Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458
Sommer skrev:
Men jag hittade bara en rätt kass version av msn att installera. ICQ vet jag inte om det finns till mac. Man vill ju inte tappa kontakten med allt folk man har där i programen bara för att man skulle vilja byta till Mac.
ICQ finns, fast hur bra det funkar vet jaginte. Kastade ut den för evigheter sedan.
Messengern är kass fram till version 5.0 som fungerar på osx från 10.3 och upp.. Den visar fortfarande inte alla ffåniga "flirttecken" men hanterar bild och text bättre än den gamla samt ser mycket snyggare ut. Så kör du panther eller tiger kommer messengern att fungera skapligt den med:)

Jag lyckas hålla kontakterna utan problem via mac..
(Sen finns ju ichat i systemet med allt braigt och videokonferenser e t c också:))
 
Ska erkänna att jag inte kan jämföra messengern särskilt bra med de för PC då jag knappt vet hur det ser ut på en PC, men vad är det som inte funkar som det ska på mac annat än fåniga "flirttecken"? (Alltså inte smilgubbarna utan andra bilder jag inte kan förklara eftersom jag inte ser dem..)
Vad är det som gör att messengern "suger" annars sedan version 5.0 kom?

Jag testade adium en sväng, men just det jag missar i messengern hjälps inte av att använda adium i stället. Eller kanske missar jag något viktigt i inställningarna?
(det gjorde jag nog, eftersom jag upplevde adium som sämre än msn 5.0)
Fördelen med adium som jag uppfattade är ju om man sitter med flera messprogram, typ både aim, icq och messenger, men finns det andra grejer också som gör att upplevelsen av snacket med kontakterna upplevs bättre än med bara messengern?
Kanske jag borde testa igen.. Är det värt att köra den om man bara använder messengern annars och inte de andra (icq m.fl)?
Kan man se bilder på de man pratar med och se fåniga "flirtgubbar" i konversationer med adium?
(bilder på de man pratar med kan man se i messenger 5.0, men jag stör mig ibland på användandet av "flirtgubbar" jag inte ser.)

Fredrik, jag hoppas det samma om ichat..
 
Flikar in här mellan i Messangerdebatten angående grundfrågan.
Jag kör PC och har kört MAC, valet av PC numera är mer eller mindre ekonomiskt och praktiskt.
Det är billigare att bygga ihop sin egen konfiguration på PC till ett vettit pris (Stationära då) samt att det är lätt att få tag i program.
Jag skulle gärna haft en PowerBook men det är inget jag ens ser som realistiskt att jag kommer att ha råd med inom en snar framtid. De får bli stationär PC + ev en bärbar PC

Åter tillbaks till debatten :)
 
Men är Macen så mycket dyrare än PC?
Ja menar förutom Macen´s egna delar så är det väl helt vanliga prylar i datorn så att säga? Dvs Cdrom, hårdisken, grafikkort osv.
 
Jag vet att många yngre saknar att cam funktionen inte finns till Macens msn, något jag personligen tycker är skönt att man slipper. Sedan finns väl nästan alla program till Macen,, förutom för vissa skumma ingenjörer mm som sitter i sina special program ..
 
Lotta Elofsson:
Det är mycket möjligt, men alla program har jag tyvärr inte råd att köpa. Samt de perioder jag spenderat utomlands har det uteslutande varit PC-program som man kunnat få tag lätt i om man inte skall leta efter en macstore (i den mån de finns).

Fredric Sommer:
MAC:ar säljs ju genrellt mer som färdig paket, har inte sett någon sida där man kan plocka ihop lösa delar. Samt att till PC finns det fler tillverkare som både gör billigare versioner och dyrare versioner (ex INTEL:s / AMD:s olika CPU:s)
 
Har använt mac under hela 90-talet men gick sen över till pc av olika anledningar. Skulle dock kunna tänka mig en G5 men är skeptisk till "allt-i-ett-maskinerna". Hur är det egentligen med flexibiliteten?
- Hur lätt är det att byta hd? Får det plats en, två eller tre extra eller är man hänvisad till externa lösningar?
- Vad händer om superdriven går sönder? Kan jag gå och handla en dvd-brännare för en femhundring och slänga in eller är man hänvisad till en apple-service?
- Nyligen behövde jag fler usb2.0 och firewire-portar. Hur lätt är det att uppdatera? Eller är man hänvisad till externa usb-hubbar?
- Vad händer om skärmen pajar. Kasserar man hela maskinen då?

Dessa frågor och några till gör att jag känner tveksamhet mot de billigare macarna. En powermac G5 skulle jag gärna ta emot men de är mer än dubbelt så dyra som min nuvarande AMD64 maskin som jag absolut inte känner mig begränsad med.

David
 
Ja! du kan stoppa in vilken S-ATA hd du vill i Macen, ja! du kan byta dvd brännare, jag stoppade i en dual layer i min G5 2x2 nyligen utan problem. Sedan Apple var först med att använda firewire som standard, och de USB / FW hubbar jag har testat funkar utan problem, dock sitter det 2xFW & 2xUSB i skärmen + 2xUSB i tangetbordet + en massa i burken så jag har inte direkt lidit brist på portar på min G5.. Personligen tycker jag att det mesta funkar 100 gånger bättre på min Mac än min PC, grymt mycket mindre strul både när det kommer till mjukvara och hårdvara.. Hålla på att installera drivar hit och dit är inget man behöver tänka på samma sätt i OSX.. Sedan är färghanteringen ett ljusår före XP, något dom äntligen kommer att ändra på i Vista.. Microsoft!! What Took You So Long?..
 
Frehar skrev:
Ja! du kan stoppa in vilken S-ATA hd du vill i Macen, ja! du kan byta dvd brännare, jag stoppade i en dual layer i min G5 2x2 nyligen utan problem. Sedan Apple var först med att använda firewire som standard, och de USB / FW hubbar jag har testat funkar utan problem, dock sitter det 2xFW & 2xUSB i skärmen + 2xUSB i tangetbordet + en massa i burken så jag har inte direkt lidit brist på portar på min G5.. Personligen tycker jag att det mesta funkar 100 gånger bättre på min Mac än min PC, grymt mycket mindre strul både när det kommer till mjukvara och hårdvara.. Hålla på att installera drivar hit och dit är inget man behöver tänka på samma sätt i OSX.. Sedan är färghanteringen ett ljusår före XP, något dom äntligen kommer att ändra på i Vista.. Microsoft!! What Took You So Long?..

Snackar du powermac G5 nu? Jag syftade på imacen. Hur är det med den? Vad man kan utläsa i den tekniska infon så får det bara plats en hd? Och av säkerhets och prestandaskäl tycker jag inte om att ha operativsystemet på samma disk som all annan data.

Imac är hur som helst inget alternativ eftersom jag inte vill ha en allt-i-ett-lösning med inbyggd skärm, men jag undrar också över de där andra sakerna.

En powermac G5 skulle jag som sagt kunna tänka mig, men de är för mig inte ekonomiskt försvarbara i dagsläget.

Angående strul så upplever jag inga större problem med pc. Vad menar du med att installera drivar? Det är inget jag bekymrat mig om i xp. Över huvud taget så märker jag ingen större skillnad i att arbeta med pc eller mac utan det är för mig mest en vanesak. Alla skräckscenarior med virus och dagliga problemsessioner känner jag helt enkelt inte igen mig i. Min dator står på dygnet runt utan att protestera nämnvärt. :)

David
 
iMac är nog inte det bästa alternativet omman vill ha en dator som är flexibel och utbyggbar. Precis som alla kompakta allt-i-ett-PC är ut och ombyggnadsmöjligheterna ytterst begränsade. Pajjar skärmen får man antingen lämna in den för reparation eller käpa en ny dator. Samma som gäller för bärbara. Tyvärr ett pris man får räkna med att betala om man vill ha en riktigt kompakt och smidig dator.

Att få tag program är inte svårare till en Mac än en PC om man nu inte absolut måste handla i en fysisk butik. Det finns massor av företag på internet som säljer programvaror för Mac. Inom vissa områden är det däremot lite tunnare med mjukvara. Vill man exempelvis spela blir det förmodligen roligare med en PC.

Vad gäller virus så kan det inte bli bättre än det läget som gäller för Mac-ägarna, då det inte finns några virus för Mac OSX.

Vill man mecka och bygga datorn själv (vilket ibland kan vara kul) är PC det absolut bästa alternativet. Är man ute efter en liten, smidig, tyst och snygg dator till ett vettigt pris kan Mac vara ett bättre alternativ.
 
Sommer skrev:Men jag hittade bara en rätt kass version av msn att installera. ICQ vet jag inte om det finns till mac. Man vill ju inte tappa kontakten med allt folk man har där i programen bara för att man skulle vilja byta till Mac.
Om du inte vill ha MSN MEssenger 5.0 så finns det ett program som heter Mercury Messenger. Sök på versiontracker.com så hittar du. Alla dina kontakter från MSN finns kvar.
 
Jag byter till PC!

Har en ibook G3:a 700 mhz som har gjort sitt och nu ska jag köpa en ny dator (bärbar). Jag älskar mac OSX och designen på burkarna, och hade jag obegränsat med pengar skulle det bli en ny mac ... men - de är ju så förbaskat dyra. För 12.000 inkl. moms har jag hittat följande PC-laptop:

Produktbeskrivning: Acer Aspire 5024WLMi
Inbyggda enheter: Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn
Processor: AMD Turion 64-bit ML-34 1.8 GHz
Cacheminne: 1 MB - L2-cache
RAM: 1 GB
Kortläsare: 6 i 1
Hårddisk: 100 GB
Optisk lagring: DVD±RW (+R dubbla lager)
Display: 15.4" TFT aktiv matris WXGA
Grafikstyrenhet: ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB

Det är förbannat mycket mer datorkraft än den billigaste macen med ungefär samma skärmstorlek. 14" ibooken tuffar på med en gammal G4:a, har ingen dvd-brännare, bara 512 mb interminne, 60 gig hårddisk, ingen inbygd kortläsare, och betydligt svagare grafikkort. Grafikkortet i Acer'n räcker till att köra i princip alla nya spel på högsta upplösingen (och det finns dessutom spel om man tycker det är kul). Ibooken kostar 13295 på apple store vilket måste ses som ett skämt - dra bort 5000 på det priset så är vi mer rätt ute.

Jag hatar Windows. Men brorsan kör Linux istället, och efter lite research så har jag kommit fram till att det verkar helt ypperligt. Är mycket sugen på att testa GIMP - LINUX OS:ens motsvarighet till photoshop, som jag läst en hel del bra om här på fotosidan. Då slipper man dessutom ett svart samvete på grund av ett piratcoppat photoshop; för ärligt talat, hur många har tjackat det programmet.

Jag tror apple kommer få stora problem i och med bytet till intel-processorer. Nu kommer folk få upp ögonen för hur jäkla mycket de betalar för operativsystemet och designen. Förhoppningsvis leder det till prissänkningar så att jag nån gång i framtiden kan switcha tillbaka till mac igen utan att ruinera mig.
 
Om min plånbok var större skulle jag köra båda - men med begränsade resurser måste det bli PC. Mac:arna är snyggare och verkar stabilerare och är bättre på färghanteringen än vad PCn är idag. Men fördelarna för MIG är större vad det det gäller PC.

Blir lite bekymrad över den nästan religiösa fanatismen som ibland visar sig - en dator är en dator - en hammare är en hammare. Men så har jag aldrig satt klistermärken på min dator eller hängt på LAN partyn - utan är väl en tråkig IT-tjänare.

bAW
 
Hemma kör jag Mac med Photoshop Elements 2 och 3. Jo, det finns anledningar till det, därför att versionerna skiljer sig åt. Det finns funktioner i Elements 2 som inte finns i 3 och vice versa. På jobbet, däremot, är jag piskad till att använda en halvgammal PC med Windows 2000, men i den sitter ett Photoshop CS. Bäst trivs jag med min Mac hemma, även om jag inte har Photoshop CS.
 
Snyggare men det betalar sig inte

Må så vara att en Mac är häftigare, men du får mycket bättre kräm för pengarna om du kör PC.
Och det är bättre att det går fort än att skärmen är snygg.

Har själv en skärm på 21" med 1600 i upplösning och den ger mycket bra bild, till en vettig peng. Dessutom lätt att kalibrera till perfekt resultat.

Men diskussionen känns lite uttjatad.
 
Jag jobbar mer dubbelt så snabbt i PS under OSX på en hälften så snabb Mac. Har försök vänja bort OSX men XP känns som att resa 10 bakåt i tiden,, fullständigt värdelöst!! Och färghanteringen i XP, ja den,,,, vart är den.. trist men sant..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.