Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
Macen fungerar i princip problemfritt. För det får man naturligvis betala lite extra. Men man det innebär också att man får väldigt bra mjukvaror med, iLife. Dvs iTunes, iPhoto osv.

(Skrivit detta på våran PC laptop som just återställt sig efter ett allvarligt fel.)

Läs senaste numret av Råd&Rön, angående Macintosh. Artikeln handlar om Ipod, som i stort sett inte går att byta batterier på, utom av certifierad Mac-verkstad för hutlöst mycket pengar. Så har det alltid varit med Macintosh-prylar. En enkel transformator till en stationär mac kostar 3 gånger så mycket som till en pc.

Visst, PC var inte speciellt bra, tills W2K kom och ännu bättre med XP.

Macintosh är bara en snygg (enligt somliga, inte enligt mig) förpackning och inte så mycket annat. Kejsarens nya kläder...

Jag har jobbat med IT-standardiseringsfrågor och inom det fältet så är Mac enbart en pina i a....t.

Men till syvende och sist så är det ju ändå vad man åstadkommer, vad än verktyget heter.

Re: Vill inte starta krig men..

erik skrev:
Med OS X finns ingen orsak att hänga kvar i Ctrl+alt+delete världen.

Vad finns kvar av ur-mac egentligen? Är inte OS X bara Unix med ett snyggare skal? Om t.ex. Photoshop skulle komma till Linux, skulle man då inte lika gärna kunna dumpa både Windows och Mac och verkligen få det bästa av två världar dvs billig(are) hårdvara och ett stabilt OS ?

Kör Mac och skulle inte kunna tänka mig att byta till windows. Körde wintel tidigare och det finns ingenting jag vill göra som jag inte kan göra smidigare på mac.

För att besvara vad som finns kvar av mac så finns själva grundtanken kvar - att det skall vara enkelt och ofrustrerande att använda sin dator. Sen UNIX intåg i mac OS världen finns dessutom en kraftfullare grund som gör valet ännu enklare. Linux är fint, men det finns ingen Linux release som i mina ögon lever upp till samma grad av användarvänlighet och enkelhet som osX erbjuder.
Däremot är det fint att Linux börjar konkurrera på allvar med windows, jag kör själv Linuxprogram på min mac...

Sen får man inte glömma att Linux är ett OS medan mac erbjuder en helhet av mjukvara, hårdvara och tillbehör.

Bonish skrev:
Sen får man inte glömma att Linux är ett OS medan mac erbjuder en helhet av mjukvara, hårdvara och tillbehör.

Verkligen, mitt intryck är snarast att Apple är en mjukvaruleverentör som lever på att sälja dyr hårdvara.

tormig skrev:
Verkligen, mitt intryck är snarast att Apple är en mjukvaruleverentör som lever på att sälja dyr hårdvara.

Vet inte om jag kan hålla med. Kan inte tänka mig det ena utan det andra i Apples fall. Mjukvaran är bra, hårdvaran är bra, men det är kombinationen som gör det hela riktigt riktigt bra.

Att hårdvaran är dyr är en sanning med modifikation. Kollar man på vilka specifikationer som erbjuds till vilka priser så är skillnaden inte så stor, men överlag är ju priserna kanske lite högre. I mina ögon ett pris man får betala för kvalitet.

Kul test, men jag tror lika lite på ett test från en pc-tillverkare som på Apples egna tester som visade att G5 var världens snabbaste dator. Sanningen - som alltid - finns väl någonstans mitt emellan. Ren prestanda i benchmarks har inte varit Apples främsta säljargument förrän G5 och jag förstår inte varför de var tvungna att börja med det, det är inte därför jag skaffat mac iaf...

Nu ska jag dra mig ur diskussionen innan jag fastnar i en mac pc konflikt för de har en tendens att bli väldigt utdragna. :)

Det här var faktist ett test gjort av en Mac-tidning (MacWorld).
Till Mac'arnas fördel ska väl sägas att de program de testat sannolikt inte utnyttjar det faktum att de faktist har dubbla processorer vilket PC'n i testet inte hade.
Det är dock lite underligt att de inte kommenterar detta.

Missförstå mig rätt, jag är långt ifrån någon Windows-anhängare, tycker att det emellanåt är en utomordentlig korkad produkt. Hade det bara varit praktiskt möjligt hade jag använt Linux men det saknas en (hel) del applikationer. Nu verkar man iofs kunna komma ganska långt med program som WMware, CrossOver och Wine (Disney lär köra Photoshop på Linux mha Wine).

Men när Apple numera kör Unix kan man ju fundera på varför inte OS-X finns för t.ex. Intel om det inte vore för att de vill kunna kränga sina dyra burkar.

ormestad skrev:
Till Mac'arnas fördel ska väl sägas att de program de testat sannolikt inte utnyttjar det faktum att de faktist har dubbla processorer vilket PC'n i testet inte hade.

My bad :) Hoppade direkt till resultaten...

Kan ju funnits kommentarer i tidningen, har sett benchmarks i svenska macworld som var snällare mot macen men jag är alltid skeptisk, macworld känns som Apples lilla megafon, men detta test var ju förvånansvärt kritiskt för att vara dem.

NU ska jag happa ur diskussionen :) Det är svårt att släppa taget :)

jag kör främst pc men har även ett par macar i huset.
tycker inte man måste välja (om det inte var för ekonomin då). jag gillar båda.

ormestad skrev:

Hur många program finns det som kan utnyttja mer än en processor?

ormestad skrev:
Ingen aning, det är nog främst väldigt beräkningsintensiva program för simuleringar, 3d modellering etc.
Låter som typiska Mac-applikationer.

Allvarligt talat, hur många av Apples typiska kunder har verkligen nytta av dubbla processorer? Kan program som t.ex. Photoshop använda två cpu:er?

Till LOtta

Hur vettigt vill du at programmet skall vara, bara bokföning eller ska det vara me fakturering, reskontra o så

Ilkka

tormig skrev:
Låter som typiska Mac-applikationer.

Allvarligt talat, hur många av Apples typiska kunder har verkligen nytta av dubbla processorer? Kan program som t.ex. Photoshop använda två cpu:er?

Det kan du ge dig faaan på att de gör, en p4:a på 3,2 gig processor krävde cirka 90 sek för att fixa till vår testbild på 60Mb oskarp mask. G5:an med 1,8 dubbelpropp cirka 30 sek. Bägge burkarna har like mycket ramminne

Jag har använt mig av båda plattformarna lika mycket en lång tid. Jag har hittills avverkat 4 Macar och 8 PC. Nu har jag en gammal Mac G4 och en Pentium 4 av senare modell.

Jag tycker bättre om Macintosh därför att den inte kommer med några överraskningar. Vill jag få någon gjort så blir det fortare gjort på en Mac. Inte för att den är snabbare utan därför att den krånglar mindre.

Min senaste dator är en PC med XP Professional. Det verkar vara en väldigt stabil plattform, men jag har fortfarande problem att få ett jämnt resultat.

Nästa dator blir en Mac Powerbook med tillhörande 22" crt-skärm.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto