Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hastighetsskillnad

För att ansluta till trådens början. Skulle man jämföra den tid jag har tillbringat med Mac jämfört med PC så har jag nog fått mer gjort med Macen. Mycket tid tillsammans med PCn har gått åt till meckande. Iochförsig är det kul att mecka, men inte om man har bråttom att få något gjort.
 
Re: Kontorsbeige

PerFogelberg skrev:
En riktig värsting. Såg den första gången på Tekniska Mässan 1990.

Jeeeesus, det där är en tung maskin, minns när jag installerade 8 MB i en Mac II (lillebror till den här) gissa om svetten rann när man klämde i simmarna, 8 st á 11000:- styck (+moms). En II fx kostade från start 69.900:- + moms, utan skärm och tangentbord... sånt fick man välja till. Det fanns t o m färgskärm att tillgå.
 
Vad har egentligen designen för betydelse? Jag vill inte ha datorn på en plats där den verkligen kan stråla ut sin vackra design... min hamnar i ett hörn som jag inte kan använda till något annat. Varför ställa en jättegrunka på skrivbordet (där den syns för den som vill ha något vackert) som oftast är överfullt med andra viktigare saker?

A
 
Har nästan aldrig rört mac efter 15 år med pc. Tycker inte det känns så lättarbetat och intuitivt som vissa säger. Vore kul att veta vad en liknande mac användare tycker om pc ?
Minns bara då jag skulle ha in en cd i min jobb mac som nån slängt in på rummet, en sån där med platt skärm på nån av de tidigare bilderna. Höll på bli galen, fick inte upp cd luckan förrän någon visade att utmatningsknappen satt på tangetbordet. Logik, kanske det men den sk coola designen blir man rätt trött på i det läget.

Svårt val annars mac eller pc, dom kan väl prestera ungefär detsamma nu för tiden för ungefär samma peng.

Stefan
 
Intressant vad denna tråden har kommit till. Jag har børjat fundera lite om inhandlingen men ænr inte sæker ænnu.
Jag har tårts allt haft "pc" ett bra tag och kan endel om det. Men jag har blivit ganska frælst i Unix/linux som OS X baserar sig på om jag inte har fått allt om bakfoten.

Om det ær någon som vet om nått stælle som kanske hyr ut en bærbar mac så hojta gærna till. Man kan ju trotts allt inet læsa sig till hur bra saker ær. Det vore konstigt att køpa te.x en snowboard, kamera, bil efter vad det står på någon hemsida.
 
Asson skrev:
Det är totalt meningslöst att diskutera design och visa bilder på den urkigare lådan efter den andra. Vi gillar bara Macstyle ändå. :)
Precis. Vad du menar är att en PC kan av principskäl inte vara snygg.

Men för att återgå till Mac vs. PC och hastighet så kan faktiskt Apple inte komma med speciellt mycket - även om man räknar bort att Apple tar ut 2-3ggr högre pris för SAMMA komponenter som vilken pc-datorhandlare gör. Gå bara in på Apple.com, och välj och vraka. Tex att få 512MB DDR minne på 333MHz kostar 1500-2000kr. Samma minne kostar runt 700kr i PC-världen.

Mac för 30000kr (www.apple.com):
• Dual 2GHz PowerPC G5
• 1GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512
• 160GB Serial ATA - 7200rpm
• ATI Radeon 9800 Pro
• Combo Drive (CD-RW/DVD-ROM)
PC för 30000kr (www.mycom.se):
• Dual 2.2GHz Athlon 64 FX-51
• 1GB DDR 400 ECC-SDRAM - 2x512
• 160GB SATA Maxtor 7200rpm
• ATI Radeo 9800 Pro DVI och TV-ut
• Lite-On Combo DVD+-RW 16x / CD-R/RW 48/24x
• Windows XP Professional
Vilken tror ni är snabbast? En enkel Athlon FX-51 slår en Dual G5 i de flesta fall, även i Photoshop.

.
 
Senast ändrad:
Estethia skrev:
jag vill ha båda! och har det oxå. sen kan jag välja det bästa ur två världar.

o vad har du då pc´n till? dörrstopp?

Såg en kille i Hamburg som blev så glad när han hittade en ledig p-plats att han kutade iväg o hämtade en PC o ställde i rutan, sen hämtade han bilen för att parkera. Kollade aldrig om han tog bort PC´n innan...
 
KGS skrev:
o vad har du då pc´n till? dörrstopp?
Vet inte om jag border kommentera ett så lågt inlägg. Uppenbarligen är det inte bättre argument en Mac-ägare har....;)

Men jag bjuder gärna in någon som kan visa något prestandatest för en liknande konfiguration som jag skrev tidigare där Mac faktiskt är snabbare.
 
KGS skrev:
o vad har du då pc´n till? dörrstopp?

