Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dra inte in nintendo 8 bit i kampen, inte lätt att slå den läckraste konsolen genom tiderna, orättvis jämförelse. Diggar förresten Quicksilver, riktigt annorlunda och snygg, om man bortser från ljudet.

Om man vill meka med datorn så blir det ju billigare och lättare med PC men det verkade inte som om trådskaparen hade sådana krav, förmodlogen tvärtom. Han lär bli chockad då han läser igenom alla svar, fast yttrar man orden PC och Mac i samma rubrik får man vara beredd på ordkrig.
 
Mac =RISC - Reduced Instruction Set Computer
Pc =CISC - Complex Instruction Set Computer
Tuvärr är det en gammal skröna i dagens läge, det har inte varit sant på många år.

Dom som bråkar från dom olika sidorna är fanatiker, dom som vet hur det funkar igentligen ser fördelarna med båda systemen. Sen att dom kanske föredrar det ena eller det andra är en annan femma.

Systemet är i första hand ett verktyg, sen fäster vissa mer ögon på design och andra inte. Ren smakfråga, men att säga att något av dom skulle vara bäst/sämst är ingen ide, folk jobbar olika. Det är som Nikon/Canon, Saab/Volvo, Ferrari/Porsche, äpple/päron, loka/ramlösa, osv, osv.

Men en Dual G5 av senaste modell med dubbla skärmar eller en Widescreen cinema display får vilken teknonörd som helst att dreggla, tills han ser priset och får en hjärtattack.
 
KGS skrev:
vem uppgraderar en dator om några år? uppgraderingarna brukar bli dyrare än nyköp.
Har datorer liggande runt om i huset för hundratusentals kronor i nypris utan en tanke på att uppgradera nån av dem. Med stor möda lyckades jag förmå mej att köra några till tippen tillslut, men det är svårt *s*

Har bl a en Mac Portable, nypris 48.000 + moms, upphotad till 4 MB RAM! nån som har nån uppgradering att föreslå?

/kg som väntar på antikvitetsvärde

Jag uppgraderar alltid min dator.. det blir defenetivt billigare än att köpa ny dator hela tiden. Jag väljer de komponenter som är bra och jag har en superdator till samma(eller billigare) pris som en "vanlig" compaq, packard bell.. eller någon av de andra mygeldatorerna med skräddarsydda komponenter för att det ska se bra ut på papper. De funkar bra på kontor men aldrig för bildbehandling, musik eller andra tunga områden.

Sen gissar jag att du menar 4GB minne och inte MB ;)

Om 3-5 år är antagligen dina 48 Kkr förbrukade och du måste lägga ut lika mycket igen för att få likvärdig prestanda. Då har du investerat ca 10-16 Kkr per år på den datorn. Jag lägger ut max 5 Kkr per år och jag är övertygad om att min dator klarar lika mycket som din.

Det kändes lite som om du hoppade på mig :) det är inte meningen att jag ska hoppa tillbaka.. jag ville bara förklara mig.
 
zlice skrev:
Sen gissar jag att du menar 4GB minne och inte MB ;)

Om 3-5 år är antagligen dina 48 Kkr förbrukade
Hehe, du har inte sett en Macintosh Portable hör jag. 13-15 år sedan är en rimligare siffra på när den var förbrukad. Och då räknade man inte ens hårddiskstorlekar i GB, än mindre RAM ;-)
 
zlice skrev:

Sen gissar jag att du menar 4GB minne och inte MB ;)

Om 3-5 år är antagligen dina 48 Kkr förbrukade och du måste lägga ut lika mycket igen för att få likvärdig prestanda. Då har du investerat ca 10-16 Kkr per år på den datorn. Jag lägger ut max 5 Kkr per år och jag är övertygad om att min dator klarar lika mycket som din.

Det kändes lite som om du hoppade på mig :) det är inte meningen att jag ska hoppa tillbaka.. jag ville bara förklara mig.

Nä jag menar verkligen 4 MB (2 MB var standard, ytterligare 2 kostade runt nio tusen på den tiden)... den är från 1989... hårddisken är på 40 MB... och det den kostade är för längesedan pengar som gått upp i rök.

Och nä, jag hoppar inte på dej *s* kör själv en bärbar Mac som jag en gång i tiden kunde ha givit en högerarm (nåja, tumme) för men idag, tja... den gör sitt jobb o den är fortfarande lite sexig om än bedagad, fast nog är det dags att byta snart känns det som. Och jag har graderat upp den, bytt hårddisk o byggt ut RAM, men för övrigt finns det inte mycket man kan göra med en sån tingest.

Nypris var nog runt 50 lax inkl moms på den med en gång i tiden, men numera ligger jag i kölvattnet o köper dem när de är ett par år gamla för en tredjedel av nypris, max...

I hyllan ligger ett par föregångare till den nuvarande, o ytterligare ett par körde jag till tippen... datorer är förgängliga...

/kg som slagit av på takten i datorbyteskarusellen
 

Bilagor

  • lombard.gif
    lombard.gif
    2.5 KB · Visningar: 264
Kuriosa

16 MHz processor, 6 kg tung, svartvit skärm, på knappa 10" (lite senare kom en lyxversion med bakgrundsbelysning) ett blyackumulatorbatteri som höll för 8-10 timmars användning, det har ingen slagit än idag... skärmen fungerade utmärkt i direkt solljus. Gick även att köpa utan hårddisk, det fanns ju disketter för tusan...
Hade man riktigt gott om pengar kunde man bygga ut den till svindlande 9 MB RAM!

Ser jag en liten tår i ögat på Jim där?
 

Bilagor

  • macportable.jpg
    macportable.jpg
    6.5 KB · Visningar: 258
Jag vill också vara med i diskussionen. Jag är en riktig inbiten Mac-anhängare. Håller just på och köper en PC bara för att jag inte har råd att köpa en ny G5. Om man ska snacka design på Mac...
 

Bilagor

  • indexphoto01.jpg
    indexphoto01.jpg
    13.9 KB · Visningar: 253
PerFogelberg skrev:
...Om man ska snacka design på Mac...

Vet inte vad som tar åt mig, blandar mig aldrig i sådana här vs-diskussioner annars.

Per, det är den typ av design jag inte gillar.
Jag tycker de grå standardkontorsburkarna är osexiga men det gör inte att jag tänder på Appledesignen.
Jag gillar inte plastutseendet med den opratiska skärmen som har en del designmissar.

Minns ni hockeypucken (eller var det jo-jon den kallades?) och det lilla minitangentbordet med svarta tangenter som gjorde att jag kände mig som en skogshuggare.
 
nä jag har inte sett en sån.. bra gissat :)

nu är jag lugn.. brusade upp lite.. sorry :)
 
mipert skrev:
Minns ni hockeypucken (eller var det jo-jon den kallades?) och det lilla minitangentbordet med svarta tangenter som gjorde att jag kände mig som en skogshuggare.

Jag tycker inte att musarna som de skickar med nuförtiden håller speciellt hög klass heller. Design skall inte komma före ergonomi och användbarhet. I och med att Apple skryter så om kvaliteten borde väl det även gälla kringutrustningen.
 
Jag håller med alla Mac användare det finns inga snygga Pc-lådor :)
 

Bilagor

  • alien.jpg
    alien.jpg
    18.7 KB · Visningar: 203
ha ha ha en sån där (tobias bild) hade vi i husvagnen i somras... med nåt kemiskt i botten... nu var du bra elak *S*
 
Kontorsbeige

Apple kunde också göra fula burkar. Det här är den första mac jag använde, Macintosh FX. En riktig värsting. Såg den första gången på Tekniska Mässan 1990. 40 MHz processor och 64 MB RAM. Den kunde även ta 1.44 MB disketter. Det var enorm prestanda då.
 

Bilagor

  • mac2_2x.jpg
    mac2_2x.jpg
    14.9 KB · Visningar: 197
KGS skrev:
Med stor möda lyckades jag förmå mej att köra några till tippen tillslut, men det är svårt *s*
Jag tror inte det finns nån svensk motsvarighet till detta projektet, kanske nåt för dig att grunda i svensk version? Så du slipper köra till tippen. Och ett museum i Hallstahammar också kanske;) Gamla prylar är alltid roligare om de fyller andra funktioner än att ta plats i förrådet..
 
Re: Kontorsbeige

PerFogelberg skrev:
Apple kunde också göra fula burkar. Det här är den första mac jag använde, Macintosh FX. En riktig värsting. Såg den första gången på Tekniska Mässan 1990. 40 MHz processor och 64 MB RAM. Den kunde även ta 1.44 MB disketter. Det var enorm prestanda då.
Fruktansvärd...! Men nu gör Apple otroligt snygga burkar.
 
Det är totalt meningslöst att diskutera design och visa bilder på den urkigare lådan efter den andra. Vi gillar bara Macstyle ändå. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.