Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)

Oet6

Medlem
Hallå igen!
Det är mycket att lära och fundera på innan man köper en ny dator.

Jag ska antingen köpa en Mac eller PC (Windows, Mac är ju också en "personal computer"...) men är inte på det klara vilken jag ska välja.
Enligt vad jag har hört så är det inte så stor skillnad idag om man ska jobba med bilder.

Det verkar som om fördelarna med Mac är:
Inga virus
Stabilt system
Snygg
Man kan köra Windows på Mac om man vill.
osv...


och att fördelarna med en PC är:
Mer för pengarna (eller billigare iaf)
Utbyggbar
Jag är van Windowsanvändare och mina externa hårddiskar (3st) är gjorda för Windows
Mer program o spel
osv...


Men vad tycker ni, Mac eller Windows för att jobba med bilder?

Någon som har erfarenhet av både Mac och Windows som kan komma med tips och råd?

Tacksam för svar!

/Fredrik
 
Ur ren bildredigeringssynpunkt är det sak samma om du kör Windows eller Mac. Photoshop och Lightroom finns till båda, och fungerar precis likadant och resultaten blir också likadana.

Sedan har du listat en del olika egenskaper hos de olika systemen. Det är svårt för oss att säga vilka av dem du värdesätter högst, du får helt enkelt rannsaka dig själv om vad som är viktigast.

Dina externa hårddiskar funkar för både Windows och Mac.

//Magnus, som kör Windows men som snart kommer gå över till Mac.
 
Hallå igen!
Det är mycket att lära och fundera på innan man köper en ny dator.

Jag ska antingen köpa en Mac eller PC (Windows, Mac är ju också en "personal computer"...) men är inte på det klara vilken jag ska välja.
Enligt vad jag har hört så är det inte så stor skillnad idag om man ska jobba med bilder.

Det verkar som om fördelarna med Mac är:
Inga virus
Stabilt system
Snygg
Man kan köra Windows på Mac om man vill.
osv...


och att fördelarna med en PC är:
Mer för pengarna (eller billigare iaf)
Utbyggbar
Jag är van Windowsanvändare och mina externa hårddiskar (3st) är gjorda för Windows
Mer program o spel
osv...


Men vad tycker ni, Mac eller Windows för att jobba med bilder?

Någon som har erfarenhet av både Mac och Windows som kan komma med tips och råd?

Tacksam för svar!

/Fredrik

Kanske ska vänta lite med att köpa en Windows dator så du får med Windows 7 i köpet som är klart bättre än Vista. Köper du nu så är det inte helt säkert att du uppgraderings option med i köpet och då kan det kosta en hel del.

På Mac sidan så är MacOs 10.6 på gång men om du har MacOS 10.5 som levereras med alla nya Macdatorer (det senaste året) så kommer en uppgradering att kosta $29.00

http://www.amazon.com/Mac-version-10-6-Snow-Leopard/dp/B001AMHWP8

Ska man inte spela och inte är så vidare tekniskt så är nog rätt alternativ MAC. Själv kör jag på en MacMini.
 
Kanske ska vänta lite med att köpa en Windows dator så du får med Windows 7 i köpet som är klart bättre än Vista. Köper du nu så är det inte helt säkert att du uppgraderings option med i köpet och då kan det kosta en hel del.

På Mac sidan så är MacOs 10.6 på gång men om du har MacOS 10.5 som levereras med alla nya Macdatorer (det senaste året) så kommer en uppgradering att kosta $29.00

http://www.amazon.com/Mac-version-10-6-Snow-Leopard/dp/B001AMHWP8

Ska man inte spela och inte är så vidare tekniskt så är nog rätt alternativ MAC. Själv kör jag på en MacMini.


Tack för svaret, jo det är en hel del att tänka på... Å andra sidan, om jag väntar någon månad så är inte operativsystemen ett problem...

Vad är det som gör att du kör på en Mac? :)
 
Tack för svaret.

Vad är det som gör att du kommer att gå över till Mac?

Jag är trött på att datorn alltid segnar ihop efter ett tag, och en omformatering är den enda lösningen. Jag är även trött på att vara nojig över virus, trojaner och annat skräp. Sedan spelar jag inte så mycket längre, och då finns det ingen större anledning för mig att fortsätta köra Windows.

Kommer köpa en 13-tums Macbook Pro, och sätta i 4 gig minne och större hårddisk själv.
 
Tack för svaret, jo det är en hel del att tänka på... Å andra sidan, om jag väntar någon månad så är inte operativsystemen ett problem...

Vad är det som gör att du kör på en Mac? :)

Tja. Spelar inte och MacOs X är klart bättre än Windows. Gillar inte operativsystem som man får ominstallera hela tiden för att det ska gå optimalt. Sen följer det med en hel del programvara som är klart användbar som iMovie, iPhoto mm som man kan börja med. Ska du köpa Mac så titta på denna länk

http://buyersguide.macrumors.com/

Själv har jag en Mini av senaste rev och det räcker för mig.
 
Kunde inte låta bli.

Är i samma sväng, lång och trogen tjänst till Herr Gates, men kommer till höst gå över till MacBook Pro. Väljer även jag 13", utökar minne och ev senare byta ut HD till Intels SSD.

Vill ha en bärbar som är snygg, enkel. Jag är såld på Apples koncept helt enkelt, gillar man det så passar Mac bäst. Det finns många fördelar mm med PC, kanske Win 7 gör att livet blir lite enklare för PC folket. Jobbet kommer tyvärr inte gå över till Mac, men å andra sidan köper vi laptops i övre klassen som jag privat inte skulle ha råd med.... My two cents...
 
I vårt hus har vi både pc och mac och jag har kört mac dom senaste
10 åren och innan var jag fanatisk windowsanvändare.
Men idag anser jag att Mac är klart bättre än Win.
Bara det att glömma allt vad virus heter bara det är värt mycket.
Så jag lovar dig att du kommer aldrig att ångra om du går över till Mac!
 
Tack för alla svar!

Märkligt föresten att en ny Windows lanseras redan, Vista är ju inte så gammalt...
 
Jag har sen några år tillbaka gått över helt till Apples produkter och Mac!
Och det går inte att jämföra... Windows ligger (som vanligt) några åt efter i utvecklingen när det gäller operativsystem...

De som jag älskar med Mac:
Inga krångel
Stabilt system
Lättare och 100 ggr bättre operativsystem än Windows Xp, Vista och Windows 7 med största sannolikhet.
Aperture (ett program helt för bildbehandling, http://www.apple.com/se/aperture/ ) jobbar annars med Photoshop när jag jobbar med Webb och Grafiska projekt..
Användarvänlighet utöver de vanliga
Allt som följer med en mac!

Nackdelar:
Inga

Du kommer för en sekund att ångra dig om du köper Mac..
Köp mac om du vill ha en Bra och prisvärd dator!
 
Tack för alla svar!

Märkligt föresten att en ny Windows lanseras redan, Vista är ju inte så gammalt...

Vista var ett mindre fiasko och många användare och företag stannade kvar med XP för det fungerade bättre. Nu har man lagt krut på utvecklingen och vad jag har sett så är Windows 7 klart bättre än Vista.
 
...och nu väntar vi bara på Windows-anhängarna som snart kommer och förklarar att det inte alls finns några problem med windows och att det fungerar minst lika bra som OSX. Jag går och poppar popcorn så länge.

OS X är roligare, helt enkelt av den enkla anledning att du slipper hålla på att pilla och trixa med systemet. Du kan istället ägna dig åt roligare saker och hitta finesser. Som t.ex. när jag idag hittade antalet tagna bilder i förhandsvisningsappen.

(För er som är intresserade, i OSX, så öppna valfri bild med förhandsvisning. Tryck cmd+I och välj fliken ! och därefter Nikon (i mitt fall). Fungerar dock bara med de kameror som har just antalet exponeringar i exif-datan. Skärmdump gör man ju enkelt, utan insticksprogram på vald del av skärmen med cmd+ctrl+4 (ännu en av de enkla saker som gör OSX så kul)
 

Bilagor

  • Bild 19.png
    Bild 19.png
    67.2 KB · Visningar: 3,843
Jesper: här kommer det

Vet inte varifrån du får det att en mac skulle vara stabilare ?
Det handlar helt enkelt om kunskap, kan du inte windows & kastar in 3758373 skitprogram som inte funkar vettigt så ja då kraschar det kanske men då är det oftast programet & inte windows som är problemet.
Gör du samam sak med en mac så får du samma resultat.

Misstänker skarpt med med tanke på vad sjukt bra betan av windos7 är så blir den en hit.

så jag säger väl har du gott om stålars så visst , vill du ha mer för pengarna så köp en windowsmaskin, design ? visst köper du en tokbilliggrå burk så är det inte snyggt men urvalet är väl 10000 ggr större när det gäller design mot om du köper en apple maskin.

fy så bitter jag verkar ser jag, men det är så ofta man ser folk som tror att mac skulle vara något speciellt på det sättet att det är stabilare & bättre.
Det är nog helt enkelt en smakfråga,jaghar kört litemac med men det har varit för begränsat för mig (tidigare) och nu anserjag inte att jag får vad jag bordef ör pengarna även om apple i sig är trevliga att se på.
nej windows är inte ostabilt, användaren av det kan dock göra det ostabilt.

Räcker det med att jag som exempel kör en server med rätt gott om trafik på som både kört som Ftp server,Counterstrike server & webserver med ett community på och den hade gått helt felfritt nästan ett år när jag uppgraderade minnet på den.

Förstår inte folks dille på att ominstallera hela tiden.
(elelr folks dille på att kasta in vad som hels sen vara förvånade när det går fel)
Det går att hälla diverse vätskor itenken på en bil, men inte gör man det bara för det ?
 
Om du redan har Photoshop för Windows ock tänker byta till Mac kan det vara bra att veta att det går att konvertera licensen till Mac, de gör dock inte detta för gamla versioner så det kan kosta dig en uppgraderingskostnad till CS4. Ring Adobe i Stockholm och prata med dem så får du blanketter och instruktioner. Jag har precis gjort denna operation och fick min Mac CS4 med UPS i tisdags :eek:) Räkna dock med tre veckors ledtid innan de administrerat sig igenom det hela.
 
...Det verkar som om fördelarna med Mac är:
Inga virus. .../Fredrik

Njae, en gammal vandringssägen som definitivt inte är sann längre.


...Märkligt föresten att en ny Windows lanseras redan, Vista är ju inte så gammalt...

I så fall är det lika märkligt att Apple redan lanserar nya Snow Leopard, OS X är ju inte så gammalt det heller.


Alltså, vad jag försöker säga är att dom skiljer sig faktiskt inte så himla mycket åt. Trots allt. PC har sina fördelar, och Mac har sina. Jag är ganska säker på att du blir precis lika (o)lycklig vilken du än väljer. Fast du har lite mera pengar kvar på banken för att investera i optik, om du köper en PC istället för Mac...
 
Nu har jag ju inte lusläst tråden... men ingen verkar ta upp att du får mer "krut" för pengarna i en PC. Själv kör jag både och varje system har sina fördelar. Men som sagt, mer för pengarna med PC.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.