Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458
digitalzero skrev:
Kort å gott, Mac är enklare än PC.

Detta är väldigt subjektivt, eller hur??.. Jag som sällen pillar på en Mac tycker givetvis att min PC med Win XP på är mycket lättare att använda eftersom jag lärt mig detta genom åren. Så återigen, ge mig några konkreta exempel på vad som är lättare med Mac än med PC, speciellt om man utgår ifrån att man kör samma program på dom olika plattformarna, tex PS CS..

/Peter
 
Wizard skrev:
Detta är väldigt subjektivt, eller hur??.. Jag som sällen pillar på en Mac tycker givetvis att min PC med Win XP på är mycket lättare att använda eftersom jag lärt mig detta genom åren. Så återigen, ge mig några konkreta exempel på vad som är lättare med Mac än med PC, speciellt om man utgår ifrån att man kör samma program på dom olika plattformarna, tex PS CS..

/Peter

Program som Photoshop mm som finns till båda systemet är varken enklare eller svårare på någon av dem, de är ju lika...

Vad som gör Mac så mycket enklare än PC är att det tar högst en vecka för vemsomhelst att sätta sig in hur operativsystemet fungerar. Samt som jag säkert redan har skrivit så är operativsystemet smart upplagt, inställningar mm är inte sprida överallt utan samlade på ett å samma ställe. Dialog-rutor behöver knappast aldrig läsas utan man förstår vad man ska trycka på genom att bara läsa knapparna. Samt menyn som alltid ligger överst, gör att det oxå blir enklare att använda systemet.

Tog mig bara några minuter att helt själv lära mig hur Mac OS X funkade. Då kom jag från flera år av användning av andra datorsystem.

Kan ju lägga till lite... Även nu om Mac är jätteenkelt så bygger Mac OS X på Unix, så det finns mycket under skalet att lära sig för den som nu känner att de vill.
 
digitalzero skrev:
Program som Photoshop mm som finns till båda systemet är varken enklare eller svårare på någon av dem, de är ju lika...

Vad som gör Mac så mycket enklare än PC är att det tar högst en vecka för vemsomhelst att sätta sig in hur operativsystemet fungerar. Samt som jag säkert redan har skrivit så är operativsystemet smart upplagt, inställningar mm är inte sprida överallt utan samlade på ett å samma ställe. Dialog-rutor behöver knappast aldrig läsas utan man förstår vad man ska trycka på genom att bara läsa knapparna. Samt menyn som alltid ligger överst, gör att det oxå blir enklare att använda systemet.

Tog mig bara några minuter att helt själv lära mig hur Mac OS X funkade. Då kom jag från flera år av användning av andra datorsystem.

Kan ju lägga till lite... Även nu om Mac är jätteenkelt så bygger Mac OS X på Unix, så det finns mycket under skalet att lära sig för den som nu känner att de vill.

Återigen, väldigt subjektivt.. Det du beskriver är vad jag sett hos många av mina elever när jag jobbade som datalärare, enda skillanden var att det var Windows vi använde.. Några tog till sig och lärde sig omedelbart hur det fungerade och några lärde sig i princip aldrig. Dom med datorvana, oavsett vilken typ av OS dom tidigare kört, hade generellt lättare att lära sig än dom utan..

Min poäng är att det är olika från person till person hur man lär sig och vad man tycker är enkelt.. Du tycker att Mac OS X är det lättaste medans andra garanterat tycker att Win XP är det lättaste. Av denna anledning är det nog inte så enkelt att säga att det ena är bättre än det andra för att det är lättare eftersom det man upplever som lätt varierar, som sagt, från person till person..

Jag personligen tycker att mitt XP är lättare än något annat OS jag kört, men det beror med stor sannolikhet på att jag kört XP ett längre tag och lärt mig använda det.. Håller just nu på att testa massa olika Linux-distributioner och jag tycker till skillnad från många som kör Linux dagligen att det är jävligt krångligt i förhållande till XP, även om det blivit lättare sen jag läste till PC-tekniker i mitten på 90-talet.

Sen det här med inställnigarna.. Kontrollpanelen, där finns det man behöver, vad är det som är så krångligt med det??

/Peter (som gillar att hålla debatten vid liv)

PS
Svar till trådskaparen:

Kör PC, ser ingen anledning att byta, speciellt så länge ingen kan komma med bättre argument än: "jag tycker Mac är bättre" :)
 
Kanske frågan skulle ställas igen - eftersom de flesta nog redan svarat.

