Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac är världens sämsta dator... eller

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutsats 1. PC:n jag äger nu byggde jag själv och det är något jag aldrig någonsin gör igen, då timmarna man har fått lägga ner på felsökning och ominstallationer osv osv osv är värt rätt många tusenlappar.
Slutsats 2. Saknar macarna vi använde när jag utbildade mig, de stod påslagna i flera år utan det på något sätt påverkade deras prestanda.. Helt otroligt.
Slutsats 3. Det blir en mac nästa gång.

Slutsats 1. PC:n jag äger nu byggde jag själv och det är något jag aldrig någonsin gör igen, då timmarna man har fått lägga ner på felsökning och ominstallationer osv osv osv är värt rätt många tusenlappar.
Slutsats 2. Saknar macarna vi använde när jag utbildade mig, de stod påslagna i flera år utan det på något sätt påverkade deras prestanda.. Helt otroligt.
Slutsats 3. Det blir en mac nästa gång.

Det du skrev var väl ett argument mot att bygga själv, inte mot PC...

Du måste haft ordentlig otur. Nuförtiden är det ju som lego, bara att sätta ihop grejerna. Passar det så funkar det.

Nä, med LEGO måste du tänka på vilken du vill välja av alla miljarder sätt som bitarna kan sättas ihop. Att "bygga" en dator idag är som att skruva ihop en möbel från IKEA.

Det finns ofta ganska många sätt att sätta ihop IKEA-möbler också. En ganska rolig sak är att ge bort en IKEA-möbel och ta bort instruktionen och vad det är. Brukar vara ganska roligt att se personen som fått den när denne försöker bygga ihop den.

/Karl

Det finns ofta ganska många sätt att sätta ihop IKEA-möbler också. En ganska rolig sak är att ge bort en IKEA-möbel och ta bort instruktionen och vad det är. Brukar vara ganska roligt att se personen som fått den när denne försöker bygga ihop den.

/Karl

Till skillnad från ikeamöbler kan en dator sättas ihop utan instruktionsbok. Det är nog tom det vanligaste.

Det finns ofta ganska många sätt att sätta ihop IKEA-möbler också.
Det är samma med en dator också. Olika avstånd mellan skruvhål gör att bara vissa kombinationer fungerar med IKEA-möbeln. Samma gäller för datorn; grafikkortet passar t.ex. inte i "hålet" för RAM. Med LEGO är det helt annorlunda. Där är det samma avstånd mellan alla "hål" och delarna kan därför sättas ihop nästan hur som helst.

Till skillnad från ikeamöbler kan en dator sättas ihop utan instruktionsbok.
Så var det absolut inte i den sista PC-datorn jag skruvade ihop. Där skulle alla småsladdar från lådan (lysdioder, kraft mm) anslutas på olika 2-pinnars kontakter utspridda över hela moderkortet, endast markerade med t.ex. J5, J11, J12, ... Instruktionsboken (några A4-sidor) var faktsiskt nödvändig för att lösa denna obskyritet.

Det har jag prövat många gånger och det har aldrig varit i närheten lika enkelt och smidigt som med Macen.

Min förra inlägg var avsett som ett skämt, jag har lite svårt att förstå hur uppackning och i koppling av en windowsburk kan anses det minsta komplicerat eller skilja sig från mac. Strömsladd, nätsladd, monitorsladd, mus och tangentbord...ibland tom samma grejer.

Min förra inlägg var avsett som ett skämt, jag har lite svårt att förstå hur uppackning och i koppling av en windowsburk kan anses det minsta komplicerat eller skilja sig från mac. Strömsladd, nätsladd, monitorsladd, mus och tangentbord...ibland tom samma grejer.

Det beror kanske på att du inte vet hur Mac fungerar. Där räcker det med att ansluta till el.

Macen som jag sitter på nu har inte ens el (det är en Air, den bästa laptop jag någonsin haft)

Men en laptop brukar vara det som kopplar i och ur sladdar mest på. För förr eller senare så brukar mina Windows laptops behöva el och dom saknar nästan alltid CF-kortläsare, men Macar är väl så bra att dom klarar sig utan det.

/Karl

Det beror kanske på att du inte vet hur Mac fungerar. Där räcker det med att ansluta till el.

Om det är en laptop vill säga, annars brukar det vara det stora hela lika mycket om man jämför likvärda datorer, dvs en Win-All-in-one mot en iMac och en PowerMac mot en vanlig Win-PC och en laptop mot en laptop.

/Karl

Om det är en laptop vill säga, annars brukar det vara det stora hela lika mycket om man jämför likvärda datorer, dvs en Win-All-in-one mot en iMac och en PowerMac mot en vanlig Win-PC och en laptop mot en laptop.

/Karl

Tror vi kan lämna laptop därhän det var väl ändå byggbara datorer vi pratade om.

Jag kan inget annat än att skratta när det debatteras om sladdar.
Det har väl för bövelen att göra med vad man vill ha anslutet, inte vilket märke det är på datorn! :p

Du menar lite samma sak som exempelvis

HP Pro.
HP Touch Smart Elite
Lenovo Thinkcentre Edge
Lenovo THinkcentre M
Dell Inspiron One
ASUS All in One
Sony Vaio All In One (Som jag _personligen_ tycker är snyggare än iMac)

Ja, jag var tvungen ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar