Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör du din macburk i fem år med NOLL problem så är det bara att gratulera. Det går säkert att hitta dom som kört Windows 95 på en gammal dell i fem år utan ett enda problem också.

/Karl

Min första LCII körde jag från 1993 till 2001 utan en hängning. På slutet med Internet och hela baletten.
Min andra PB från 2004 går fortfarande utmärkt (men jag fått byta batteri för 1200 kr)
Min tredje PB från 2007 är fortfarande min förstadator och snabbare och stabilare än min första HP Elitebook som jag fick via jobbet 2009 (den har gått till de sälla jaktmarkerna redan). Min nästan nya HP Elitebook är väl snabbare än min PB från 2007 men betänk då att HP tar 14.500kr för den och då har den inte ens belyst tangentbord vilket är jobbigt i sämre upplysta miljöer. Dessutom har den en hopplöst dålig styrplatta och dess flerfingerskänslighet är ett (dåligt) skämt.

Jag kanske är att gratulera men jag har jämfört parallellt under snart tjugo år och jag vet ingen som har särskilt annorlunda erfarenheter även om naturligtvis allt kan hända.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med det där.

Vi kan ta ett mer relevant exempel. Biltillverkare får ju inte längre (inom EU) förhindra oberoende verkstäder från att serva deras bilar genom att införa tekniska spärrar i diagnosverktygen alternativt vägra sälja diagnostisk utrustning till fristående verkstäder.

Det jag försöker säga är att man får räkna med att tillverkare förhindrar oönskad användning av sina produkter...

Jag kanske är att gratulera men jag har jämfört parallellt under snart tjugo år och jag vet ingen som har särskilt annorlunda erfarenheter även om naturligtvis allt kan hända.

SOm tidigare IT-ansvarig på en av de större Mac-parkerna i Sverige så kan jag utan tvekan säga att Apple-burkar kan bete sig väldigt mystiskt, och att Windowsmaskiner är ohyggligt mycket billigare sett till Total Cost of Ownership.

Jaja, jag lämnar dörren öppen för "Men jag skiter väl i hur det fungerar på FÖRETAG!!"

Att erbjuda de produkter som kunderna vill ha, helt enkelt. Svårare än så är det ju inte.

Det var ju onekligen inte svar på frågan.

Anser du att tillverkare (oavsett vad det gäller) helt fritt skall kunna vidta godtyckliga tekniska spärrar för att styra hur deras produkter används?

Det är upplevelsen att jobba med macen också.. helt annorlunda än windows & linux ... känslan av att allt fungerar...

Jag blir alltid lika förvånad när påståenden som detta dyker upp. Om man vänder på det så innebär det att 95% av alla datorer soms säljs inte fungerar fullt ut?

Apple är dyrare för att de kan vara det. Så enkelt är det. Marknadsanpassning stavas det. Svaret finns till viss del att läsa i denna tråd. Rätt många fanatiska märkestalibaner bland de som använder märket..Apple har också valt att placera sina produkter i segment där man kan ta betalt. Du hittar inga lågprisdatorer av märket på MediaMarkt för att ta ett exempel

Det finns givetvis fler orsaker till de OFTA högre priset. Apple använder "alltid" premiummaterial i höljen, skall och annat. Borstad aluminium kostar mer än formpressad plast. Det går inte heller alltid att jämföra rakt av för att även om processor, och andra till synes uppenbara delar är desamma så kan det skilja ändå. Minnen, HD, moderkort, skärm etc skiljer ofta.

Kort skulle jag vilja påstå att väljer du en Appleprodukt får du alltid en bra produkt men får betala för det. Väljer du en Win så kan du få både det ena eller det andra. Det finns Windatorer och installationer som fungerar minst lika bra som vilken Apple som helst, även driftsmässigt men även riktiga bojsänken.

När det gäller design så är jag av en mycket blandad uppfattning om Apples val. Apple är alltid snygga men ofta rätt opraktiskt utförda. Hur många är det inte som döljer sin ursnygga iPhone med diverse skal för att skydda den? Och när det gäller stationära datorer så kunde jag inte bry mig mindre. Min står under bordet med minimalt antal sladdar upp till bordet. Jag ser den aldrig....

