** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
Förstår inte varför alla som sett ljuset (läs: kör Mac) påstår att Windows och PC skulle vara så buggigt och bara krångla.. Jag har kört PC med windows sen jag bytte ut min Amiga i mitten på 90-talet och jag känner inte igen detta med att det bara krånglar, jag har i princip aldrig några problem med mina datorer (6st, 2 hemma och 4 på jobbet). Dom startar snällt när jag trycker på knappen och den avslutar lika snällt när jag väljer att göra det och däremellan fungerar dom utan problem och hänger sig i princip aldrig. Visst har det krånglat ibland under åren men jag vet att även en Mac kan driva en it-tekniker till vansinne och det har aldrig varit något som gjort att jag ens tänkt tanken på att sälja bilen bara för att köpa en Mac istället för PC:n. Det där med att Mac skulle vara mycket bättre för bildbehandling och press är ju bara nys eftersom det är ju programmet som bestämmer hur bra repektive är och idag finns de flesta program för båda plattformarna och dom fungerar likadant på båda. Till sist hävdar jag att det handlar det om tycke och smak eller religion typ Canon vs Nikon om man så vill, vilken man väljer, inte att det ena alternativet är bättre än det andra..

Alla Macare kan ställa sig i kö och hoppa på mig NU!!! :) Jag hävdar att ni betalar en massa pengar för en myt om att det skulle vara frälsningen köra Mac om man sysslar med bilder eller tryck.. Att så många tryckerier och grafiker idag kör Mac tror jag beror mer på födsel och ohejdad vana och inte att det är så mycket bättre än en sunkig PC..

/Peter

Jag kör PC för att jag har råd med dem och gillar att bygga lite själv, Mac ger tyvär inte samma möjligheter för hemma byggare. Men Mac är en bra maskin och jag skulle absolut kunna tänka mig att äga och arbeta med en Mac när tillfälle ges.

Att försöka ge sig på att tala om vad som är bäst av PC eller Mac tycker jag ligger på gransen till idioti och på samma plan som att diskutera vad som är bäst av John Deer eller Porsche.

Jag trivs med Mac och OS X. Så enkelt är det. Skulle aldrig falla mig in att köra Windows hemma, när det finns ett så mycket trevligare alternativ.

Wizard skrev:
Förstår inte varför alla som sett ljuset (läs: kör Mac) påstår att Windows och PC skulle vara så buggigt och bara krångla.. Jag har kört PC med windows sen jag bytte ut min Amiga i mitten på 90-talet och jag känner inte igen detta med att det bara krånglar, jag har i princip aldrig några problem med mina datorer (6st, 2 hemma och 4 på jobbet). Dom startar snällt när jag trycker på knappen och den avslutar lika snällt när jag väljer att göra det och däremellan fungerar dom utan problem och hänger sig i princip aldrig. Visst har det krånglat ibland under åren men jag vet att även en Mac kan driva en it-tekniker till vansinne och det har aldrig varit något som gjort att jag ens tänkt tanken på att sälja bilen bara för att köpa en Mac istället för PC:n. Det där med att Mac skulle vara mycket bättre för bildbehandling och press är ju bara nys eftersom det är ju programmet som bestämmer hur bra repektive är och idag finns de flesta program för båda plattformarna och dom fungerar likadant på båda. Till sist hävdar jag att det handlar det om tycke och smak eller religion typ Canon vs Nikon om man så vill, vilken man väljer, inte att det ena alternativet är bättre än det andra..

Alla Macare kan ställa sig i kö och hoppa på mig NU!!! :) Jag hävdar att ni betalar en massa pengar för en myt om att det skulle vara frälsningen köra Mac om man sysslar med bilder eller tryck.. Att så många tryckerier och grafiker idag kör Mac tror jag beror mer på födsel och ohejdad vana och inte att det är så mycket bättre än en sunkig PC..

/Peter

Du kommer att tycka så där tills du har skaffat en Mac, så enkelt är det. :)

Sen är det mer strul med en PC än en Mac. För att få en PC att fungera bra måste du, ha ett bra antivirus-program som hela tiden är uppdaterat, uppdatera datorn minst en gång i veckan med nya säkerhetsfixar, köra med jämna mellanrum anti-spyware program. Inställningar i Windows ligger inte på ett å samma ställe, utan en del på ett ställa andra någon annanstans, oftast många flera steg att göra en ändring i systemet än vad det är på Mac.

Men att en Mac skulle vara mer stabil än en PC stämmer inte riktigt.
Har som sagt var två stycken PC-datorer, två stycken Macar samt en gammal Amiga hemma, alla funkar stabilt men det är mindre strul med Macarna.

Nekomy skrev:
Jag kör PC för att jag har råd med dem och gillar att bygga lite själv, Mac ger tyvär inte samma möjligheter för hemma byggare. Men Mac är en bra maskin och jag skulle absolut kunna tänka mig att äga och arbeta med en Mac när tillfälle ges.

Att försöka ge sig på att tala om vad som är bäst av PC eller Mac tycker jag ligger på gransen till idioti och på samma plan som att diskutera vad som är bäst av John Deer eller Porsche.

En beg. Mac behöver inte kosta skjortan. :)
Vad menar du med att bygga själv? Om det är som ja tror att ha möjlighet att sätta in andra komponenter så som ljudkort, grafikkort, IO-kort med mera. Så funkar det lika bra på en Mac som en PC om du kör PowerMac modelerna.
Har en Powermac hemma som jag har utrustat extra med ram-minne, USB 2.0 kort, extra hårddiskar, DVD-RW brännare, etc.

Att försöka sig på med att säga att PC eller Mac är bättre är som du säger idioti.

FILM) (ulltand skrev:
Jo, det kostar skjortan...
Du får en ny supersnabb pc med dvd-brännare och 19"-skärm för typ 8000:-, och det kör skiten ur en mac, ny eller beg, för samma pengar.

Jag gav mindre för min beg. mac än va jag gav för min PC. Samt att den beg. macen är snabbare än PCn.

PS. Lås dig inte på klockfrekvensen, det borde väl de flesta förstå nu att det inte är allt som räknas för att en dator ska vara snabb. Minst nu med AMDs processorer som är minst lika snabba som Intels processorer som jobbar med snabbare klockfrekvens.

Men det är svårt att jämföra en PC och mac prismässigt på det sättet. Ta istället och plocka ihop en PC med lika bra grejor som sitter i en ny mac. så kommer du troligen att se att priset inte skiljer så extremt mycket.

(Att tänkta lite på, gamla Powermac G4 (minns ja rätt den senaste modelen av dem) har tex. en hårddiskkontroller för varje enhet, alltså en till CD/DVD-enheterna, en till hårddiskarna samt en till ZIP, etc. enheter. Bara en sådan sak gör ju givetvis att dator blir lite dyrare.)

Senast ändrad:
digitalzero skrev:
Om Op är lika med Operativ System (OS) så kör jag;
Mac OS X.3, Windows XP PRO, Windows 2000, Linux (Slackware) samt Workbench 3.1.
Men då verkar du ha nog med kunskap för att inse att en pc är billigare än en mac!
Allt annat är ju rent skitsnack!

digitalzero skrev:
...Ta istället och plocka ihop en PC med lika bra grejor som sitter i en ny mac...
Visst! Ge mig ett exempel så ska jag ta fram en pc till ett betydligt lägre pris.
Det är inte första gången jag gör det.

Inget ont om mac, men de är dyrare helt enkelt.

Mac kostar mer än PC. Jag kör för tillfället på två datorer. En 2.8 GHz Pentium 4 prescott HT med 1 GB minne samt en 2x1.8 GHz G5 med 1 GB minne. Macen kostar över dubbelt så mycket som PC-burken.

Jag vill påstå att det är rejält mycket mer klös i Macen jämfört med PC:n. Vissa saker som RAW-konvertering går löjligt fort på Macen. Photoshop studsar fram i realtid. Starta ett program tar en sekund.

Med rätt plånbok är valet lätt.

FILM) (ulltand skrev:
Men då verkar du ha nog med kunskap för att inse att en pc är billigare än en mac!
Allt annat är ju rent skitsnack!

Är som sagt va lite klurigt.
Bygger man upp en dator ifrån vad en Mac har så blir prisskillnaden inte så extrem.

En nakdel är ju att macar kommer i storsätt så som de är, finns inte lika mycket man kan ändra på som om man bygger en egen PC.

För att jämföra PC och Mac på lite mer samma villkor så kan man tex. ta bärbara datorer.

Leta reda på en bärbar PC som har:
1.5 - 2.5 GHz processor (med ca 512K-L2 Cache)
runt 14" skärm
256 MB i ram
runt en 60 GB hd
DVD/CD brännare
ATI mob. Radeon 9200 (32MB) som grafikkort, eller liknande.
Trådlöst nätverk (54Mb/s)
Samt Firewire och USB kontakter.

Så kommer du att märka lite vad jag menar, visst du kan hitta en bärbar PC jättebilligt men du kan inte hitta en jättebillig bärbar mac.

Senast ändrad:
Varför tjafsa om det som alla vet: datorer kostar olika mycket, liksom kameror, bilar, cyklar, bostäder och det mesta annat här i livet. De har också olika prestanda, det har även kameror, bilar, cyklar etc.

Datorn och kamerautrustningen är VERKTYG. Det viktiga är vad man kan åstadkomma, inte vilka märken på verktygen man har. Apple eller Dell, Canon eller Nikon - vem bryr sig bara bilderna är bra!

digitalzero skrev:
...Är som sagt va lite klurigt...
Och det kostar?
Varför är det så otroligt svårt för mac-folk att förstå att man faktiskt får mer för pengarna med en pc?
Som jag sa innan, inget ont om mac, men de är dyrare helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar