Annons

Mac är världens sämsta dator... eller

Produkter
(logga in för att koppla)
Sånt där har jag också nördat ner mig i en gång i tiden. Det var mycket snack om att en vinylskiva spelad på rätt spelare, rätt tonarm och rätt pickup (och kablar förstås) skulle innehålla ett mer tredimensionellt ljud och sånt :) Den hobbyn höll på att ruinera mig totalt ...

Kablar jämfördes också vi hade en kabel för runt 20kr en för 200kr och en för 12000kr och så mina hembygda som jag har bygt av signalkablar som revs ut från den gamla partikel krockaren på CERN.
Alla lyckades pricka in 20kr-kabeln sedan var det helt slumpartat.

Gällande PC så brukar jag där sällan optimera dom sista mm. Jag har också en SSD som systemdisk och så lite snurrdiskar för lagring bara mina bilder är över 1TB nu. Kör fortfarande en Core2Quad, men det blir uppdatering nu med Ivy Bridge eftersom D800 även klarar video vilket kommer kräva lite mer, brukar fläska på så mycket det går, men håller inte på med överklockning.

Gällande minne så jar jag bara 4GB nu och det är bara när jag kör någon virtuell maskin också som det blir problem. 10 bilder öppna i Capture NX2 samtidigt som en 2-3 i GIMP brukar fungera fint, mer har jag aldrig öppet samtidigt i alla fall.

Har inte byggt någon egen maskin sedan 90-talet, men tänkte faktiskt göra det nu igen mest för skojs skull.

/Karl

Idag är Mac temporärt världens sämta dator (ehum min iMac åtminstone, inte denna som jag skriver inägget med) eftersom jag biter i gräset. Macen identifierar disken som en ST1000DM003 men med 7.28 TB, tänk om det vore sant. När man sedan försöker sig på något mer så får man meddelandet "Raderingen misslyckades. input output error". Frågetecken är om disken snurrar. Svårt att höra detta. En notering är att originaldisken Seagate Barracuda 500 GB drar 0.46 A på 5-volten och 0.58 A på 12-volten. Den nya disken är specad 0,75 A på båda spänningarna. Det borde rimligen finnas mer overhead på agget än så tycker jag.

En föreslog att jag har en DOA-disk? Tror jag går på detta just nu. Byter alltså disken. Köpt på Inet och hörde av en IT-tekniker på ett av Sveriges största företag att det inte är ovanligt att i en större leverans finns defekta diskar.

I det här läget önskar man att man hade en stationär burk, Mac eller PC. Min gamla G3:a tog det 30 sekunder att komma åt disken. Nu har jag tränat på iMacen och dessutom har jag nu exakt rätt verktyg så nu tar det kanske några minuter bara men det var avskräckande i början eftersom de allra första vita iMacar var en mardröm att mecka i.

... så då kan ni fortsätta. Ni är för sköna grabbar. Jag har inget emot bra tips i mitt arbete.

Idag är Mac temporärt världens sämta dator (ehum min iMac åtminstone, inte denna som jag skriver inägget med) eftersom jag biter i gräset. Macen identifierar disken som en ST1000DM003 men med 7.28 TB, tänk om det vore sant. När man sedan försöker sig på något mer så får man meddelandet "Raderingen misslyckades. input output error". Frågetecken är om disken snurrar. Svårt att höra detta. En notering är att originaldisken Seagate Barracuda 500 GB drar 0.46 A på 5-volten och 0.58 A på 12-volten. Den nya disken är specad 0,75 A på båda spänningarna. Det borde rimligen finnas mer overhead på agget än så tycker jag.

En föreslog att jag har en DOA-disk? Tror jag går på detta just nu. Byter alltså disken. Köpt på Inet och hörde av en IT-tekniker på ett av Sveriges största företag att det inte är ovanligt att i en större leverans finns defekta diskar.

I det här läget önskar man att man hade en stationär burk, Mac eller PC. Min gamla G3:a tog det 30 sekunder att komma åt disken. Nu har jag tränat på iMacen och dessutom har jag nu exakt rätt verktyg så nu tar det kanske några minuter bara men det var avskräckande i början eftersom de allra första vita iMacar var en mardröm att mecka i.

... så då kan ni fortsätta. Ni är för sköna grabbar. Jag har inget emot bra tips i mitt arbete.

iMac:en har problem med kylningen redan som det är, att sätta in en disk som drar ännu mer ström = ännu varmare, är kanske inte en bra idé.

