Advertisement

Annons

Mac är världens sämsta dator... eller

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja se den byggbara Mac som bara behöver ansluta el, för då kan vi med en gång utesluta iMac och alla laptops.

/Karl

Det var Erland som skrev "Det beror kanske på att du inte vet hur Mac fungerar. Där räcker det med att ansluta till el."

Inte är det svårare eller lättare att koppla in en mac än en pc och om det är någon som väljer dator efter hur svårt det är att koppla in sladdarna har den nog större problem än mac vs pc vs byggbar dator.

Macen jag har på mitt skrivbord hemma har konstigt nog en massa sladdar. Hur förklarar du det?.

Hur du hanterar dina datorer kan jag förstås inte förklara. Jag trodde att diskussionen handlade om hur mycket man behövde göra för att komma igång med sin dator. En Mac tar man upp ur lådan, kopplar in elsladden -- sen är det klart.

Nja, dem känner jag inte till. Det var Ola som påstod att man behövde ansluta en massa sladdar till en win-dator.

Nej, det har inget med mac/pc att göra utan modelval och om man vill köra trådlöst till allt eller inte.

Det finns pc som har lika många sladdar som mac och tvärt om.

Hur du hanterar dina datorer kan jag förstås inte förklara. Jag trodde att diskussionen handlade om hur mycket man behövde göra för att komma igång med sin dator. En Mac tar man upp ur lådan, kopplar in elsladden -- sen är det klart.

Det där var en generalisering som inte stämmer. Tex så måste du ansluta till routern och som sagt att köra trådlöst på en stationär är dumt i längden. Sen kanske du av olika anledningar inte vill köra trådlös mus/tb.

finns det hjälp att få, om man har svårt för det här med sladdar?

Nej, jag syftar givetvis på en stationär Mac. Den behöver, som sagt, bara en sladd.

Du syftar på en stationär all-in-one-dator, dom behöver bara en sladd oberoende av operativsystem om man nöjer sig med wlan och bt för ikoppling av kringutrustning.

Men eftersom det nu pratas ihopplockning av dator så faller i stort sett alla all-in-one-datorer bort. Det finns vissa små lådor som är monitorfot.

/Karl

Ni försöker ofta och länge men ni kommer aldirg komma fram till vad skillnaden på en PC är.

Det är många här som inte förstår att det enda som skiljer en PC som Apple tillverkat från andra PCn är en något annorlunda startprogramvara EFIt. En Apple-PC kör Windows precis lika bra som andra PCn.

/Karl

Du syftar på en stationär all-in-one-dator, dom behöver bara en sladd oberoende av operativsystem om man nöjer sig med wlan och bt för ikoppling av kringutrustning.
You're barking up the wrong tree. Det var inte jag som påstod att en win-pc behöver en massa sladdar.

You're barking up the wrong tree. Det var inte jag som påstod att en win-pc behöver en massa sladdar.

Det är du som är fruktansvärt ignorant eller okunnig efter som du säger Mac och inte iMac. Försök bildbearbeta på en MacPro eller en MacMini med bara en kabel ansluten.

Så jag skäller inte uppe i fel träd, jag hjälper dig att förstå att det faktiskt finns några väldigt få varianter av Mac.

/Karl

Det är ganska smidigt med trådlösa grejer men Magic Mouse blir man lite irriterad på ibland.
Den är ganska känslig och drar en del batteri. Men det går ju att sätta i en kabel med...:)

Det är ganska smidigt med trådlösa grejer men Magic Mouse blir man lite irriterad på ibland.
Den är ganska känslig och drar en del batteri. Men det går ju att sätta i en kabel med...:)

Trådlösa möss och tangentbord är bra. Hur irriterande blir man inte på en trådad mus numera? Däremot har jag än inte testat någon bra variant av trådlös skärmkoppling, men jag har inte testat WiDi än.

/Karl

Ganska intressant att när någon ber om hjälp att välja rätt PC (Wintel) för bildbehandling etc., så är det i stort sett aldrig någon "Mactaliban" som idiotförklarar personen och kommer upp med femtioelva argument för att denna ska välja Mac istället. Där förblir diskussionerna koncentrerade på att hjälpa TS att få tag på rätt maskin.
Men om någon ber om hjälp att hitta rätt Mac, då kommer "Applehatarna" som flugor på en koskit och med tusen argument ska förklara varför personen inte ska skaffa Mac och hur mycket bättre maskin (på pappret) man får för samma peng om man väljer Wintel istället.

Har bara en känsla av att "Applehatarnas" agg mot Apples produkter är större än "Mactalibanernas" agg mot Wintel.

Ganska intressant att när någon ber om hjälp att välja rätt PC (Wintel) för bildbehandling etc., så är det i stort sett aldrig någon "Mactaliban" som idiotförklarar personen och kommer upp med femtioelva argument för att denna ska välja Mac istället. Där förblir diskussionerna koncentrerade på att hjälpa TS att få tag på rätt maskin.
Men om någon ber om hjälp att hitta rätt Mac, då kommer "Applehatarna" som flugor på en koskit och med tusen argument ska förklara varför personen inte ska skaffa Mac och hur mycket bättre maskin (på pappret) man får för samma peng om man väljer Wintel istället.

Har bara en känsla av att "Applehatarnas" agg mot Apples produkter är större än "Mactalibanernas" agg mot Wintel.

Detta fallet är ju lite speciellt, det handlar visserligen om en iMac fast den har blivit upgraderad med Windows Vista. Datorn är gammal och börjar gå sönder.

Nu försvan nog iofs mycket av orginalfrågeställningen när tråden blev flyttad till "vs.".

/Karl

Kanske kan bero på att Macägarna har erfarenhet av Windows eller t.o.m kör båda systemen medan "Machatarna" inte varit närmare en Mac än dessa evinnerliga vs-trådar.....;)

Trådlösa möss och tangentbord är bra. Hur irriterande blir man inte på en trådad mus numera? Däremot har jag än inte testat någon bra variant av trådlös skärmkoppling, men jag har inte testat WiDi än.

/Karl

Trådlöst har för hög latency om man har några som helst krav på det. För simpelt desktop-arbete duger det däremot fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar