Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte nog mest på de man köper idag tror jag? Min första PC hade en processor som många mobiler spöar idag...men är det relevant?
Det har väl funnits imacar med mindre snabba processorer förut och det är väl för att man ska kunna välja något mindre?

Jo, men nu var frågan hurvida en iMac var en stor laptop eller inte.

Core2-modellerna av iMac var istort sett det. I-processor-modellerna är enligt mig inte det. Skillnaden är relativt stor då mobil-varianterna presterar sämre än desktop-varianten.

/Karl
 
Jo, men nu var frågan hurvida en iMac var en stor laptop eller inte.

Core2-modellerna av iMac var istort sett det. I-processor-modellerna är enligt mig inte det. Skillnaden är relativt stor då mobil-varianterna presterar sämre än desktop-varianten.

/Karl

Jo, läste nyss hur du menade.

Förstår bara inte om det är viktigt att veta eller inte?
Vill man ha nåt värre hade man väl köpt en annan dator...
 
Jo, läste nyss hur du menade.

Förstår bara inte om det är viktigt att veta eller inte?
Vill man ha nåt värre hade man väl köpt en annan dator...


Det VAR mer intressant i de äldre generationerna, eftersom det ju ledde till att en iMac med en DualCore 2,2GHz (Om en sådan existerade, exemplet är hypotetiskt) hade _väldigt_ mycket sämre prestanda än en "vanlig jäkla windows PC" med "samma" DualCore 2,2Ghz eftersom Apple inte direkt var tydliga i sin marknadsföring om vad det var för processor mer specifikt.
 
Jo, läste nyss hur du menade.

Förstår bara inte om det är viktigt att veta eller inte?
Vill man ha nåt värre hade man väl köpt en annan dator...

Jo, men frågan är hur många som var medvetna om detta när dom köpte sin Core2-iMac.

Reklamen var ju Core2Duo 2.6Mhz (eller vad det nu kan ha varit) vilket folk då jämförde mot andra datorer med Core2Duo 2.6 som inte var laptops.

/Karl

Ser att Janne han först, här har man inte tid att bli avbruten i sitt inläggsskrivande. :)
 
Det VAR mer intressant i de äldre generationerna, eftersom det ju ledde till att en iMac med en DualCore 2,2GHz (Om en sådan existerade, exemplet är hypotetiskt) hade _väldigt_ mycket sämre prestanda än en "vanlig jäkla windows PC" med "samma" DualCore 2,2Ghz eftersom Apple inte direkt var tydliga i sin marknadsföring om vad det var för processor mer specifikt.

Så det var inte samma prestanda då fast det var samma processor?
Är det inte det mycket handlat om i tråden att man köper samma prestanda till ett högre pris men nu är det inte samma prestanda i samma processor helt plötsligt?

Jag hänger inte med alls...
 
Berätta nu i stället vad det är för magisk spelare som följer med Windows - logisk, öppen, kompatibel och allt det som nu brister i iTunes. Vad heter den? Allt jag hittar efter en standardinstallation är Windows Media Player och den framstår ju som ett skämt bredvid iTunes (som jag för övrigt heller inte är något stort fan av). Om iTunes kan liknas vid en bångstyrig, motsträvig och envis tonåring så måste ju Windows Media Player vara tonåringens utvecklingsstörde kusin från sydstaterna, typ.
Din kommentar är rätt lustig men tyvärr väldigt vanlig. Funderade faktiskt när jag postade mitt inlägg på hur lång tid det kommer att ta innan den kommer.

Ingen, i alla fall inte jag har påstått att Media Player är bra eller ens bättre än iTunes. Nu säger jag det. Jo den är klart bättre än iTunes i det mesta. Framför allt på en windowdator. MP är klart rappare, gör inga egna hyss med mina inställningar och filer och är stabilt. Att det sedan precis som iTunes är knepigt att lära sig är en helt annan sak. Den stora skillnaden är att MP är bara ologiskt medan iTunes är idiotiskt ologiskt.

Jag använder faktiskt inget av dem. Eller jo det gör jag men bara som underliggande programvara till min HTPC. Har gjort de inställningar jag vill ha i MP och kör sedan allt från MediaCentergränssnittet. Fungerar kalas och jag slipper eländet. Tyvärr tvingas jag använda iTunes tills någon trevlig individ här på FS kan tala om för mig hur jag bär mig åt för att slippa skiten när min padda eller nalle skall synkas....
 
Om man använder iTunes precis på de sätt som Apple har tänkt så så fungerar det faktiskt rätt bra (både på OS X och på Windows). Det är när man vill konfigurera programmet på andra sätt som det kan bli strul.
Tyvärr inte. Den trådlösa WiFi synkningen fungerar endast i ett par dagar. Sedan tappar de kontakten med varandra. Programmet är instabilt, segt och utför en massa egna hyss. Det sista är nog inte specifikt för Windowsmodellen utan för Apples synsätt. iTunes innebär inte ett utan tre/fyra program som skall rulla i bakgrunden, utan dessa "stödprogram" startar inte/fungerar inte iTunes.
 
Så det var inte samma prestanda då fast det var samma processor?
Är det inte det mycket handlat om i tråden att man köper samma prestanda till ett högre pris men nu är det inte samma prestanda i samma processor helt plötsligt?

Jag hänger inte med alls...

Det är just det som är grejen. En DC 2,6GHz processor för en stationär dator är snabbare/bättre men varmare och drar mer ström än "samma" DC 2,6GHz processor avsedd för en bärbar.

