Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den frågan kan du nog bara svara på själv. :)

Jag bara påpekade att man inte behöver välja bort Macintosh bara för att man vill/måste köra MS Windows. T.ex. så finns det väl inte så många motsvarigheter till iMac från andra tillverkare?

För mig är Apple allt annat än hårdvaran. Hårdvaran går att hitta likvärdig eller bättre på annat håll. och sämre givetvis om det är det man önskar.

Helhetstänket och design är två positiva saker. Prislappen och inlåsningen är två negativa.
 
Tyvärr tror jag inte han fått det, det här har ju blivit en PC/ Windows
är bättre än Mac tråd. Så off topic det kan bli, de så kallade proffsen kan väl
skapa en egen tråd! Skulle behövas en forum polis på
Foto sidans forum lika väl som poliser på ett Stockholms
derby. Tycker själv han inte ska bryr sig om allt ord bajs som producerats i denna tråd, utan själv gå till en butik och kolla och känna. Nu önskar jag killen lycka till med sitt
val , Och klokare kan man nog inte bli på denna tråd utan man får hoppas att folk sökt hjälp!




Skulle vara intressant med lite feedback. Har du TS, fått ut något av tråden? Blivit klokare på vilket val du ska göra?
 
Du syftar alltså på teoretiska mätningar som i praktiken är helt ointressanta för de flesta och för såna som de är intressanta för handlar det i grund och botten om snoppmätning? Själv fokuserar jag på den totala upplevelsen och struntar i hur många giggavärstingar som ryms under min huv. Här hemma sitter jag med en MacPro från 2006 och på jobbet använder jag mest en desktop-HP med DuoCore 1,86 MHz - hur nöjd som helst med prestandan på båda trots att jag gissningsvis jobbar professionellt med betydligt tyngre prylar än de flesta.

Använder du samma typ av kriterier när du väljer tex bostad? Mest kvadratmeter per krona?

" Mest kvadratmeter per krona" är du bara ett troll i mängden eller? Om du inte fattar vad jag menar med prestanda per krona

OCH vad tråden handlar om "Mac, vad betalar man för"

Så kan jag inte hjälpa det! Men jag tycker synd om dig!!

Sitt du där med MacPro från 2006, desktop-HP med DuoCore 1,86 MHz och var hur nöjd som helst!

Att du tror att det handlar om "snoppmättning" fick mig att garva så jag trilla ur stolen! Och jag skriver inte det för att det låter bra, jag gjorde verkligen det!!

Jag har själv en Macpro (2008) och en Toshiba Cosmio (från 2006) och ett Winsystem (AMD Athlon 64 X2 4800+ Dual-Core Processor, med en jävla massa hårdiskar)

Och jag är med "nöjd" med dom!

dom gör det dom ska, dom gör det jag vill, likasåväl du vill att dina maskiner ska göra jobbet!

Så, vi är nöjda :)

Du skriver att du jobbar professionellt (men inte vilka program det gäller)

Jag jobbar 7-4 på "ett vanligt jobb" men på fritiden så konverterar jag filmer, Har mycket Adobe program öppna, packar upp stora filer, ibland musikprogram! Och jag surfar väldigt ofta med 100+ flikar öppna! Allting Samtidigt! Min stationära som har blivit uppgraderad så många gånger, räcker inte till längre! Såå mycket standard som fattas!!


Så jag kollade på Mac! OCH vad betalar man för! Jag vill ha hårdvara --------> prestanda per krona!!!!

Valet är så lätt om man ska gå efter vad TS menar! (and me)

Jag köpte en i7 2600K (som jag har överklockat till 4.0GHz, med sluten vattenkylning) , 16GB 1600MHz, HD6950 2GB.

Och tre st 24" skärmar som jag kör i Eyefinity! (min personliga åsikt är att alla skulle ha 3st skärmar) Väldigt praktiskt när man ska redigera!!

priset kan du räkna ut själv, men, så mycket betalat man för!!!! När det gäller hårdvara!

Och ja just det!!

Jag kom i min iver ifrån varför jag citerade dig!
Sitter du och är nöjd på dina maskiner.
Varför kastar du en massa skit på folk som gillar att uppgradera och vill att uppgiften ska flyta med hårdvaran! ( ? )

För det är det du gör! Men det visste du väl redan.

"Troll är tråkiga i forum, dom tillför bara en massa trams!"
 
Senast ändrad:
Tyvärr tror jag inte han fått det, det här har ju blivit en PC/ Windows
är bättre än Mac tråd. Så off topic det kan bli, de så kallade proffsen kan väl
skapa en egen tråd! Skulle behövas en forum polis på
Foto sidans forum lika väl som poliser på ett Stockholms
derby. Tycker själv han inte ska bryr sig om allt ord bajs som producerats i denna tråd, utan själv gå till en butik och kolla och känna. Nu önskar jag killen lycka till med sitt
val , Och klokare kan man nog inte bli på denna tråd utan man får hoppas att folk sökt hjälp!

Om frågan är: Mac vad betalar man för så är det väl rätt naturligt att ett jämförelseobjekt kommer upp. Och då det inte finns något annat är Win så......

Som winanvändare sedan länge och tämligen nybörjare på Mac ser jag kanske denna tråd på ett annat sätt än vad du gör. Det är ingen PC är bättre än Mac-tråd i mina ögon

För mig så är det helt ok att ha synpunkter på MS/Win (eller Apple för den delen). Jag har inga andra preferenser till mina datorer än att de skall göra ett arbete. Inga som helst kärlekskänslor eller förblindande egenskaper som gör att jag till varje pris måste försvara mina val. För mig så är det istället oerhört intressant att höra Jannes erfarenheter från den STORA världen, oavsett det gäller fördelar eller nackdelar, MS eller Apple. Samma sak med Falumas, men även från Kjell och andra från Macsidan.
 
Om frågan är: Mac vad betalar man för så är det väl rätt naturligt att ett jämförelseobjekt kommer upp. Och då det inte finns något annat är Win så......

Va! Du glömmer ju HP-UX, AmigaOS, Solaris, Linux m.fl.

Kriget har ju precis börjat :)

Ja är för övrigt otroligt nyfiken på macbook pro med retina-skärm
Om det ryktet nu stämmer .
 
Ja är för övrigt otroligt nyfiken på macbook pro med retina-skärm
Om det ryktet nu stämmer .

Det ryktet tror jag faktiskt på, och jag hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga och stöder USB3 också.

Lite mer tråkigt att de enligt rykten tänker fimpa trådad ethernet. Förståeligt, men tråkigt.
 
Det ryktet tror jag faktiskt på, och jag hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga och stöder USB3 också.
Det handlar inte om "förnuft" utan om att Intel tidigare inte har kunnat leverera vettiga chip med integrerat usb3. Men det kan de nu, så nästa generation MB kommer att ha usb3.

För övrigt är det givetvis inte så att de "tänker fimpa trådad ethernet". Däremot kommer de förmodligen att sluta med dedikerade kontakter för trådad ethernet på MBP, precis som de gjort på MBA. Man få helt enkelt köra via TB eller usb istället.
 
Det handlar inte om "förnuft" utan om att Intel tidigare inte har kunnat leverera vettiga chip med integrerat usb3. Men det kan de nu, så nästa generation MB kommer att ha usb3.

För övrigt är det givetvis inte så att de "tänker fimpa trådad ethernet". Däremot kommer de förmodligen att sluta med dedikerade kontakter för trådad ethernet på MBP, precis som de gjort på MBA. Man få helt enkelt köra via TB eller usb istället.

Då har de fimpat trådad ethernet och kör via något annat via en eländig dongel som alltid kommer vara borta :(
Inte bra!
 
Då har de fimpat trådad ethernet och kör via något annat via en eländig dongel som alltid kommer vara borta :(
Inte bra!
Vi är förstås alla olika, men personligen kan jag inte komma på när jag senast hade behov av att sätta en ethernetkontakt i min bärbara. Det är några år sedan.
 
Lite tråkigt, men ingen katastrof. Dongeln får sitta kvar kopplad till ethernetkabelns kontakt. Överallt utom på jobbet kör jag ändå WiFi.
 
Det handlar inte om "förnuft" utan om att Intel tidigare inte har kunnat leverera vettiga chip med integrerat usb3. Men det kan de nu, så nästa generation MB kommer att ha usb3.

För övrigt är det givetvis inte så att de "tänker fimpa trådad ethernet". Däremot kommer de förmodligen att sluta med dedikerade kontakter för trådad ethernet på MBP, precis som de gjort på MBA. Man få helt enkelt köra via TB eller usb istället.

Ja, USB3 måste ju vara integrerat i chipsetet, man kan ju inte lösa det som alla andra med en sepparat USB3-kontroller.

OS/X har iofs alltid varit ett hårdvarumässigt B-system.

/Karl
 
Vi är förstås alla olika, men personligen kan jag inte komma på när jag senast hade behov av att sätta en ethernetkontakt i min bärbara. Det är några år sedan.

Kanske för att du gör som dom flesta! Sitter hemma med din bärbara och:

Har inte behovet att skicka stora filer!

Reser inte runt, på seriösa affärshotell är det RJ45!

Komma hem till en vän som inte har trådlöst, och dongeln ligger hemma/på jobbet är väl kul!

"Men det är bara att ha en USB dongel"

ja men det kommer en dag när USB dongeln inte ligger i väskan och RJ45 stirrar dig i ögat!

"Så" roligt det kommer att vara :)

(För den kommer att komma, det vet vi alla)
 
Kanske för att du gör som dom flesta! Sitter hemma med din bärbara och:
Har inte behovet att skicka stora filer!
Reser inte runt, på seriösa affärshotell är det RJ45!

Nu tror du fel. Tvärtom reser jag nog mer än de flesta och behöver ibland ftp-a eller mejla ganska stora filer.

Vet inte vad det är för hotell du bor på, men de flesta jag nyttjar har wifi. Nätverkssladd kan jag inte påminna mig om när jag såg senast på ett hotell. Och saknas wifi går det faktiskt utmärkt att koppla upp via telefonen.
 
Vi är förstås alla olika, men personligen kan jag inte komma på när jag senast hade behov av att sätta en ethernetkontakt i min bärbara. Det är några år sedan.

Här är en anledning till att jag ibland vill kunna trycka i en ethernetkabel. Trådlöst är inte riktigt där ännu ;)

Vidare så tror jag att det är ännu en sak som gör det svårt för Apple att få MacBook accepterad som en företagsmaskin. För tro't eller ej, men trådlöst nät är inte så allmängiltigt som man skulle kunna tro "där ute".

(Edit: Nu ser jag hur liten bilden blev. Anyway, 694Mbps ner, och 427Mbps upp)
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    11.9 KB · Visningar: 132
Senast ändrad:
Här är en anledning till att jag ibland vill kunna trycka i en ethernetkabel. Trådlöst är inte riktigt där ännu ;)

Vidare så tror jag att det är ännu en sak som gör det svårt för Apple att få MacBook accepterad som en företagsmaskin. För tro't eller ej, men trådlöst nät är inte så allmängiltigt som man skulle kunna tro "där ute".

Ethernet över USB2 är inte heller någon höjdare. Många företag kör fortfarande trådant företagsnät och ett trådlöst internet-nät mest för gäster och folks mobiler och annat man inte vill ha in på företagsnätet.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.