digitalzero skrev:
Program som Photoshop mm som finns till båda systemet är varken enklare eller svårare på någon av dem, de är ju lika...
Vad som gör Mac så mycket enklare än PC är att det tar högst en vecka för vemsomhelst att sätta sig in hur operativsystemet fungerar. Samt som jag säkert redan har skrivit så är operativsystemet smart upplagt, inställningar mm är inte sprida överallt utan samlade på ett å samma ställe. Dialog-rutor behöver knappast aldrig läsas utan man förstår vad man ska trycka på genom att bara läsa knapparna. Samt menyn som alltid ligger överst, gör att det oxå blir enklare att använda systemet.
Tog mig bara några minuter att helt själv lära mig hur Mac OS X funkade. Då kom jag från flera år av användning av andra datorsystem.
Kan ju lägga till lite... Även nu om Mac är jätteenkelt så bygger Mac OS X på Unix, så det finns mycket under skalet att lära sig för den som nu känner att de vill.
Återigen, väldigt subjektivt.. Det du beskriver är vad jag sett hos många av mina elever när jag jobbade som datalärare, enda skillanden var att det var Windows vi använde.. Några tog till sig och lärde sig omedelbart hur det fungerade och några lärde sig i princip aldrig. Dom med datorvana, oavsett vilken typ av OS dom tidigare kört, hade generellt lättare att lära sig än dom utan..
Min poäng är att det är olika från person till person hur man lär sig och vad man tycker är enkelt.. Du tycker att Mac OS X är det lättaste medans andra garanterat tycker att Win XP är det lättaste. Av denna anledning är det nog inte så enkelt att säga att det ena är bättre än det andra för att det är lättare eftersom det man upplever som lätt varierar, som sagt, från person till person..
Jag personligen tycker att mitt XP är lättare än något annat OS jag kört, men det beror med stor sannolikhet på att jag kört XP ett längre tag och lärt mig använda det.. Håller just nu på att testa massa olika Linux-distributioner och jag tycker till skillnad från många som kör Linux dagligen att det är jävligt krångligt i förhållande till XP, även om det blivit lättare sen jag läste till PC-tekniker i mitten på 90-talet.
Sen det här med inställnigarna.. Kontrollpanelen, där finns det man behöver, vad är det som är så krångligt med det??
/Peter (som gillar att hålla debatten vid liv)
PS
Svar till trådskaparen:
Kör PC, ser ingen anledning att byta, speciellt så länge ingen kan komma med bättre argument än: "jag tycker Mac är bättre"