Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Speciellt såna Macar! tur jag har ett par stycken av den modellen i förrådet annars hade jag gått upp i limningen. Gosh vad vackra de är... Jag hinner starta min gamla Macplus, skriva ett par rader o printa ut dem innan dotterns PC räknat igenom sitt RAM-minne eller vad den nu sysslar med vid uppstart... 7,68 MHz mot 2,4 GHz, 19 år av utveckling... till ingen nytta ;-)

Men en sak är PC mycket snabbare på. Att suga åt sej virus. 10 minuter efter att jag installerat dotterns nya PC var den smittad av Blaster o vi hade bara hunnit kolla aftonbladet och telias startsida! Imponerad.

/kg som just kom på att Mac fyllde 20 år den 24 januari i år... hmmm...
 
KGS skrev:
Men en sak är PC mycket snabbare på. Att suga åt sej virus. 10 minuter efter att jag installerat dotterns nya PC var den smittad av Blaster o vi hade bara hunnit kolla aftonbladet och telias startsida! Imponerad.
Imponerande. Lyckas man med den bragden borde man förbjudas att använda en dator med mer än en musknapp... ;)
 
Biber skrev:
Imponerande. Lyckas man med den bragden borde man förbjudas att använda en dator med mer än en musknapp... ;)

Jag är också imponerad av en sådan sak.

Jag har aldrig drabbats av virus. I Win alltså, visserligen tillbringar jag inte dagarna med att öppna okänd mejl och ladda ned spel och crackade program men någon gång borde jag, enligt vad alla säger, ha drabbats av virus.

Däremot slog jag nästan ut en del av nätverket på Sydsvenskan när jag jobbade där för sex år sedan.
Jag laddade ned någonting i programväg och helt plötsligt (efter en liten stund) började det flimra och darra på skärmen. Och inte bara på min dator, andra råkade också ut för det.
Vi kan väl säga att systemansvarig inte var jätteglad.
 
Tja, startade maskinen med Win XP Pro, surfade loss för att se att jag installerat rätt... o det hade jag ju... sen fick jag höra att man alltid måste täppa till säkerhetshålen först när man köper en ny dator... innan man surfar ut på nätet ska man surfa ut på nätet o hämta de senaste patcharna...

/kg som hade nvirB i macen 1988 o aldrig sett ett virus sen dess
 
KGS skrev:
Tja, startade maskinen med Win XP Pro, surfade loss för att se att jag installerat rätt... o det hade jag ju... sen fick jag höra att man alltid måste täppa till säkerhetshålen först när man köper en ny dator... innan man surfar ut på nätet ska man surfa ut på nätet o hämta de senaste patcharna...

/kg som hade nvirB i macen 1988 o aldrig sett ett virus sen dess
Kul att du avsiktligen försöker få det att låta dumt att "surfa ut på nätet" för att patcha. Verkar som att du har rätt förutfattade meningar om det här.

Intressant iaf, du har fått lika många virus (ett) som mig på ungefär samma tid. Jag fick junkie boot på en diskett från en kompis när jag gick i ettan eller tvåan på lågstadet. Och mipert hade aldrig fått något virus. Var inte att få virus något som PC var mycket bättre på? :)
 
Senast ändrad:
Alltså, lätt att säga att man inte får virus på MacOS... Jag hade iaf virus på en bärbara Mac som jag lånade.

MacOS X är en annan sak. Det är ju inte alls samma MacOS som 9. Det är helt nytt OS baserat på teknologi och idéer från Unix/Linux/BSD.

Visst.MacOS X är bra - men förväxla inte med det gamla MacOS. Lika lite som man ska förväxla Windows XP med Windows 95. Tyvärr är ju de flest a Mac-människors" erfarenheter med gamla versioner av Windows och likaså tvärtom.

G5 processorn är helt klart bra. Men det betyder inte "bäst", lika lite som Athlon 64/FX. Det är en smaksak och beror på den specifika applikation man vill köra. I vissa tester vinner ena konfigurationen och i andra tester den andra.

Men så är det ju alltid. Även om man bara ska välja mellan PC och PC.

Ännu har jag inte sätt några 64bits test alls där man kan gämföra G5 och Athlon 64/FX.
 
Senast ändrad:
andewid skrev:
MacOS X är en annan sak. Det är ju inte alls samma MacOS som 9

och? OS 7 var inte samma som OS 6... och OS 5 med multifinder var inte samma som OS 4, OS 3 kunde lägga mappar i mappar... (det här var långt före Windows så garva lagom)


/kg som kört samtliga versioner av Mac OS
 
Björn Jansson skrev:
Att Macanvändare saknar humor det är den enda stora nackdelen med Mac. Annars så är det mesta bra.

Kanske för att dom bitit i det sura ÄPPLET :)

Lustigt för när man läser Mac tidningarna så klagar folk lika mycket på sina burkar som dom gör som använder PC.

Mac/PC Nikon/Canon Never ending story
/GF
 
Biber skrev:
Var inte att få virus något som PC var mycket bättre på? :)

Jo det enda, men det finns säkert defekta PC´s också ;-)

Varje gång det trummas ut en virusvarning i press o TV så brukar man nämna att det bara gäller dem som kör Microsofts operativsystem.

Jag vet inte om jag var särskilt ironisk. Det som hände hände. Maskinen hade aldrig varit ansluten till nätet. Det gick bra i tio minuter, kanske en kvart, sen kom ett meddelande om att datorn skulle stängas av osv... trist men sant.
 
KGS skrev:
och? OS 7 var inte samma som OS 6... och OS 5 med multifinder var inte samma som OS 4, OS 3 kunde lägga mappar i mappar... (det här var långt före Windows så garva lagom)

/kg som kört samtliga versioner av Mac OS
Ja och nej. Det enda som är samma i MacOS X och MaOS 9 är namnet! medans MacOS 9 var vidareutveckling av tidigare versioner.

Men om man nu ska gämföra så använd inte gamla versioner. De är helt ovesentliga.

Att ha fördomar redan innan ger dock inte ett seriöst intryck...
 
forry4U skrev:
Lustigt för när man läser Mac tidningarna så klagar folk lika mycket på sina burkar som dom gör som använder PC

Klart vi gör, människan blir aldrig nöjd ;-) å andra sidan är Apple sällan eller aldrig det bästa företaget när det gäller att erkänna fel eller rätta till dem.

Det har funnits dåliga macar också, inte tu tal om det. Macar som varit behäftade med fabrikationsfel som gjort dem nästan oanvändbara. Fel som varit kända i hela världen allt medan Apple tjurigt förnekat all kännedom om felen för att helt plötsligt presentera ett åtgärdsprogram...

Det finns en absurd period i Apples produkthistoria som vi helst vill glömma. Det producerades massor av nästan identiska modeller. En 7200 var skräp medan en 7300 var rena fyndet. En 7500 var inte alls lika bra medan en 8600 var drömmen för musiker som å andra sidan inte kunde sova om de råkade köpa en 8200 istället... alla modeller aktuella samtidigt. Det fanns t o m två som hette 5300, en stationär o en bärbar... snacka om förvirring när man diskuterade tillbehör, minnen och hårddiskar.

/kg som vet att även äpplen har fläckar
 
andewid skrev:
Ja och nej. Det enda som är samma i MacOS X och MaOS 9 är namnet! medans MacOS 9 var vidareutveckling av tidigare versioner.

Men om man nu ska gämföra så använd inte gamla versioner. De är helt ovesentliga.

Att ha fördomar redan innan ger dock inte ett seriöst intryck...

Nåja, det är väl inte riktigt det enda även om det är rätt stor skillnad mellan nian o X, jag väntade rätt länge med att gå över, men det berodde mest på att programmen kom lite varteftersom och .0 system sällan är en bra investering. Nians sista versioner är ruggigt stabila konstruktioner. Tian är ännu stabilare från 10.2 o framåt...

Vad ska man jämföra med om inte tidigare versioner? Kommande??

Fördomar? vem? jag? petit moi¿?
 
KGS skrev:
Jo det enda, men det finns säkert defekta PC´s också ;-)

Varje gång det trummas ut en virusvarning i press o TV så brukar man nämna att det bara gäller dem som kör Microsofts operativsystem.
Och att det gäller okunniga användare. Att användaren inte är kunnig om sin dator är knappas OS fel. De flesta virus som cirkulerar, tex alla mailvirus beror till största del på användarfel och inte fel i OS.

Visst, det finns säkerhetshål. Ungefär alla av dom täpps till om man aktiverar den inbyggda brandväggen i Windows XP. Resten av virusen är mailvirus som är 100% användarfel idag, så vida de inte har nån gammal version av mailprogram som exekverar bifogade filer av sig självt.
 
jo jo, det förstås, men nu var det ett par olika Macversioner som var på tapeten... och XP rullar dåligt i Mac
 
KGS skrev:
jo jo, det förstås, men nu var det ett par olika Macversioner som var på tapeten... och XP rullar dåligt i Mac
Trode vi gämförde PC mot Mac? Och du måste varea riktigt ***** om du tror att jag menade att Windows XP skulle rulla på en Mac.
 
andewid skrev:
De flesta virus som cirkulerar, tex alla mailvirus beror till största del på användarfel

Åh fan, då har jag missuppfattat det hela, jag trodde det var illvilliga "hackers" som skapade virus för att förstöra o sabotera...
 
andewid skrev:
Trode vi gämförde PC mot Mac? Och du måste varea riktigt ***** om du tror att jag menade att Windows XP skulle rulla på en Mac.

Mitt svar, det med jämförelserna, var ett svar på påståendet att Mac OS X o Mac OS 9 var så totalt olika. Det var därför jag tog upp lite utvecklingshistoria om just Mac.

Windows har, som bekant, inte en lika lång historia eftersom det är en dålig kopia som (förstås) kom långt senare...
 
KGS skrev:
Åh fan, då har jag missuppfattat det hela, jag trodde det var illvilliga "hackers" som skapade virus för att förstöra o sabotera...
Förvisso virusskaparna. Men det är pga av det jag sa som spridningen är vad den är.
Windows har, som bekant, inte en lika lång historia eftersom det är en dålig kopia som (förstås) kom långt senare...
Kan inte påstå att Windows XP är en dålig "kopia".Tidiga versioner av Windows var inte så super kanske. Det är inte de vi kör idag.
 
Dags för en anekdot.

Jag var på Adobeseminarium för ett år sedan och reagerade på två kommentarer från killarna på scen.

En ICC-profil skulle installeras i Win 2000. Den fungerade inte när färghanteringen skulle dra igång. Det visade sig vara en Mac-anpassad profil.
Kommentar: ”typiskt PC att inte kunna läsa en ”riktig” profil”.

Sedan skulle en bild öppnas i Macen. Bilden var sparad i PCn och den gick (ovanligt nog) inte att öppna.
Kommentar: ”så går det när bilderna kommer från en leksaksdator”.

Och alla i aulan skrattade och tänkte, ja typiskt PC.

Utom jag som blev lite trött. Visserligen var det lite på skämt men samtidigt var det ganska typiska kommentarer.
Fortfarande stöter jag på säkra uttalanden från Macanvändare om att färghantering i PC fungerar inte och det är som när folk säger att Sverige har mest självmord i världen.

Så, jag tycker alltså att Win är bättre än Apple?
Inte sedan OSX kom.
Hade jag haft cash hade jag funderat allvarligt på G5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.