Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här förstår jag inte. Varför vill du ha musiken i särskilda mappar? För mig är det helt ointressant eftersom jag inte ser hur filerna ligger. Jag använder spellistor. Gör inte du det?

Sitter man och använder dra och släpp på klassiskt enkelt windows-manér så är det ju bra att sortera sin musik på det sättet, för att man är van. Precis som med bilder, innan tex Lightroom dök upp. Det är ju bara ett annat sätt att tänka och ibland är det väl lite väl inrutat om man suttit med en windowsburk sen 1800-talet...
 
Bäva månde. Jag som faktiskt fått mig itutat att iTunes på mac fungerar bra, vilket det INTE gör på w7.

Om man använder iTunes precis på de sätt som Apple har tänkt så så fungerar det faktiskt rätt bra (både på OS X och på Windows). Det är när man vill konfigurera programmet på andra sätt som det kan bli strul.
 
Dra och tappa bort måste vara den enskilt sämsta UI-grejen i datorhistorien.

Jo, jag tycker väl det jag med...
Varje gång någon säger att det är så svårt att ha koll och de hellre drar och släpper och sitter i utforskaren och sorterar filer så undrar man lite hur folk gör...?
När det finns smarta spellistor tex? Vad är det för fel på dem?
 
Även en Mactaliban som jag håller med om att iTunes kunde varit bättre. I sin ursprungsform som musikspelare var det inget större fel, men jag tror att sedan iPod, iPhone och iPad kom så har det vuxit ihjäl sig, det är definitivt inget "äppligt" gränssnitt längre. Min gissning är att Apple kommer att sära på musik och synkdelen, kanske även filmdelen. Det klagas på att iTunes inte stöder vissa filformat. Det är inte så konstigt, ett så stort företag vill nog inte vilja riskera att stämmas för att främja illegal nerladdning av filmer etc.
 
Det här förstår jag inte. Varför vill du ha musiken i särskilda mappar? För mig är det helt ointressant eftersom jag inte ser hur filerna ligger. Jag använder spellistor. Gör inte du det?

Nu blandar du nog ihop inläggen. Jag har inte talat om mappar. Som sagt, jag använder Itunes men det har tagit lite tid att komma underfund med det. Min kritik gäller helheten av programmet, jag tycker instegströskeln är lite för hög helt enkelt. Otaliga är väl de som suttit med sina "tömda" Idevices för att Itunes synkat automatiskt.......
 
Jo, jag tycker väl det jag med...
Varje gång någon säger att det är så svårt att ha koll och de hellre drar och släpper och sitter i utforskaren och sorterar filer så undrar man lite hur folk gör...?
När det finns smarta spellistor tex? Vad är det för fel på dem?

Spellistor är oftast mycket bra. Det enda är att man måste göra dom. Inte ens i Windows mediaspelaren behöver man ha musiken på ett strukturerat sätt (även om jag tycker det underlättar) och WMP sorterar i vilket fall om musiken man har i sina mediabibliotek och presenterar den efter album, artist, låtar eller hur man nu vill ha den sorterad.

/Karl
 
Men man måste ju inte kopiera filerna för att ha dom i itunes, man kan ju välja att den bara läser filen från var du nu själv har lagt den.

Sedan så verkar det ju sjukt jobbigt att sortera all sin musik i mappar. Lättare att bara slänga in allt i itunes och sortera där.

Tycker itunes är en perfekt musik sorterare och spelare.
Men att blanda in iOS appar och filmer är hemskt.
Kopierar över filmfiler till ipad och iphone manuellt med oPlayer.

Nej men man måste kopiera filerna för om man vill syncronisera med iphone. För itunes konverterar till sitt format + skapar sitt eget bibliotek,

Är nästan 100. Nu var det så länge sedan så jag kanske minns fel. Prova får du se
 
Man kan ha kvar allt i sin egen struktur, itunes frågar om du vill importera eller ha kvar den gamla strukturen. I mitt fall är de kvar på en area på min NAS. (som NFS-monteras på mac och linux-klienter)

itunes är ett märkligt kreatur som inte riktigt följer någon inarbetad standard för arbetssätt. Både Apple & Windows användare känner sig på något vis lurade varje gång de använder det :)

Ja man kan ha kvar sin struktur om man bara vill spela upp/streama från NAS mm. Men inte om man vill synca med en iphone?
 
Det går bra att ha kvar filerna i sina ursprungliga mappar när man skapar ett iTunes-bibliotek. Synkronisering med iPod (eller iPhone) fungerar ändå. Defaultinställningen är dock att iTunes kopierar alla filer till sin egen mapp, så man måste stänga av det innan man skapar iTunes-biblioteket.
 
Det går bra att ha kvar filerna i sina ursprungliga mappar när man skapar ett iTunes-bibliotek. Synkronisering med iPod (eller iPhone) fungerar ändå. Defaultinställningen är dock att iTunes kopierar alla filer till sin egen mapp, så man måste stänga av det innan man skapar iTunes-biblioteket.

ok... 100 på det? För jag har för mig att itunes gav mig notifikationen " Du måste kopiera filerna.....för att syncronisera med iphone" Antingen minns jag fel eller så är det ändrat nu.

Tack för rättelsen i så fall
 
Det är några månader jag gjorde sånt, men då fungerade det.

Vad som däremot fungerar dåligt är att ha sina musikfiler på en extern disk eller på en nätverksvolym. Den externa disken eller volymen måste vara monterad *innan* iTunes startar, annars hittar inte iTunes musikfilerna.

Det fungerar inte att först starta iTunes (och inte göra nånting i iTunes) och sen montera den externa volymen. iTunes verkar inte titta efter var en musikfil ligger när man ber om att få den uppspelad, utan den gör allt sådant vid uppstart. Lite korkat.
 
Det är några månader jag gjorde sånt, men då fungerade det.

Vad som däremot fungerar dåligt är att ha sina musikfiler på en extern disk eller på en nätverksvolym. Den externa disken eller volymen måste vara monterad *innan* iTunes startar, annars hittar inte iTunes musikfilerna.

Det fungerar inte att först starta iTunes (och inte göra nånting i iTunes) och sen montera den externa volymen. iTunes verkar inte titta efter var en musikfil ligger när man ber om att få den uppspelad, utan den gör allt sådant vid uppstart. Lite korkat.



Hade också samma problem med min Lacie NAS. Men jag kan tänka mig att med apples egna trådlösa Hårddisk är smidare att använda om man jobbar med apple. Nackdelen är återigen priset.

Däremot använder jag mig av en airport express fortfarande när jag streamar musik till min musikanläggning. Fungerar klockrent. Och priset är ok.
 
Det beror på vilken generation av iMac du tittar på.

/Karl

Jag tänkte nog mest på de man köper idag tror jag? Min första PC hade en processor som många mobiler spöar idag...men är det relevant?
Det har väl funnits imacar med mindre snabba processorer förut och det är väl för att man ska kunna välja något mindre?
 
Jag tänkte nog mest på de man köper idag tror jag? Min första PC hade en processor som många mobiler spöar idag...men är det relevant?
Det har väl funnits imacar med mindre snabba processorer förut och det är väl för att man ska kunna välja något mindre?

Det känns som om du missar poängen.

Diskussionen kretsad kring att Apple tidigare använt processorer avsedda specifikt för laptops i sina iMac eftersom det inte gått att lösa kylningen annars.

I ochmed i-processorerna är inte detta längre nödvändigt då även desktopmodellerna har tillräckligt låg TDP för att fungera i en iMac.
 
Det känns som om du missar poängen.

Diskussionen kretsad kring att Apple tidigare använt processorer avsedda specifikt för laptops i sina iMac eftersom det inte gått att lösa kylningen annars.

I ochmed i-processorerna är inte detta längre nödvändigt då även desktopmodellerna har tillräckligt låg TDP för att fungera i en iMac.

Jaha...då är jag med.

Men fortfarande helt ointressant poäng. Om man inte bara är ute efter att hacka oavbrutet på ett märke man bestämt sig för att hacka på.
 
KallisKling;1827986 Men fortfarande helt ointressant poäng. Om man inte bara är ute efter att hacka oavbrutet på ett märke man bestämt sig för att hacka på.[/QUOTE sa:
Det känns fortfarande inte som om du är med på vad diskussionen rörde sig om när kommentaren fäldes. Jag ser det inte som helt ointressant i den kontexten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.