Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med Canon 400D full automatik

Produkter
(logga in för att koppla)

Eson

Avslutat medlemskap
Jag tycker att mina bilder ofta blir väldigt mörka när jag använder full automatikläget. Använder kitobjektiven. Mitt på dagen en solig dag har det hänt flera gånger att blixten åker upp.
Det tyder väl också på att kameran tror att det är mörkare än vad det egentligen är.
Nu undrar jag om det är något fel på mitt kameraexemplar.
Någon som har mer eller liknande erfarenheter?

Det är nog inget fel med din kamera. Blixten kan poppa upp både om det är mörkt, och om det är starkt motljus?! i automatläge. Kör i läge "P" om du på enklaste sätt vill ha kontroll på blixten. Att bilderna blir lite mörka är fler som sagt. Speciellt i "Evaluative metering" läge. "Centrum avvägd mätning" brukar ge en ljusare exponering. Att bilderna kan bli lite underexponerade tror jag kan vara ett medvetet val av Canon. Överexponerade bilder är mycket sämre i efterbehandlingssyfte än underexponerade.

MVH /Micke

Eson skrev:
...Mitt på dagen en solig dag har det hänt flera gånger att blixten åker upp.
Det tyder väl också på att kameran tror att det är mörkare än vad det egentligen är...
Nej, det tyder på att kamerans automatik är tillräckligt bra för att känna igen (eller tro sig känna igen) ett ansikte i skugga. Om kontrasterna i bilden är för stora behöver de mörka partierna i bilden ljusas upp lite av en blixt.

Det kanske inte var just så dina motiv såg ut, men kameraautomatiken gissade nog på ett mörkt ansikte i solig omgivning.

Eson skrev:
Jag tycker att mina bilder ofta blir väldigt mörka när jag använder full automatikläget. Använder kitobjektiven. Mitt på dagen en solig dag har det hänt flera gånger att blixten åker upp.
Det tyder väl också på att kameran tror att det är mörkare än vad det egentligen är.
Nu undrar jag om det är något fel på mitt kameraexemplar.
Någon som har mer eller liknande erfarenheter?

Nej Anders. Ingen fel på din kamera; tvärt om! Ofte är det så, själv i soliga dagar att ljusmätaren tolkar dynamiken på en sådant sätt att blixt-upplättning är en exponeringshjälp. Men ute är ofta den innbyggda blixten för svak till at klara av problemet. Avständet till de mörka partierna i bilden blir t.ex för stor.
En innbygt blix är inte lagat för att takla sådanne situasioner alltid.
Då måsste du ta kontrolen över exponeringen. Köra i.a.f. TV eller AV, kompensera exponeringen; och framför allt; kontrollera ditt histogram.
Det är derför du har köpt ett spegelreflexkamera :)
Kika i manualen en gång till; det finns enkla råd där.....
mvh Erik J

Tack för svaren!
Jag är nu inte orolig för att det är något fel på min kamera.
Visst har jag köpt kameran för att själv kunna påverka inställningarna och resultatet. Men så här i början är det bra att kunna använda automatiken när man vill ta några snabba ögonblicksbilder.
/Anders

Nej, intet att skämmas för ett P-läge!
Jag har alltid kamran i bagen, med P-läge innställt; och en för dagen passande ISO. Om något händer snabbt; är det bara att panga på! Men har jag tid, går jag alltid till bländare- tids-förval eller manuell.
Ha't gött!
/Erik J

ANNONS