblem" med hårdvara som inte fungerar som den ska, men det gör det väl överallt?
 
För mig är det ett okänt problem. Ingen i min bekantskapskrets har haft några såna problem. Visst förekommer det "garantiproblem" med hårdvara som inte fungerar som den ska, men det gör det väl överallt?

Samtidigt så känner jag faktiskt inte till någon annan smartphone som är lika känslig för temperaturväxlingar. Jag förstår precis vad som händer om man utsätter en varm iPhone för en kraftig negativ temperaturförändring. Ramen och glaset krymper i olika fart, och eftersom glaset är stumt monterat så spricker det.

iPhone är ju dock så pass överrepresenterad i skadestatistiken så flera svenska försäkringsbolag har ju börjat att specifikt exkludera iPhone ifrån försäkringarna.

Om det sen i själva verket beror på att folk som fått småskador på sina telefoner ser till att ha sönder dem ordentligt för att kunna nyttja försäkringen... ptja, det låter jag vara osagt.
 
Den här diskussionen började med en fråga om en ny hemdator, så problem med enorma parker av fårdatorer är kanske inte helt relevanta ...

Jag har inte sagt något annat än att den funktionaliteten är irrelevant för den absoluta majoriteten av hemanvändare. Läs igenom mina inlägg i tråden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.