Ja, jag säger då det.
Välkommen till Macintosh-kyrkan!
Det är en massa åsikter och tyckanden.
2% av alla datoranvändare använder mac.
OK, de tycker om vad de använder.
De betalar lika mycket eller mer för sin dator.
De får en designad dator i hypad plast.
Många i grafiska branschen använder mac, i mycket liten utsträckning några andra branscher.
De får betala mer för reservdelar, som enbart kan bytas ut av auktoriserade mac-verkstäder.
De flesta program finns till mac o pc.
De får ett grafiskt gränssnitt.
Läs t ex vad Råd&Rön skriver Ipod i senaste numret! Så har det varit med Macintosh sedan de lanserades för 20 år sedan. Dyrt i längden.
Men om man nu trivs med det så låt mac-användare ha det så.
MHz-jämförelser är av föga nytta.
En Centrino 1.5 GHz är lika med en 3 GHz P4, som är lika med en 2 GHz G5, so what?
Det är inte speciellt stor skillnad i att använda WinXP eller Jaguar. Det är bara en smakfråga. Så det måste vara annat som fäller utslag. T ex programkostnader, antal användare runt omkring en som använder det ena eller andra. Om man har råd med auktoriserade macintoshverkstäder och dyra reservdelar, mot att man får något som man tycker är snyggt på sitt skrivbord.
Själv har jag genomskådat för flera år sedan hur grundlurade macintoshägare är. Men att de verkar vara lyckliga med det. Så varför inte låta dem vara.
Bara de kunde låta bli att lura in andra i detta "religionssamfund".
Välj vad som känns bra, måste slutorden vara. Men var medveten om vad ditt val innebär.
Jag använde mac 1986-1998, sedan fick jag nog. Jag tycker att iMac och allt därefter är kejsarens nya kläder. Jag har använt Vax, Mac, Unix, Pc, Linux, whatever, under olika perioder. Just nu använder jag pc, just nu får jag mest "bang-for-the-bucks" där. Vad jag använder i morgon får vi väl se, bara det är religionsfritt.
hils/Mats
ps. det här är en tröstlös debatt...