Ta gärna med andra operativsystem då också...

Det skulle dessutom vara kul att se lite av FS:s statistik gällande webbläsare etc.
 
Wizard skrev:
Återigen, väldigt subjektivt.. Det du beskriver är vad jag sett hos många av mina elever när jag jobbade som datalärare, enda skillanden var att det var Windows vi använde.. Några tog till sig och lärde sig omedelbart hur det fungerade och några lärde sig i princip aldrig. Dom med datorvana, oavsett vilken typ av OS dom tidigare kört, hade generellt lättare att lära sig än dom utan..

Min poäng är att det är olika från person till person hur man lär sig och vad man tycker är enkelt.. Du tycker att Mac OS X är det lättaste medans andra garanterat tycker att Win XP är det lättaste. Av denna anledning är det nog inte så enkelt att säga att det ena är bättre än det andra för att det är lättare eftersom det man upplever som lätt varierar, som sagt, från person till person..

Jag personligen tycker att mitt XP är lättare än något annat OS jag kört, men det beror med stor sannolikhet på att jag kört XP ett längre tag och lärt mig använda det.. Håller just nu på att testa massa olika Linux-distributioner och jag tycker till skillnad från många som kör Linux dagligen att det är jävligt krångligt i förhållande till XP, även om det blivit lättare sen jag läste till PC-tekniker i mitten på 90-talet.

Sen det här med inställnigarna.. Kontrollpanelen, där finns det man behöver, vad är det som är så krångligt med det??

/Peter (som gillar att hålla debatten vid liv)

PS
Svar till trådskaparen:

Kör PC, ser ingen anledning att byta, speciellt så länge ingen kan komma med bättre argument än: "jag tycker Mac är bättre" :)

Klart det är olika från person till person, en del ska helt enkelt inte ens hålla på med datorer oavsätt OS. :)

Tycker ändå att Mac Os X är det enklaste OS som jag testar å då har jag kört DOS, alla olika versioner av Windows, Amiga OS, de flesta större Unix samt Linux distributioner. Utb. mig till Datorreperatör i början av 90-talet (vad det nu har med saken å göra. :))

Angående utbildning å så, så vi hade var Windows utbildningen klart längre än Mac OS utbildningen på grund av den enkla anledningen att en 'normal' person inte behöver lika långtid på sig för att lära sig använda en Mac som vad den personen behöver för att lära sig Windows.

Visst det mesta ligger under kontrollpanelen men även en del andra inställningar ligger 'gömda' under bland annat 'Min dator / egenskaper / avancerat...' Samt att oftast kräver det massor med flera steg för att utföra en uppgift.

Ta och testa en Mac med Mac OS X i ca en vecka sen kommer du troligen att förstå vad jag menar. :)

Kan även tillägga att jag personligen aldrig har haft några somhelst problem att lära mig något OS, det jag skriver om är sånt jag sätt hur det är bland elever samt vänner och sånt jag sätt under de 18 år jag har hållit på med datorer.
 
Senast ändrad:
Sinne för detaljer

Jag kör både XP,Mac och Linux. Tycker (för tillfället) bäst om Mac.

Det är på något sett detaljerna som gör det. Det faktum att jag kan sätta i sladden till min USB-skrivare och det bara fungerar, utan en massa strul. Dessutom så ser skrivarikonen ut som min skrivare!. Windows slår sig för bröstet och skriker att NY HÅRDVARA HAR HITTATS!. Som om jag skulle bli imponerad ...

Apple har givetvis en mycket lättare sits iom att folk inte kopplar in vad som helst i en Mac, man kollar först om det finns stöd.

Någonstans slutade jag bry sig om själva operativsystemet, eftersom det så sällan är i vägen för det jag ska göra. Och det är faktiskt något som gör mig, en tekniknörd, väldigt glad.
 
Ta och testa en Mac med Mac OS X i ca en vecka sen kommer du troligen att förstå vad jag menar. :)
Frågan är sedan vilken du kan göra mest i. Inkluderar den biten även BSD-delerna under skalet.

Jag har funderat på att skaffa mig en 12" Ibook eller powerbook, dels för att lära mig Mac OS X och dels för att formatet är smidigt, trist att priset är som det är bara.
 
Damocles skrev:
Frågan är sedan vilken du kan göra mest i. Inkluderar den biten även BSD-delerna under skalet.

Jag har funderat på att skaffa mig en 12" Ibook eller powerbook, dels för att lära mig Mac OS X och dels för att formatet är smidigt, trist att priset är som det är bara.

Är inte riktigt med på vad du menar med att göra mest i men för att bara ta upp Mac så finns det ca 100000 program för Mac OS X, samt att du kan köra äldre program under så kallat Classic-läge, (emu. OS 9)
Och så länge du får tag på källkoden till ett Unix / Linux program så kan du i de allra flesta fall kompilera programmen för PPC-processorn.

Själv använder jag BSD-delen väldigt mycket.

Mest prisvärda Macen just nu är antigen deras nya iMac mini eller iBook 12", både är till å med så pass prisvärda att de två modellerna går att prisjämföra med PC. Men oavsätt vilken Mac du skaffar så stoppa i mer ram-minne, minst 512MB gärna 1GB i ram då mår Macen mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Då ingick det alltså i kursen hur ni kompilerar om bitar för PPC från källkod och allting som sker under huven på OS X. Eller gick kursen bara igenom GUI-delen. Det var den springande punkten i frågan om kursens längd.

Edit, ahh, ser nu att 2/3 av min först quote föll bort, inte undra på att du inte förstog vad jag menade. Det var alltså vad som ingick i kursen, hur mycket som går att klara efter.
 
Damocles skrev:
Då ingick det alltså i kursen hur ni kompilerar om bitar för PPC från källkod och allting som sker under huven på OS X. Eller gick kursen bara igenom GUI-delen. Det var den springande punkten i frågan om kursens längd.

Edit, ahh, ser nu att 2/3 av min först quote föll bort, inte undra på att du inte förstog vad jag menade. Det var alltså vad som ingick i kursen, hur mycket som går att klara efter.

Nej sånt ingick inte i Mac-kursen, är ju inget som man tar upp i en nybörjarkurs i Mac OS X. Lika väl som att gå igenom regedit för nybörjare i windows miljö. :) eller lärde du ut hur man kompilerar program i windows i dina kurser? :) eller då gick du in å lärde dina nybörjare hur å vart man ändrar i regedit? :)
 
Det är ju därför jag frågar. För att utan att ha minsta grepp om vad ni fick lära er så spelar det ju ingen roll om kursen är en dag eller en vecka.
Är dom jämförbara i kunnande. Skriva ett litet dokument, maila och surfa typ.

Det är skit detsamma, vissa människor har svårt för ena operativet, andra har svårt för inga eller alla.
 
Damocles skrev:
Det är ju därför jag frågar. För att utan att ha minsta grepp om vad ni fick lära er så spelar det ju ingen roll om kursen är en dag eller en vecka.
Är dom jämförbara i kunnande. Skriva ett litet dokument, maila och surfa typ.

Det är skit detsamma, vissa människor har svårt för ena operativet, andra har svårt för inga eller alla.

Givetviss så var innehållet i Mac-kursen lik Windows-kursen.
 
jag förstår inte tvisten.
det är ju lika lätt att använda mac os som windows... ja enklare med mac os tydligen eftersom en dyslektisk elev på mitt gamla jobb klarade macarna många gånger bättre än windowsburkarna.
just nu är jag mer van vid windows och då blir mac os lite knepigt eftersom det handlar om vana.
förut var det tvärtom för mig efter att jag suttit mer vid mac.
windows känns ju faktiskt som en (måhända mer krångligt uppbyggd?) kopia av gamla mac os.
det var iaf min första tanke då windows 95 dök upp.

jag tycker iaf inte man kan säga att det ena är bättre än det andra, det handlar ju om vana och kunskaper.
uppenbarligen fungerar dom ju lika bra.
 
Kan lägga till en sak till, jag har inte gått på någon av de kurser jag har pratat om nu, utan har bara hållit i windows-kursen och Mac-kursen var det en annan som höll i.

På den tiden då jag personligen gick på Mac-kurs så var det lite annorlunda, vi lärde hos Mac på ca 1 vecka och då OS:et (hur det funkar, installation, felsökning mm), DTP (typografi, layout mm), Hårdvara, var iofs. inte så mycket då hårdvarodelen var extremt låst/hemlig på den tiden (början av 90-talet).
Vi lärde hos Mac för att få ett hum om vad det var så vi senare kunde supporta folk med Mac.
Fast hela den utbildningen var inte någon nybörjarkurs i något system, så det går knappast och jämföra med det vi har diskuterat nu.
 
Estethia skrev:
jag förstår inte tvisten.
det är ju lika lätt att använda mac os som windows... ja enklare med mac os tydligen eftersom en dyslektisk elev på mitt gamla jobb klarade macarna många gånger bättre än windowsburkarna.
just nu är jag mer van vid windows och då blir mac os lite knepigt eftersom det handlar om vana.
windows känns ju faktiskt som en (måhända mer krångligt uppbyggd?) kopia av gamla mac os.
det var iaf min första tanke då windows 95 dök upp.

jag tycker iaf inte man kan säga att det ena är bättre än det andra, det handlar ju om vana och kunskaper.
uppenbarligen fungerar dom ju lika bra.

Håller med till fullo, tror iofs. redan jag har sagt det men vad som är bäst är det OS/dator som man själv tycker passar eller klarar av de uppgifter som man vill ha datorn till.

Som det är nu så har Windows blivit ett stabilt OS (med Windows 2000/XP/2003).
Så för en vanlig dödlig så är Windows, *nix och Mac OS X lika stabila.

Oavsett vad en vanlig person vill jobba med för program så finns de till de ovannämnda operativsystemen, så det är som sagt var en smaksak vilket OS/dator man väljer att jobba med.

Normal användare = lyssnar på musik, spelar spel, surfar, kollar mail, bildredigering, skriver brev, chattar mm.


En bidragande anledning till att dyslektikern tyckte Mac var enklare kan ha vart att Mac OSX har inbyggd rättstavning i allt, alltså vart du än skriver så kan du få automagisk rättstavning. (idéen är bra men den svenska ordboken i OS:et är inte så värst stor.)

Med risken att få massa gamla Mac-användare på mig så tycker jag att gamla Mac OS (9 och neråt) var både jobbigt att arbeta med och krashade rätt mycket.
 
digitalzero skrev:
En bidragande anledning till att dyslektikern tyckte Mac var enklare kan ha vart att Mac OSX har inbyggd rättstavning i allt, alltså vart du än skriver så kan du få automagisk rättstavning. (idéen är bra men den svenska ordboken i OS:et är inte så värst stor.)

nja, nu skrev ju han ju inte direkt nånting, och läste inte heller särskilt mycket. jag vet inte om det var ikonerna som var lättare att förstå eller vad det var. han använde iaf macarna mycket smidigare än windowsburkarna.
förutom macens egna små finurligheter så använde han photoshop, pagemaker och skrev ut och sånt.

digitalzero skrev:
Med risken att få massa gamla Mac-användare på mig så tycker jag att gamla Mac OS (9 och neråt) var både jobbigt att arbeta med och krashade rätt mycket.
nej nej, jag håller med dig. då kraschade dom i tid och otid. särskilt när hdd'n började bli hyfsat full. då räckte det med att starta den. iaf om man hade för många program på autostart.
jag har dock rätt mycket krasch-erfarenheter av de gamla pc-burkarna oxå. ;o)
 
Det finns ett utmärkt bokföringsprogram som är anpassat för OSX – Step One Bokföring nxt, säljs av Montania, tel 035-136800
 
En lite ironisk test av minin..

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

***
So is the mini a maxi value?_ For me, clearly, no._ When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time._ But will Apple's famous marketing team be able to sell the the emperor an invisible computer anyway and turn the mini into a maxi hit?_ That’s the question that remains to be answered.
***
 
Frehar skrev:
En lite ironisk test av minin..

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

***
So is the mini a maxi value?_ For me, clearly, no._ When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time._ But will Apple's famous marketing team be able to sell the the emperor an invisible computer anyway and turn the mini into a maxi hit?_ That’s the question that remains to be answered.
***

Norton Speeddisk, Norton Diskdoktor, Programuppdatering, ser inte direkt skillnaden?

mer än att jag får köpa verktygen eftersom de inte följer med..
 
Frehar skrev:
En lite ironisk test av minin..

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

***
So is the mini a maxi value?_ For me, clearly, no._ When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time._ But will Apple's famous marketing team be able to sell the the emperor an invisible computer anyway and turn the mini into a maxi hit?_ That’s the question that remains to be answered.
***

Haha.. Roligaste testet ja sätt på länge, inte många rätt den mannen har. :)
Tex. att säga att Mac OSX skulle vara en bantad version av Windows XP. (För de som inte vet så finns allt som finns i WinXP med i OS X, även om det inte heter exakt samma. Plus att OS X har mer funktioner som tex. SSH klient/server, SFTP och FTP server/klient, plus massa annat...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.