Är det senaste varianten av iMac du har så mår dom bäst av att du har en hårddisk som är anpassad till datorn med Apples specialkontakt.

Är det förra varianten av iMac, varför inte Seagates hybrid på 750GB, lite mindre än 1TB men mycket snabbare och förmodligen mycket svalare.

/Karl

Jag har alltså en burk från 2006 där det bara används standardkontakter och det är ganska luftigt inuti. Disken är dessutom fläktkyld. Just nu så är det en aktivitet för att återfå den grundläggande funktionen i datorn, inte några större uppgraderingar eftersom jag snart ska köpa en ny iMac.

Jag har alltså en burk från 2006 där det bara används standardkontakter och det är ganska luftigt inuti. Disken är dessutom fläktkyld. Just nu så är det en aktivitet för att återfå den grundläggande funktionen i datorn, inte några större uppgraderingar eftersom jag snart ska köpa en ny iMac.

Att sätta i Seagates hybrid är ingen större uppgradering rent prismässigt. Det enda är att du kanske kommer uppleva den nya iMac:en som långsam om du sätter i en Seagatehybrid i den gamla. :)

/Karl

Nu byter jag namn till "mac är världens bästa dator... eller"

Mitt problem var att min startskiva hade operativ 10.4.7 och 10.4.11 krävs för att kunna läsa advanced format diskar. Dessa har 4096 bytes per sektor och den gamla hade 512 bytes. Här har vi en faktor 8 som ni märker. Det är därför min mac tror att det sitter en 8 TB insatt.

Det jag inte visste var att alla uppgraderingskivor är kompletta så man kan lägga in ett fräscht system på en oformaterad disk. För i tiden kunde man inte det, på gamla OS7-9 tiden.

Om 5-6 timmar när TimeMachine har puttrat klart så är sanningens ögonblick inne.

Det är väl ett av de kvarvarande problemen för MS att dom och deras produkter är antitesen till 'cool'

Ja, det är nästan lika bra som Windows och deras backup. :)

/Karl

Ursäkta, visst har Windows spottat upp sig en hel del i Win 7, men den backupmjukvara som följer med är ju mer eller mindre värdelös. Det går ju inte ens att få en inkrementell systemavbild som man kan lägga tillbaka på en kraschad disk. En ren leksak med funktion och gränssnitt från nittiotalet.

Ursäkta, visst har Windows spottat upp sig en hel del i Win 7, men den backupmjukvara som följer med är ju mer eller mindre värdelös. Det går ju inte ens att få en inkrementell systemavbild som man kan lägga tillbaka på en kraschad disk. En ren leksak med funktion och gränssnitt från nittiotalet.

Funkar jättebra vid hårddiskcrasher.

/Karl

Och användarvänligheten?

Min farsa blev rådd att använda ett annat program för backup när han skaffade sin senaste W7-maskin.

När min farsa går i pension och avvecklar sitt företag ska jag tvinga honom att skaffa Mac, så att han kan fixa sånt själv. Jag hälsar gärna på mina föräldrar, men jag slipper helst att sitta framför farsans jobbdator och fixa och trixa varje gång.

Funkar jättebra vid hårddiskcrasher.

/Karl

Då måste du ha en "special edition". De kompisar jag har försökt hjälpa har ett idiotiskt backupprogram inbyggt i sina W7, där funktionen för inkremtell uppdateringen av systemavbilden saknas - man måste göra en hel avbild av systemvolymen - varje gång - för att den ska gå att använda för en enstegs-återställning. De ändringar, uppdateringar och installationer man gör efter det kommer inte med vid en återställning.
För att få samma smidiga funktionalitet som i Time Machine får man köpa tredjepartsprogram, tex Norton Ghost. Dock följer inte det enkla och genomtänkta gränssnittet från TM med Ghost, tyvärr. Det blir att meckla och traggla en hel. men det är ju folk vana med på Windows-plattformen tydligen. För en så enkel och självklar sak som att få en ständigt aktuell backup av den interna disken.

Och användarvänligheten?

Min farsa blev rådd att använda ett annat program för backup när han skaffade sin senaste W7-maskin.

När min farsa går i pension och avvecklar sitt företag ska jag tvinga honom att skaffa Mac, så att han kan fixa sånt själv. Jag hälsar gärna på mina föräldrar, men jag slipper helst att sitta framför farsans jobbdator och fixa och trixa varje gång.

Precis. Kan iofs inte påstå att MacOs 7-9 var särskilt underhållsfritt. När jag fick installerat OS X på mina föräldrars datorer sjönk supporten ner till noll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar