** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
En tankeställare är kanske attt Pixar har bytt till Intel Xeon/Linux för sin serverfarm. Pixar och Apple har samma VD - Steve Jobs: http://news.com.com/2100-1001-983898.html

Industrial Light and Magic har också bytt till Intel+AMD/Linux: http://news.com.com/2100-1001-945310.html?tag=nl

Dreamworks är inte sämre och kör också Linux: http://news.com.com/2100-1001-825967.html?tag=nl

http://welcome.hp.com/country/us/en/msg/corp/htmldreamworks.html

Discreet med sitt 3DStudio MAX används under Windows, lixom Alias WaveFront Maya under Windows och Linux.

Var tog Mac vägen?

Senast ändrad:
andewid skrev:
En tankeställare är kanske attt Pixar har bytt till Intel Xeon/Linux för sin serverfarm. Pixar och Apple har samma VD - Steve Jobs: http://news.com.com/2100-1001-983898.html

Industrial Light and Magic har också bytt till Intel+AMD/Linux: http://news.com.com/2100-1001-945310.html?tag=nl

Dreamworks är inte sämre och kör också Linux: http://news.com.com/2100-1001-825967.html?tag=nl

http://welcome.hp.com/country/us/en/msg/corp/htmldreamworks.html

Discreet med sitt 3DStudio MAX används under Windows, lixom Alias WaveFront Maya under Windows och Linux.

Var tog Mac vägen?

Inget av ovanstående företag har använt Mac tidigare, så att de byter platform är väl inget konstigt. Pixar går från Sun till Intel med Linux. Det kan ju vara så att de program de använder inte ännu finns till Mac-platformen.

Tillägg;
Eller att de nu går från mycket dyra och kostsamma stordatorer till mycket billigare "arbets och servrar".. Inte heller det konstigt, de vill ju få så mycket datakraft/pris som möjligt..

Senast ändrad:
jackt skrev:
Inget av ovanstående företag har använt Mac tidigare, så att de byter platform är väl inget konstigt. Pixar går från Sun till Intel med Linux. Det kan ju vara så att de program de använder inte ännu finns till Mac-platformen.

Tillägg;
Eller att de nu går från mycket dyra och kostsamma stordatorer till mycket billigare "arbets och servrar".. Inte heller det konstigt, de vill ju få så mycket datakraft/pris som möjligt..
Ja, men var inte Mac snabbast och mest lämpligt för grafikproduktion av olika slag? Det är ju viktigt att prestandan är hög.

Att programvaran inte finns gäller inte då tex HP och Dreamworks utvecklade nya program och verktyg för att kunna gå över till Linux.

Sen ska jag tillägga att Linux fungerar på På PowerPC processorer (tex Mac G4/G5). Men de väljer Intel/AMD baserade maskiner istället då det är snabbare och billigare.

"...de vill ju få så mycket datakraft/pris som möjligt.."

Precis. Mac kan helt enkelt inte ge tillräckligt med datorkraft eftersom Intel/AMD maskiner är så pass mycket billigare att man kan köpa betydligt mer och därför få mycket bättre prestanda.

Senast ändrad:
Prestandan ÄR hög på en Mac G5, om inte annat kan man ju titta in det cluster som byggdes i USA med hjälp av G5:eek:r.

Vi vet ju inte på vilka grunder dessa företag har valt att köra Intel? Det jag tycker är intressantare är att de valt Linux och inte ett Microsoft alternativ..

Har för mig att Linux helt nyligen (eller om det kommer snart) till G5. Så det kan vara en orsak till att de valt Intel/Linux.

"pris/prestanda" var en jämförelse mellan stordatorer och PC/Mac.

Men visst, bygger du ihop din PC från "databutiken på hörnet" så blir den billigare än en Mac. Det är vad som kallas konkurens. Och jag skulle gärna se macarna något billigare.
Man vill väl alltid att allt kan bli så billigt som möjligt, skulle gärna köpa en Canon EOS 10D för 9995:-, men det lär inte ske så länge Canon har "monopol" på att tillverka den. Men det är en bra produkt och mycket användarvänlig så den säljer endå!

Senast ändrad:
Linux har funnits länge (många år) till PowerPC processorerna. Finns tom till gamla hederliga Amiga :).

Det är inte bara "datorbutiken runt hörnet" som finns, utan Dell, HP, IBM, mfl som säljer kompletta lösningar med support, certifiering mm.

Vi borde kunna anta att de väljer Intel/AMD före Mac pga att de helt enkelt får mer för pengarna. Företag har ju trots allt en budjet att hålla, även om det i dessa fall säkert rör sig om miljoner med dollar.

Jag sa aldrig att Mac var dåligt. G5 är snabb. Men det går att få mycket mer för pengarna oavsett om man är ett stort företag eller en hemanvändare.

Visst har linux funnits till macen länge, helt rätt. Men rätt nyligen kom det till G5:an har jag för mig.

Visst kan det vara av den orsaken till att de byter, men det är bara gissningar från vår sida. Det kan ju varit en riktig "kohandel" mellan dessa företag om vilka som skall få sälja. Jag tror nog att Sun är rätt "pissed-off" också. Det är en rätt stor prestigeförlust för dem. Och tydligen så "vann" inte heller Apple den fajten, men de har säkert vunnit andra. Också det en del av den så kallade "marknaden"..

Jag är nöjd med mitt val av dator, och jag antar att du och alla andra är nöjd med sitt. På samma sätt som vi valt olika kameramärken kanske? Det ena tilltalar en mer än det andra. Jag personligen har inte "bråttom" när jag sitter framför datorn, så därför var det andra saker som avgjorde mitt val. Utseendet på datorn, som många sagt tidigare. Det grafiska gränssnittet (skrivbordet). De tekniska inovationerna.

Men som frågan var ställd först, så tycker jag man skall pröva sig fram, mhz:en har inte den stora betydelsen som många vill framhävda (från båda håll). Jag tycker handhavandet har en så mycket större del av arbetet. Testa sig fram, så kommer man nog till ett bra val. Och jag hoppas givetvis att denna person skall se det "braiga" med Apple´s Macar. Men väljer den personen en Win/Linux lösning, så hoppas jag det kommer vara nöjdsamt också.

Jag skulle gärna köpa en Mac själv. Inte minst för webdesign då det är viktigt att se hur websidor ser ut på olika platformar. Det får dock bli när ekonomin är bättre =/.

Yann Arthus-Bertrand nämner iof inget på Apples websida som är något speciellt för Mac eller inte går nån annan stans.

Appropå innovation. Det står på Apples websida att G5 moderkorten använder Hyper-Transport. Det är något som AMD uppfann för Athlon processorerna.

"Med en hastighet på 64 bitar och en arkitektur med hög bandbredd, minskar denna banbrytande nya dator de begränsningar och flaskhalsar som en vanlig PC har."

Tyvärr så har inte Apples marknadsavdelning nån som helst aning om vad de pratar om.

Det är lätt att racka ner på saker och ting exempelvis Apples marknadsavdelning, men deras uppgift är inte att hålla koll på tekniska uppfinningar, deras uppgift är att kränga macar, förmodligen till mer eller mindre tekniskt okunniga personer som inte kan bilda sig en egen uppfattning själva angående tekniska för och nackdelar med olika system.

Vad jag ville visa är att man ska ta all reklam med stor nypa salt. Tänk på att många rykten om vad som är bättre och sämre inte behöver ha någon sanning i sig.

Det är inte för inte som Jobs har blivit känd för att ha ett RDF runt sig och sin marknadsföringsavdelning. ;)

RDF == Reality Distorsion Field

Sannt. Men Jag ser inget datum i "Windows XP" Kanske är det så att Mac-användare kommer ihåg PCs från 80-talet? ;)

Floppy? Mjae, har inte en sån. (iof har jag en LS-120 nån stans). iTunes :) Tja. den finns till Windows också. Lixom hela MacOS looken och funktionen med menyer och skrivbord via någon av de många skrivbords/fönsterhanterarna som finns (tex LiteStep).

andewid skrev:
Precis. Vad du menar är att en PC kan av principskäl inte vara snygg.Men för att återgå till Mac vs. PC och hastighet så kan faktiskt Apple inte komma med speciellt mycket - även om man räknar bort att Apple tar ut 2-3ggr högre pris för SAMMA komponenter som vilken pc-datorhandlare gör. Gå bara in på Apple.com, och välj och vraka. Tex att få 512MB DDR minne på 333MHz kostar 1500-2000kr. Samma minne kostar runt 700kr i PC-världen.

Mac för 30000kr (www.apple.com):
PC för 30000kr (www.mycom.se):
Vilken tror ni är snabbast? En enkel Athlon FX-51 slår en Dual G5 i de flesta fall, även i Photoshop.

.

Det finns ingen som köper minne hos applestore. Vad det kostar där är skit samma.

Asson skrev:
Det finns ingen som köper minne hos applestore. Vad det kostar där är skit samma.

Nä, nuförtiden är det samma minnen som i PC så varför köpa där? har för mej att "originalminnen" till "märkes PC" är/var rätt dyra också...

/kg som tvivlar på att nån PC slår nån Mac överhuvudtaget

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar