Jag kan inte förklara prisskillnaden 10.000 kr men jag kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter. Jag har använt PC sedan mitten på 90-talet när jag skaffade min första maskin. Jag har sedan dess haft mängder med PC:s, bärbara och stationära. Både privat och i arbetet. Jag har jobbat som IT-tekniker på en grundskola med PC:s. Med andra ord så har jag haft rätt bra kunskaper för att hantera PC-datorer. Jag har därför också väldigt ofta blivit anförtrodd av nära, kära, bekanta och kollegor för att fixa problem med deras PC:s.
Jag skaffade min första MAC för några månader sedan, en MacBook Pro 13" som kostade strax under 10.000 kr. Jag har ingen aning om vad en motsvarande PC hade kostat men jag vet att vad jag än sparat på en sådan så hade jag ändå, nu när jag sitter med facit i hand, struntat blankt i det. Livet med Mac är enkelt. Den tid jag lagt på strul med PC lägger jag nu på annat. Och min tid är dyrbar, ja ovärderlig skulle jag säga. Jag förstår i alla fall att en del av hårdvaran kostar mer än en billig plastig PC. Aluminiumchassi, en sanslöst bra touch-platta som bl a känner av 1, 2, 3 och 4 fingrar. Den är supertyst, har belyst tangentbord och bra ljud. Skärmen är ok men jag tycker personligen att upplösningen är dålig. Jag vill ha minst full HD. Men det är inga problem när jag kopplar den till en extern skärm.
Förra veckan fick jag en ny laptop som arbetsmaskin, en PC (Dell). Den har Windows 7 och den har strulat från dag 1. En del enheter i enhetshanteraren är okända. Har scannat Dells supportsidor efter drivisar och mjukvara men det vill sig inte. Låt säga att den hade varit min mammas dator. Då hade hon varit chanslös.
Så numera rekommenderar jag ALLA jag känner att så fort som möjligt byta till MAC. Men det är ju bara för att jag ska slippa hjälpa dem med deras trötta PC-datorer.