Det är lite lurigt detta faktsikt. Den korrekta benämningen på Intels processorer är inte DualCore 2,6 etc utan de har alla ett annat namn. Ex E5700. Så om du gräver lite djupare som kommer du att finna att en DualCore 2,6GHZ för stationära datorer har en annan benämning än en DualCore 2,6 GHZ för en bärbar

Ta inte mina benämningar som exakta. De är endast till för att exemplifiera problemet
 
Jag använder faktiskt inget av dem. Eller jo det gör jag men bara som underliggande programvara till min HTPC. Har gjort de inställningar jag vill ha i MP och kör sedan allt från MediaCentergränssnittet. Fungerar kalas och jag slipper eländet. Tyvärr tvingas jag använda iTunes tills någon trevlig individ här på FS kan tala om för mig hur jag bär mig åt för att slippa skiten när min padda eller nalle skall synkas....

Jag vet inte om jag är någon trevlig individ :) men jag håller på att labba lite med den här. Närmast jag kommit hittills av alternativ.


http://www.appfeber.se/2010/12/filebrowser-till-ipad-hoppa-over-itunes/
 
iTunes innebär inte ett utan tre/fyra program som skall rulla i bakgrunden, utan dessa "stödprogram" startar inte/fungerar inte iTunes.

Det där tror jag är Windows-specifikt.

Man kan ju misstänka att iTunes fungerar sämre på MS Windows än på OS X av ungefär samma anledning som MS Word fungerar sämre på OS X än på MS Windows.
:)
 
Så det var inte samma prestanda då fast det var samma processor?
Är det inte det mycket handlat om i tråden att man köper samma prestanda till ett högre pris men nu är det inte samma prestanda i samma processor helt plötsligt?

Jag hänger inte med alls...

En Core2Duo på 2,2Ghz är snabbare än en Core2Duo-Mobile på 2,2Ghz eftersom den senare är konstuerad för att dra så lite ström som möjligt. Det är ganska stor skillnad på prestandan mellan dom.

/Karl
 
Det där tror jag är Windows-specifikt.

Man kan ju misstänka att iTunes fungerar sämre på MS Windows än på OS X av ungefär samma anledning som MS Word fungerar sämre på OS X än på MS Windows.
:)

Självklart. Men det tar tyvärr inte bort att gränssnittet suger och att det är ologiskt, fult, hemskt etc oavsett plattform

För säkerhets skull är det väl bäst att jag även skriver att Media Player suger :) om än i mindre utsträckning
 
En Core2Duo på 2,2Ghz är snabbare än en Core2Duo-Mobile på 2,2Ghz eftersom den senare är konstuerad för att dra så lite ström som möjligt. Det är ganska stor skillnad på prestandan mellan dom.

/Karl
Båda två är dock fruktansvärt långsamma jämfört med i5/i7.
 
Din kommentar är rätt lustig men tyvärr väldigt vanlig. Funderade faktiskt när jag postade mitt inlägg på hur lång tid det kommer att ta innan den kommer.

Ingen, i alla fall inte jag har påstått att Media Player är bra eller ens bättre än iTunes. Nu säger jag det. Jo den är klart bättre än iTunes i det mesta. Framför allt på en windowdator. MP är klart rappare, gör inga egna hyss med mina inställningar och filer och är stabilt. Att det sedan precis som iTunes är knepigt att lära sig är en helt annan sak. Den stora skillnaden är att MP är bara ologiskt medan iTunes är idiotiskt ologiskt.

Jag använder faktiskt inget av dem. Eller jo det gör jag men bara som underliggande programvara till min HTPC. Har gjort de inställningar jag vill ha i MP och kör sedan allt från MediaCentergränssnittet. Fungerar kalas och jag slipper eländet. Tyvärr tvingas jag använda iTunes tills någon trevlig individ här på FS kan tala om för mig hur jag bär mig åt för att slippa skiten när min padda eller nalle skall synkas....

Det är väl just detta som vissa inte gillar med Mac.
Jag vill ha full kontroll över min dator. Använda vilka program/spel jag vill, med de inställningar jag vill. Jag vill inte vara låst till vissa tjänster för att alla program ska synka/fungera ihop. Jag vill inte att datorn/operativsystemet hittar på en massa hyss av sig självt. (Prova stoppa in en USB-sticka i en Mac och sen i en PC så hittar man helt plötsligt en massa filer som Macen tog sig friheten att lägga dit (???))

Är man inte intresserad av att skräddarsy sin dator, utan nöjer sig med att någon annan sätter sin prägel på systemet, då är säkert Mac smidigare att använda än en PC.

Så som jag ser det är inte det ena bättre än det andra, utan det beror på vilken typ av användare man är.
 
Fast vad exakt vill man att Media Player eller iTunes ska göra?
Varför har inte jag alla problem som folk verkar ha?
Jag köper musik, lägger den i en spellista eller inte alls och spelar...thats it.
 
Fast vad exakt vill man att Media Player eller iTunes ska göra?
Varför har inte jag alla problem som folk verkar ha?
Jag köper musik, lägger den i en spellista eller inte alls och spelar...thats it.

ITunes följer sin egen väg och kräver att man i någon mån lär om hur saker ska göras. Det gör att många får total härdsmälta och kastar saker.

Jag säger inte att det är jättebra men det är inte heller uruselt. Det funkar faktiskt ganska bra när man lärt sig hur det fungerar.
 
Jag vill inte vara låst till vissa tjänster för att alla program ska synka/fungera ihop.
Jag tror att många (inklusive jag själv) är ganska glada över att "it just works" och att sättet det funkar på är hyfsat bra, fast en sak stör mig lite och det är att man inte kan plocka ut bilder utan något program, typ iPhoto. På Windows är det bara att trycka in telefonen och en USB disk poppar upp med mina bilder. Det är just nu den enda nackdelen med Mac. iTunes tycker jag är helt OK. Funkar klockrent vad beträffande uppdateringar och synkning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.