Sedan finns det ju saker man inte ens kan få till något annat än mac oavsett prisklass. Till exempel är ju skärmarna i en egen klass såvitt jag vet, en PC med motsvarande skärm kostar inte nämnvärt mindre.
Touchpaden är också rätt speciell både till storlek och funktioner av vad jag har sett. Tagnentbordet är också riktigt trevligt, ta bara en sak som att det är belyst!
Aluchassiet handlar inte bara om design, det är riktigt stryktåligt och slimmat också. De inbyggda högtalarna är rätt svårslagna om man tittar på 13" modeller. Skärmen håller sig precis där man ställer in den och den går med precis samma motstånd efter många år.
Batterierna har hög kapacitet/datorerna är strömsnåla jämfört med andra bärbara jag testat. Jag hade en 9000 kronors 15" Sony Vaio efter min första 17" mac, batteriet i Sonyn höll mindre än hälften så länge trots att det var minst lika tungt. Dessutom är de väldigt långlivade, när jag sålde min gamla 13" från 2009 hade den 202 laddcykler och låg fortfarande på 87 % av ursprungskapaciteten.
Även om Apple plockar ut en sanslös vinst och därmed tar ut ett överpris för produkterna måste jag säga att prestandan rättfärdigar priset om man ser på konkurrensen! En annan sak är andrahandsvärdet på en mac, när en PC är helt utdaterad och värdelös efter några år har macen kvar 1/3-1/4 av sitt värde enligt min erfarenhet. Jag har haft mina macar mycket billigare än jag hade Sonyn totalt sett.
Nu har jag köpt deras vassaste 13" med extra RAM (14600 kr), den hoppas jag att jag ska kunna ha till 2015 sett till hur de räckt tidigare. Kan jag sälja den för 1/3 av priset då (Lågt räknat!) har jag haft dator för 2500 kr per år. Batteriet kommer antagligen fortfarande att ligga på 70 % eller så, den kommer att ha gått i golvet och den kommer att vara repig, men den kommer att fungera och prestandan kommer inte att vara fullständigt utdaterad förrän då. Jag kommer inte att behöva ha installerat om OS en enda gång, jag kommer inte att ha behövt installera en enda drivrutin, jag kommer altid att ha senaste versionen av OS-X (Utan att installera om hela datorn!!) för ett par hundra per utgåva. Hur har man råd att inte köpa en mac?
Och visst finns det paralleller med bilar! Audi, Volkswagen, Skoda och Seat tillverkas av samma koncern med mängder med gemensamma delar. Gå till en handlare och titta på bilar med samma motor (De har mycket mer gemensamt förutom den, precis som datorerna). Det skiljer flera hundra tusen mellan Skodan och Audin. Öppna dörren, sätt dig på förarsätet och smäll igen dörren, först i Skodan och sedan i Audin. Bara det ljudet talar om varför Audin är dyrare!