Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac är världens sämsta dator... eller

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft mac sedan okt 2010 och den har endast hängt sig 2 gånger för mig. Har fått ett snyggt felmeddelande på en dimmad skärm som informerar om att den slutat svara och att omstart kommer att ske. Snyggare än en bluescreen of death på win. Men det bästa av all är att jag aldrig förlorat nått arbete när den hängt sig. Den startar om och allt är precis som innan den hängde sig. Webbrowsern startar upp med samma sidor och flikar uppe som innan och eventuella dokument jag jobbat i har inte forlorat någon text. Efter omstarten så erbjuds man dela med sig av felet till apple om man vill. Snygg lösning tycker jag. När mina gamla windowsdatorer hängde sig så gick allt förlorat som man höll på med och de hängde sig bra mycket oftare. :)

Har aldrig fått en bsod i Windows 7, Chrome startar dock om precis där man var dom gånger Chrome chrashar i Windows 7.

/Karl

Länge sedan jag var insatt i datavärlden. På den tiden körde man pc med linux om man var dataintresserad, mac om man pysslade med foto/film. Pc med windows var det bara vanligt folk som använde. Använder numera en mac och är nöjd med kvaliten på både hård och mjukvara.

Det är möjligt att jag är lite trög, såhär på fredagseftermiddagen.
Men jag vet inte om jag tycker att 6 år är kort tid innan en dator börjar strula. Och kan man dessutom byta hårdisk för en tusing och sen köra in allt från Time Machine och vara på banan igen på någon timme, tycker jag inte att det är så farligt.

Jag har haft mac sedan okt 2010 och den har endast hängt sig 2 gånger för mig. Har fått ett snyggt felmeddelande på en dimmad skärm som informerar om att den slutat svara och att omstart kommer att ske. Snyggare än en bluescreen of death på win. Men det bästa av all är att jag aldrig förlorat nått arbete när den hängt sig. Den startar om och allt är precis som innan den hängde sig. Webbrowsern startar upp med samma sidor och flikar uppe som innan och eventuella dokument jag jobbat i har inte forlorat någon text. Efter omstarten så erbjuds man dela med sig av felet till apple om man vill. Snygg lösning tycker jag. När mina gamla windowsdatorer hängde sig så gick allt förlorat som man höll på med och de hängde sig bra mycket oftare. :)

Suck men ok, det är ju en VS tråd.

Min desktop har inte hängt sig en enda gång på två år. Win7.

Macarna har hängt sig flera gånger.

Så. Vilken är bäst nu?

Nej men visst är mac bra, kör dock mest windows på dem. Snygga och smidiga.

Desktopmacken som har dålig hårddisk har hängt sig tio-tals gånger och jag får ingen vacker blåskärm utan bara hjulet som snurrar och det går inte komma ur utan att boota.

Det är möjligt att jag är lite trög, såhär på fredagseftermiddagen.
Men jag vet inte om jag tycker att 6 år är kort tid innan en dator börjar strula.

På min 6 år gamla Peugeot brakade styrservopumpen, reparation mm à 17.000 kr. Kanske inte jämförbart med en Mac men ändå.....;)

Jag förstår inte riktigt detta behov av att hela tiden tjata om vilken plattform som är bäst... Det hela beror ju på vad man gillar! För Olle kanske PC med win känns bättre medan jag själv tycker det är mycket smidigare att jobba i osx.

Borde det inte vara så enkelt att man använder det man gillar? Eller är det viktigt att kunna övertyga andra om att just det egna valet måste vara bäst för alla?

(När det gäller krascher och låsningar tror jag det står ganska lika mellan macen här hemma och pc:n på jobbet, ingen kraschar särskilt ofta)

SSD is the shit.

Släng i en SSD vetja. Gjorde det i min MBP 15" och den känns som ny. Min iMac testade jag också med men orkade inte skruva i SSD'n. Kör den via FW800 och det är fan så mycket snabbare än HDD'n som sitter i maskinen. Grabben fick en SSD till sin MBP 13" när jag ändå var i farten

Jag förstår inte riktigt detta behov av att hela tiden tjata om vilken plattform som är bäst... Det hela beror ju på vad man gillar! För Olle kanske PC med win känns bättre medan jag själv tycker det är mycket smidigare att jobba i osx.

Borde det inte vara så enkelt att man använder det man gillar? Eller är det viktigt att kunna övertyga andra om att just det egna valet måste vara bäst för alla?

(När det gäller krascher och låsningar tror jag det står ganska lika mellan macen här hemma och pc:n på jobbet, ingen kraschar särskilt ofta)

Bästa inlägget hittills....

Kan köksmaskiner få virus

Jag funderar på Miele maskiner i köket.
Frågan är hur mycket bättre Miele är än Elektrolux
Kan micron tro att den är en diskmaskin?
Stay tune
I nästa vecka får ni svaret.

Dagens tips: bygg om en Zanussi tvättmaskin till en hembränningsmaskin, tempvakten fungerar ypperligt+ montera kylslinga, släng mesken direkt in i maskinen ., sätt på tvättprogrammet 98grader
voila efter några timmar bryr du dig varken om maskar eller virus
eller vad säger du Falumas

Är inte 98 grader lite för varmt? Man måste nog modda den för att få ett 80 gradigt program. Borde dock gå att modda en tvättmaskin, lyckas du skulle det vara roligt att se hur du gjort och prova resultatet.

För tester av HiFi-utrustning på ett HiFi-forum hade jag och en kompis konkat upp HiFi-utrustning för ett par hundra tusen till min vindsvåning (som tack vare sneväggar och heltäckningsmatta var i stort sett ekofri) utan hiss för att göra några jämförande test av lite olika komponenter. När vi lyckats konka upp allt (förmodligen 300-400kg) så kom vi dock på att vi behövde en drink, samtidigt som någon hade läst att is inte flyter i starka drinkar. Första testet som presenterades på forumet blev om just det, det fick inte vara mycket Cola i den 80%-iga Strohrum:en för att isbitarna skulle hålla sig i botten.
Testerna av HiFi-utrustningen fick vänta till dagen därpå när vi nyktrat till lite.
Det roliga med det hela i slutet var att det var fler som läste om vårat sprittest och kommenterade det mer än vårat väldigt seriösa test om HiFi-komponenter en dag senare.

/Karl

Jag har haft någon enstaka krasch i Windows 7 sedan jag började använda det på alla mina burkar 2009 (har dock installerat om systemet ett par gånger p.g.a. hårdvarubyten och sånt). Däremot gillade min Windows Home Server 2011 inte alls ett strömavbrott häromdagen - mina backuper av Windows 7 som låg på den gick åt skogen. Det var lite läskigt då jag under några timmar bara hade alla mina bilder på min arbetsstation som kör diskar i RAID-0.

Jag äger inte själv någon Mac, men mina kollegor som använder sådana är mycket nöjda med dem - det beror nog helt enkelt på vad man ska ha burken till vad som fungerar bäst. Jag spelar rätt mycket spel och tycker om att bygga ihop datorn själv, och då är Mac synnerligen olämpligt :)

Släng i en SSD vetja. Gjorde det i min MBP 15" och den känns som ny. Min iMac testade jag också med men orkade inte skruva i SSD'n. Kör den via FW800 och det är fan så mycket snabbare än HDD'n som sitter i maskinen. Grabben fick en SSD till sin MBP 13" när jag ändå var i farten

Mitt vanliga råd till fotografer är att satsa på Seagates hybrid istället, då får man 80-90% av SSD-farten och 750GB lagringsutrymme vilket brukar vara praktiskt för fotografer.

Det är annars ett mycket bra tips både för OS/X och Windows-användare.

/Karl

Mitt vanliga råd till fotografer är att satsa på Seagates hybrid istället, då får man 80-90% av SSD-farten och 750GB lagringsutrymme vilket brukar vara praktiskt för fotografer.

Det är annars ett mycket bra tips både för OS/X och Windows-användare.

/Karl

Jag kör en SSD SATA3 som systemdisk i den dator jag byggde ihop senast - det tutar på rätt bra med den. I min huvudsakliga arbetsstation kör jag två SATA2 i RAID-0 som systemdisk (vilket det sägs att man inte bör göra), och tre Velociraptor 320 GB i RAID-0 som datadisk - även det går med bra fart, trots att datorn är tre år gammal.

Nu funderar jag på om jag ska stoppa i Sandy Bridge-E eller vänta ett tag till; 8 minnesplatser och 32 GB verkar mysigt - inte för att jag behöver det - utan för att det går och är billigt :) Såna här små nöjen är svårt med Mac :D

... någon hade läst att is inte flyter i starka drinkar. Första testet som presenterades på forumet blev om just det, det fick inte vara mycket Cola i den 80%-iga Strohrum:en för att isbitarna skulle hålla sig i botten.
Det där behöver man iofs inte så mycket empiri för att reda ut, det räcker ju med att räkna. Alkohol väger ungefär 0,8 kg per liter, is ungefär 0,9 medan cola förmodligen ligger en bit över 1 eftersom den innehåller så mycket socker.

Det roliga med det hela i slutet var att det var fler som läste om vårat sprittest och kommenterade det mer än vårat väldigt seriösa test om HiFi-komponenter en dag senare.

/Karl

Det handlar ju om att prioritera rätt ;)

Fast jag sitter nog hellre och lyssnar på skivor med testljud en hel helg än jag häller i mig strohrom ...

Det där behöver man iofs inte så mycket empiri för att reda ut, det räcker ju med att räkna. Alkohol väger ungefär 0,8 kg per liter, is ungefär 0,9 medan cola förmodligen ligger en bit över 1 eftersom den innehåller så mycket socker.

Man måste hela tiden hålla fast vid målet och målet var att dricka drinkar, så praktiska övningar i detta temat passade just då mycket bättre.
Några av dom bästa öronen som även hade mycket bra utrustning hade kommit resande från hela Schweiz så det var ganska trevligt så fick vi dessutom snackat igenom allt innan på ett relaxat sätt.

Folk var nästan osams från början för det stora vi skulle reda ut var ingen petitess som OS/X vs Windows utan om CD eller LP var bäst. Det hade gått mejldiskutioner i minst 2 månader om vilken utrustning som skulle användas tills bägge lägren hade godkännt utrustningen. Sedan skulle bra versioner på LP och bra versioner på CD hittas av samma album, vilket också tog sitt lilla tag att enas om.

Blindtestet som senare gjordes visade dock att ingen med större säkerhet än 60% kunde säga vilket som var CD och vilket som var LP när vi använde high-end prylar. Så vi skildes som väldigt goda vänner och hade kommit fram till att det inte spelade någon roll om man hade high-end medans CD vann en solklar seger på low-end-prylar.

/Karl

Sånt där har jag också nördat ner mig i en gång i tiden. Det var mycket snack om att en vinylskiva spelad på rätt spelare, rätt tonarm och rätt pickup (och kablar förstås) skulle innehålla ett mer tredimensionellt ljud och sånt :) Den hobbyn höll på att ruinera mig totalt ...

Mac eller PC är för många en ren principsak - har man väl bestämt sig för den ena går det inte under några som helst omständigheter att tänka sig den andra. Eller så kör man Linux och klagar på allt annat :)

Om man nu väl bestämt sig för en PC så ska man inte tro att märkeskriget slutar där. Nästa konflikt uppstår när man ska ta reda på om man ska ha en processor från AMD eller Intel. Fördelen med att kriga med processorer jämfört med system är att det oftast går att mäta sig fram till prestandaskillnader - det har dock växlat en del vilken av dem som varit snabbast.

Grafikkort är ett svårare val, då AMD och Nvidia är bra på lite olika saker - framför allt när det gäller spel, då spelen kan vara optimerade för det ena eller andra. Jag är som vanligt fånigt neutral och har datorer med båda varianterna :D

Jag vill ha en Macbook Air, men kan inte riktigt motivera det ens för mig själv då jag har en bra bärbar Dell (om än stor) och en iPad 3 - en Air är som lite mittemellan och de gånger jag inte klarar mig med paddan behöver jag i allmänhet en mer kraftfull dator än en dylik (för att köra vmware och sånt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar