Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
Calle S skrev:
Ja, den är läcker. Däremot faller den eftersom den inte har något pcmcia. Sedan sitter usbkontakterna på vänster sida, så det är väldans knöligt att använda musen. Macmöss har ju korta sladdar.
Jo, men med WLan och Bluetooth så gör det inte så mycket att PCMCIA saknas...
Musen kör man ju trådlös så det är helt ok...
En sån dator har man ju inte för prestanda utan för smidigt format...

Thid skrev:
Jo, men med WLan och Bluetooth så gör det inte så mycket att PCMCIA saknas...
Utan PCMCIA vet jag inte var jag ska läsa av Compact Flash-kortet. En lös läsare är ju inte kul, då tappar man idén med bärbar dator. Vill ju inte använda sladd mellan kamera och dator heller.
Musen kör man ju trådlös så det är helt ok...
Ja, sant. Men då måste jag köpa Bluetooth-kort. Är kortet en inbyggd variant, ser man kortet? Nån som vet?

Nej, men finns som tillval för en spottstyver (nåja, det finns i alla fall).
Sen hur länge det där lilla batteriet orkar driva WLan och Bluetootth är ju en annan sak.
PCMCIA har jag i mina andra bärbara, men använder det sällan. Tacka vet jag Firewire!

Det som gör iBook oanvändbar för fotobruk är att den externa skärmen bara kan spegla den inbyggda och inte går att ställa upp i upplösning. Det finns dock dom som har äventyrat datorn genom att plocka bort denna mjukvaruspärr.

Thid skrev:
PCMCIA har jag i mina andra bärbara, men använder det sällan. Tacka vet jag Firewire!
Jovisst, men det var ju det där med CF-läsare...Ganska viktigt om man plåtar digitalt:) Men tycker man att extern läsare funkar, så...

Calle S skrev:
Jovisst, men det var ju det där med CF-läsare...Ganska viktigt om man plåtar digitalt:) Men tycker man att extern läsare funkar, så...
Jag har en FireWireläsaretill CF, eller så har jag korten i "stora burken" i garderoben och plockar ned dem därifrån i nätverket...
Men visst håller jag med dig.

Man borde ju komma med en standar som ersätter Diskettenheten, typ CD eller liknande...

Jag tillhör dem som kör båda. Fast det är ju inte frivilligt. Jag kör pc privat, och eftersom jag tillhör mediavärlden så jobbar jag med mac. En ibook. Men jag måste säga att jag är inte ett dugg impad av macens eventuella prestanda.
Pc känns mycket enklare, min maskin kan jag peta i själv om det behövs.

Svarade "Pc", men borde egentligen ha svarat "PC vill byta till mac". Testat mac lite, och för det första är de toksnygga maskiner, och man slipper hela tiden !#¤%*! och sen ctrl+alt+del vad jag hört.
Är det inte alltid så att när det kommer till stora program och feta jobb, så används mac?
Fråga: Använder inte många reklambyråer mac som tumregel?
Det är bara det att man byggt upp ett imperium av mjukvara o hårdvara som gör det svårt att byta. Sedan: Hur funkar byte av information mellan de båda? Som förut, alltså omöjligt att konvertera?

Thojmen skrev:

Fråga: Använder inte många reklambyråer mac som tumregel?
Det är bara det att man byggt upp ett imperium av mjukvara o hårdvara som gör det svårt att byta. Sedan: Hur funkar byte av information mellan de båda? Som förut, alltså omöjligt att konvertera?

98% av den grafiska branschen använder mac skulle jag vilja påstå. I alla fall majoriteten av de grafiska företagen.

Det är inget som helst problem att utbyta information mellan plattformarna. Med OS X är det enklare än någonsin. Med OS 9 var det vissa problem. Det är mina erfarenheter i alla fall.

Jag var på seminarium idag där dom förevisade Digitala bakstycken till Hasselblad H1 och mac med dubbla G5:eek:r bl.a. Mums fillibabba kan jag bara säga! Vill ha!!

/C

Same shit different name?

Jag är en vän av PC. Men mest för att jag är mest van vid PC. Macarna har alltid varit starka på processorsidan och OS X verkar snyggt. Men benchmarking hit och benchmarking dit är inte så intressant längre tycker jag. Sitter just nu med en 3 GHz P4 med 512 RAM, RADEON-kort och 320 GB disk. Men ärligt talat: -Hur många av oss behöver egentligen en sådan idag? Visst- om man vill att den skall leva i tre år så behöver man en sån, men idag?

Jag gillar också Linux skarpt. Inte minst av "politiska" skäl. Det är ju världens kanske genom tiderna största samarbetsprojekt och det är ruskigt fascinerande hur fort det går framåt tack vare alla finurliga programmerare som hjälps åt. Och idag är ju Linux t o m lättare att installera än Windows om man väljer rätt distribution. UNIX/Linux-OS är för mig fortfarande "state of the art" eftersom de är byggda så att varje delkomponent har sin huvuduppgift, och gör den stabilt, snabbt och effektivt istället för att likt Win integrera allt i OS:et. Men jag vill absolut inte helt byta min Windowsburk. Jag är för lat helt enkelt.

XP känns starkt nu. Stabilt, drivrutinshelvetet är löst och jag kan köpa vilka periferikomponenter som helst och få dem att funka i ett kick (hittills i alla fall). Windows är ett riktigt bra OS idag.

Men visst sneglar jag lite på de nya MAC:arna också. Skulle vilja testa vad de verkligen går för. Men som sagt- jag är för lat. Eller om det är att jag hellre köper mig objektiv än ytterligare datorer just nu. Men jag är övertygad om att MAC:arna är alldeles utmärkt bra.

Hmmmm

Dum fråga tänkte jag dårå, osså var det inte många som körde mac här inte :( Trode det hörde till om man fotar :)

Så "Självklart" kör man en mac sedan -97 nu med OsX, som är helt underbart.
Min första dator var en mac, fanns ju inte så mycket att fundera på :)

PS ursäkta mitt sena svar, nyss medlem :)

Senast ändrad:
"Macfolk bryr sig i första hand om det yttre än det inre. :)
Sen är det inte coolt att ha Mac, 80-talets reklam snubbar tror det, men dem lever kvar i sin värld 20 år efteråt". :)

Jag tillhör ju "80-talets reklamsnubbar" och det här var den första Mac jag kom i kontakt med och blev helt såld...

Macintosh Plus
Processor: 8 MHz
Ram: 1-4 MB
Rom: 128k
Floppy: 800k
Skärm: Inbyggd B&W 9" (512x342)
Ljud: Mono
Pris: 2.900 dollar!!!!!!

...sen dess har jag haft minst 10/12 Mac:ar, och jag kommer säkert att fortsätta på den vägen.

Mac

Snyggare, suveränt os och relativt skonade från virus. Pris. Nah, det diskuterar vi inte...

/Andreas (som vill ha en fläskig G5 med ännu fläskigare trettiotumsskärm men som dock inser att en Imac 20 är mer än tillräckligt för plånboken. Kanske ska sitta kvar med min PB12 ett tag till...)

"Macfolk bryr sig i första hand om det yttre än det inre. :)
Sen är det inte coolt att ha Mac, 80-talets reklam snubbar tror det, men dem lever kvar i sin värld 20 år efteråt".

Hmm. :) ja va säger man.

Började köra mac för bara något år sen, första macen var (är) en Powerbook G3 (Pismo) så direkt överdrivet 'macig' är den inte till utseendet, andra macen jag har är iofs. mer det. PowerMac G4 (QS).

Rent hårdvaromässigt ligger Mac och PC (IBM komp. datorer) ungefär lika. Men kollar man på operativsystemet så ligger PC eller Windows väldigt efter.

Och största fördelarna med Mac är att saker å ting har en förmåga att helt enkelt funka, stoppa i en Bluetooth enhet eller kör trådlöst-nät å det funkar utan massa strul. Samt att OS:et är enkelt / logiskt, inte massa klick här å där för att göra något och vill man köra lite mer avancerat har man tillgång till Unix.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.