En sak som jag är otroligt trött på är alla okunniga jeppar som ska in och tjata om design, utan att begripa vad design är. Begreppet design begränsas inte till estetik, yta och utseende. När man pratar om Apples design så menar man inte bara att datorn har snygga färger, utan att detaljer och funktioner är genomtänkta (=designade). Ett exempel är hur man ansluter sin laddare till laptopen. Kolla in hur Apple har löst det och jämför med "det fantastiska fyndet som är tiotusen kronor billigare". Det gäller detalj för detalj, datorn igenom - ända in i operativsystemet och i anvisningarna till tredjepartsutvecklarna av mjukvaran.

Ta din billiga laptop, stäng ned locket och ställ den på bordet. Öpnna sedan skärmen med ett finger, utan att hålla emot någonstans på datorkroppen. Testa sedan samma sak med en MacBook... Där har du design i ett nötskal.

För mig så är det helt ointressant. Om jag har en induktionskontakt eller en vanlig sketen phono så länge som de laddar batteriet. Lösningen måste ha en praktiskt funktion för mig för att vara smart. Som en pragmatisk användare av mina prylar så blir jag istället ofta frustrerad över vissa av Appels egna lösningar. Laddkabeln till i-prylarna för att ta ett exempel. Övriga världen har numera enats om en gemensam lösning. Inte Apple. Jag fullständigt avskyr Apples tangentbort och möss. Köper mycket hellre ett tredjepartslösning på Expert. Det är givetvis en smaksak men man skall känna till den.

Vad har jag för praktisk lösning av att kunna öppna laptopen med ett finger? Mer än att det är snyggt och coolt, för det är det!

Om jag har en induktionskontakt eller en vanlig sketen phono så länge som de laddar batteriet. Lösningen måste ha en praktiskt funktion för mig för att vara smart.
Fast Macbooks laddningskontakt har ju en praktiskt funktion. Iaf för alla oss som någon gång i livet råkat snubbla över en nätsladd.

SOm tidigare IT-ansvarig på en av de större Mac-parkerna i Sverige

Janne, hur stora är de största Mac-näten, dvs antal klienter?

Finns det något företag som erbjuder driftning av stora globala Mac nätverk? Jag är lite insnöad i HP miljö, så jag känner bara till dem och de tjänster de erbjuder.

Lösningen måste ha en praktiskt funktion för mig för att vara smart.

Magsafe är genialiskt, och har nog hindrat mången dator från att gå i golvet.

Men, alla som tror att Apple _uppfann_ tekniken bör tänka om. Den har använts på (exempelvis) hushållsmaskiner i Japan sedan åttiotalet. Däremot så är det ju tveklöst så att Apple har patenterat den i USA.

Men, det är nog bara en tidsfråga innan någon utmanar patentet med hänvisning till Prior Art.

Janne, hur stora är de största Mac-näten, dvs antal klienter?

Finns det något företag som erbjuder driftning av stora globala Mac nätverk? Jag är lite insnöad i HP miljö, så jag känner bara till dem och de tjänster de erbjuder.

Hos en tidigare uppdragsgivare så blev vi kontaktade med en fråga att rulla ut en PKI-lösning till "en av de absolut största Apple-parkerna i världen!" (PKI på Apple är förövrigt något av ett problembarn, då det bland annat saknas distinktion mellan user-store, och computer-store).

Det rörde sig om en användarbas på... *trumvirvel* 3000 användare. Vi tackade nej, då affären ansågs på tok för liten för att vara värd besväret.

3000 användare räcker inte ens för att bli klassad som "mellankund" i _Stockholm_ om man pratar om Microsoftmiljöer. Eller mja... det KANSKE räcker för att bli kallad midrange...

OS/X är inte ens i närheten av den nivå som Windows NT3.51 hade vad gäller stöd för stordrift, det är inte mer med det liksom. Men visst, det är ju ett segment som Apple uttalat struntar i, och förvisso går man mer och mer mot BYOD vad gäller klienthantering, så jag tror att vi kommer att se fler Apple-burkar som accessenheter, och jag ser inget problem med det.

Senast ändrad:
Fanboys hit och fanboys dit..

Ingen kommer med något konkret till diskutionen känner jag. Det är till exempel ingen har ens nämnt att Apples skärmar ofta har IPS-paneler och håller 2-3 gånger högre kvalité än de Windows-datorer som kostar halva priset och innehåller "samma" saker för det otränade ögat, bara det täcker upp för en stor del av den extra kostnaden på många macar, sedan som någon av föregående sa så är MagSafe-kontakten och laddarna lite mer påkostade och smart än stickpropparna på Windowsdatorerna de jämförs med.

