Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
andewid skrev:
Förvisso virusskaparna. Men det är pga av det jag sa som spridningen är vad den är.Kan inte påstå att Windows XP är en dålig "kopia".Tidiga versioner av Windows var inte så super kanske. Det är inte de vi kör idag.

Vad är det du försöker säga här Anders??
Vad är det du vill säga oss som har använt Mac i flera år och även sitter i XP-miljö?

Vad är problemet?
Är Mac för dyrt/prestanda?
Har Mac virus och är den buggig?
Funkar den dåligt för kreativt arbete?
Är den inte snabb nog för foto/video/musik?
Är den ful?

Fortfarande vill jag absolut rekommendera Mac och osx som det bästa alternativet till kreativt skapande.

mvh: Niclas
 
PIC-ke skrev:
Vad är det du försöker säga här Anders??
Vad är det du vill säga oss som har använt Mac i flera år och även sitter i XP-miljö?

Vad är problemet?
Är Mac för dyrt/prestanda?
Har Mac virus och är den buggig?
Funkar den dåligt för kreativt arbete?
Är den inte snabb nog för foto/video/musik?
Är den ful?

Fortfarande vill jag absolut rekommendera Mac och osx som det bästa alternativet till kreativt skapande.

mvh: Niclas
Vi pratade i huvudasak om prestanda. Och om prestanda är viktigt för kreativt skapande så är det inte alls säkert att Mac är bättre. Men är man en nybörjare så är kanske Mac ett lättare alternativ. Det är dock olika frågor.

Vilka saker är det som man kan göra i en Mac som inte går att göra i tex Windows XP eller Linux?
 
man kan göra det mesta helt utan operativ om man har en bra processor o oändligt med tid... så det är klart att man kan klara sej med Windows också, till nöds...

/kg som kör windows på internetcaféer i öststater
 
andewid skrev:
Trode vi gämförde PC mot Mac? Och du måste varea riktigt ***** om du tror att jag menade att Windows XP skulle rulla på en Mac.

XP funkar med virtualPC installerat.
Men varför??
Office paketet finns för mac om man vill,och fungerar smidigare där en i PC'n.
I Nätverk med PC fungerar det numera utmärkt också.
På programsidan är det bara lite tunnt på CAD och mängden av dåliga spel.
 
PIC-ke skrev:
XP funkar med virtualPC installerat.
Men varför??
Office paketet finns för mac om man vill,och fungerar smidigare där en i PC'n.
I Nätverk med PC fungerar det numera utmärkt också.
På programsidan är det bara lite tunnt på CAD och mängden av dåliga spel.

Vad är det som fungerar smidigare med office-paketet under Mac? Är det avsaknaden med röstigenkänning eller att kunna använda handskrift för inmatning? Eller kanske att automatiskt kunna uppdatera delar av dokument, tex data i tabeller, från internet?

Nätverk fungerar bra med PC till PC också. Tex mycket enkelt att distribuera program, säkerhetsinställningar, rättighet, konfigurationer och liknande it till hundratals maskiner i ett svep.

"dåliga spel". Du menar att alla spel till Mac är automatiskt bra och att inga till PC är det?
 
Ja, jag säger då det.
Välkommen till Macintosh-kyrkan!

Det är en massa åsikter och tyckanden.
2% av alla datoranvändare använder mac.
OK, de tycker om vad de använder.
De betalar lika mycket eller mer för sin dator.
De får en designad dator i hypad plast.
Många i grafiska branschen använder mac, i mycket liten utsträckning några andra branscher.
De får betala mer för reservdelar, som enbart kan bytas ut av auktoriserade mac-verkstäder.
De flesta program finns till mac o pc.
De får ett grafiskt gränssnitt.
Läs t ex vad Råd&Rön skriver Ipod i senaste numret! Så har det varit med Macintosh sedan de lanserades för 20 år sedan. Dyrt i längden.

Men om man nu trivs med det så låt mac-användare ha det så.

MHz-jämförelser är av föga nytta.
En Centrino 1.5 GHz är lika med en 3 GHz P4, som är lika med en 2 GHz G5, so what?

Det är inte speciellt stor skillnad i att använda WinXP eller Jaguar. Det är bara en smakfråga. Så det måste vara annat som fäller utslag. T ex programkostnader, antal användare runt omkring en som använder det ena eller andra. Om man har råd med auktoriserade macintoshverkstäder och dyra reservdelar, mot att man får något som man tycker är snyggt på sitt skrivbord.


Själv har jag genomskådat för flera år sedan hur grundlurade macintoshägare är. Men att de verkar vara lyckliga med det. Så varför inte låta dem vara.
Bara de kunde låta bli att lura in andra i detta "religionssamfund".

Välj vad som känns bra, måste slutorden vara. Men var medveten om vad ditt val innebär.

Jag använde mac 1986-1998, sedan fick jag nog. Jag tycker att iMac och allt därefter är kejsarens nya kläder. Jag har använt Vax, Mac, Unix, Pc, Linux, whatever, under olika perioder. Just nu använder jag pc, just nu får jag mest "bang-for-the-bucks" där. Vad jag använder i morgon får vi väl se, bara det är religionsfritt.


hils/Mats


ps. det här är en tröstlös debatt...
 
andewid skrev:

Tyvärr så har inte Apples marknadsavdelning nån som helst aning om vad de pratar om.

Får mig att tänka på Dell. I ett utskick jag fick från dem ser man en kvinna sitta med en Apple Powerbook i knät. vet man inte vad man håller på med...
 
Mac vs Pc

Det är ingen större skillnad på Mac o Pc i dag som användare inom media. Skillnaden ligger däremot i att proffesinellt arbeta inom detta område...

Windows enorma spridning gör att drösvis med mindre kompetenta program används i tid och otid samt att mängder med användare som inte har en aning om vad som krävs för att skapa dugliga dokument inom bild, design osv skickar filer hit och dit som inte fungerar..

Pc:n är ett otyg inom mediabranschen av denna anledning, ingen annan.

Dvs det handlar mer om "sbs" än om operativet..
(sbs, skräp bakom skärmen)

UG
 
mazeson skrev:
Själv har jag genomskådat för flera år sedan hur grundlurade macintoshägare är

he he, jorå, PC är bra till... eh... ja och så kan man... eh... o framför allt så... men... eh... det var nåt... jag har hört det...

/kg som måste fundera en stund
 
Jag använder Mac både på jobbet och hemma.
Jag blir glad när jag sätter mig vid min Mac.
När jag måste använda jobbets Dell så brukar den hänga sig.
Då blir jag ledsen, arg och frustrerad.
Vilket gör att jag blir ännu gladare av min Mac.

Jättekul att ni trivs med Windows! Grattis!
 
KGS skrev:
he he, jorå, PC är bra till... eh... ja och så kan man... eh... o framför allt så... men... eh... det var nåt... jag har hört det...

/kg som måste fundera en stund
Du måste vara riktigt begåvad för att komma fram till absolut ingenting. Fortfarande väntar jag på att få veta vad det är som är är bättre med MAc'en, vad som inte gick göra samt vad som var smidigare med office-paketet till Mac.
 
Vet inte många bärbara PC som slår en ibook i prisvärdhet för tillfället. Nog för att man kan "ladda hem" program till en dator, men i macen får du ilife som räcker till en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.