Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du har förklarat att långsamma datorer inte alltid är dåliga (beroende på användningsområde)
Omoderna, däremot, är alltid dåliga.

En omodern dator är nästan alltid långsam. En omodern dator är å andra sidan inte nödvändigtvis ett dugg sämre än en modern dator när det gäller ergonomi. Ergo: omoderna datorer är inte alltid dåliga.
 
En omodern dator är nästan alltid långsam. En omodern dator är å andra sidan inte nödvändigtvis ett dugg sämre än en modern dator när det gäller ergonomi. Ergo: omoderna datorer är inte alltid dåliga.

god ergonomi gör den inte bättre på att beräkna det den blir tillsagd att göra.
men jag vill hävda att det i ergonomi ingår hur snabbt och smidigt det är att arbeta med den, och då är en långsam dator dålig.
 
Läste du inlägget om min iMac? Den fungerar alltså alldeles utmärkt för de ändamål jag har den till. Ja, den är omodern. Nej, den är inte dålig. Jag behöver inte göra beräkningar som kräver Ivy Bridge och 16Gbyte minne.
 
Läste du inlägget om min iMac? Den fungerar alltså alldeles utmärkt för de ändamål jag har den till. Ja, den är omodern. Nej, den är inte dålig. Jag behöver inte göra beräkningar som kräver Ivy Bridge och 16Gbyte minne.

en 486:a duger till vissa grejer, men inte är det en bra dator för det.
 
Det här tycker jag visar att mina tidigare påpekanden om att skillnaden mellan Mac och PC köpare (gäller privat personer och inte företag/organisationer) är inställningen till vad man köper.

En Mac-kund köper OS-X och väljer en bundlad hårdvara som pasar plånbok, smak, behov.
En PC-kund köper hårdvaruspecar (bang for the buck) och får ev. med ett bundlat OS.
Sen finns det naturligtvis de som enbart kollar prislappen på elektronikkedjan och får ett färdigt PC-kit som fungerar för vardagliga behov. Dessa brukar dock inte debattera Mac-PC frågor eller ens förstå att det finns alternativ då prislappen gör att de inte ser Mac som ett alternativ till budget PC.

En Mac-användare kan ara nöjd med ett lite långsammare system så länge som upplevelsen motsvarar förväntningarna av OS-X.
En PC-kund kan ha överseende med ett OS som kanske inte är så lättanvänt så länge det det ger möjlighet att konfigurera/trimma systemet att leverera maximal prestanda. Kan man mäta att det går ett par millisekunder snabbare att ladda en bild så är det bättre än innan även om det inte i sak påverkar produktiviteten.
.

Du drar alla över en för bred kam även om jag förstår ditt resonemang. I verkligheten har vi i princip två val. Mac eller Windows. Sorry alla Linuxanvändare. Jag räknar inte med er här. För mig så faller Mac bort av samma anledning som Canon/Sony/Pentax gör. De faller helt bort pga min övriga infrastruktur och min bakgrund. De passar inte in i min övriga arsenal av datorer/kameror/objektiv. Således har jag att välja på win eller win och därför väljer jag hårdvara efter de krav jag flör stunden har. Jag har inte heller valt bort Mac pga "En PC-kund kan ha överseende med ett OS som kanske inte är så lättanvänt så länge det det ger möjlighet att konfigurera/trimma systemet att leverera maximal prestanda". För mig som har hela min historia i win så ÄR win snabbare, enklare, lättare etc att förstå, konfigurera installera etc. Allt är bättre i win för MIG. Inte för att Win är bättre utan för att JAG kan operativet och tänket.

Självfallet skulle jag förmodligen tycka precis tvärtom OM jag hade arbetat mer i Macmiljö. Jo jag har gjort det och gör det i princip varje dag men inte administrerat. Arbeta innebär för mig PS, LR etc och för en "arbetare" är skillnaderna minimala. PS fungerar i princip likadant oavsett OP

Jag sitter på sex windowsmaskiner hemma (XP och W7) och vi har ett 30-tal på arbetet. Administrativt sett så förstår jag faktsikt inte vad Mac skulle kunna göra bättre. Vi har i princip noll problem med våra datorer. Allt från W7/64 till Win 2000 och XP. Inga strular utan bara går o går. De flesta startas inte ens om utöver de gånger som winupdate gör det åt oss. Nu är det visserligen oftast väldigt specifierade datorer. Fem med Win 2000 används enbart till att mata plottrar. Inget annat. En XP används enbart som rip till våra storformatsskrivare....men 7-8 st används som vanliga kontormaskiner men inte heller dessa bråkar på något sätt. Det få "issues" som har hänt är oftast relaterat till trasig nätverkskabel, router som hängt sig etc. Observera att jag inte på något sätt påstår att en Mac skulle vara sämre för oss. Bara att våra win går och går och kostat noll i underhåll sedan de installerades
 
Du drar alla över en för bred kam även om jag förstår ditt resonemang. I verkligheten har vi i princip två val. Mac eller Windows. Sorry alla Linuxanvändare. Jag räknar inte med er här. ...

Japp, medveten om att man inte kan redovsa alla varianter så det blir lite generaliseringar.
Dessutom så kan man räkna in det stora flertalet Windows användare till kategorin
"De som valt Windows eftersom det är det som de lärt sig använda på jobbet och de vill vara säkra på att dokument mm som de jobbar med på jobbet även fungerar hemma."

För mig får ni välja vad ni vill. Det enda jag ville ha sagt är att nån som upplever att ett visst system fungerar bättre för att man slipper göra A inte blir övertygad av argument som säger att C fungerar bättre. Det är ointressant hur C fungerar om det är A man vill ha gjort.

Passar på att undanbe mig kommentarer om att Office till Mac eller att OpenOffice som är gratis kan läsa MS Office filer osv... Jag vet, det är inte mig ni ska övertyga (om nån måste övertygas).
 
Japp, medveten om att man inte kan redovsa alla varianter så det blir lite generaliseringar.
Dessutom så kan man räkna in det stora flertalet Windows användare till kategorin
"De som valt Windows eftersom det är det som de lärt sig använda på jobbet och de vill vara säkra på att dokument mm som de jobbar med på jobbet även fungerar hemma."

).

Självklart och jag är i princip en av dem. Det ÄR besvärligt med att byta plattform i VISSA fall. Vi som arbetar i den grafiska branschen märker inte minst av det med dokument som är skapade med Adobes olika program.
 
Jovisst men varför skall jag betala mer för en hådvarulåda än vad jag behöver?

Den frågan kan du nog bara svara på själv. :)

Jag bara påpekade att man inte behöver välja bort Macintosh bara för att man vill/måste köra MS Windows. T.ex. så finns det väl inte så många motsvarigheter till iMac från andra tillverkare?
 
Den frågan kan du nog bara svara på själv. :)

Jag bara påpekade att man inte behöver välja bort Macintosh bara för att man vill/måste köra MS Windows. T.ex. så finns det väl inte så många motsvarigheter till iMac från andra tillverkare?
En laptop på baksidan av en skärm är inte så jättebra, alltid.
 
T.ex. så finns det väl inte så många motsvarigheter till iMac från andra tillverkare?

HP Pro.
HP Touch Smart Elite
Lenovo Thinkcentre Edge
Lenovo THinkcentre M
Dell Inspiron One
ASUS All in One
Sony Vaio All In One (Som jag _personligen_ tycker är snyggare än iMac)


...jag kan hålla på rätt så länge och rabbla ;) Vissa av modellerna ovan har ju pekskärm med multitouch och en massa annat också.
 
En laptop på baksidan av en skärm är inte så jättebra, alltid.

Det är ganska irrelevant för frågan att du inte har behov av, eller gillar en iMac. För den som är ute efter den sortens dator kan det vara bra att veta att det går att köra MS Windows på den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.