Advertisement

Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
MacOS X ligger steget eller två före Win XP. Av den anledningen har jag Mac. Dessutom följer det med väldigt bra programvaror med Macen.

Satsa på Mac, du lär inte ångra dig. Såvida du inte är spelfantast.

Edit: Uptime idag, 31 dagar.
 
mipert skrev:
Men att Mac är mer intuitivt att jobba med har jag aldrig förstått.

Så, vari består det ”trevliga”?
Jag skrev att det var trevligare så jag känner mig lite manad att svara. I mitt fall handlar det inte om designen på burken (även fast den faktiskt är snyggare än alla PC.) Framförallt så anser jag att windows är ett besvärligare och underligt byggt system. I windows måste man klicka runt en massa onödiga vägar och köra defrag, scandisk mellan varven. Man är betydligt mer i riskzon för virus också. Jag gillar inte windows. Både Classic och osx anser jag är mer lättarbetat och därmed trevligare. Sedan att mac vinner med hästlängder vad gäller utseende är inte det viktigaste, men visst är det också trevligt..
 
Asson skrev:


Edit: Uptime idag, 31 dagar.

har tvingats till omstart två gånger sen semestern, dvs i augusti 2003, sen har jag startat om ändå vid installationer o uppgraderingar då o då, men två gånger har OS X totalhängt sej sen i augusti... 10.2.8...

Virus? vad e det?
 
Ja, det är trevligt med de nya OSen, både XP och X.

Man saknar inte det gamla DOOIINNGGG-ljudet från Sydsvenskans Macar direkt.
 
Björn Jansson skrev:


Att MacosX är härligt ljust och ganska diskret i jämförlese med Windows XP ursäkta ordvalet vidriga störande blågröna grundsetup av utseendet säger väl lite om de olika företagens fingertoppskänsla.

Givetvis går det att ändra i XP! kör själv ett mycket luftigt och ljust gränssnitt.

Min poäng är att jag för min del inte länge är beredd att betala den stora merkostnad det faktiskt är att köpa mac. Sen får den vara hur snygg som helst. Alla PC-burkar är inte grå som någon skrev! Datorn är ett redskap för att bl a hantera bilder (vi är ju på fotosidan!). För mig spelar utseendet faktisk liten roll.

Trodde inte för ett år sedan att jag skulle försvara windowssidan, men nu är man där! Precis som mipert skriver handlar det mycket om vad man är van vid. Jag har inte haft svårt att gå över till windows XP och det har varit ett stabilt system och inte "hängt" sig (ännu!).
 
Jösses, nu låter jag som en Winanhängare.
Det är jag inte, jag tycker det är pest med grundinställningen att allting skall sparas i my documents, att skärmbakgrunden är så ful i standardutförandet och en del andra saker.

Men, för det dagliga arbetet tycker jag lika illa om båda systemen.
Det jag avskyr mest är ljudet från den gamla skorven jag jobbar med, det snurrar och viner så byggjobbarna (som lyxrenoverar lägenheten ovan) kommer ner och ber mig dämpa mig annars...


Det som stör mig i det eviga kriget (låter som en bra filmtitel) mellan OSen är när fotografer säger att det går inte att färghantera/bildbehandla osv. i PC.

När man frågar om deras referens mellan de olika systemen visar det sig att de jobbade med en PC -96 när de satt på arbetsförmedlingen och skrev en platsansökan!

Senast i höstas pratade jag med en framstående fotograf som tidigare utbildade i Photoshop på Högskolan för Foto... och han sade att ”PC är skit för färghantering, det fungerar inte”.
Jag böjde tyst på nacken och insåg att alla de filer som jag trodde blev bra i tryck från min PC inte alls var bra. Jag hade lurat mig själv.
Och alla som jag utbildat i Färghantering för PC, sådana som Eriksson, IKEA katalog services, Semcon med flera.

edit Nu går jag snart och söker hjälp för mitt felstavande i datorn.
 
Nu har ju detta urartat till en extrem Mac vs PC tråd, men detta ämne är ju alltid lika kontroversiellt.

Jag vet inte vad ni har för miljöer på arbetsplatser resp hem men det är en väldigt massa prat om att utseendet inte räknas bla bla bla. Men det gör det väl visst. Inte är det kul att sitta på en träplanka i ett äggult rum utan möbler eller hemska möbler och arbeta. Miljön är viktigt och att förneka betydelsen av design är ogenomtänkt.
Att vistas i en miljö man trivs i med egenvalda möbler, tapeter osv har en stor betydelse för trivseln. Detta gäller även datormiljön och dess funktion. Som grafisk designer så inser man vikten av god form och funktion, det är inget man kan förneka.

Att sedan XP går att ändra teman i m.m. vet jag, men hade microsoft lite känsla bakom spakarna hade de väl valt ett vackert tema som grund, inte en lekiskaskad av färger. Det handlar här om fingertoppskänsla. De flesta verkar till på köpet använda sig av standard inställningen.

Jobbade nydligen med PC under en 6 månaders period, det är helt okej, det funkar, liksom att skolans trästolar går bra att sitta på, men där stannar det.
 
Oscar skrev:
Skillnaden är ju allt som oftast att PC inte är formgivna alls. Dom grå burkarna ser exakt likadana ut nu som för tio år sedan. Detta medan Mac kommer med nya innovativa designer hela tiden.

Själv har jag PC och vill helst av allt att den skall stå i en garderob där den inte syns (och hörs).

Men en PC behöver inte alls se tråkig ut, det finns mängder med snygga och fräcka lådor. Titta här! Och här!
/AnnaKarinOch här!
 
AnnaKarin skrev:
Men en PC behöver inte alls se tråkig ut, det finns mängder med snygga och fräcka lådor. Titta här! =2&visa=1&visa=1]Och här!
/AnnaKarin

Inte för att verka elak nu men du har väl satt på dig glasögonen, för det jag såg på din länk var långt ifrån snygga och fräcka datorer, snarare liknande de min He-man borg jag hade som barn, tyckte iof den var grymt cool på den tiden.

ta en titt på apple.se innan designtävlingen mellan PC och Mac går igång på allvar :)
 
AnnaKarin skrev:
Men en PC behöver inte alls se tråkig ut, det finns mängder med snygga och fräcka lådor.

Att plocka in en PC i en snygg låda är som att servera varmkorv med bearnaissås, korvsmaken känns ändå!
 
Pajkastning!!!

KG, med all respekt, om du använder pulverbearnaissås för att dölja smaken på råvarorna kan jag föreslå Annas kokbok.

;-)
 
lotelo skrev:
...och försök hitta en PC som slår dem i utseende..

Pajkastning!!!

Jag är ledsen Lotta, jag tycker de är lika fula som min grå standardburk.

Faktiskt, det har ingenting med OS att göra, jag gillar bara inte allt som Apple gör. G5 är snygg dock med sitt nätgaller.
 
Björn Jansson skrev:
Inte för att verka elak nu men du har väl satt på dig glasögonen, för det jag såg på din länk var långt ifrån snygga och fräcka datorer, snarare liknande de min He-man borg jag hade som barn, tyckte iof den var grymt cool på den tiden.

ta en titt på apple.se innan designtävlingen mellan PC och Mac går igång på allvar :)


Mycket trist att inte kunna lägga ut en länk till bl a några lådor i aluminium-finish. Att det sedan på samma sidor råkar finnas en del färgglada exemplar också...

Om du inte ville verka elak så hade du inte behövt skriva inlägget utan hade kunnat accepterat att alla inte har samma smak.

Nä, jag drar mig ur tråden här och nu.

/AnnaKarin

Edit: Det enda jag sa i mitt första inlägg var faktiskt att en PC inte behöver se tråkig ut.
 
Senast ändrad:
Sorry Anna Karin, det var nog lite dumt skrivet, jag tar tillbaks det, kollade inte ens igenom alla chassinen på sidan. Ta det inte personligt, det var inte personligt menat även om det kanske framstod som det, mitt fel. Anledningen till min drastiska generalisering är att jag inte sett en snygg PC förutom de där små Shuttle lådorna som är rätt okej.
 
lotelo skrev:
Smaken är olika. Jag gillade dem inte. Kolla de här och försök hitta en PC som slår dem i utseende..

Mmm, iMac... *ler* Har en 15-tummare själv, men funderar skarpt på att skaffa en i 20-tum widescreen. Men jag väntar nog på att iMacen kommer med G5-processor, troligast i augusti/september i år. *ler saligt*

//Joseph - som jobbat med mac professionellt sedan 1992.
 
Björn Jansson skrev:
Sorry Anna Karin, det var nog lite dumt skrivet, jag tar tillbaks det, kollade inte ens igenom alla chassinen på sidan. Ta det inte personligt, det var inte personligt menat även om det kanske framstod som det, mitt fel. Anledningen till min drastiska generalisering är att jag inte sett en snygg PC förutom de där små Shuttle lådorna som är rätt okej.

Du är förlåten.

/AnnaKarin

Ps. Jag råkar ha en Shuttle hemma på skrivbordet. De är ganska ok, men små invändigt och inte riktigt så ljudlösa som reklamen säger, fast tystare än en standard-Pc.
 
Björn Jansson skrev:
Inte för att verka elak nu men du har väl satt på dig glasögonen, för det jag såg på din länk var långt ifrån snygga och fräcka datorer, snarare liknande de min He-man borg jag hade som barn, tyckte iof den var grymt cool på den tiden.

ta en titt på apple.se innan designtävlingen mellan PC och Mac går igång på allvar :)

Det finns givetvis en massa snygga chassin för all smaker. Från små tysta till stora tunga.
Men vad är designen värd??
För mig är det mycket värt att jag kan välja vilken kringutrustning jag vill, uppgradera hur jag vill. Samt inte minst det viktigaste, tillgången till programvaror.

Man brukar ju säga att om man inte vill mer än
att använda sin dator, så välj Mac. Vill du göra vad du vill med din dator, välj PC.
Men kanske är det allra viktigaste att!!
Mac-användare saknar humor, vilket följande länk visar.
http://www.overclockers.com/tips1133/
 
mipert skrev:
Faktiskt, det har ingenting med OS att göra, jag gillar bara inte allt som Apple gör. G5 är snygg dock med sitt nätgaller.

Har precis fått en sådan :), enligt mig den första stationära Macen med stil sen Macintosh +. Nintendo 8-bitar är snyggare än alla efterföljarna tillsammans. Sen vill jag bara påpeka att datorn för mig inte är en prydnadssak, det är ett arbetsredskap. Inte fn vill jag se en Hasselblad i rosa med dalmartinerprickar på. Bilderna blir inte bättre, och det blir inte roligare att fota för det.

Det jag inte gillar med Apples datorer är att det är så fruktansvärt mycket krångligare att få exakt de komponenter man vill ha i burken.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.