Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tror du fel. Tvärtom reser jag nog mer än de flesta och behöver ibland ftp-a eller mejla ganska stora filer.

Vet inte vad det är för hotell du bor på, men de flesta jag nyttjar har wifi. Nätverkssladd kan jag inte påminna mig om när jag såg senast på ett hotell. Och saknas wifi går det faktiskt utmärkt att koppla upp via telefonen.

Telefonen är ett säkert kort som vi alla uppskattar när det inte finns uppkoppling!

Jo dom flesta hotell har WiFi, men dom har även så att du kan be om en nätverkssladd i receptionen!
Efter nyckeln ber jag alltid om en nätverkssladd! Jag sitter oftast på samma ställe med datorn, hemma som borta!
Så varför inte be om det snabba....

Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Har kört pc och arbetat i windows större delen av mitt data liv. Hade en apple period 2007-2011 av den anledningen att jag inte orkade "Mecka" längre utan att ville att det skulle flyta på.
Fördelen med mac är att om du kör tex macbook så är den super kompatibel med övriga apple produkter som airport, timemachine, iphone mm.
Jag var fast i träsket. Hade också en iphone ett par år. Det som störde mig mest var itunes biblioteket. Jag hade redan mina låtar i mappar jag skapat själv. Men för att synca med min iphone var itunes tvungen att kopiera samtliga låtar till ett itunes bibliotek. Då fick jag helt plötsligt dubletter av allt. Hade noll kontroll på musik mapparna.

En annan sak som störde mig är att det workflow jag hade i photoshop blev sämre eftersom jag var van att arbeta i windows.

Nu kör jag windows 7 och kommer inte gå tillbaka till mac. Men jag säger inte att windows är bäst. Jag säger istället att det finns ett os för alla. Så mitt råd är:

Vill du ha kontroll på ditt system och ej vara låst skaffa windows.
vill du att datorn mestadels ska tänka åt dig och är du mindre intresserad av teknik. Skaffa apple. Har du ett bra workflow i olika program i windows miljö, då tar det ett tag att anpassa om sig.

Jag arbetar idag på ett telecom bolag och får frågan varje dag. "Va har du ingen iphone" Så du kommer stöta på folk som säger "Välj apple" eller " Välj Windows".

Personligen tycker jag att det är en apple feber som sveper genom sverige. Helt plötsligt vill alla ha iphone och apple datorer. Följ inte strömmen utan funderar istället på vad du beöver och på dina behov.

En stor fördel med apple är att du kan köra dualboot väldigt enkelt och köra windows i en apple burk. En nackdel är att i min mening betalar väldigt mycket överpris bara för att det är ett äpple som logotyp. Helt seriöst. Ett par applelurar kostar 20 kr att tillverka men sälja i sverige för 399kr. Det är mycket status i sverige i dag att skaffa apple.

ja detta var mina tankar kring de olika os =)

Det som störde mig mest var itunes biblioteket. Jag hade redan mina låtar i mappar jag skapat själv. Men för att synca med min iphone var itunes tvungen att kopiera samtliga låtar till ett itunes bibliotek. Då fick jag helt plötsligt dubletter av allt. Hade noll kontroll på musik mapparna.

iTunes är en av de sämre "finesserna" med Macintosh. Om man använder iTunes på det enkla sätt som Apple vill så fungerar det bra, men så fort man vill göra något icke-trivialt så blir det jättebökigt.

Om man är XML-kunnig så kan man fixa det mesta strulet med iTunes, men det är ju lite extremt.

Dessutom: iTunes för- och nackdelar är inte speciellt beroende av om det körs på en Mac eller inte. iTunes fungerar likadant under MS Windows.

Senast ändrad:
Det som störde mig mest var itunes biblioteket. Jag hade redan mina låtar i mappar jag skapat själv. Men för att synca med min iphone var itunes tvungen att kopiera samtliga låtar till ett itunes bibliotek. Då fick jag helt plötsligt dubletter av allt. Hade noll kontroll på musik mapparna.

Man kan ha kvar allt i sin egen struktur, itunes frågar om du vill importera eller ha kvar den gamla strukturen. I mitt fall är de kvar på en area på min NAS. (som NFS-monteras på mac och linux-klienter)

itunes är ett märkligt kreatur som inte riktigt följer någon inarbetad standard för arbetssätt. Både Apple & Windows användare känner sig på något vis lurade varje gång de använder det :)

Hade också en iphone ett par år. Det som störde mig mest var itunes biblioteket. Jag hade redan mina låtar i mappar jag skapat själv. Men för att synca med min iphone var itunes tvungen att kopiera samtliga låtar till ett itunes bibliotek. Då fick jag helt plötsligt dubletter av allt. Hade noll kontroll på musik mapparna.

Men man måste ju inte kopiera filerna för att ha dom i itunes, man kan ju välja att den bara läser filen från var du nu själv har lagt den.

Sedan så verkar det ju sjukt jobbigt att sortera all sin musik i mappar. Lättare att bara slänga in allt i itunes och sortera där.

Tycker itunes är en perfekt musik sorterare och spelare.
Men att blanda in iOS appar och filmer är hemskt.
Kopierar över filmfiler till ipad och iphone manuellt med oPlayer.

Idag använder jag nog Mac mer än Windows. Men, Itunes är ett riktigt skitprogram. Över tiden har jag haft riktiga brottningsmatcher med detta svarta får och har numera fått det i brygga. Fungerar acceptabelt med min musik och mina ljudböcker. Tydligen jobbar Apple på problemet så vi kanske kan förvänta oss förbättringar.....

Och, fråga mig inte varför jag använder skiten. Har inget bra svar på det.

Idag använder jag nog Mac mer än Windows. Men, Itunes är ett riktigt skitprogram. Över tiden har jag haft riktiga brottningsmatcher med detta svarta får och har numera fått det i brygga. Fungerar acceptabelt med min musik och mina ljudböcker. Tydligen jobbar Apple på problemet så vi kanske kan förvänta oss förbättringar.....

Vad är så dåligt med iTunes? om man ser till musikdelen alltså?

iTunes

iTunes fungerar bra ihop med Apples apparater. Jag kör iTunes på en Samsung NC-10 (en liten "netbook") som är kopplad till min stereomojäng. Då kan jag fjärrstyra iTunes på Samsungen med min iPod Touch. Mycket bekvämt.

Vad är så dåligt med iTunes? om man ser till musikdelen alltså?

Musikdelen fungerar väl skapligt. Det är väl mer hela programmets upplägg som kräver lite extra uppmärksamhet. Som jag skrev tidigare har jag lagt ganska mycket tid och energi på att lära mig programmet och nu har jag hyfsad kontroll. Men, det är onödigt krångligt och lever ett eget liv. Känns som ett lappverk och borde skrivas om från grunden. Icke värdigt i den rådande Apple- filosofin där saker "bara ska fungera".

Leaflet sa:
Men, Itunes är ett riktigt skitprogram. Över tiden har jag haft riktiga brottningsmatcher med detta svarta får och har numera fått det i brygga. Fungerar acceptabelt med min musik och mina ljudböcker. Tydligen jobbar Apple på problemet så vi kanske kan förvänta oss förbättringar.....

Det här förstår jag inte. Varför vill du ha musiken i särskilda mappar? För mig är det helt ointressant eftersom jag inte ser hur filerna ligger. Jag använder spellistor. Gör inte du det?

Nu tror du fel. Tvärtom reser jag nog mer än de flesta och behöver ibland ftp-a eller mejla ganska stora filer.

Vet inte vad det är för hotell du bor på, men de flesta jag nyttjar har wifi. Nätverkssladd kan jag inte påminna mig om när jag såg senast på ett hotell. Och saknas wifi går det faktiskt utmärkt att koppla upp via telefonen.
Och jag som också reser en hel del och har skippat datorn till förmån för en iPad och gissa vad jag upptäckt? De flesta hotell saknar WiFi eller åtminstone täckning på just det rummet jag fått. Däremot finns det ALLTID en RJ45:a liggandes på bordet

iTunes är en av de sämre "finesserna" med Macintosh. Om man använder iTunes på det enkla sätt som Apple vill så fungerar det bra, men så fort man vill göra något icke-trivialt så blir det jättebökigt.

Om man är XML-kunnig så kan man fixa det mesta strulet med iTunes, men det är ju lite extremt.

Dessutom: iTunes för- och nackdelar är inte speciellt beroende av om det körs på en Mac eller inte. iTunes fungerar likadant under MS Windows.
Bäva månde. Jag som faktiskt fått mig itutat att iTunes på mac fungerar bra, vilket det INTE gör på w7.

Måste faktiskt säga att jag är förvånad. För väldigt många är nog iTunes det första "mac"program som windowsanvändare kommer i kontakt med. Jag menar, hur många är det inte som har en iPhone men en windator hemma. iTunes är ingen vidare reklampelare för Apples mac

Bäva månde. Jag som faktiskt fått mig itutat att iTunes på mac fungerar bra, vilket det INTE gör på w7.

Måste faktiskt säga att jag är förvånad. För väldigt många är nog iTunes det första "mac"program som windowsanvändare kommer i kontakt med. Jag menar, hur många är det inte som har en iPhone men en windator hemma. iTunes är ingen vidare reklampelare för Apples mac

Det är väl bara helt vanligt Mac complified vilket är lite förvirrande när man är van vid Windows simplified.

/Karl

Det är väl bara helt vanligt Mac complified vilket är lite förvirrande när man är van vid Windows simplified.

/Karl

Berätta nu i stället vad det är för magisk spelare som följer med Windows - logisk, öppen, kompatibel och allt det som nu brister i iTunes. Vad heter den? Allt jag hittar efter en standardinstallation är Windows Media Player och den framstår ju som ett skämt bredvid iTunes (som jag för övrigt heller inte är något stort fan av). Om iTunes kan liknas vid en bångstyrig, motsträvig och envis tonåring så måste ju Windows Media Player vara tonåringens utvecklingsstörde kusin från sydstaterna, typ.

Berätta nu i stället vad det är för magisk spelare som följer med Windows - logisk, öppen, kompatibel och allt det som nu brister i iTunes. Vad heter den? Allt jag hittar efter en standardinstallation är Windows Media Player och den framstår ju som ett skämt bredvid iTunes (som jag för övrigt heller inte är något stort fan av). Om iTunes kan liknas vid en bångstyrig, motsträvig och envis tonåring så måste ju Windows Media Player vara tonåringens utvecklingsstörde kusin från sydstaterna, typ.

Gillar du det upplägget får du väl köra Zune, fungerar precis lika komplicerat och illa som iTunes.

Själv tycker jag mediaspelaren är betydligt bättre än iTunes och mediacenter finns också.

Eftersom jag själv inte har något krav på att det skall vara förinstallerat, installerar och kör jag XBMC, som även finns till OS/X och rekomenderas starkt.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar