Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..
Hjälp mig att förstå!
Har kört pc och arbetat i windows större delen av mitt data liv. Hade en apple period 2007-2011 av den anledningen att jag inte orkade "Mecka" längre utan att ville att det skulle flyta på.
Fördelen med mac är att om du kör tex macbook så är den super kompatibel med övriga apple produkter som airport, timemachine, iphone mm.
Jag var fast i träsket. Hade också en iphone ett par år. Det som störde mig mest var itunes biblioteket. Jag hade redan mina låtar i mappar jag skapat själv. Men för att synca med min iphone var itunes tvungen att kopiera samtliga låtar till ett itunes bibliotek. Då fick jag helt plötsligt dubletter av allt. Hade noll kontroll på musik mapparna.
En annan sak som störde mig är att det workflow jag hade i photoshop blev sämre eftersom jag var van att arbeta i windows.
Nu kör jag windows 7 och kommer inte gå tillbaka till mac. Men jag säger inte att windows är bäst. Jag säger istället att det finns ett os för alla. Så mitt råd är:
Vill du ha kontroll på ditt system och ej vara låst skaffa windows.
vill du att datorn mestadels ska tänka åt dig och är du mindre intresserad av teknik. Skaffa apple. Har du ett bra workflow i olika program i windows miljö, då tar det ett tag att anpassa om sig.
Jag arbetar idag på ett telecom bolag och får frågan varje dag. "Va har du ingen iphone" Så du kommer stöta på folk som säger "Välj apple" eller " Välj Windows".
Personligen tycker jag att det är en apple feber som sveper genom sverige. Helt plötsligt vill alla ha iphone och apple datorer. Följ inte strömmen utan funderar istället på vad du beöver och på dina behov.
En stor fördel med apple är att du kan köra dualboot väldigt enkelt och köra windows i en apple burk. En nackdel är att i min mening betalar väldigt mycket överpris bara för att det är ett äpple som logotyp. Helt seriöst. Ett par applelurar kostar 20 kr att tillverka men sälja i sverige för 399kr. Det är mycket status i sverige i dag att skaffa apple.
ja detta var mina tankar kring de olika os =)