Visst att datorer kan se lika ut på pappret om man blindstirrar på megahertz, minnesmängd på grafikkort och lika mycket RAM, men bara för att de har samma gigahertz och minnesmängd betyder det inte att de är lika bra. Ofta så innehåller Apples Imac, Macbook, MacBook Pro och Air processorer av de värre modellerna som har betydligt mer cache än de budget-datorer som de ofta jämförs med. Jag tror folk har blivit förblindade av El Gigantens 4GB GRAFIKKORT!#"!-reklamer.

Ta till exempel MacBook Air av den senaste modellen, visst den kostar närmare 10000kr, men kollar man på PC-varianterna på ultratunna så börjar dessa på typ 7000kr och är helt och hållet i plast och kvalitén på chassit är nog under all kritik, sedan kan jag inte tänka mig att skärmen på någon av de billiga ultratunna kan ta sig an den på MacBook Air heller. Sedan får du dessutom hela kroppen i aluminium och ett enormt bra batteri som håller vad det lovar. Här tycker jag personligen inte att 3000kr extra är särskillt mycket för det du får extra. Självklart så finns det andra ultratunna som kan mäta sig med den, men då kostar de lika mycket eller mer.

Om man kollar på iMac så finns det inte ens några liknande datorer som kan mäta sig med den vad jag vet. Dell försökte sig på någon "all in one"-värsting för 4-5 år sedan som storfloppade. Men då den baseras på en bärbar plattform så kan man jämföra den med en värre bärbara bara för att få en prisbild. Så om man kollar på specifikationerna på iMac 21,5" för 10000kr så hittar man kanske liknande specifikationer på en bärbar för 7000kr. Men då får man en IPS-panel i skärmen, helt chassi i aluminium och många andra saker, sedan ingår väl också ett tangentbord och mus i det iMacens pris om jag inte missminner mig? Känns helt klart värt den extra slanten i mina ögon. Kollar man på 27-tummaren så får du bättre prestanda och en 27" IPS-panel "på köpet" med datorn, en extern sådan kostar 5000-6000kr och uppåt.

När det kommer till MacBook och MacBook Pro 13" så tycker jag att priser för dessa ligger lite för högt sett till vad man får, speciellt med den senaste versionen som har graiken intregrerat i processorn vilket bör dra ned priset något jämfört med de tidigare chipset grafikkorten (9400GT, 320m). De äldre modellerna var mer prisvärda i mina ögon då både grafiken var bättre och likaså batteritiden något bättre.

MacBook Pro 15-17-tum har för höga priser, men målgruppen de inriktar sig på med dessa (designers, fotografera, grafiker osv) köper dem ändå, för de har generellt sett pengarna till det.

Tidigare var Apples priser sinnesjuka, MacBook och MacBook Pro (13") från 2006-2008 hade prestanda som de billigaste bärbara för 3000-3500kr för det tredubbla priset, men nu är priserna betydligt vettigare.

Kriget kommer att hålla på för evigt, men jag kan säga att den bästa och stabilaste dator jag ägt är helt klart min Mac Pro och min MacBook Pro. Photoshop har aldrig fungerat så bra på någon dator jag ägt tidigare, och jag har ägt många Windows-datorer. Min bästa och stabilaste Windows-dator jag haft är dessutom min Mac Pro i Boot Camp.

För att summera ihop allt, man får faktiskt extra saker för de pengarna man lägger ut numera när man köper Mac. Har man inte de extra pengarna att lägga ut så är det bara köpa det något billigare. Men jag har inte ångrat mig en sekund att jag gått över till Mac för arbete. Jag har dock fortfarande Windows-datorer som mediacenter och servrar, för där räcker det med "billigt".

Jag tror stabiliteten och problemfriheten på sikt r det som gör det värt för många att betala någon tusenlapp extra. Jag har haft ganska många windowsburkar sedan mitten av 1990-talet och den tekniska livslängden är väl knappt tre år. En macburk kör man utan vidare i fem år och kostnaden blir alltså lägre utslaget på livslängden. Då skall man lägga till att det under tiden oftast är exakt NOLL problem... något som inte kan sägas vara fallet med windowsmaskiner oavsett prisklass eller version av operativsystem.

Vilken dator som helst kör man utan vidare i fem år om det är lite bättre grejor. Sitter för tillfället med en stationär och en bärbar som båda har fyllt fem. Då dessa skaffades kollade jag även på Apples utbud men kom fram till att det inte var ett alternativ på grund av priset. Vill minnas att den bärbara kostade ungeär 2/3 av vad motsvarande Apple skulle ha kostat, medan motsvarande Mac Pro skulle kostat dubbelt så mycket som min stationära!

På tal om kostnad utslaget på längre tid blir det väldigt intressant om man jämför hemmabyggen med Mac Pro. Med hemmabygget kan du ju spara vissa delar från då uppgraderar datorn, det lär bli ganska mycket pengar i längden då man köper en extra hårddisk, mus, tangentbord, chassi, och optisk enhet i onödan varje gång man byter dator...

Fast Macbooks laddningskontakt har ju en praktiskt funktion. Iaf för alla oss som någon gång i livet råkat snubbla över en nätsladd.

Den har en praktiskt funktion i det, men är även opraktisk om man sitter någonstans där sladden blir lite sträckt. Jag har aldrig snubblat över en nätsladd men sitter ofta med sladden sträckt till ett eluttag längre bort.

Kan tillägga att jag har kollat en aning på en ny stationär (den jag har börjar onekligen bli gammal, trots att den fungerar perfekt). Uppgraderingen jag tänker mig skulle kosta ca 12000kr, och motsvarande Mac Pro ca 44000kr, jag har väldigt svårt att se varför macen skall kosta 32000kr extra trots att jag får de tidigare uppräknade delarna som jag inte behöver.

Senast ändrad:
Måste erkänna att jag själv varit lite skeptisk till Apple och tyckt att man nog förmodligen betalar mycket för en snygg yta och ett väl marknadsfört märke. Men jag talade nyligen med en kompis som jobbar på ett konkurrerande företag till Apple. Blir nu osäker på hennes exakta befattning men hon är tekniskt utbildad och jobbar med R&D. (Vill inte nämna vilket företag hon jobbar på, men hon jobbar inte i Sverige i alla fall).

Liksom alla elektronikföretag (misstänker jag) så tittar de ju på konkurrenterna. Och hon berättade att de för ett tag sedan satt sig ner och skruvat isär en iPad (eller om det var en Macbook). Hon lät helt lyrisk när hon beskrev hur pass genialiskt och perfekt uppbyggd den är inuti, hon sa att det inte fanns en chans att företaget hon jobbar på skulle komma i närheten. Alla delar inuti datorer tillverkas ju på olika ställen, och att samordna alla dessa olika delleverantörer för att få fram delar som kan pusslas ihop på det sätt som Apple har lyckats göra var hon grymt imponerad av.

Enligt henne har Apple dessutom en väldigt låg toleransnivå på de material som används, dvs många komponenter skrotas i urvalet då de ej håller måttet. Så detta är ju självklart något som man som slutkonsument får betala för. Bättre kvalitet alltså.

Bra. Men då kan du väl dra upp något som inte redan som regel flera gånger redan nämnts i tråden?

Då kan du visa mig var ALLA de punkterna och parallellerna jag nämnt är i tråden och sluta med ditt OT Android-snack.

Trådskaparens frågor kvarstår och jag försöker hjälpa honom istället för att snacka fördelar med Android mot iPhone.

Kan tillägga att jag har kollat en aning på en ny stationär (den jag har börjar onekligen bli gammal, trots att den fungerar perfekt). Uppgraderingen jag tänker mig skulle kosta ca 12000kr, och motsvarande Mac Pro ca 44000kr, jag har väldigt svårt att se varför macen skall kosta 32000kr extra trots att jag får de tidigare uppräknade delarna som jag inte behöver.

Mac Pro kan jag helt klart hålla med om att den har allt för högt pris. Visst, moderkort med dubbla sockets är dyra och likaså Xeon processorer, men inte så dyra. Jag har en själv som jag fyndat begagnat och sedan uppgraderat till Octa-core med 2 stycken Xeon X5365 och utökat till 16GB ram, sedan har jag också slängt in ett Radeon 5770 för lite bättre grafisk prestanda än 7300GT.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar