ANNONS
Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
barba skrev:
Vad ska vi stackare som använder båda svara då? Eller menar den som startat frågeställningen egentligen windows eller mac?

Windows spelar jag så lite som möjligt. Installerar man ett riktigt operativsystem på PCn fungerar nog den riktigt bra den med.

(Kastar lite kerosin på elden bara...)

Antar att det är Linux du menar. Konstigt bara att så få använder Linux nu när det är så enormt bra...

Contax skrev:
Konstigt bara att så få använder Linux nu när det är så enormt bra...
Kan det bero på att Linux är gratis, och dessutom de flesta programmen?!
Hemma kör vi val mellan Linux och XP när datorerna startar, och jag märker att kidsen kör mer och mer Linux (Red Hat).
Ett problem för fotofolk verkar dock vara färghanteringen... om det stämmer eller inte vet jag inte - men om så är fallet ska man nog hålla koll, eftersom Linuxprogrammen uppdateras med en rasande fart.

Ett litet tips: Någon datatidning bifogar i senaste numret en cd med Knoppix, en Linux som man kan provköra på sin PC.
Några hundra program ligger med, bl a bildbehandlingsprogrammet GIMP.

Man stoppar i skivan som ligger med i tidningen, startar datorn och leker/testar. När man sedan startar om datorn utan skivan i finns inga spår kvar av Linux.

Allvarligt talat så är det väl så att folk använder de det känner sig mest hemma med. Personligen tycker jag om att pynja med datorer, Linux låter mig göra det på ett helt annat plan än Windows.

Att slåss om operativsystem brukar inte leda riktigt någonstans, oftast finns det inte så mycket substans i argumenten.

Orsaken till att så många använder Windows har väl inte så mycket med dess förträfflighet att göra, snarare aggressiv marknadsföring. Herr Gates har faktiskt lyckats suveränt eftersom det konstant dras likhetstecken mellan PC och Windows. Likhetstecken mellan Mac och Mac är lite mer förståeligt eftersom Apple tillverkar både softa och största delen av hårdvaran. Nog kan jag iofs. tynga in Linux på Maccen också.

Contax skrev:
Antar att det är Linux du menar. Konstigt bara att så få använder Linux nu när det är så enormt bra...

Linux är enormt bra men kanske inte redo för "skrivbordet" ännu. På servermarknaden plockar Linux dock stadigt marknadsdelar. Vi får väl se om Linux kommer att uppnå en tillräckligt stor mängd användare för att det skall bli intressant för t.ex. Adobe att porta sina program. Det borde ju inte vara så jobbigt nu när även Apple gått över till Unix.

För övrigt är jag väldigt förvånad över hur viktigt burkens utseende tycks vara för Mac-anhängarna. Var har ni den, burken alltså, skrivbordet?

elmfeldt skrev:
har forskat mycket i det där och kommit fram till att skillnaden består i:
En stor skillnad är produktfilosofin.

Tänk på Mac som på en brödrost och då inte bara till utseendet. Datorn, skärmen, operativsystemet och till viss del mjukvaran är en enda produkt; en fungerande pryl som du inte pillar i. Om den inte fungerar så lämnar du in den på service. En vacker dag är den för gammal och då åker den på tippen. Om vi nu ska pratar Linux så har Apple alltid flirtat med UNIX och deras produktfilosofi är inte så långt från den som används till Solaris, AIX, HP-UX och de andra stora grabbarna.

PC är mer hemmabyggarlego även om en del tillverkare på PC-sidan sneglar åt Mac-filosofin.

Bägge attityderna har givetvis sina för- och nackdelar.

jag kör mac å älskar den

varför kör ja mac? för att ja har råd:)

har åxå en pc,varför? för att ja kan ha en sån åxå

ps. kör åxå me nikon kameror:)

tormig skrev:
Vi får väl se om Linux kommer att uppnå en tillräckligt stor mängd användare för att det skall bli intressant för t.ex. Adobe att porta sina program. Det borde ju inte vara så jobbigt nu när även Apple gått över till Unix.
Precis som Apple så har också Adobe alltid flirtat med UNIX även om deras intresse har svalnat något under de senaste åren. På tal om Linux på skrivbordet så har det varit mer surr om det den senaste tiden än på länge. Det närmaste året kan bli intressant.

Vill jättegärna ha en Mac med MacOSX men jag spelar även en hel del spel också så jag har inte råd med både en PC och en MAC.

elmfeldt skrev:
har forskat mycket i det där och kommit fram till att skillnaden består i:

- skärmarna är bättre (i de flesta fall)
- produkterna är toksnygga
- mac är coolt.

Jaa..det sista var väl det messt väsentliga:)

/Göran

mipert skrev:
Att jag hugger på en del inlägg beror på att jag är känslig för klyschor, och bland Macanhängare förekommer de ofta.

Favorithataren för mig är det där med att färghantering inte fungerar på PC...

Min favorit är argumentet att tryckerier inte kan använda sig av bilder och material från annat än Mac :)

Copy_Con skrev:
Min favorit är argumentet att tryckerier inte kan använda sig av bilder och material från annat än Mac :)
Haha, jag har varit med om det omvända.. att den nya på tryckeriet inte kunde bränna filerna för både PC och MAC. På den tiden satt jag med PC och ägnade min tid åt att supporta henne i bränningen så jag sedan kunde läsa filerna på PC också..

Fast orsaken att jag bytte till MAC var en annan. Jag var också less på alt+ctrl+delete och allt vad windows hette. Dessutom föll även jag för det vackra i utseendet, det spelar faktiskt liiiite roll det med..

Re: Re: Vill inte starta krig men..

Calle S skrev:
Inte med XP heller.
Nä, min XP biter inte den tangentkombinationen på dessvärre. Det är bara reset som gäller :-/

Och BSOD är fulare än bomben ;-)

lotelo skrev:
Dessutom föll även jag för det vackra i utseendet, det spelar faktiskt liiiite roll det med..
Ja, de är läckra. Det finns visserligen bärbara Windowsmaskiner som ser ok ut, Compaq och HP:s nya är rätt coola. Skulle inte tacka nej till en Sony. Men stationära burkar är svårare. Min ser anständig ut, men en G5 är ju läckrare, helt klart. Å andra sidan vill jag helst inte se datorn alls, bara tangentbord och skärmar.

Calle S skrev:
Å andra sidan vill jag helst inte se datorn alls, bara tangentbord och skärmar.
Imac Superdrive? Den går iof inte att bygga ut (annat än på minne), men när innehållet inte längre räcker är det nog ändå dags att byta.. När folk kommer in hos mig säger de; Ohh jäk**r vilken snygg "skärm"! för de ser ingen dator;) Fast jag vill också ha en G5 och studiodisplay egentligen. Det är bara det att det kostar lite för mycket. Nästa gång kanske...

lotelo skrev:
Imac Superdrive?
Den är fin, men jag kör med dubbla skärmar, det skulle se lite konstigt ut, eftersom jag vill ha två likadana skärmar.
Den går iof inte att bygga ut (annat än på minne), men när innehållet inte längre räcker är det nog ändå dags att byta..
Mja....Min burk går att bygga ut varefter...ska byta grafikkort snart t.ex. Och sätta i en extra hårddisk.
Så för mig skulle nog G5 vara det enda som gäller.

Jag kör med PC, en stationär samt 2 bärbara, men visst är man sugen på en iBook...
Då kan man ju plocka det bästa ut två världar...

Thid skrev:
men visst är man sugen på en iBook...
Ja, den är läcker. Däremot faller den eftersom den inte har något pcmcia. Sedan sitter usbkontakterna på vänster sida, så det är väldans knöligt att använda musen. Macmöss har ju korta sladdar.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.