Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill dock lite säga emot det Falumas sa att iPhone har kraftigare GPU än Android-lurar. Jag vill ändra till "iPhone har kraftigare GPU än _majoriteten_ av Androidlurarna. Men vissa Android-flaggskep (Exempelvis just One X) har riktigt löjligt kraftiga GPUer".

Fast vad spelar det för roll om, som du själv skrev, att det inte kan utnyttjas eftersom programvaran anpassas till de sämsta telefonerna? ;)
 
Fast vad spelar det för roll om, som du själv skrev, att det inte kan utnyttjas eftersom programvaran anpassas till de sämsta telefonerna? ;)

Har du sett hur löjligt kameran och de medskickade bildmanipulationsprogrammen är på en One X? ;) Eller hur snabb Google Earth / Google Maps / Etc är?

Jag sa att många spel är anpassade för simplare processorer just för att nå en bredare kundbas. Jag sa inte att det inte skrevs mjukvara för de tyngre systemen.
 
Har du sett hur löjligt kameran och de medskickade bildmanipulationsprogrammen är på en One X? ;) Eller hur snabb Google Earth / Google Maps / Etc är?

Jag sa att många spel är anpassade för simplare processorer just för att nå en bredare kundbas. Jag sa inte att det inte skrevs mjukvara för de tyngre systemen.

Du menade löjligt snabba kameran, va? ;)
Jo då, telefonen är snabb men ffa är jag grymt nöjd med skärmen. Allt flyter på bra, men det kommer att ta lite tid att vänja sig vid OS:et. Är ju inte så van att kunna ändra allt själv... ;)
 
Du menade löjligt snabba kameran, va? ;)
Jo då, telefonen är snabb men ffa är jag grymt nöjd med skärmen. Allt flyter på bra, men det kommer att ta lite tid att vänja sig vid OS:et. Är ju inte så van att kunna ändra allt själv... ;)

Jo, det skulle finnas ett "snabba" där... Men visst, alla mobilkameror är jui rätt löjliga :p
 
Du menade löjligt snabba kameran, va? ;)
Jo då, telefonen är snabb men ffa är jag grymt nöjd med skärmen. Allt flyter på bra, men det kommer att ta lite tid att vänja sig vid OS:et. Är ju inte så van att kunna ändra allt själv... ;)

Konsistensen i Android är mycket sämre än i andra mobil-OS, det är en nackdel då man ofta man inte "känner igen sig" i en ny app. Google släpper igenom allt till skillnad från Apple och Microsoft som vill att appar håller sig till vissa riktlinjer.
Annars tar det ju alltid ett tag att lära sig ett nytt system oavsett vilket man byter till. Det tog mig en dag att vänja mig vid Windows Phone efter att jag bytte dit från Android också.

/Karl
 
Har aldrig haft så lite bekymmer sedan jag fasade ut samtliga PC:n från hemmet. Mitt jobb som tekniker hemma tog slut i samma veva. Det bara funkar allting.

Det är exakt det jag betalar för
 
Har aldrig haft så lite bekymmer sedan jag fasade ut samtliga PC:n från hemmet. Mitt jobb som tekniker hemma tog slut i samma veva. Det bara funkar allting.

Det är exakt det jag betalar för

Jag håller med. Jag har inte haft några datatekniska problem sedan jag bytte. Däremot gillar inte försäkringskassan i kombination med nordea(pappaledighet) mac och inte heller gillar philips tv-apparater att man kopplar in en mac. Men det har knappast med datorn att göra.
 
Jag kan inte förklara prisskillnaden 10.000 kr men jag kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter. Jag har använt PC sedan mitten på 90-talet när jag skaffade min första maskin. Jag har sedan dess haft mängder med PC:s, bärbara och stationära. Både privat och i arbetet. Jag har jobbat som IT-tekniker på en grundskola med PC:s. Med andra ord så har jag haft rätt bra kunskaper för att hantera PC-datorer. Jag har därför också väldigt ofta blivit anförtrodd av nära, kära, bekanta och kollegor för att fixa problem med deras PC:s.

Jag skaffade min första MAC för några månader sedan, en MacBook Pro 13" som kostade strax under 10.000 kr. Jag har ingen aning om vad en motsvarande PC hade kostat men jag vet att vad jag än sparat på en sådan så hade jag ändå, nu när jag sitter med facit i hand, struntat blankt i det. Livet med Mac är enkelt. Den tid jag lagt på strul med PC lägger jag nu på annat. Och min tid är dyrbar, ja ovärderlig skulle jag säga. Jag förstår i alla fall att en del av hårdvaran kostar mer än en billig plastig PC. Aluminiumchassi, en sanslöst bra touch-platta som bl a känner av 1, 2, 3 och 4 fingrar. Den är supertyst, har belyst tangentbord och bra ljud. Skärmen är ok men jag tycker personligen att upplösningen är dålig. Jag vill ha minst full HD. Men det är inga problem när jag kopplar den till en extern skärm.

Förra veckan fick jag en ny laptop som arbetsmaskin, en PC (Dell). Den har Windows 7 och den har strulat från dag 1. En del enheter i enhetshanteraren är okända. Har scannat Dells supportsidor efter drivisar och mjukvara men det vill sig inte. Låt säga att den hade varit min mammas dator. Då hade hon varit chanslös.

Så numera rekommenderar jag ALLA jag känner att så fort som möjligt byta till MAC. Men det är ju bara för att jag ska slippa hjälpa dem med deras trötta PC-datorer.


Jag var hemma hos en äldre mäklarkund 80+ o dom hade lite sommarbilder som dom ville ge mig som skulle kompletteras till dom vinterbilder jag skulle ta. När jag kom in på deras kontor så ligger en sprillans ny mac book där och jag blev lite förvånad o sade kör ni med mac?
Deras svar var vi fick den för 6 månader sedan av våran son för han tyckte att våran pc bara strulade. Jag frågade vad hände med pc? När vi hade den fick vi ringa sonen ofta o han kom ut o fick hjälpa oss hela tiden till slut så köpte han mac till oss o nu har det gått mycket bättre, nu behöver han bara komma ut för att hälsa på.

Det är kanske det som gör mac populär o prisvärd att den bara fungerar?

När jag själv valde mac förut var på inrådan av yrkesfotgrafer/labb anställda o jag har aldrig haft något strul dom bara funkar. Om pc hade gjort det? ingen aning men dom flesta kollegor jag känner kör mac o jag har aldrig hört om något större strul med dom. För mig så driftsäkerheten absolut viktigast o skulle mac krånglat så hade jag garanterat bytt. Den produkt som inte håller mac klass är iphone för den låser sig ibland o har lite annat sk..t för sig.
 
En Headhunter som jag hjälper har hört precis likadana historier som ni berättar här och bytte till OS/X för att han tyckte att Windows strulade. Han är inte nöjd och funderar på att byta tillbaka eftersom i hans tycke så fungerade Windows bättre. Hans största problem är att han är ganska kass på datorer och han känner ingen som kan hjälpa honom ordentligt i OS/X. Jag kan inte OS/X så bra att jag kan fixa problem via telefon, det kan jag med Windows. Så Skype har varit räddaren där han delar skrivbordet så att jag kan hjälpa honom.
Bytet är dessutom långt ifrån smärtfritt eftersom man måste lära om en massa kortkommandon och utbudet av program är mycket sämre.

Problem finns det lika gott om i OS/X som i Windows.

/Karl
 
Jag håller med om att iOS är en helt otrolig plattform. Hatten av där. Jag kör en 4s som jobbofon, och en One X privat.

Men avsaknaden av "flyt" i Android beror på en enda sak: Innan Android 4.0 var det inte möjligt att använda hårdvaruaccelerering för användargränssnittet.

Men en One X spöar (på ren svenska) sk*ten ur 4s vad gäller "flyt".

Enligt Android-fansen så har Android alltid varit bättre.
Nu kommer det alltså något nytt...
Android ÄR bättre....fr.o.m 4.0....

Det tog några år innan HTC, Google, Samsung m.m fick en telefon som kunde mäta sig med 4s i flyt.
Men på PC marknaden är dom långt ifrån ikapp.
 
OS X har aldrigt egentligen varit ikapp. Windows 7 är nog en mer kompetent operativssystem, däribland bättre grafisk gränssnitt. OS X är annars trevligt.
 
Enligt Android-fansen så har Android alltid varit bättre.
Nu kommer det alltså något nytt...
Android ÄR bättre....fr.o.m 4.0....

Det tog några år innan HTC, Google, Samsung m.m fick en telefon som kunde mäta sig med 4s i flyt.
Men på PC marknaden är dom långt ifrån ikapp.

Jo, men både iOS och Android kräver hårdvara upp till öronen för att få lite flyt. Testa en Windows Phone som har hårdvara som dom flesta skrattar åt innan dom testat det, det flyter nämnligen betydligt bättre än både iOS och Android.

/Karl
 
En Headhunter som jag hjälper har hört precis likadana historier som ni berättar här och bytte till OS/X för att han tyckte att Windows strulade. Han är inte nöjd och funderar på att byta tillbaka eftersom i hans tycke så fungerade Windows bättre. Hans största problem är att han är ganska kass på datorer och han känner ingen som kan hjälpa honom ordentligt i OS/X. Jag kan inte OS/X så bra att jag kan fixa problem via telefon, det kan jag med Windows. Så Skype har varit räddaren där han delar skrivbordet så att jag kan hjälpa honom.
Bytet är dessutom långt ifrån smärtfritt eftersom man måste lära om en massa kortkommandon och utbudet av program är mycket sämre.

Problem finns det lika gott om i OS/X som i Windows.

/Karl

Jag var lite orolig att jag skulle stöta på en massa småproblem när jag bytte från PC till Mac, men det har jag inte. Några enstaka har såklart dykt upp, pga att sättet att arbeta skiljer sig åt en del. De få problem jag haft med min Mac, har jag snabbt fått hjälp att lösa via 99.se. Bara att slänga fram sin fråga och sen är det en handfull som hjälper mig att lösa den.

Att programutbudet är sämre beror nog på vad man använder datorn till. Jag har inte upplevt att jag saknat något program än. Om ett program inte finns till Mac, så finns det finns alltid något annat som löser uppgiften lika bra eller bättre.
 
Jag var lite orolig att jag skulle stöta på en massa småproblem när jag bytte från PC till Mac, men det har jag inte. Några enstaka har såklart dykt upp, pga att sättet att arbeta skiljer sig åt en del. De få problem jag haft med min Mac, har jag snabbt fått hjälp att lösa via 99.se. Bara att slänga fram sin fråga och sen är det en handfull som hjälper mig att lösa den.

Att programutbudet är sämre beror nog på vad man använder datorn till. Jag har inte upplevt att jag saknat något program än. Om ett program inte finns till Mac, så finns det finns alltid något annat som löser uppgiften lika bra eller bättre.

Att OS/X passar vissa bättre t.ex. dig är inget jag säger emot, det passar dock långt ifrån alla.

/Karl
 
Eller så kör man helt enkelt Win-programmet på sin Mac.

Hur gör Win-användare om ett Macprogram som de har nytta av inte finns till Win?

Jag har förvisso aldrig hamnat i den situationen, men OS/X kan virtualiseras, även om Apples licensvillkor uttryckligen säger att man inte FÅR göra det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.