Falumas
Aktiv medlem
Sånt där har jag också nördat ner mig i en gång i tiden. Det var mycket snack om att en vinylskiva spelad på rätt spelare, rätt tonarm och rätt pickup (och kablar förstås) skulle innehålla ett mer tredimensionellt ljud och sånt Den hobbyn höll på att ruinera mig totalt ...
Kablar jämfördes också vi hade en kabel för runt 20kr en för 200kr och en för 12000kr och så mina hembygda som jag har bygt av signalkablar som revs ut från den gamla partikel krockaren på CERN.
Alla lyckades pricka in 20kr-kabeln sedan var det helt slumpartat.
Gällande PC så brukar jag där sällan optimera dom sista mm. Jag har också en SSD som systemdisk och så lite snurrdiskar för lagring bara mina bilder är över 1TB nu. Kör fortfarande en Core2Quad, men det blir uppdatering nu med Ivy Bridge eftersom D800 även klarar video vilket kommer kräva lite mer, brukar fläska på så mycket det går, men håller inte på med överklockning.
Gällande minne så jar jag bara 4GB nu och det är bara när jag kör någon virtuell maskin också som det blir problem. 10 bilder öppna i Capture NX2 samtidigt som en 2-3 i GIMP brukar fungera fint, mer har jag aldrig öppet samtidigt i alla fall.
Har inte byggt någon egen maskin sedan 90-talet, men tänkte faktiskt göra det nu igen mest för skojs skull.
/Karl