Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fanboys hit och fanboys dit..

Ingen kommer med något konkret till diskutionen känner jag. Det är till exempel ingen har ens nämnt att Apples skärmar ofta har IPS-paneler och håller 2-3 gånger högre kvalité än de Windows-datorer som kostar halva priset och innehåller "samma" saker för det otränade ögat, bara det täcker upp för en stor del av den extra kostnaden på många macar, sedan som någon av föregående sa så är MagSafe-kontakten och laddarna lite mer påkostade och smart än stickpropparna på Windowsdatorerna de jämförs med.

Visst att datorer kan se lika ut på pappret om man blindstirrar på megahertz, minnesmängd på grafikkort och lika mycket RAM, men bara för att de har samma gigahertz och minnesmängd betyder det inte att de är lika bra. Ofta så innehåller Apples Imac, Macbook, MacBook Pro och Air processorer av de värre modellerna som har betydligt mer cache än de budget-datorer som de ofta jämförs med. Jag tror folk har blivit förblindade av El Gigantens 4GB GRAFIKKORT!#"!-reklamer.

Ta till exempel MacBook Air av den senaste modellen, visst den kostar närmare 10000kr, men kollar man på PC-varianterna på ultratunna så börjar dessa på typ 7000kr och är helt och hållet i plast och kvalitén på chassit är nog under all kritik, sedan kan jag inte tänka mig att skärmen på någon av de billiga ultratunna kan ta sig an den på MacBook Air heller. Sedan får du dessutom hela kroppen i aluminium och ett enormt bra batteri som håller vad det lovar. Här tycker jag personligen inte att 3000kr extra är särskillt mycket för det du får extra. Självklart så finns det andra ultratunna som kan mäta sig med den, men då kostar de lika mycket eller mer.

Om man kollar på iMac så finns det inte ens några liknande datorer som kan mäta sig med den vad jag vet. Dell försökte sig på någon "all in one"-värsting för 4-5 år sedan som storfloppade. Men då den baseras på en bärbar plattform så kan man jämföra den med en värre bärbara bara för att få en prisbild. Så om man kollar på specifikationerna på iMac 21,5" för 10000kr så hittar man kanske liknande specifikationer på en bärbar för 7000kr. Men då får man en IPS-panel i skärmen, helt chassi i aluminium och många andra saker, sedan ingår väl också ett tangentbord och mus i det iMacens pris om jag inte missminner mig? Känns helt klart värt den extra slanten i mina ögon. Kollar man på 27-tummaren så får du bättre prestanda och en 27" IPS-panel "på köpet" med datorn, en extern sådan kostar 5000-6000kr och uppåt.

När det kommer till MacBook och MacBook Pro 13" så tycker jag att priser för dessa ligger lite för högt sett till vad man får, speciellt med den senaste versionen som har graiken intregrerat i processorn vilket bör dra ned priset något jämfört med de tidigare chipset grafikkorten (9400GT, 320m). De äldre modellerna var mer prisvärda i mina ögon då både grafiken var bättre och likaså batteritiden något bättre.

MacBook Pro 15-17-tum har för höga priser, men målgruppen de inriktar sig på med dessa (designers, fotografera, grafiker osv) köper dem ändå, för de har generellt sett pengarna till det.

Tidigare var Apples priser sinnesjuka, MacBook och MacBook Pro (13") från 2006-2008 hade prestanda som de billigaste bärbara för 3000-3500kr för det tredubbla priset, men nu är priserna betydligt vettigare.

Kriget kommer att hålla på för evigt, men jag kan säga att den bästa och stabilaste dator jag ägt är helt klart min Mac Pro och min MacBook Pro. Photoshop har aldrig fungerat så bra på någon dator jag ägt tidigare, och jag har ägt många Windows-datorer. Min bästa och stabilaste Windows-dator jag haft är dessutom min Mac Pro i Boot Camp.

För att summera ihop allt, man får faktiskt extra saker för de pengarna man lägger ut numera när man köper Mac. Har man inte de extra pengarna att lägga ut så är det bara köpa det något billigare. Men jag har inte ångrat mig en sekund att jag gått över till Mac för arbete. Jag har dock fortfarande Windows-datorer som mediacenter och servrar, för där räcker det med "billigt".

Återigen är Macs skärmar högst medelmåttiga, när det gäller laptops till och med dåliga om man jämför likprisade Windowslaptops. Jag vet inte varifrån folk har fått för sig att Apples skärmar skulle vara speciellt bra. Titta på deras Cinadisplayer, klart överprissatt, frukansvärt fula och även dom medelmåttiga. För samma pengar får man riktigt bra skärmar som i mitt tycke även är snyggare.

iMac:en är nog bäst i sitt segment det håller jag med om, men den har för dålig kylning. Jag har aldrig varit med om någon annan dator där jag varit tvungen att byta så mycket minnesmoduler. Fungerar kanske bra att jobba med lite på kvällen men som fulltidsdator fungerar den inte.

En MacBooks är många gånger en billig laptop om man tittar på specen och jag håller med dig om att man får vad man betalar för. Att en MacPro spöar skiten ur vilket netbook som helst för 2000kr är ganska självklart, men dom dyrare laptoparna med bra skärm och kraftigare hårdvara springer åttor kring en MacBook.

/Karl
 
Återigen är Macs skärmar högst medelmåttiga, när det gäller laptops till och med dåliga om man jämför likprisade Windowslaptops. Jag vet inte varifrån folk har fått för sig att Apples skärmar skulle vara speciellt bra. Titta på deras Cinadisplayer, klart överprissatt, frukansvärt fula och även dom medelmåttiga. För samma pengar får man riktigt bra skärmar som i mitt tycke även är snyggare.

iMac:en är nog bäst i sitt segment det håller jag med om, men den har för dålig kylning. Jag har aldrig varit med om någon annan dator där jag varit tvungen att byta så mycket minnesmoduler. Fungerar kanske bra att jobba med lite på kvällen men som fulltidsdator fungerar den inte.

En MacBooks är många gånger en billig laptop om man tittar på specen och jag håller med dig om att man får vad man betalar för. Att en MacPro spöar skiten ur vilket netbook som helst för 2000kr är ganska självklart, men dom dyrare laptoparna med bra skärm och kraftigare hårdvara springer åttor kring en MacBook.

/Karl

Jag kan samtidigt säg att de skärmar MacBook och macBook Pro har ä'r betydligt bättre än budgetsegmentet på laptops i alla fall. Flickvännens gamla Lenovo, Zepto och HP hade helt horribla skärmar, alla dessa kostade väl mellan 4000-7000kr och inegn av dem nådde upp till hennes nuvarande MacBook Unibody 2008. Visst, den i sin tur spö av vissa sskärmar på bärbara. Men generellt sett tycker jag att den håller bättre standard än alla bärbara under 7000kr i alla fall.

Jag har själv en CinemaDisplay 24" och det är inget fel på den. Har besällt en skärm i aluminium för att skydda från refelktioner, och när den är kalibrerad mäter den sig nästan med min gamla Eizo Color Edge 22" som jag faktiskt valde att byta ut av designskäl och slår garanterat min gamla LG W222P med e-IPS. Det enda jag stör mig på är lite bleeding i kanterna, men det kan jag leva med. Sedan vad du tycker om designen är helt upp till dig!

Precis som du säger är den nya MacBook 13-tum knappt duglig för en fotograf i mitt tycke, och garanterat inte en som redigerar FULL-HD film som yrke. Jag hade gärna sett att det hade funnits en 13-tumsmodell mellan den nuvarande och 15/17-tummarna för 12-13000kr som hade bättre prestanda (primärt grafik), liknande den i 15 och 17-tummarna
 
Jag kan samtidigt säg att de skärmar MacBook och macBook Pro har ä'r betydligt bättre än budgetsegmentet på laptops i alla fall. Flickvännens gamla Lenovo, Zepto och HP hade helt horribla skärmar, alla dessa kostade väl mellan 4000-7000kr och inegn av dem nådde upp till hennes nuvarande MacBook Unibody 2008. Visst, den i sin tur spö av vissa sskärmar på bärbara. Men generellt sett tycker jag att den håller bättre standard än alla bärbara under 7000kr i alla fall.

Jag har själv en CinemaDisplay 24" och det är inget fel på den. Har besällt en skärm i aluminium för att skydda från refelktioner, och när den är kalibrerad mäter den sig nästan med min gamla Eizo Color Edge 22" som jag faktiskt valde att byta ut av designskäl och slår garanterat min gamla LG W222P med e-IPS. Det enda jag stör mig på är lite bleeding i kanterna, men det kan jag leva med. Sedan vad du tycker om designen är helt upp till dig!

Precis som du säger är den nya MacBook 13-tum knappt duglig för en fotograf i mitt tycke, och garanterat inte en som redigerar FULL-HD film som yrke. Jag hade gärna sett att det hade funnits en 13-tumsmodell mellan den nuvarande och 15/17-tummarna för 12-13000kr som hade bättre prestanda (primärt grafik), liknande den i 15 och 17-tummarna

Budgetlaptops på PC-sidan har ofta katastrofalt dåliga skärmar, det är förmodligen ett ställe där det går att spara pengar för den som jobbar i Office och surfar nyheter räcker dom oftast, men för oss fotografer är dom odugliga. Glöm budgetlaptops om du skall jobba med bilder! Det jag försökte säga var att MacBooks också är i stort sett odugliga med sina TN-paneler.

Du kommer aldrig få en CinamaDisplay att bli lika bra som en bra skärm. CinemaDisplayerna går inte att kallibrera, det enda som går att ställa in på dom är ljusstyrkan. Så du måste profilera skärmen, när du profilerar en 8-bitars-skärm så blir bitdjupet ännu lägre och i praktiken kanske 5-7bitar (beroende på hur stora ändringar profileringen tvingas justera). OS/X stödjer av någon anledning inte 10-bitar som är något som profilerade skärmar profiterar enormt av, skärmen måste stödja 10-bitar också vilket CinemaDisplay inte heller gör. Profilerar du mot 6500K och aRGB så kommer resultatet inte bli någon katastrof på en CinemaDisplay om du däremot har en lite varmare belysning på din arbetsplats så att du vill profilera mot t.ex. 5800K så kommer en CinemaDisplay börja få problem.
En profilerad CinemaDisplay är kanske lika bra som en EIZO på OS/X, men det beror ju på att OS/X har sina begränsningar och inte kan ta tillvara på en 10-bitars skärm. Fast jag tvivlar på att en det finns någon CinemaDisplay som är lika jämn som en EIZO-skärm.

LG skärmen har jag ingen erfarenhet och kan inte uttala mig om den.

/Karl
 
Jag skrev att det inte finns några laptops med 13" skärm som är bra, men att det ser annorlunda ut på dom större.
Och jag skrev att min fråga inte handlade om 13-tumsskärmar.

Alltså: Vilka är alla dessa Windowslaptops i prisklassen 10000 kronor som har så mycket bättre skärmar än MBP13?
 
Och jag skrev att min fråga inte handlade om 13-tumsskärmar.

Alltså: Vilka är alla dessa Windowslaptops i prisklassen 10000 kronor som har så mycket bättre skärmar än MBP13?

Nu är det kanske inte så troligt att en Windows laptop med 17" skärm skall vara billigare än en 13" MacBook. Så skall man ha en 13" laptop kan man kanske lika gärna köpa en MBP för att det ändå inte finns något bra i den klassen.

/Karl
 
Budgetlaptops på PC-sidan har ofta katastrofalt dåliga skärmar, det är förmodligen ett ställe där det går att spara pengar för den som jobbar i Office och surfar nyheter räcker dom oftast, men för oss fotografer är dom odugliga. Glöm budgetlaptops om du skall jobba med bilder! Det jag försökte säga var att MacBooks också är i stort sett odugliga med sina TN-paneler.

Du kommer aldrig få en CinamaDisplay att bli lika bra som en bra skärm. CinemaDisplayerna går inte att kallibrera, det enda som går att ställa in på dom är ljusstyrkan. Så du måste profilera skärmen, när du profilerar en 8-bitars-skärm så blir bitdjupet ännu lägre och i praktiken kanske 5-7bitar (beroende på hur stora ändringar profileringen tvingas justera). OS/X stödjer av någon anledning inte 10-bitar som är något som profilerade skärmar profiterar enormt av, skärmen måste stödja 10-bitar också vilket CinemaDisplay inte heller gör. Profilerar du mot 6500K och aRGB så kommer resultatet inte bli någon katastrof på en CinemaDisplay om du däremot har en lite varmare belysning på din arbetsplats så att du vill profilera mot t.ex. 5800K så kommer en CinemaDisplay börja få problem.
En profilerad CinemaDisplay är kanske lika bra som en EIZO på OS/X, men det beror ju på att OS/X har sina begränsningar och inte kan ta tillvara på en 10-bitars skärm. Fast jag tvivlar på att en det finns någon CinemaDisplay som är lika jämn som en EIZO-skärm.

LG skärmen har jag ingen erfarenhet och kan inte uttala mig om den.

/Karl

Jag har precis som du säger i och för sig bara testat dessa skärmar på mac så jag har ju den begränsningen att den inte klarar 10-bitars. Min EIZO var väldigt fin och vissa stunder saknar jag den, då den precis som du säger är väldigt jämn. Min Cinema Display är lite ojämn i kanterna och lider av lite bleedeing, men inget som påverkar min redigering då det ligger ute i extrema kanterna (typ menyer i PS).

Jag köpte den för att den skulle matcha min Mac Pro, vilket min EIZO inte gjorde. Jag tycker EIZO gör väldigt bra skärmar, men dessvärre väldigt fula också i mitt tycke! Sedan är det som sagt en smaksak om man gillar minimalistisk alu-design och den blanka skärmytan (men den kan man vänja sig med) ;-)
 
Nu är det kanske inte så troligt att en Windows laptop med 17" skärm skall vara billigare än en 13" MacBook.
Den behöver inte vara billigare, men i ungefär samma prisklass. Du skrev ju tidigare att "Macs skärmar [är] dåliga om man jämför likprisade Windowslaptops", men det var alltså inte sant?

Så om man är ute efter en laptop som inte är vansinnigt stor/tung och inte väldigt dyr men har en hyfsad skärm verkar det som om MBP13 fortfarande är det som gäller.
 
Den behöver inte vara billigare, men i ungefär samma prisklass. Du skrev ju tidigare att "Macs skärmar [är] dåliga om man jämför likprisade Windowslaptops", men det var alltså inte sant?

Så om man är ute efter en laptop som inte är vansinnigt stor/tung och inte väldigt dyr men har en hyfsad skärm verkar det som om MBP13 fortfarande är det som gäller.

Eller nån av hp's 13" probook-modeller, eller nåt från dell eller lenovo eller ASUS eller...

Alla de har 13"-modeller för cirka 8000+moms.
 
Andrahandsvärdet är ju dock enbart ett resultat av att Apple uppdaterar sina maskiner så sällan, och därmed helt artificiellt. Jag säger inte att det är FEL med artificiella prsibilder, samma parallell kan ju dock dras till andra premiummärken i andra marknadsområden.

Artificiellt? Vad är då ett "naturligt" andrahandsvärde?
 
Artificiellt? Vad är då ett "naturligt" andrahandsvärde?

Jag väljer att se på just begagnatmarknaden för Wintel (Windowsmaskiner med Intelkompatibla processorer) som ett bra exempel på det. Tillverkarna släpper löpande nya modeller, vilket ju naturligtvis gör att de äldre modellerna minskar i värde.
 
Men på en fri marknad är väl priset alltid rätt? Torde väl avspegla det upplevda värdet? Eller håller Apple uppe priset med hemliga medel? Vad hindrar i så fall wintel att göra detsamma?
 
Men på en fri marknad är väl priset alltid rätt? Torde väl avspegla det upplevda värdet? Eller håller Apple uppe priset med hemliga medel? Vad hindrar i så fall wintel att göra detsamma?

Ett bra exempel där är ju just deras förbud mot att köra OS X på något annat än just Applehårdvara. Jag vet många som gladeligen skulle köpa en 4000kr laptop och köra OS X istället för MS Windows på den.

Men vi gör ett tankeexperiment. Vad gissar ni skulle hända med andrahandsvärdet på Apple-datorer om Apple började med lika korta releasecykler som i Wintelvärlden?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.