Såg en kille i Hamburg som blev så glad när han hittade en ledig p-plats att han kutade iväg o hämtade en PC o ställde i rutan, sen hämtade han bilen för att parkera. Kollade aldrig om han tog bort PC´n innan...

faktum är att det är pc'n jag använder mest.
den är mycket snabbare än den gamla G4'an och framför allt bara MIN.
men G4'an är mysig den med. lite väl långsam bara, trots totalblåsning och nyinstallationer. :eek:/

karln min använder en tjusig ny powerbook (mellanstor skärm). den tar han med sig överallt. fast jag har ännu inte sett att den fått följa med in på toa, dock. ;o)
den förra powerbooken är kasserad sen den bl.a. började tugga på CD-skivorna man stoppade in och skulle bli alldeles för dyr att laga.

i garderoben finns en gammal pc från 96. den skulle jag gladeligen ställa mitt på autobahn om jag kunde.

jag som inte är så datahaj har märkt att det är myyyycket lättare att hitta folk omkring mig som är suveräna på att fixa pc-datorer när dessa krånglar. när macen krånglar står alla som frågetecken och påstår att macar aldrig brukar krångla. *ler*
dock var det, åtminstone förr, enkelt att kasta bort programinställningarna när nåt krånglade, så man kunde börja om igen.

jag gillar apples design när den är smart oxå. jag HATADE puck-musen som var det mest puckade jag sett och det omöjliga minitangentbordet. men jag gillar att det är så lätt att öppna datorn och möblera om. ;o)

jag tyckte mitt trådlösa pc-tangentbord och mus var fräckt för alla snabbkontroller, men jag hatar att jag måst avverka tre trådlösa system på ett år för att dom bara går sönder hela tiden och för att inga längre fungerar så jag måst plocka fram ett übergammalt tangentbord.
eftersom pc'ns trådlösa mus aldrig velat fungera så kör jag bara wacombrädan (vilket blir lite bökigt när man jonglerar med mus och penna om vartannat).
wacombrädans nya drivrutiner till macen var bättre.
jag har aldrig riktigt vant mig vid OSX medans jag snabbt kom in i XP.
jag gillar att macen aldrig (?) sprider ut alla installerade program över hela datorn så man måste leta i nån regedit efter gömt skräp.

jag minns när jag var lärare på ett gymnasium 93-94.
skolan hade kvar dos på de flesta gamla burkar då, samtidigt som medieprogrammet på samma skola stoltserade med nya macar. den bästa hade en stooor hårddisk på hela 1 gig. ;o)
emedans medieprogrammets dyslektiker satt som ett frågetecken framför pc-datorerna så satt han glad och blev värsta superhackern framför macarna.
trist var att macarna var helt öppna för elev-bus.

jag tycker inte att min pc är ful.
dock tycker jag verkligen att utsidan är av underordnat intresse.
 
Senast ändrad:
Vackert skrivet Christel.

Faktiskt.



Fast, jag har alltid undrat varför man skall söka efter dessa småfiler som sprider sig (nästan som virus) i Windows?

Visst, de ligger där men varför vill man komma i kontakt med dem?
 
mipert skrev:
Vackert skrivet Christel.

Faktiskt.



Fast, jag har alltid undrat varför man skall söka efter dessa småfiler som sprider sig (nästan som virus) i Windows?

Visst, de ligger där men varför vill man komma i kontakt med dem?


tack! ;o)

jo, när man får nåt tjafs med tex. programinställningar eller när man installerar nåt program som inte funkar pga. nåt kvarglömt skräp från nåt annat avinstallerat program som stör (jo, det händer. åtminstone mig).
ett inte ovanligt scenario:
nåt program knasar, jag sliter mitt hår, frågar en pc-guru och han (för det är alltid en han) säger -"ta bort det här och det där i regedit".
och det hjälper.

då blir man nästan lite sur.
över att det finns ett så dumt påhitt som regedit.
;o)
 
Estethia skrev:
den förra powerbooken är kasserad sen den bl.a. började tugga på CD-skivorna man stoppade in och skulle bli alldeles för dyr att laga.
En kul anekdot är när jag hade jobbets bärbara iBook hemma, den där modellen som är lite rund, vit/blå plast med bärhantag, den ser ut som ett dasslock, ni vet.
Hade flickbesök, vi satt på balkongen i den varma sommarnatten och drack vin. Hon skulle gå på toaletten. Sen kom hon tillbaka, vi pratade, jag nämnde något om "jobbets laptop" som låg på golvet.
- Va, är det en dator? sa hon.
- Ja...?
- Jag trodde det var en våg, fortsatte hon. Jag var SÅ nära att ställa mig på den, men ville inte ha viktångest ikväll....

Jag höll på att skratta ihäl mig, de gjorde min chef dagen efter också.

jag gillar apples design när den är smart oxå. jag HATADE puck-musen som var det mest puckade jag sett och det omöjliga minitangentbordet.
För att inte tala om att man kopplar in musen på vänster sida på iBooken. Hallå...? De flesta är högerhänta, och Apples mus-sladdar är ju väldigt korta, så det går inte att ha den till höger. Annars är den nya iBooken fin, men med ett par generalmissar.

jag tyckte mitt trådlösa pc-tangentbord och mus var fräckt för alla snabbkontroller, men jag hatar att jag måst avverka tre trådlösa system på ett år för att dom bara går sönder hela tiden
Vilka har du? Jag kör Microsofts trådlösa, både snygga och funkar bra.

jag tycker inte att min pc är ful.
dock tycker jag verkligen att utsidan är av underordnat intresse.
Jag har min dator i vardagsrummet, så för mig är utseendet viktigt. Apple gör fina datorer, problemet är bara att om man gillar operativet har man inget val. Det finns designmedvetna som hatar krom, vad gör man då...?
 
Benchmarks

http://www.digitalvideoediting.com/2002/11_nov/reviews/cw_macvspciii2.htm
http://www.digitalvideoediting.com/2002/07_jul/features/cw_macvspc2.htm
http://www.barefeats.com/pentium4.html
http://www.barefeats.com/g5op.html
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,112749,pg,8,00.asp
http://spl.haxial.com/apple-powermac-G5/
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1274637,00.asp

Det finns väldigt få tester mellan en Athlon 64 / FX-51 och G5. Skulle vara kul om någon kunde hitta några.

Vad gäller programinställningar och Windows-registret är det lite olika. Windows 98/Me är deffinitivt dåligt och något som jag inte ens kommer kommentera. Det finns en anledning till att Microsoft har stoppat support etc för Windows 98 och vill fasa ut Me helt och hållet.

Något som tex kan orsaka problem är program som GAIN eller andra "Adware". En mäng programvara installerar olika versioner av dessa. Det är lätt att få dubletter och där igenom konflikter eftersom programmen ofta inte fungerar när reklam/adware-programmen inte är korrekt installerde. Avinstallerar du programmet som installerade adware-programmet så ligger adware biten kvar och spökar. Det är inte operativsystemets fel, utan tyvärr programmtillverkaren som är elak.
 
Calle S skrev:
En kul anekdot är när jag hade jobbets bärbara iBook hemma, den där modellen som är lite rund, vit/blå plast med bärhantag, den ser ut som ett dasslock, ni vet.
Hade flickbesök, vi satt på balkongen i den varma sommarnatten och drack vin. Hon skulle gå på toaletten. Sen kom hon tillbaka, vi pratade, jag nämnde något om "jobbets laptop" som låg på golvet.
- Va, är det en dator? sa hon.
- Ja...?
- Jag trodde det var en våg, fortsatte hon. Jag var SÅ nära att ställa mig på den, men ville inte ha viktångest ikväll....
Jag höll på att skratta ihäl mig, de gjorde min chef dagen efter också.

hahaha! underbar historia. jag håller med om att dom lätt kunde tas för både dasslock och våg. *lol*

För att inte tala om att man kopplar in musen på vänster sida på iBooken. Hallå...? De flesta är högerhänta, och Apples mus-sladdar är ju väldigt korta, så det går inte att ha den till höger. Annars är den nya iBooken fin, men med ett par generalmissar.

usch fyy. det visste jag inte ens om!
däremot tycker jag ibland att det är puckat att ha muskontakterna på tangentbordet. himla kul när tangentbordet pajar. då står man utan både tangentbord och mus.

Vilka har du? Jag kör Microsofts trådlösa, både snygga och funkar bra.

jag hade HP's. snygga men helt värdelösa. HP är inte så skoj över huvud taget inser jag nu.
nästa pc blir ett bygge och inte enväldigt märkespaket.

Jag har min dator i vardagsrummet, så för mig är utseendet viktigt. Apple gör fina datorer, problemet är bara att om man gillar operativet har man inget val. Det finns designmedvetna som hatar krom, vad gör man då...?

i vardagsrummet finns oftast våran finaste dator när mannen är hemma. hans powerbook. jag gillar den, äpplet på locket lyser så fiiint. ;o)
om man inte gillar krom.. kan man väl köpa en sprayburk med stenfärg och måla om datorn till en stenbumling? det lär förvirra en hel del besökare om inte annat.. ;o)
 
Jag har min dator i vardagsrummet, så för mig är utseendet viktigt. Apple gör fina datorer, problemet är bara att om man gillar operativet har man inget val. Det finns designmedvetna som hatar krom, vad gör man då...?
Enkelt, använd OSX temat i Windows eller i Linux. Gillar man start-baren som OSX har kan man få den också. Både i Windows och i Linux

Windows:
http://www.litestep.com
http://www.lsskins.com/e107_plugins/Theme_Gallery/show.php?103
http://www.customize.org/details/22658
http://www.windowblinds.net/
Många fler...

Linux:
För många att lista. :)

Min poäng är helt enkelt att man kan faktiskt ändra utseende och funktion i Windows. Man behöver inte använda samma som alla andra.
 
Senast ändrad:
andewid skrev:
Min poäng är helt enkelt att man kan faktiskt ändra utseende och funktion i Windows. Man behöver inte använda samma som alla andra.
Jag kör mitt XP i Windows Classic, med svarta lister. Tycker det är rent och snyggt. Ser dessutom lite "proffsigare" ut, lagom med kosmetika och tingeltangel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.