** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
Det var länge sedan du körde Mac va? På OSX har jag samma musfunktioner som på min PC med Win XP Pro. De stora skillnaderna mellan Mac och PC är som jag ser det för det första att Mac alltid har varit anpassad för i första hand grafisk produktion. Detta innebär att man i första hand tagit hänsyn till denna användarkategori när man utvecklat systemet. Den andra stora fördelen är att Macen inte gör en massa saker som jag inte ber den om, på Pcn startas en mängd processer som jag inte vet vad dom gör varje gång systemet startas. Min erfarenhet är att Pcn skitar ned hårddisken med så många för mig okända dll-filer, register och annat så att jag med jämna mellanrum måste formatera om hårddisken för att få någorlunda hyfsade prestanda. Det tar ungefär 3 minuter från det att jag slagit på burken till dess att jag kan börja jobba, och jag har ingen aning om vad den pysslar med. I och med OSX så har Macen det för närvarande modernaste operativsystemet medans Win XP Pro fortfarande släpar med sig en barlast ända från dos-tiden.

Båda är ett verktyg som funkar

Jag har sedan -97 jobbat med båda system. Jag kan villigt erkänna att win 3.01, win95 Win98 och Me hade sina stunder av hängning, Ctrl+alt+delete samt blåa skärmar. Mina gamla Mac burkar hängde sig lika gott de oxå. Jag tycker att med Xp och OS X så har nog systemen närmat sig varandra så för mig är det fortfarande "same shit but differnt." Jag kör primärt PC med Xp och trivs nog bäst med det idags läget. Jag har sett en del här på forumet som tycker att OS X är så snyggt. Använd Style XP, Object dock, Y´s shadow och Y´s toolbar så har ni ett gränsnittpå PC´n i OS X anda.

Häpp

Varför då? är det inte bättre att köra OSX om man vill att det ska se ut som OSX.. Att sätta en Volvo logga på en SAAB gör den inte till en Volvo..
? eller..

Nä det har du rätt i. Men de som tycker att gränsnittet ser najs ut på Mac men absolut inte vill byta system, så finns det ett alternativ för att öka trivselfaktorn i deras ögon. Det kommer nog ett skin till Mac som ser ut som XP ska du se, eehh ;-)

lotelo skrev:
Fast ritbordsmusarna m fl med två (eller tre) klickar funkar på mac också. Man kan faktiskt högerklicka även på MAC mao;) Fast varför det skulle vara att föredra vet jag inte förstås, bara att det går..

fast bara sådär... ofta har man fler alternativ på pc än när man kör Mac.

och sedan varför... ja varför ska man använda snabbkommandon....

/b

(svar: snabbare enklare )

alf109 skrev:
. Den andra stora fördelen är att Macen inte gör en massa saker som jag inte ber den om, på Pcn startas en mängd processer som jag inte vet vad dom gör varje gång systemet startas.

och du har järnkoll på alla processer som din mac kör??

eller har du bara inte kommit så lång under skalet att du sett vad som pågår kanske :)

Tror inte det är någon större skillnad på OsX och Xp på den punkten heller faktiskt..

/b

elmfeldt skrev:
Frågan är enkel. Kör du Mac eller PC. Eller vill du byta?

Tycker det saknas ett alternativ..

kör bägge och de funkar lika bra/dåligt.

Dimensionera och sätt upp maskinen för det du ska göra så funkar den, gör det inte och du får fel...

Kör själv bägge OS. Och ser ingen skillnad vad gäller strul på de olika systemen.

Använder maskinerna till olika saker.. de flesta program för raw konvertering är tex gjorda för pc och därför snabbare där. Ibland kan det vara skönt med en Mac framme på bordet för att slippa kommentarer från PC hatande ADar som inte sett en PC sedan win 3.x.....Oftast spelar det liten roll vad man använder,m fast går något sönder är det alltid skönt om det inte är en Mac..

/b

(som bytt hårddisk på sin Ibook...48 fästskruvar alla med olika dimension)

Min tanke var inte mac vs pc, men faktum kvarstår osx (som är en unix) är en betydligt modernare skapelse än xp, problemet med win är att dom inte kommer bort från gamla lösningar beroende på bakåtkompabilitet. Jag har själv kört pc från dos 5.0 till xp pro så jag anser mej ha en viss erfarenhet och är ingen "pc-hatare/mac-kramare" även nu så har jag bägge systemen och kör på bägge. Om man skall köpa mac eller pc beror i hög grad av vad man skall använda burken till, och om man redan har en massa programvaror för det ena eller andra systemet. Att den grafiska industrin till övervägande del använder mac beror ju inte på att dom är dumma i huvudet, utan på att de anser att macen fortfarande funkar bättre för den typen av arbetsuppgifter.

alf109 skrev:
Att den grafiska industrin till övervägande del använder mac beror ju inte på att dom är dumma i huvudet, utan på att de anser att macen fortfarande funkar bättre för den typen av arbetsuppgifter.

Beskriv för en oinvigd på vilket sätt Macen är så mycket bättre än PC på "den typen av arbetsuppgifter".. Om vi pratar PS är ju Adobe som skriver koden till båda Operativen och programmen fungerar på samma sätt på båda plattformarna, eller har jag helt fel???? Finns det funktioner i PS på Mac som inte finns i PS till PC??

/Peter

Wizard skrev:
Beskriv för en oinvigd på vilket sätt Macen är så mycket bättre än PC på "den typen av arbetsuppgifter".. Om vi pratar PS är ju Adobe som skriver koden till båda Operativen och programmen fungerar på samma sätt på båda plattformarna, eller har jag helt fel???? Finns det funktioner i PS på Mac som inte finns i PS till PC??

/Peter

Ja men du måste förstå att med Mac så blir det mer.... ja ...mer ... Macigt!?....

/b

Kör Mac här.. orkar inte installera tunga cpukrävande virusprogram.. orkar inte bry mig om bifogade småfiler i mailen heller.. sådant tar för lång tid.. tack vare mac osX kan jag använda tiden till annat.

Programet funkar lika i bägge systemen, det är mer en fråga om "känsla". Det bästa man kan göra om man har tillfälle är att köra t.ex. Photoshop en tid i bägge miljöerna och själv komma fram till vilken man föredrar. Det finns många saker som talar för pc, bl.a. att man som regel får mera dator för pengarna, de flesta privatanvändare kör pc och det finns flera gratisprogramvaror och t.ex. spel at ladda ner. Trots detta föredrar jag personligen mac av tidigare angivna skäl, men var och en må vara salig i sin tro.

tbmac skrev:
...orkar inte bry mig om bifogade småfiler i mailen heller.. sådant tar för lång tid...
Jag vet inte så mycket om datorer, jag är glad över all kunskap jag kan samla på mig.
Vad är det för småfiler? Vad är det jag borde bry mig om?

tbmac skrev:
Kör Mac här.. orkar inte installera tunga cpukrävande virusprogram.. orkar inte bry mig om bifogade småfiler i mailen heller.. sådant tar för lång tid.. tack vare mac osX kan jag använda tiden till annat.

Jupp, helt rätt.. Jag sitter hela dagarna på jobbet och väntar på att mitt tungrodda virusprogram skall scanna färdigt alla bifogade småfiler i mailen så jag kan inte använda min PC på hela dagen.. IRONI, för dom som inte fattar..

Hör du inte själv hur dumt det låter??
Jag har inga som helst prestandaproblem med mina PC-maskiner trots att jag kör antivirus på dom. Har heller inga problem med små bifogade filer i mailen..

Återigen, berätta VAD som är så mycket bättre med Mac och vad det är som gör den så överlägsen PC vad gäller virus mm.. E nyfiken för jag vet inte och innan någon kan förklara vad som e så bra kommer jag inte ändra min åsikt att det handlar bara om tycke och smak, inget annat.. Argumentet att den är "bättre" köper jag inte utan en förklaring på vad som gör den bättre och varför..

/Peter

Egentligen är Macanvändare dumma som påtalar att det faktiskt är mindre risk för virus i Mac.
Ju fler som lockas över, desto större anledning att utveckla virus för OS:et

En sak med MacOS som imponerade på mig var när en bekant visade hur han kopplade in sin IBokk på sin arbetsplats.

Det sade swoschh, klick, klick så var han inne på nätverket. [Självklart fick han logga in med lösenord]

Jag vet som sagt ingenting om datorer, men jag inbillar mig att med XP-burken hade det krävts lite manuell konfiguration. Och svordomar...

Mikael Pertmann är inne lite på vad som gör att många i den grafiska branschen föredrar Mac framför PC (läs Wintel). Mac OSX är samt många Mac-program är ordentligt välgjorda, å på det sättet att de är extremt enkla att använda, inte massa 'onödigt' med klickande här å där för att ändra en inställning...

Samt att man behöver inte kunna hela systemet för att använda de program som man jobbar med.

Kort å gott, Mac är enklare än PC.

Angående en massa DLL-filer som någon sa tidigare, som dras igång i Windows å inte i Mac så stämmer inte det riktigt, det dras igång några processer (eller minst lika många) i Mac OS X oxå, fast de flesta av dem syns inte i själva OS X om man inte har lite koll på Unix delen.

En musknapp är en gammal myt som verkar va svår att bli av med på mac. :) Saken är den att Mac funkar hur bra som helst med en musknapp, men vill man så kan man köra med tex. en 6 knapparsmus om man gillar det utan några somhelst problem. (Kör själv med 3-knappersmöss till mina Macar)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar